.

Beantwoord

Hoe werken de nieuwe buitenlandse tarieven met een Prepaid aansluiting?


Badge +2
Hallo,

Ik lees net dat de tarieven van naar het buitenland bellen gaan veranderen.
Dat is mooi, héél mooi...
Echter is mij iets toch niet zo duidelijk, maar daar ben ik ook een simpele ziel voor, toch?
Het volgende, en ik citeer:


Valt verbruik vanuit Nederland naar het buitenland ook binnen dit tarief?

Nee. Bellen en sms’en vanuit Nederland naar buitenlandse telefoonnummers valt niet onder roamen. Je gebruikt dan namelijk het telefoonnetwerk van je eigen provider.

Bellen of sms’en naar Nederlandse nummers die in het buitenland zijn valt wel binnen je beltegoed. Bijvoorbeeld naar vrienden die op vakantie zijn in Duitsland. Daarnaast is gesprekken ontvangen binnen de EU nu gratis. Dus als je in het buitenland wordt gebeld binnen zone 1, kun je gerust opnemen, want dat kost jou niets!
----------------------------------------------------------------------

Ik begrijp hier uit dat als ik iemand bel die in het buitenland is, dat niet onder roamen valt, toch? Of heb ik dat niet goed?
Dus iemand woont in Nederland maar verblijft in het buitenland, is dat dan wel of niet roamen?

Maar als die iemand uit Nederland komt, ook net als ik prepaid heeft bij Simyo, en tijdelijk met vakantie in het buitenland is, zeg in Frankrijk, dat is dat weer wel roamen?
Kortom voor een simpele ziel als ik niet zo erg duidelijk, maar dat zal wel aan mij liggen.
icon

Beste antwoord door Jihane 8 June 2017, 14:56

Bekijk originele reactie

19 reacties

Hoi willem47.

Leuk je weer terug te zien, uhhh kijken. 🙂
Roaming is gastgebruik maken van een ander netwerk.

Nederlandse aansluiting gebruikt buitenlands netwerk is roaming.
Buitenlandse aansluiting gebruikt Nederlandse netwerk is roaming.

Het gaat er dus niet om waar iemand vandaan komt, maar waar de aansluiting vandaan komt en waar gebruikt. Bellen, voorbeeld, met Simyo nl aansluiting naar buitenland is geen roaming.
Badge +2
Hoi willem47.

Leuk je weer terug te zien, uhhh kijken. 🙂
Roaming is gastgebruik maken van een ander netwerk.

Dag Friesian, tijd niet gelezen maar dat ligt dus aan mij...

Naar wat ik omschreef bel ik toch altijd via een niét KPN-netwerk?
Maar wat ik graag wil weten is:

Áls ik naar mijn dochter bel, die in Frankrijk op vakantie is, een prepaid nummer van Simyo heeft (nu maakt de naam Simyo niet zo veel uit, het is om het even welke Nederlandse provider) dan valt dat onder roamen, en ik betaal gewoon 10 cent per minuut, ondanks dat ik tot aan de grens via het KPN-netwerk ga, en vanaf de grens via een ander vreemd netwerk naar Frankrijk.

Bel ik iemand die in Frankrijk woont, een Franse provider heeft, waarbij ik ook eerst van het KPN-netwerk gebruik maak en dan vanaf de grens van diverse andere netwerken, dan kost het € 0,2299 per minuut, klopt dat?

Belt mijn dochter vanuit Frankrijk naar mij in Nederland, met haar Simyo prepaid kaartje, waarbij ze eerst van een vreemd netwerk gebruik maakt, en dan pas in Nederland van het KPN-netwerk, wat betaald ze dan?
Óók 10 cent per minuut of € 0.2299 per minuut.

Erg duidelijk allemaal (not)

Tarieven vanuit Frankrijk naar Nederland
Prijs per
Gebeld worden Gratis Minuut
Voicemail ontvangen Gratis Minuut
Voicemail afluisteren € 0.2299 Minuut
Sms'en € 0,0726 Sms
Bellen naar Nederland € 0.2299 Minuut

https://www.simyo.nl/tarieven/buitenland
Hoi willem47.

Leuk je weer terug te zien, uhhh kijken. 🙂
Roaming is gastgebruik maken van een ander netwerk.

Dag Friesian, tijd niet gelezen maar dat ligt dus aan mij...

