.

Beantwoord

Geldigheid beltegoed

  • 19 March 2013
  • 18 reacties
  • 3269 Bekeken

Badge
Geachte Simyo,

Het is erg vervelend om beltegoed kwijt te raken, omdat bepaalde voorwaarden van u het zo dicteren, ik vind dat u dit anno 2013 niet meer kunt toepassen. U beschikt in over betere mogelijkheden dan vroeger om in contact te komen met uw prepaid klanten, daarom wil ik vriendelijk doch dwingend doen verzoeken om te stoppen met het ongeldig laten verklaren van saldo tegoeden op basis van voorwaarden. Dergelijke bedingingen worden door mij althans als klant niet langer geaccepteerd.

Steeds meer bedrijven voeren alternatieve saldo kaarten in, dat is prettig, want dan hoef je niet iedere keer te bankieren, maar als ieder bedrijf zo zijn eigen voorwaarde gaat stellen over de geldigheid van het waardepapier is voor mij als consument het hek van de dam.

Mocht mijn tegoed in de toekomst (om welke reden dan ook) volgens u komen te vervallen, dan dient u het restant terug te boeken op een nader bekend te maken rekeningnummer. 

Ook zou ik graag zien dat een 06 nummer langer in eigendom kan blijven of op verzoek weer kan worden terug gegeven, tegenwoordig zitten veel bancaire zaken en sms-diensten gekoppeld aan een 06nummer dat het erg vervelend is als je je nummer verliest, zo niet onmogelijk om dat nummer aan iemand anders te geven als zo'n nummer nog niet is afgemeld en het bijvoorbeeld maar 1x gekoppeld kan zijn aan een dienst zoals bij de ING bank.

hopende u hiermee te hebben geïnformeerd, dit verzoek en kennisgeving is ook per kopie gericht aan uw eigen hoofdkantoor en uw moederbedrijf KPN.

hoogachtend,

uw klant
icon

Beste antwoord door Natascha 20 March 2013, 10:27

Bekijk originele reactie

18 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Hoi delphic en Steef,

Ik begrijp jullie punt. Simyo is van mening dat het beleid m.b.t. de houdbaarheid een erg aantrekkelijke en eerlijke wijze is. Het beltegoed blijft voor altijd houdbaar. Het enige wat je moet doen is een uitgaande verbinding voeren. En hier word je ook nog eens tot 2 maal toe aan herinnerd per email.

Als de wetgeving anders besluit, zal Simyo hier uiteraard in mee gaan.

Groetjes,

Alex
Badge
de consumentenbond wil volgens mij alleen de geldigheid oprekken. en om je laatste vraag te beantwoorden; er bestaan wel degelijk verschillen tussen een belminuut of een belsaldo, dit eerste zijn 100% vouchers, het laatste niet.

bij een belbundel koop je het recht in belminuten tegen een bepaalde tijdsduur, vaak 1 maand, dan zijn alle voorwaarden voor van te voren bekend en kun je juridisch spreken over een voucher.

bij de prepaid van simyo ligt dat toch even wat anders, het beltegoed kun je bijvoorbeeld kopen in een winkel via een opwaardeerkaart, dat is je voucher, het heeft een bepaalde waarde en indien vermeld ook een houdbaarheid (termijn waarbinnen je moet activeren). bij ideal of een code is de koop nog steeds een voucher, maar zodra de waarde wordt toegevoegd aan je saldo ontstaat een nieuw saldo in je klantenbestand en dan kun je niet langer spreken van een voucher.

maar de CB heeft wel een punt, de wetgever staat het gebruik van vouchers in de telecom tot zover toe om te kunnen voorzien in een waardebepaling, zodat het voor de uitgevende partij (de telecomprovider) mogelijk wordt om daar vooraf betaalde diensten aan te koppelen. het was daarbij nooit de bedoeling geweest dat die diensten zomaar ophouden te bestaan, tenzij stopzetting rechtvaardig is, zoals het bedrijf ophoud te bestaan en/of het onredelijk werd geacht om te achterhalen wie de houder is van een restant saldo. Die overwegingen zijn in deze moderne tijd echter allang achterhaald. bedrijven hebben betere inkoop mogelijkheden en hebben weten in 99% van de gevallen precies wie de houder (klant) is.

