.

Beantwoord

Kan het overstappen van een abonnement naar een Prepaid niet even snel als andersom?


Beste Simyo,

Pff, ik moet onderstaand even kwijt. Heb steeds ook tips in mijn verhaal gezet. Ik hoop dat jullie hier iets mee willen doen.

Net terug van een heerlijke vakantie. Mijn situatie qua bellen: in NL gebruik ik mijn telefoon van het werk, maar die werkt niet in het buitenland. Dus voor de momenten dat ik naar het buitenland ga heb ik iets anders nodig. Dat iets anders is dus in mijn geval een prepaid simkaart, waarmee ik ook in het buitenland kan bellen, gebeld worden en internetten.

Dus ik dacht dat ik goed zou zitten bij Simyo (prepaid). Helaas... ik had de kleine lettertjes niet goed genoeg lezen en ik kon daar niet mee internetten in het buitenland.

Tip 1: creëer de mogelijkheid dat je met prepaid wel kan internetten in buitenland.

Toen ben ik overgegaan naar een simonly abonnement. Ideaal.. in een paar stappen was ik via Mijn Simyo over en had ik de volgende dag een abonnement. Ik had dus geen nieuwe simkaart nodig (de prepaid SIM blijkt dus prima gebruikt te kunnen worden als abonnement sim).

Tip 2: houden zo!

Overgegaan voor een maandje, dus mijn idee was om halverwege de maand 'de knop' weer om te zetten, zodat ik aan het einde van de maand weer prepaid zou hebben.. Die knop blijkt echter niet te bestaan.. nee in dit geval moest ik een geheel nieuwe prepaid bestelling doen en dan nummerbehoud aanvragen. Want de simkaart zou niet geschikt zijn voor prepaid (de instellingen zouden anders zijn.. kan kloppen, maar de simkaart was eerst een prepaid simkaart). In de internettool was het mogelijk om nummerbehoud per eerst mogelijke datum aan te vragen of een zelf gekozen datum. Maar die zelf gekozen datum lag ergens in augustus en ik wilde dus gewoon per einde van de maand weer terug (ik had immers een maandcontract).

Tip 3: maak het aub eenvoudiger om weer terug te switchen én zet bij die internettool voor het bestellen van een prepaid kaart ook een 'opmerkingen' veld. Dan kan de klant daar een opmerking plaatsten als de internettool niet helemaal doet wat die volgens de klant zou moeten doen.

Tip 4: zorg dat de klant niet van simkaart hoeft te wisselen. Is nergens voor nodig en dat blijkt uit het feit dat ik op één simkaart zowel prepaid als abonnement had. Kost bovendien jullie steeds een nieuwe simkaart opsturen.

Toen kreeg ik een e-mail (op 21 juli) dat mijn nummer werd overgezet per 25 juli. Dat was een probleem omdat ik tot 28 juli in het buitenland zat. Daarnaast dacht ik dat ik toch echt een maandcontract had en dus het nummer pas zou worden overgezet na die maand (start contract was 29 juni). Toen gelijk gemaild (dus ook op 21 juli) met het verzoek om het nummerbehoud uit te stellen tot 28 juli. Snel een mail terug (ook op 21 juli) dat de persoon in kwestie (noem hier geen namen, want daar gaat het niet om) niet wist of dit kon en het ging navragen. Op 24 juli heb ik een reminder gestuurd omdat ik nog geen reactie had gekregen. Op 25 juli werd mijn nummer omgezet en kon ik niks meer in het buitenland!!! Op 28 juli kreeg ik een reactie van deze persoon dat mijn nummer reeds was omgezet en dat ze niks meer kon doen.

Tip 5: zorg dat de klantenservice medewerker gelijk kan handelen en zo niet zorg er dan voor dat er ook daadwerkelijk opvolging komt.

En voor de mee-lezers: ik kan jullie vertellen dat het toch best lastig is als je een paar dagen helemaal geen telefoon tot je beschikking hebt. Voor de meeste (gratis) wifi-hotspots werd er namelijk om een telefoonnummer gevraagd waar ze dan een sms naartoe zouden sturen met de code. Was heel irritant..

Tot slot, uit dit hele proces blijkt dat jullie heel bewust het proces van prepaid naar abonnement heel eenvoudig hebben gemaakt voor de klant. Maar hieruit blijkt ook dat jullie voor de klant het proces van abonnement naar prepaid echt heel complex hebben gemaakt. Alsof jullie niet blij zijn dat iemand naar prepaid gaat en er ook alles aan willen doen om dat te laten blijken. Nou ja, in mijn geval is dat dus gelukt. Ben erg nieuwsgierig naar jullie reactie.

Mvg, Martijn
icon

Beste antwoord door Jihane 31 July 2017, 16:58

Bekijk originele reactie

18 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Een aantal tips zijn al diverse malen besproken op dit forum, reactie van simyo volgt............in jou situatie zou ik het wel wetenmet het oog op de volgende vakantie.
Reputatie 3
Badge +1
> in NL gebruik ik mijn telefoon van het werk, maar die werkt niet in het buitenland.