Naar wat ik omschreef bel ik toch altijd via een niét KPN-netwerk?
Maar wat ik graag wil weten is:


Áls ik naar mijn dochter bel, die in Frankrijk op vakantie is, een prepaid nummer van Simyo heeft (nu maakt de naam Simyo niet zo veel uit, het is om het even welke Nederlandse provider) dan valt dat onder roamen, en ik betaal gewoon 10 cent per minuut, ondanks dat ik tot aan de grens via het KPN-netwerk ga, en vanaf de grens via een ander vreemd netwerk naar Frankrijk.

Zolang jij vanuit Nederland belt is het geen roaming, ga je de grens over/maak je contact met een buitenlandse mast en bel je verder met je dochter is het wel roaming.

Bel ik iemand die in Frankrijk woont, een Franse provider heeft, waarbij ik ook eerst van het KPN-netwerk gebruik maak en dan vanaf de grens van diverse andere netwerken, dan kost het € 0,2299 per minuut, klopt dat?

Belt mijn dochter vanuit Frankrijk naar mij in Nederland, met haar Simyo prepaid kaartje, waarbij ze eerst van een vreemd netwerk gebruik maakt, en dan pas in Nederland van het KPN-netwerk, wat betaald ze dan?
Óók 10 cent per minuut of € 0.2299 per minuut.

Erg duidelijk allemaal (not)

Tarieven vanuit Frankrijk naar Nederland
Prijs per
Gebeld worden Gratis Minuut
Voicemail ontvangen Gratis Minuut
Voicemail afluisteren € 0.2299 Minuut
Sms'en € 0,0726 Sms
Bellen naar Nederland € 0.2299 Minuut

https://www.simyo.nl/tarieven/buitenland


Rechtstreeks vanaf tarieven pagina buitenland. Kijk dus ook rechts naar het bruine/grijze kader.

Speciaal voor Prepaid
Voor verbruik in zone 1 betaal je precies hetzelfde als in Nederland
Lees eens deze blog door of het je daarmee duidelijker wordt.

https://www.simyo.nl/blog/roaming-bellen-internetten-vanuit-bundel-buitenland/
Badge +2
Friesian, met alle respect, ik snap er geen ene moer van, want kijk je weer ergens anders dan moet mijn dochter, met haar Simyo prepaid, als zij vanuit Frankrijk naar Nederland belt € 0.2299 per minuut betalen en niet hetzelfde als zij mij belt in Nederland want dat is 10 cent per minuut.
Erg onduidelijk!

Op dezelfde pagina staat...
Met je Simyo Sim Only abonnement roam je in zone 1 vanuit je bundels vanaf 1 juni. Onderstaande tarieven gelden tijdens het roamen in zone 1 op het moment dat je bundel op is, en het buitenbundeltarief in rekening wordt gebracht.

Simyo Prepaid bellers roamen vanaf 15 juni in de landen van zone 1 voor precies dezelfde kosten, als zij doen voor verbruik in Nederland
Badge +2
Lees eens deze blog door of het je daarmee duidelijker wordt.

https://www.simyo.nl/blog/roaming-bellen-internetten-vanuit-bundel-buitenland/

Friesian, erg behulpzaam..

Een heel bla bla pimp verhaal wat over "sim only bundels" en "internet bundels" het zal allemaal wel, het interesseert me geen ene moer.

Kan iemand vanuit Simyo zelf mij vertellen, in simpele taal, wat ik per minuut moet betalen, mét mijn prepaid-kaartje, als ik mijn dochter bel, die in Frankrijk met vakantie is, en óók een prepaid kaartje heeft.
Dus wat ga ik dan betalen.
Vraag 2.
Wát gaat mijn dochter die in Frankrijk met vakantie is, die een Nederlands Simyo prepaid-kaartje heeft, betalen per minuut, als ze mij belt in Nederland.
Ik heb al eerder een screendump toegevoegd en ik zal het wéér doen om te laten zien dat er verschillende tarieven vermeld staan op de Simyo-site over het bellen vanuit Frankrijk naar Nederland.
Let op de pijl waarop ik het aanwijs, € 0.2299 per minuut.
Dus Simyo mensen geef eens met een concreet en juiste opgave opdat ik later niet voor nare verassingen kom te staan.
Dank u.

Toch even ter verduidelijking. Bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt niet onder de regelgeving vanuit Europa (tarieven) maar wordt bepaald door de eigen provider. Dat was nog even mijn bijdrage, het woord laat ik aan Simyo.
Willem,

Als jij je dochter belt betaal je altijd het zelfde. De beller hoeft namelijk niet altijd te weten waar de gebelde is. Dus het maakt niks uit of zij nou thuis op de bank zit of ergens in Frankrijk rond loopt.
Badge +2
Willem,

Als jij je dochter belt betaal je altijd het zelfde. De beller hoeft namelijk niet altijd te weten waar de gebelde is. Dus het maakt niks uit of zij nou thuis op de bank zit of ergens in Frankrijk rond loopt.