als de CB zijn zin krijgt zeggen providers dat kosten zullen stijgen, ik geloof dat eerlijk gezegd niet.
Beste Delphic, ik lees zojuist met interesse jouw stellingen. Ben het zeer zeker met je eens dat het krankzinnig is dat resterende beltegoeden zomaar onteigend kunnen worden, daar zou iets aan moeten gebeuren. Maar voor het overige, de eis aan de klant om minimaal 1x per halfjaar een bel/sms-actie te ondernemen (teneinde vast te stellen of dit nummer nog steeds actief is), lijkt me alleszins redelijk.
Als dit een regel is, vind ik het al zeer coulant van de provider om de moeite te nemen om de klant daar vóór afloop van dat halfjaar een paar keer op te wijzen. Het enige wat de klant dan moet doen is 1x die bel over laten gaan naar jezelf of wie dan ook, opnemen en gesprek meteen beeindigen, danwel een lege sms versturen, is een hele kleine moeite voor de meesten.   
Maar waar ik nu nieuwsgierig naar was, jij hebt je er nogal in verdiept... die actie van de Consumentenbond onlangs dat resterende belminuten aan het eind van de maand niet meer zouden mogen worden afgeboekt, is dat iets soortelijks? 
Badge
beste alex,

wat kost het jullie om steeds maar een nieuwe simkaart en nummer aan een klant te moeten geven? de situatie is nu dat ik al meerdere verlopen simyo kaarten heb gehad de afgelopen jaren, dan moet ik dus steeds weer een nieuwe sim aanvragen, de oude is verlopen en het nummer bevroren via de opta, dus ook daar heeft niemand wat aan een lange tijd. als veel klanten op deze manier een nieuwe kaart zouden aanvragen, zal de opta ook bezwaren maken, het is daarom een gedoog situatie, de nummers raken nu al op. 

dus de hamvraag is, wat kost een nieuwe sim procedure versus het automatisch actief houden zolang er maar beltegoed staat, daar mag van mij best die ene 1sms voor worden afgeschreven bij inactiviteit. mijn voorstel is dus om die procedure nog verder te automatiseren. je kan nu al smsjes inboeken via je simyo account, ik zou daar graag verdere opties en filters zien bijvoorbeeld;

- alleen verzenden indien er de laatste 6 maanden incactief waren.
- toestemming geven om bij een saldo tekort deze via de bank aan te vullen met  max xx bedrag
- bevestigings email verzenden.
- 7 dagen van te voren herinnerings email sturen.
- toestemming vragen om gebeld te worden door de klantenservice.

dat zou het voor mantelzorgers, ouderen en een hoop andere mensen die de mobiel alleen onder bepaalde situaties nodig hebben, het leven een stuk makkelijker maken.

het saldo behoord toe aan het klanten (account) en niet een 06nummer, op dat punt verschillen we van mening.  bovendien vraag ik mij af of jullie wel de btw daarvoor afdragen dan, want anders wordt het een dienst en daarover is immers btw verschuldigd.  en zeg nou zelf welke burger zou zinvol akkoord gaan met een dienst dat het saldo onteigend zonder daarvoor een dienstverlening voor terug te krijgen. het is daarom onwettig. maar omdat het vaak van die kleine bedragen zijn komen de telecomproviders er mee weg.
Reputatie 5
Badge +10
Bij Simyo is het beltegoed onbeperkt houdbaar. Hiervoor hoef je enkel 1 uitgaande sms, een uitgaand gesprek of een uitgaande internetverbinding uit te voeren. We zijn van mening dat dit een passende voorwaarde is. Een telefoonnummer wat niet meer gebruikt wordt kan zo ook weer worden uitgegeven voor een andere klant. Anders zou het ook mogelijk zijn om talloze telefoonnummers te hebben zonder ze te gebruiken.

