.

Beantwoord

Enorm negatief saldo na 1e ingebruikname prepaid

  • 18 January 2013
  • 175 reacties
  • 21740 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 1 reactie
Sinds gisteren heeft onze zoon van 10 zijn eerste mobiele telefoon en een bijbehorende prepaid kaart.
Al weken hebben we het erover met hem dat het een prepaid kaart wordt, dus geen abonnement. Dus bellen en sms kan, maar op=op; en internetten kan via WIFI thuis of elders. Via GooglePlaystore kan hij thuis b.v. spelletjes downloaden.

Gistermiddag voor het eerst de telefoon aangezet, mijn zoon bekijkt een paar dingen, o.a. PlayStore, en we stellen allerlei dingen in. Klaar.

En dan de melding: minder dan € 2 beltegoed! We hadden € 25 erop staan. Hoe kan dat?
Even checken op "mijn.simyo" dachten we. Daar was beltegoed ineens  -/- € 25 ... (dus negatief!). We hebben de telefoon onmiddelijk helemaal uitgezet.
Vanmorgen even gekeken: -/- € 165,- 

Wat is hier in vredesnaam aan de hand. We hebben het over PREPAID. Op=op!
Kaart en  nummer geblokkeerd.

Geweldige ervaring voor mijn zoon! Zit je je kind goed voor te bereiden; en dan gebeurd dit.

Wat moeten hier nou mee???
icon

Beste antwoord door Alex 21 January 2013, 17:19

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

175 reacties

Het wordt steeds gekker: nu staat de teller al op -/- 185,-
Mobiel internet pakketgegevens reeds uitgezet;
roaming uitgezet;
ook op de website uitgezet;
en: De telefoon staat sinds gisteren uit!

technische storing daar bij Simyo?

een oplossing zou zeer wenselijk zijn!



Sinds gisteren heeft onze zoon van 10 zijn eerste mobiele telefoon en een bijbehorende prepaid kaart.
Al weken hebben we het erover met hem dat het een prepaid kaart wordt, dus geen abonnement. Dus bellen en sms kan, maar op=op; en internetten kan via WIFI thuis of elders. Via GooglePlaystore kan hij thuis b.v. spelletjes downloaden.

Gistermiddag voor het eerst de telefoon aangezet, mijn zoon bekijkt een paar dingen, o.a. PlayStore, en we stellen allerlei dingen in. Klaar.

En dan de melding: minder dan € 2 beltegoed! We hadden € 25 erop staan. Hoe kan dat?
Even checken op "mijn.simyo" dachten we. Daar was beltegoed ineens  -/- € 25 ... (dus negatief!). We hebben de telefoon onmiddelijk helemaal uitgezet.
Vanmorgen even gekeken: -/- € 165,- 

Wat is hier in vredesnaam aan de hand. We hebben het over PREPAID. Op=op!
Kaart en  nummer geblokkeerd.

Geweldige ervaring voor mijn zoon! Zit je je kind goed voor te bereiden; en dan gebeurd dit.

Wat moeten hier nou mee???
Reputatie 7
Badge +9
Wat hier is gebeurd is zeer irritant. Er zijn een paar regels bij simyo:
Je mag de laatste verbinding afmaken. Dat kan het versturen van een sms zijn, het bellen naar iemand MAAR ook internet via 3G.

Het toestel heeft kennelijk ook flink gebruik gemaakt van 3G internet want 210MB is er gebruikt. Misschien stond Wifi op dat nieuwe toestel nog niet ingesteld of stond het uit. In ieder geval lijkt het erop dat die 210MB IN EEN KEER in die ene verbinding die simyo niet afbreekt heeft plaatsgevonden. Ja, prepaid is op=op, maar zoals ik zei: De laatste verbinding mag je afmaken.

Als je daar dus 210MB internet(Games van google play store zijn al snel 20MB/spel!) in laatst verbinding plaats vinden sta je 185 euro in de min.

Dan is er nog iets: Simyo verwerkt verbruik vertraagt. Hierdoor kan het zijn dat inderdaad de teller nog even oploopt ook nadat de juiste actie is genomen.

Ja, het is raar dat datasessies afgemaakt kunnen worden! Dat maakt het mogelijk om ZWAAR in de min te komen.
Ja, Prepaid bij Simyo is best raar!

Ik verwacht niet dat Simyo deze situatie echt gaat veranderen. Het verbruikt heeft verschijnlijk wel plaats gevonden en Simyo staat bij mij niet echt bekend om dit soort dingen te compenseren.
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum kid,

Allereerst wil aangeven dat dit natuurlijk een vervelende situatie is. Wanneer je internet zonder een internet bundel, kunnen de kosten hoog op lopen. Als je gebruik maakt van een wifi verbinding raad ik aan om de mobiele dataverbinding op je toestel uit te zetten. Dan is het niet mogelijk dat je toestel overschakelt naar de verbinding van je mobiele provider wanneer de wifi verbinding weg valt.

Het is bij Simyo mogelijk een negatief beltegoed te hebben omdat:

Je altijd je laatste gesprek kunt afronden en je belgegevens met vertraging worden verwerkt.

