.

Beantwoord

Negatief beltegoed door internet

  • 1 November 2013
  • 14 reacties
  • 6382 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 3 reacties
Hallo,

ik heb enkele dagen geleden het internet aan gezet voor mijn zoon om te kunnen appen. Ik heb zijn instellingen op zijn telefoon aangepast om ongewenst verbruik tegen te gaan.
Nu kreeg hij afgelopen middag een sms dat hij nog maar 2 euro tegoed had. Deze avond ik achter de computer na ruzie met mijn zoon hierover, zie ik een bedrag van -19 euro staan.
Bij het verbruikgrafiek zie ik dat er niet gebeld of gesms't is maar wel een verbruik van 5 MB. Maar als ik dan even ga rekenen, voordat ik zijn internet aanzette was er nog een tegoed van ruim 7 euro. 5 MB kost ca 6 euro , hoe kan het dan nu op -19 euro staan. En hoe kan hij zoveel verbruiken terwijl hij vanaf 15.00 uur thuis was en dan via wifi internet heeft?
En hoe kan het dat de telefoon niet geblokkeert wordt als het prepaidtegoed op is? Daarvoor neem ik als ouder toch juist een prepaid, om de kosten niet op te laten lopen?!!
Graag wil ik een specificatie met waar dit verbruik van komt, eerder ben ik niet genegen om de kosten te betalen!

Hopelijk krijg ik wat meer duidelijkheid en uitleg.
En graag volgende keer aub vooraf!!!
icon

Beste antwoord door Ernst 5 November 2013, 09:41

Bekijk originele reactie

14 reacties

Ik heb nu nog eens gekeken en het is nu al opgelopen naar meer dan 20 euro. Ik heb gisteren alles maar weer uit gezet. Na veel zoeken eindelijk kunnen vinden op de site hoe je je verbruik beter kan bekijken. Hieruit blijkt dat het meeste internet verbruik alleen van gisteren was en op een tijdstip dat er gebruik gemaakt werd van wifi. En het interenet heeft het al tijd goed gedaan, dat weet ik zeker omdat ik er zelf ook mee aan het werk was.
Daarnaast zijn de meeste kosten gemaakt op het moment dat het beltegoed al op was, er is nadien 4 of 5 keer contact gemaakt met internet. Dit zijn dus ook de hoogste kosten. Schandalig, dit is dus waarom ik een prepaid had aangeschaft met het idee dat je nooit meer kon verbruiken dan dat ik erop zou zetten. Ik ben heel boos!!!!
Reputatie 7
Badge +9
Omdat ik toevallig net een ander topic tegen kwam met dezelfde strekking citeer ik mezelf in dit topic.
Het is inderdaad ontzettend jammer dat dit bij Simyo mogelijk is. Het is ook begrijpelijk dat u boos bent.

De manier waarop dat gebeurd is doordat bij Simyo een gesprek en/of datasessie niet afgebroken wordt als het tegoed op is. Sterker nog ik heb het vermoeden dat zolang het verbruik nog niet bij Simyo is verwerkt er zelfs nieuwe gesprekken en datasessies gestart kunnen worden.


Simyo heeft dit 'gevaar' niet groot op de voordeur staan, echter sommige vergelijkingssites als bijvoorbeeld bellen.com informeren u over dit mogelijke gevaar. In de algemene voorwaarden van Simyo(jeetje, die veranderen vaak!) in "hoofdstuk 3:3 BETALING MET PREPAY TEGOED" regel 8 staat het volgende:
Simyo wijst U er op dat opwaarderingen en afwaarderingen met een vertraging worden uitgevoerd. Vanwege deze vertraging is het mogelijk dat uw Prepay Tegoed op enig moment negatief is. Het negatieve saldo van het Prepay Tegoed is een schuld van U aan Simyo.

Ik praat dit minpunt(mijn mening) van Simyo zeker niet goed. Realtime verwerking zou Simyo een veel betere provider maken. Zeker als je dan ook de opties zou hebben om bij 0 te stoppen!

Als forum expert (forum experts zijn klanten, die al vele antwoorden van Simyo moderatoren hebben gelezen en daardoor het één en ander kunnen voorspellen.) verwacht ik dat aan dit negatieve saldo weinig gaat gebeuren.

Een moderator zal hoogstwaarschijnlijk maandag antwoord geven.