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Jij hebt zo het schijnt erg veel ergernissen (simlocks, telefoonnummers, beltegoeden, etc.).
Om niet nodeloos in herhaling te vallen, zoals ik al eerder aangaf, om de voorwaarden van de providers, want elke provider houdt er zo haar eigen voorwaarden op na, die ook vrij zijn in te zien, te (laten) veranderen, wend je tot de opta.
Badge
om niet nodeloos in herhaling te vallen, pas ik niet mijn eigen voorwaarden aan voor mij alleen, maar betreft het algemene kennisgeving dat het waardepapier (het saldo) u eigenlijk niet toebehoort, elke klant heeft het recht dus om gebruik te maken van de optie om een restant saldo gecrediteerd te krijgen, het  is en blijft eigendom van een klant.

ik hoop dat u hierop de procedures op zult aanpassen door dit automatisch te doen, mocht het ooit voorkomen.

daarnaast zie ik graag dat er betere oplossingen komen voor het vervallen van een 06 nummer, de afgelopen jaren ben ik al tig prepaid nummers verloren omdat ik dat nummer vooral gebruik voor inkomend verkeer, je merkt het vaak als je het nodig hebt, bijvoorbeeld met een tancode van een bank, een veiligheidsvraag van google of microsoft of met digid wat je ook maar 1x per jaar doet. er komen steeds meer van dat soort sms diensten dat het erg vervelend is. in het beste geval is je nummer vervallen en in het ergste geval krijgt een nieuwe klant met jou oude 06 een onbedoelde sms.

waarom koppelen providers nummers niet aan klanten en zeggen bij een nieuwe aanmelding, we hebben hier nog een oud 06nummer dat ooit  onder uw naam en klant kenmerken stond, wil je die terug, lijkt mij een stuk klantvriendelijker.
Badge +6
Geachte Simyo,

Het is erg vervelend om beltegoed kwijt te raken, omdat bepaalde voorwaarden van u het zo dicteren, ik vind dat u dit anno 2013 niet meer kunt toepassen. U beschikt in over betere mogelijkheden dan vroeger om in contact te komen met uw prepaid klanten, daarom wil ik vriendelijk doch dwingend doen verzoeken om te stoppen met het ongeldig laten verklaren van saldo tegoeden op basis van voorwaarden. Dergelijke bedingingen worden door mij althans als klant niet langer geaccepteerd.

Steeds meer bedrijven voeren alternatieve saldo kaarten in, dat is prettig, want dan hoef je niet iedere keer te bankieren, maar als ieder bedrijf zo zijn eigen voorwaarde gaat stellen over de geldigheid van het waardepapier is voor mij als consument het hek van de dam.

Mocht mijn tegoed in de toekomst (om welke reden dan ook) volgens u komen te vervallen, dan dient u het restant terug te boeken op een nader bekend te maken rekeningnummer. 

Ook zou ik graag zien dat een 06 nummer langer in eigendom kan blijven of op verzoek weer kan worden terug gegeven, tegenwoordig zitten veel bancaire zaken en sms-diensten gekoppeld aan een 06nummer dat het erg vervelend is als je je nummer verliest, zo niet onmogelijk om dat nummer aan iemand anders te geven als zo'n nummer nog niet is afgemeld en het bijvoorbeeld maar 1x gekoppeld kan zijn aan een dienst zoals bij de ING bank.

hopende u hiermee te hebben geïnformeerd, dit verzoek en kennisgeving is ook per kopie gericht aan uw eigen hoofdkantoor en uw moederbedrijf KPN.