Ook niet voor het ontvangen van oproepen en SMS?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Martijn,

Welkom op het Simyo Forum!

Als eerste wil ik zeggen dat ik het format van je berichtje heel fijn vind 🙂 Dankjewel daarvoor! Ik hoop dat je vakantie leuk was.

Ik kan me ook goed voorstellen dat je baalde van het verloop hiervan. Mijn excuses voor het feit dat het contact niet zo goed verliep via e-mail 😞 Het is inderdaad de bedoeling dat men terugkomt op zaken en dat efficiënt afhandelt.

Ik ben blij dat het overstappen van Prepaid naar Sim Only zo goed verliep. Verder is het minder makkelijk om te switchen van een Sim Only aansluiting naar een Prepaid, omdat die instellingen niet zo makkelijk 'teruggedraaid' kunnen worden. Dat is puur technisch. Geloof me - als het aan ons lag, dan was dat even makkelijk als het switchen van een Sim Only naar een Prepaid.

Hoe had je liever duidelijker gezien dat je niet kunt internetten in het buitenland met een Prepaid? Dat wordt tijdens het bestelproces namelijk wel genoemd, maar kennelijk heb je dat dus over het hoofd gezien. Hoe had dit voorkomen kunnen worden?

Laat je het me weten?

@ Ron H en XTF, dank voor de reacties!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 3
Badge +1
> Dat is puur technisch.

Wat is, precies, het probleem dan?
Reputatie 5
Badge +9
Hoi XTF,

Goeie vraag! Ik ben bang dat ik niet het hele technische aspect op tafel kan leggen. Verder weet ik ook het fijne er niet van. Als de technische mensen bij Simyo me dit vertellen, geloof ik ze!

Je kan het ook heel duidelijk zien aan de verschillen. Bij Prepaid naar Sim Only heb je geen nieuwe simkaart nodig en andersom wel! Het is dus meer dan alleen een schakeltje omzetten.

Heb je verder nog vragen?

Groetjes,
Caspar
Reputatie 3
Badge +1
Je kan het ook heel duidelijk zien aan de verschillen. Bij Prepaid naar Sim Only heb je geen nieuwe simkaart nodig en andersom wel! Het is dus meer dan alleen een schakeltje omzetten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Circular_reasoning ? ;)

Wellicht kun je even van de technische mensen eens vragen deze vraag de beantwoorden, ik ben vast niet de enige die benieuwd is.
Zie mijn eerdere reactie vandaag in een ander topic met zelfde thema. Jihane schreef eerder dat het niet zoveel rompslomp was om over te stappen naar simonly en bij terugkomst van vakantie weer terug naar pre-paid. De praktijk wijst anders uit. Nu lees ik:

Verder is het minder makkelijk om te switchen van een Sim Only aansluiting naar een Prepaid, omdat die instellingen niet zo makkelijk 'teruggedraaid' kunnen worden. "

Is het wel of niet makkelijk / gedoe om te switchen?

Ik ben ook wel benieuwd naar het technische verhaal van de onomkeerbaarheid van een instelling op de sim kaart.
Reputatie 7
Badge +10
Hi XTF en Datbenik,

Ik snap heel goed dat jullie interesse hebben in het technische aspect! Ik heb dus meteen een bericht gestuurd naar mijn collega's van de technische afdeling. Ik zal binnenkort met één van hen gaan zitten. Geen zorgen - ik zal braaf mijn notitieboekje meenemen. Mijn collega zal me alles dan haarfijn uitleggen. Ik zal dan meteen een terugkoppeling hier plaatsen, goed?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +10
Hi XTF en Datbenik,

Ik heb vandaag gezeten met mijn collega van de technische afdeling. Hij wist me uit te leggen waarom die omzetting andersom (van Sim Only naar Prepaid) niet zo simpel is. Dat komt omdat Prepaid-aansluitingen geen facturen hebben. Zodra de overstap wordt gemaakt van Prepaid naar Sim Only, wordt het factuur-systeem toegevoegd. Het verbruik wordt dan opgedeeld in bundels en alles daarbuiten wordt berekend tegen buitenbundelkosten. De facturen komen aan de lopende band, tot er een opzegging plaatsvindt. Als je in oktober bent, dan wordt de november-factuur al klaargestoomd.

Het systeem kan het factuur-huis wel bouwen, maar niet vernietigen. De facturen kunnen dus wel toegevoegd worden, zoals gebeurt bij een overstap van Prepaid naar Sim Only, maar als het andersom moet, dan lukt dat niet. Dat komt omdat die facturen echt alleen gestopt kunnen worden met een opzegging.

Mijn collega van de technische afdeling wist me wel te vertellen dat het een plan is om dit in de toekomst op te lossen. Dit kan nog even duren, omdat het een immens project is. Het hele systeem moet hiervoor herbouwd worden, maar het staat wel op de agenda.

Beantwoordt dit de vragen? 🙂 Nu ben ik ook wat wijzer!

Groetjes,
Jihane
Ik zie dat de berichten een jaar oud zijn, dus ik weet niet of de situatie al veranderd is.