Mocht uw vertrouwen in Simyo zo'n erge breuk opgelopen hebben, dat u hoe dan ook overstapt dan raad ik een aantal producten aan:
Vodafone is een stukje duurder maar gaat een HEEL stuk verder om een kind (en ouder) te beschermen en zou eventueel ook de moeite waard zijn om te bekijken. Daar is een heel product voor kinderen gemaakt. Ook Tele2 en Hi hebben hier een product voor (gaat iets minder ver dan vodafone...). Beiden van deze diensten laten het kind bijvoorbeeld gratis (een aantal) "bel-mij" of nood-smsjes verzoeken sturen zodat ze ook zonder beltegoed met bijvoorbeeld ouders in contact kunnen komen.

Simyo is een van de weinige providers, die deze constructie heeft. KPN, T-mobile en Vodafone hebben geen last van dit verschijnsel (Ik kan moeilijk alle providers na gaan lopen. Zijn er nogal veel!)
Reputatie 7
Badge +9
Een goede samenvatting van het probleem, Groentjuh.
Dank je Groentjuh voor je reactie.

Maar ik blijf erbij dat het voor mij niet duidelijk was op het moment dat ik bij Simyo begon. Dat zal hem dan wel in de veranderde voorwaarden zitten.
Ik vind dus dat hier wel duidelijk voor gewaarschuwd moet worden, anders verkoop je dus iets anders dan een prepaidabbonement!
Een wezelijk verschil,dus.


Gr. Datne
Reputatie 5
Badge +11
Hoi datne,

Omdat bij Simyo het verbruik met enige vertraging verwerkt wordt, is het helaas mogelijk om op een bepaald moment een negatief beltegoed te hebben.
Dit staat ook vermeld in de algemene voorwaarden, in hoofstuk 3, artikel 3, lid 8. Deze vind je hier.
Omdat dit de eerste keer is, kom ik je eenmalig tegemoet en heb ik je beltegoed weer op €0 gezet.

Ik vind het jammer dat je nu deze ervaring hebt met Simyo. Internetten zonder bundel met prepaid is helaas niet de meest optimale manier op te genieten van het wereldwijde web.

@ Scotsman en Groentjuh: dank voor het meedenken
Hallo Ernst,

ik wil je bedanken voor het op nul zetten van het beltegoed. Dat vind ik een hele nette oplossing! Dat mag ook wel gezegd worden, toch?
Om dit nou te voorkomen, wat kunt u mij dan als ouder aanraden?
De bedoeling was om alleen te kunnen what's appen voor mijn zoon, maar het risico voor meer internetverbruik ligt dus wel op de loer. Hoe kan ik de schade beperkt houden of kan ik dan toch beter voor een andere vorm dan prepaid kiezen?

Nogmaals bedankt,

met vriendelijke groet A.Dorbeck.
Reputatie 7
Badge +9
Als je helemaal op veilig wilt spelen dan moet je Internet op mijn mobiel uitzetten op Mijn Simyo. Het is misschien een wat drastische maatregel maar het voorkomt gegarandeerd dat er via het mobiele netwerk kosten worden gemaakt voor dataverbruik. Het heeft geen invloed op het internet verbruik via WiFi want dat gaat helemaal buiten Simyo om.

Een alternatief is om eens heel kritisch door de instellingen te lopen om te zien of er zaken zijn die uitgezet kunnen worden. Ik weet niet om welke smartphone het gaat, maar op een iPhone zijn er diverse apps (zowel ingebouwde als apps die later zijn geinstalleerd) die zogenaamd om het gemak van de eigenaar te dienen om de haverklap het internet op gaan om iets te synchroniseren, je locatie door te geven, berichten op te halen enz. enz. zelfs wanneer er een goed WiFi signaal is. Het uitzoeken welke apps de boosdoeners zijn is vrij lastig, maar met datamonitor apps zoals Onavo Count is daar wel achter te komen.

Als deze maatregelen niet acceptabel zijn dan is de enige andere oplossing een prepaid provider te zoeken die de internetstekker meteen uit het stopcontact haalt zodra het prepaidtegoed het nulpunt heeft bereikt.
Badge +6
Hallo Ernst,

ik wil je bedanken voor het op nul zetten van het beltegoed. Dat vind ik een hele nette oplossing! Dat mag ook wel gezegd worden, toch?
Om dit nou te voorkomen, wat kunt u mij dan als ouder aanraden?
De bedoeling was om alleen te kunnen what's appen voor mijn zoon, maar het risico voor meer internetverbruik ligt dus wel op de loer. Hoe kan ik de schade beperkt houden of kan ik dan toch beter voor een andere vorm dan prepaid kiezen?