hoogachtend,

uw klant


Hoi Delphic,

Bij het afronden van de prepaid bestelling ben je akkoord gegaan met de voorwaarden die er gelden voor een Simyo prepaid simkaart.
In deze voorwaarden staat duidelijk vermeld indien er langer dan 6 maanden geen gebruik wordt gemaakt van de aansluiting het telefoonnummer en het tegoed komt te vervallen. Simyo stuurt klanten 2 keer een e-mail om ze er op te attenderen dat wanneer ze binnen een aantal dagen geen gebruik maken van hun aansluiting deze zal komen te vervallen. De voorwaarden kunnen niet voor één klant worden aangepast omdat je het niet eens bent met de voorwaarden van Simyo.
Badge
@Groentjuh
precies, want wat heeft het beperkte aantal 06nummers nu te maken met een klantnummer? helemaal met je eens, btw, je bent ook de tiende poster in mijn topic ;)

simlocks zijn ook zo'n ergernis, als je nummer komt te vervallen kun je gelukkig wel een nieuwe simkaart plaatsen zolang het maar simyo is. de simlock is dus alleen een netwerklock.
Reputatie 7
Badge +9
Er zijn een beperkt aantal mobiele telefoonnummers. Providers willen dus graag dat de nummers die ze hebben gebruikt worden.

Er zijn verschillende methodes, die providers daarvoor toepassen. De ene providers zal elke zoveel tijd een uitgaande oproep of SMS willen zien. Andere providers willen graag zien dat elke zoveel tijd beltegoed wordt toegevoegd.

Ik vindt het zelf ook niet kloppen dat providers soms enkele TIENTALLEN euros in hun eigen zak kunnen stoppen, omdat iemand een bepaalde tijd niet zelf heeft gebeld. Dat providers graag nummers terug willen snap ik dan weer wel.

Helaas heb ik met dit zakkenvullen gedrag ook ervaring. Enkele maanden geleden verliep mijn opa's nummer en ik wacht nog steeds op de sim-unlock code van zijn toestel...

W00t, reactie # 200!
Badge
nee geen speciale maatwerk voor mij alleen. zoals ik al aangaf, zijn dit soort voorwaarden eigenlijk niet legaal, maar kennelijk vinden we ze maatschappelijk acceptabel, dat is iets anders dan wettelijk toegestaan. ik teken er igg bezwaar tegen, wat de rest doet moet ze zelf weten. maar als jij je fiets voor mijn deur zet en vraagt of ik er op kan passen je na 7 maanden terug komt ik vertel, ja we hadden afgesproken onbeperkt , maar kleine letters dit en dat ..6 maanden, fiets weg :) 

simyo stuurt nu al gratis smsjes als je 06nummer dreigt te worden geblokkeerd door inactiviteit, ik zou zeggen, schrijf dat smsje via saldo af en het hele probleem met verval is opgelost. dan krijg je klanten die meer saldo willen bijstorten, kan alleen maar goed zijn.
Reputatie 7
Omdat jij je niet kunt vinden in de voorwaarden van Simyo én van de andere providers. Deze voorwaarden zijn er om door beide partijen, klant als provider, aan gehouden te worden.

Jij wilt dus de mogelijheid om maatwerk geleverd te krijgen. Een eigen product/dienst met eigen voorwaarden. Dit zal het voor de klanten én Simyo niet overzichtelijker maken. De voorwaarden zoals die er nu liggen vind ik persoonlijk duidelijk en aangenaam! En, niet geheel onbelangrijk, het leveren van maatwerk zal het waar het omgaat bij Simyo, de gunstige tarieven, niet ten goede komen.
Badge
waarom?

kunnen klanten en simyo het niet onderling zelf oplossen. natuurlijk zal ik het rechtswege gaan vorderen als simyo geen gehoor wil geven, maar ik ga er vanuit dat zoiets niet noodzakelijk hoeft te zijn 

;)

ik heb net getest met de sms via de website, deze moet nu nog zelf worden ingeboekt. maar zoiets zou het mogelijk maken om dat automatisch toe te passen bij een bepaalde inactiviteit (net zoals je automatisch kan opladen). dus simyo heeft de mogelijkheid om aan mijn wensen te voldoen.
Reputatie 7
Probeer eens de opta......:rolleyes:.
Badge
ik heb al gekeken naar telfort, die heeft een 0 euro abonnement voor 2 jaar, maar ook daar geldt een soort gelijke  "6 maanden niet bellen is vervallen van je nummer" optie, die volgens telfort zelf te bepalen is, maar bij doorvragen bleek dat een computer automatisch het nummer afsluit als er 6 maanden geen activiteiten zijn. 