En nu duizelt het me helemaal Ray....
In principe zou je gelijk hebben, hoe moet ik weten waar mijn dochter is zou de vraag kunnen zijn, ze kan thuis zijn of ook in Frankrijk
Echter is het zo dat wat ik er uit begrijp dat als ze in Frankrijk zou zitten ik dan wel 23 cent per minuut betaal, toch?
Willem, w8 gewoon op de reactie vanuit Simyo. Laat hen maar eens reageren.
Maar geef toch ff..

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/hoe-werkt-bellen-in-en-naar-het-buitenland-bi-101

Tarieven buitenland Prepaid
Vanaf 15 juni 2017 kun je met je Simyo Prepaid in de EU bellen en sms’en, voor hetzelfde tarief als in Nederland. In dit artikel vertellen we er alles over.


https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/nieuwe-prepaid-tarieven-binnen-de-eu-vanaf-ju-2568
Nee...

Jij betaald wat je altijd betaald als je jouw dochter belt. Het maakt helemaal niks uit waar zij zich bevind. Het gaat er ook niet om waar zij is het gaat er om waar jij bent. En jij bent in Nederland dus betaal jij je gewone tarief.

Die 23 cent is niet voor jouw van toepassing dat is voor als je naar een Frans nummer belt. Jouw dochter heeft een Nederlands nummer.


Simyo Prepaid bellers roamen vanaf 15 juni in de landen van zone 1 voor precies dezelfde kosten, als zij doen voor verbruik in Nederland
Reputatie 7
Badge +10
Hi Willem47,

Leuk je weer terug te zien op het Forum 🙂

Als eerste wil ik zeggen dat ik goed begrijp waarom alles niet in één keer duidelijk is. Het is ook een hele hoop informatie, en al die informatie moet eerst geordend worden voordat het behapbaar is. Maar, maak je vooral geen zorgen. Ik ga je hiermee helpen. Ook wil ik je alvast dit vertellen: als het na onderstaande uitleg niet helder is, dan gaan we het anders aanpakken. Dan bel ik jou gewoon op, zodat ik het rustig met je kan doorspreken. Goed? Die optie is er altijd.

Laten we dan nu even bekijken wat er onduidelijk is. Als eerste wil ik met jou kijken naar wat 'roaming' precies is. Iedereen heeft het erover, maar wat betekent het? Roaming betekent dat je gebruik maakt van een buitenlands netwerk. Als ik, vanuit Amsterdam, naar Frankrijk bel, dan ben ik niet aan het roamen. Waarom niet? Omdat ik gewoon gebruik maak van het Nederlandse netwerk.

Als ik op vakantie ga naar Frankrijk, dan ben ik wel aan het roamen. Dat komt omdat ik dan gebruik maak van een Frans netwerk.

Goed, wat ook belangrijk is, is dat je nooit extra betaalt als je naar een 06-nummer belt dat in het buitenland is. Dat komt omdat jij niet kunt weten waar iemand uithangt. Als je mij opbelt, dan kan ik in Amsterdam zijn of in Madrid. Het zou oneerlijk zijn om je op te zadelen met kosten, alleen omdat ik zo nodig op vakantie wilde. Vóór 15 juni betaal ik dan nog als Prepaid-klant terwijl ik in Madrid ben en gebeld word door jou, maar vanaf 15 juni betaal ik niets meer daarvoor. Kortom: jij belt mij vanuit Nederland en betaalt niets omdat je niet kunt weten waar ik ben, en ik betaal vanaf 15 juni niks als ik opneem.

Ik wil ook tegen je zeggen dat de tarievenpagina verbeterd wordt. Het staat er nu nog een beetje onduidelijk op, omdat er allerlei prijzen staan die vooral relevant zijn voor Sim Only-klanten. Ook staat er de volgende tekst: "Simyo Prepaid bellers roamen vanaf 15 juni in de landen van zone 1 voor precies dezelfde kosten, als zij doen voor verbruik in Nederland". Dat betekent dat als je vanuit Frankrijk belt, met je Prepaid kaart, je aan het roamen bent. Dan betaal je evenveel als in Nederland. Bel je vanuit Nederland naar een Frans nummer, dan betaal je daar hetzelfde voor als dat je binnen Nederland doet.