Nogmaals bedankt,

met vriendelijke groet A.Dorbeck.


Hoi datne,

Allereerst graag gedaan namens Ernst 🙂.

Met betrekking tot het voorkomen van dit internetverbruik sluit ik me aan bij Scotsman.
Om zeker te weten dat dit nooit meer zal gebeuren, is de veiligste oplossing de optie "Internet op je Mobiel / MMS" uit te zetten op Mijn Simyo, dan is het simpelweg voor de simkaart niet mogelijk om verbinding te maken met mobiel internet en zal er alleen verbinding kunnen worden gemaakt via Wifi.

En anders kan inderdaad een data counter app helpen om inzicht te hebben in welke apps voor welk dataverbruik zorgen en wanneer dit via Wifi gebeurt en wanneer via mobiel internet.
Dit is 5 (vijf) jaar geleden. En nog is er niets mee gedaan? Beschamend!
Dit is 5 (vijf) jaar geleden. En nog is er niets mee gedaan? Beschamend!

Je bedoelt dat je een negatief saldo kunt hebben? Staat in de voorwaarden, net als 5 jaar geleden, en mag maximaal 5 euro zijn. Helaas gebeurt het dat het wel eens meer is maar dat vergoed Simyo dan. Redenen van het negatief saldo kunnen hebben is dat Simyo de gegevens met vertragingen binnenkrijgt van KPN en je niet midden in een lopende sessie wordt afgekapt ( belangrijk telefoon gesprek bijvoorbeeld).

Dus wat vind jij zo beschamend?
@Ray, beschamend dat je door en die nullijn heen kunt gaan en dit al 5! jaar terug al gemeld is. En ze vergoeden het? Tot nu toe niks van terug gezien. Makkelijk meepraten en op forum zo'n reactie geven maar er niet naar handelen is nog niet de waarheid verkondigen en een beetje laf. Past in het rijtje.

Ze hebben niks vergoed maar verekend met nieuw beltegoed. Zal ik je de screenshots doen toekomen?
Reputatie 7
Badge +9
@Ray, beschamend dat je door en die nullijn heen kunt gaan en dit al 5! jaar terug al gemeld is. En ze vergoeden het? Tot nu toe niks van terug gezien. Makkelijk meepraten en op forum zo'n reactie geven maar er niet naar handelen is nog niet de waarheid verkondigen en een beetje laf. Past in het rijtje.

Ze hebben niks vergoed maar verekend met nieuw beltegoed. Zal ik je de screenshots doen toekomen?

Wat Ray zegt is niet onjuist. Ik geloof jou ook. Soms kun je door de nul en zelfs -5 schieten. Als je dan contact opneemt met de klantenservice, dan komt dat doorgaans allemaal goed.

Na aanleiding van jouw posts zal een moderator naar jouw aansluiting gaan kijken en problemen daarvan waarschijnlijk oplossen. In een weekeind komen er helaas wat minder moderatoren op het forum, dus dat zal waarschijnlijk maandag gebeuren.
Makkelijk meepraten en op forum zo'n reactie geven maar er niet naar handelen is nog niet de waarheid verkondigen en een beetje laf.

Leg even uit welke handelingen ik als klant moet uitvoeren?

Ik leg uit hoe het werkt, dat er voorwaarden zijn en dat men daarmee akkoord gaan zodra zijn een klant worden bij Simyo. Niks laf aan en ik ben er ook niet van gediend dat je mij laf noemt.

Heb niet met je geknikkerd.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Thee, Ray en Groentjuh,

Het klopt dat je beltegoed (nog steeds) in de min kan komen. Ik verwacht ook niet dat dit heel snel gaat veranderen.

Thee, Ray is net als jij gewoon een klant die je wilt helpen. Laten we het vooral een beetje gezellig houden. Ik heb je aansluiting er even bij gepakt en ik zie dat er op 22 juni €12,11 door ons is aangevuld. Vervolgens heb je opgewaardeerd met €40, daar is nu nog €30 van over door de aankoop van een internetbundel.

Dankjewel voor de hulp Ray en Groentjuh!

Groetjes,

Kevin

Reageer