kortom concurrenten zijn er niet, iedereen doet hetzelfde.  dat stopt dus vandaag :) bij deze geef ik simyo, waar ik dus (graag) prepaid klant ben en blijf de gelegenheid om te komen met betere prepaid voorwaarden, die aansluiten op de wensen van mij als klant, maar het is voortaan onbespreekbaar om het saldo toe te eigenen. ik wil met een gerust hart 50 of 100 euro saldo kunnen bijschrijven en er op vertrouwen dat dat ook mijn eigendom blijft en dat ik daarvoor rechten behoud op het nummer.

schrijf desnoods elke 6 maanden automatisch 1 smsje af indien er die periode niet gebeld is. zodat vervallen onmogelijk wordt.
Reputatie 7
Ik begrijp je (deels).

Echter, nogmaals, de voorwaarde van Simyo waaronder een nummer en beltegoed vervalt is (naar mijn mening) uiterst gunstig, omdat een sms'je van enkele eurocenten per 6 maanden een eventuele afsluiting voorkomt. Je nummer en beltegoed vervallen dus zeer zeker niet (zomaar) mits je maar aan die ene voorwaarde voldoet.

Maar, zoals ik eerder ook al aangaf, ga eens shoppen en dus vergelijken en zie of de voorwaarden van collega providers gunstiger of ongunstiger zijn.

Ik vind het een storm in een glas water.
Badge
....én dus ook het tegoed..

nou, simpel gezegd, zo zelf vansprekend vind ik het vanaf nu dus niet :)

beltegoed is een waardepapier, nu hebben providers zoals simyo besloten dat aan een 06dienst een bepaalde geldigheid zit. dat is prima, maar het is wettelijk niet mogelijk om je een waardepapier toe te eigenen (behalve als je de waarde zelf hebt gegeven zoals bij een kortingsbon). 

ik maak dus bezwaar tegen het vervallen van een saldo. verder vraag ik simyo om een andere oplossing te bedenken voor het vervallen van nummers, want ik zie hierin ook steeds meer problemen.

ik vind dat het een recht is van een consument om te besluiten om een prepaid kaart nummer te gebruiken voor bijvoorbeeld digid of online bankieren, als zo'n nummer komt te vervallen zijn de problemen vaak groot. ik wil dus dat daar andere oplossingen voor komen simyo !!!!
Reputatie 7
Zo he delphic, wat een verhaal, maar wat bedoel je nu precies met het kwijtraken van beltegoed?

Simyo hanteert de voorwaarde dat minimaal 1x per 6 maanden gebruik moet worden gemaakt van de (prepaid) aansluiting. Dit kan zijn een sms'je of een telefoontje. Voor het verstrijken van de 6 maanden krijgt de klant nog een sms'je en/of een email met de mededeling dat het einde van de 6 maanden nadert. Wordt er geen gebruik meer gemaakt van de aansluiting dan vervalt het nummer én dus ook het tegoed. Deze voorwaarde wordt ook door onder andere 'moeder' KPN gehanteerd! Er zijn echter ook providers, zoals Telfort, waarbij je binnen een bepaalde periode je beltegoed zelfs moet opwaarderen omdat anders het nummer vervalt én dus ook het beltegoed. Dus de weinig-bellers of de alleen-bereikbaar-bellers onder ons zijn hier nog veel slechter af, want deze bouwen een stuwmeer aan beltegoed op dat zij niet op (kunnen/willen) maken.

Ik persoonlijk vind de voorwaarden en tarieven die Simyo hanteert heel mild. En mocht je het niet eens zijn met bepaalde voorwaarden dan staat het je toch vrij om te gaan 'shoppen'?

Reageer