Dit artikel is ook heel handig.

Ik heb me nu vooral gefocust op Prepaid. Voor Sim Only zit het ietsjes anders, maar dat is op dit moment niet heel relevant. Wil je daar toch ook alles over weten? Dan leg ik je dat met alle liefde uit.

Laat je me weten of dit zo nuttig is?

Ook wil ik kort even de toon benoemen waarop er in sommige berichtjes naar elkaar geschreven wordt. Zullen we onthouden dat letterlijk iedereen hier elkaar probeert te helpen? Ik snap dat het soms moeilijk is om door het bomen het bos te zien, maar samen komen we er altijd uit.

@ Ray en Friesian, dank voor de hulp!

Groetjes,
Jihane
Badge +2
Ja oké.
Iedereen bedankt voor de uitleg.
Ik wil nog even vermelden dat met de uitdrukking dat het me geen moer interesseert er bedoeld werd dat de inhoud van dat blog me niet interesseerde omdat dat over Sim only bundels en internet ging en dat soort zaken, en ik nergens iets duidelijk kon vinden over gewone simpele prepaid klanten zoals ik, en die opmerking niet voor Friesian bedoeld was, laat ik daar dus even duidelijkheid in geven.
Dat de tarieven pagina aangepast wordt is wel een goeie zaak.
Gegroet en alle behulpzamen nogmaals bedankt
Badge +7
Hoi Willem47,

Wat fijn dat het nu duidelijker voor je is 🙂 Ik vermoed dat Friesian je deze blog had meegestuurd, omdat in deze blog wordt uitgelegd wat wel en niet onder roaming valt. De tarieven zijn anders, maar het principe van 'roaming' is hetzelfde.

We hebben je trouwens ook een mail gestuurd met deze informatie voor Prepaid klanten. Heb je deze gezien?

Als je nog andere vragen hebt, horen we dat graag :)

Groetjes,
Samantha
Badge +2
Hoi Willem47,

We hebben je trouwens ook een mail gestuurd met deze informatie voor Prepaid klanten. Heb je deze gezien?

Groetjes,
Samantha

Dag Samantha,
Ja ik heb die mail gehad en toen ik eens ging rondkijken op jullie site kwam ik een tarievenlijst tegen die me een beetje op het verkeerde been zette, daar heb ik een screendump van gemaakt en eerder in dit topic geplaatst.
Daar staat wel degelijk dat het bellen vanuit Frankrijk naar Nederland €0,2299 per minuut kostte en dat maakte me in de war.
Tis wel eens wat zoeken hier en daar.

Klik-> https://uploads-eu-west-1.insided.com/simyo-nl/attachment/a52c3d9b-dcf4-43fc-aa9a-dc2c8584bc25.jpg
Badge +7
Hoi Willem47,

Het klopt dat de tarieven wat verwarrend kunnen zijn. Dat komt omdat we op onze tarievenpagina ook de buitenbundelkosten moeten weergeven. Sim Only klanten kunnen hun bundels gebruiken in het buitenland, maar als deze bundels op zijn, gelden buitenbundeltarieven. Dat zijn de tarieven die in die tabel staan. Voor het bellen vanuit Frankrijk naar Nederland betaal je als Sim Only klant €0,2299 als je bundel op is. Prepaid klanten hebben geen bundels, dus zijn betalen altijd hetzelfde voor bellen in het buitenland als voor het bellen binnen Nederland.

Dit proberen we uit te leggen in deze alinea die boven de tabel staat: 'Met je Simyo Sim Only abonnement roam je in zone 1 vanuit je bundels vanaf 1 juni. Onderstaande tarieven gelden tijdens het roamen in zone 1 op het moment dat je bundel op is, en het buitenbundeltarief in rekening wordt gebracht. Simyo Prepaid bellers roamen vanaf 15 juni in de landen van zone 1 voor precies dezelfde kosten, als zij doen voor verbruik in Nederland'. Op dit moment valt deze alinea niet zo goed op, dat moet ik toegeven. We zijn nog op zoek naar een oplossing om dit duidelijker neer te zetten. Tips zijn altijd welkom.

Is het zo iets duidelijker voor je?

Groetjes,
Samantha
Badge +2
Ja oké, gegroet Willem
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Willem47,

Dat is mooi om te horen!

Als je andere vragen hebt, dan kun je ons dit gerust laten weten.

Groetjes,
Asma

Reageer