Maar ik heb een prepaidkaart en wil 1 maand sim only proberen en dan weer terug naar prepaid, moet dan nog steeds een nieuwe prepaid simkaart gekocht worden?

Als ik dit vaker zou willen doen, moet ik dan voor elke keer een nieuwe simkaart kopen?

Met sim only is buiten bundel bellen 31 cent per minuut, prepaid is dat 10 cent. Kan je als je de minuten verbruikt heb voor de maand voorbij is weer terug overstappen naar prepaid?
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Mel19,

Welkom op het Simyo forum!

Aan de situatie van overstappen van Sim Only naar prepaid is helaas niets gewijzigd. Hier is dus nog steeds altijd een nieuwe simkaart voor nodig. Wat we wel hebben gewijzigd, is dat je met je prepaid simkaart gewoon kunt internetten in het buitenland. Dit was meestal de reden dat mensen wilden switchen van prepaid naar sim only en weer terug. Waarom zou jij vaker willen wisselen van prepaid en Sim Only?

Voor de stap van Sim Only terug naar prepaid kijken we niet naar de overgebleven belminuten. Vanaf het moment dat je weer terug wilt naar prepaid, zal dit gebeuren na 30 dagen (als je een maandelijks opzegbaar abonnement genomen hebt). We zullen de abonnementskosten dan naar rato berekenen. Hierdoor betaal je dus alleen voor de dagen dat je gebruik hebt kunnen maken van de Sim Only.

Groetjes,

Kevin
Dag Kevin, bedankt voor de reactie😀

Als ik het goed begrijp wordt de kaart na de 30 dagen zo wie zo weer een prepaid en hoef ik dan dus geen nieuwe simkaart te kopen?

De kosten gaan dan weer naar 10 cent per minuut in plaats van 31 cent buiten bundel omdat het is afgelopen?
Reputatie 7
Badge +9
Nee, overgaan van sim only naar prepaid is altijd een simkaart kopen en het nummer laten overzetten. Ik geloof dat Kevin bedoeld dat overgaan van prepaid -> sim only -> prepaid 30 dagen duurt, want een maandelijks opzegbaar sim only abonnement heb je voor minimaal 1 maand.

Bij sim only kun je voor 2 euro 50 minuten bijkopen om je bundels aan te vullen als ze op raken. Dan kosten belminuten 0,04 euro per minuut. Dat is goedkoper dan 10 cent per minuut? Waarom zou je dan heen en terug willen wisselen tussen prepaid en sim only?
Dag Groentjuh,

Ik bel niet veel. Om de paar maanden waardeer ik 10 euro op en dan heb ik voor 5 - 6 maanden genoeg. Nu wil ik een paar weken veel meer bellen, dus leek het me handig om een maand bundel te nemen en daarna weer terug naar prepaid.
Maar dan zal ik maar een nieuwe prepaid kaart moeten kopen.
Bedankt voor het duidelijk maken👍
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Mel19,

Zoals Groentjuh al aangaf, moet je om terug te gaan naar prepaid altijd een nieuwe simkaart aanschaffen. Laat het vooral even weten als je hier nog vragen over hebt! :)

Groetjes,

Kevin
Badge
Met all respect voor Simyo, ik heb al jaren een prepaid kaart en ben daar erg tevreden mee, maar ik ben toch onder de indruk dat de reden is dat het zo moeilijk gemaakt wordt om terug te gaan van sim only naar prepaid, dat Simyo graag heeft dat de mensen een abonnement behouden, vaste inkomsten voor KPN! Ik wil al jaren in de zomer als ik van Spanje terug in Nederland ben van prepaid naar sim only, omdat ik veel zaken af te handelen heb in Nederland in die tijd en ik alleen mijn mobile tot mijn beschikking heb en dan weer terug wil naar prepaid als ik terug ga naar Spanje voor de winter. Omdat er een nieuwe simkaart gestuurd moet worden die alleen naar mijn nederlands adres gestuurd kan worden waar niemand meer is, moet ik mij behelpen met viber etc. i.p.v. simonly. erg jammer! Ik hoop van harte dat Simyo hier uiteindelijk verandering in gaat brengen, net als dat wij nu uiteindelijk internet in het buitenland kunnen gebruiken met prepaid! Ik weet zeker dat het kan en bepaalde klanten zullen meer tevreden zijn!
Reputatie 7
Badge +9
@Martje09, recent is daar op de ideeën muur ook over gediscussieerd. Het gaat dan om dit idee. Misschien kun jij daar ook meedenken met ons. Dat idee gaat specifiek over het maken van een prepaid bundel voor onbeperkt bellen voor een periode, maar daarbij kwam jouw overstappijntjes van sim-only naar prepaid ook naar boven. Wil je daar je idee hierover plaatsen? Misschien kunnen we met jouw inzicht prepaid een nog beter product maken.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Ik zie inderdaad dat Martje op de ideeënmuur gereageerd heeft! Daar zullen we het gesprek dan verder voeren 😃 Bedankt, Groentjuh!

Groetjes,
Jihane

Reageer