Verder zie ik dat de optie 'internet op je mobiel/mms' uit staat. Het is nu technisch gezien niet meer mogelijk om verbinding te maken met internet via ons netwerk. Uiteraard wel gewoon via wifi.

Groetjes,

Alex
,


Het is bij Simyo mogelijk een negatief beltegoed te hebben omdat:

Je altijd je laatste gesprek kunt afronden en je belgegevens met vertraging worden verwerkt.


Groetjes,

Alex


Hoe lang duurt die vertraging, en waarom is het niet mogelijk om zelf te bepalen of je een negatief saldo wil of niet?
Het kan volgens mij ook andersom, zodat je altijd een positief saldo hebt, met een grens/buffer van bijvoorbeeld 5 Euro: komt je op of onder de 5 Euro grens, dan stopt je verbinding, simpel, toch?
Enige nadeel is: je creeert een saldo waar je in principe geen aanspraak op hebt, maar je hebt wel een buffer tegen negatief saldo.

Ik heb hierover ook al een topic gestart met de titel: Prepaid zelf beheren
Het zou overigens ook heel klantvriendelijk overkomen als jullie (Simyo) nieuwe (Prepaid) klanten duidelijk(er) waarschuwen voor deze manier van "verborgen diefstal" op het moment dat iemand een prepaid pagina bezoekt o.i.d.
Meestal zijn het ouders die voor hun kind(eren) een prepaid kaart aanschaffen om de reden en de achterliggende gedachte dat een prepaid kaart stopt bij een bereikte bodem. Jammer dat jullie zo bodemloos zijn en dit verstoppen in jullie algemene voorwaarden!!

Misschien dat Prepaid in jullie ogen en misschien ook de overige providers in de loop der jaren geevolueerd is tot een verkapte melkkoe, maar dat is volgens mij niet de opzet van prepaid geweest.

Het is overigens een leuk gebaar van Simyo om je gesprek niet te laten beeindigen bij een saldo van bijna 0 Euro, maar de meeste (vooral beginnelingen) op het gebied van smartphone hebben geen weet van wat zo'n telefoon doet en kan, ook al staat dat ding aan en gebruik je hem niet. De teller loopt gezellig door en de klant merkt niets.
Wat ik overigens ook erg vreemd vind, is het feit dat Simyo de de negatieve teller zo hoog op kan laten lopen en dit niet kan laten stoppen met in mijn ogen een paar simpele softwarematige handelingen/instellingen.
Ik denk overigens dat er weinig prepaid bellers zijn die een prepaid kaart nemen om zo ver in de min te geraken, dus waar Simyo mee bezig is om het zo ver in de min te laten lopen begrijp ik maar vanuit 1 standpunt: "verborgen diefstal".
Reputatie 2
Badge +1
Hey John J.,

Zou je mij in een privebericht het telefoonnummer in kwestie toe kunnen sturen zodat ik dit even kan bekijken?
Ik heb ook ditzelfde probleem - al veel te snel (na ingebruikname) krijgen we bericht dat saldo prepaid te laag is. Ik ga kijken naar hoe het kan zijn dat mijn zoon al zoveel heeft verbruikt, blijkt hij 32 euro aan internet (per ongeluk, ongetwijfeld) te hebben uitgegeven. Eerst even hard gescholden dat het niet mogelijk moet zijn dat je in een paar minuten zoveel geld weggooit (technisch moet het allang mogelijk zijn een bericht te sturen als je verbruik in korte tijd zo hard oploopt...). Vervolgens tot mijn verbijstering zie ik dat het prepaid tegoed op -/-  € 12,50 staat! Ook ik heb juist prepaid genomen om de boel in de klauwen te kunnen houden. Voor mij een reden om weer een overstap te gaan maken. Simyo, dit is toch gewoon geldklopperij? 
Het zou overigens ook heel klantvriendelijk overkomen als jullie (Simyo) nieuwe (Prepaid) klanten duidelijk(er) waarschuwen voor deze manier van "verborgen diefstal" op het moment dat iemand een prepaid pagina bezoekt o.i.d.
Meestal zijn het ouders die voor hun kind(eren) een prepaid kaart aanschaffen om de reden en de achterliggende gedachte dat een prepaid kaart stopt bij een bereikte bodem. Jammer dat jullie zo bodemloos zijn en dit verstoppen in jullie algemene voorwaarden!!

Misschien dat Prepaid in jullie ogen en misschien ook de overige providers in de loop der jaren geevolueerd is tot een verkapte melkkoe, maar dat is volgens mij niet de opzet van prepaid geweest.

Het is overigens een leuk gebaar van Simyo om je gesprek niet te laten beeindigen bij een saldo van bijna 0 Euro, maar de meeste (vooral beginnelingen) op het gebied van smartphone hebben geen weet van wat zo'n telefoon doet en kan, ook al staat dat ding aan en gebruik je hem niet. De teller loopt gezellig door en de klant merkt niets.
Wat ik overigens ook erg vreemd vind, is het feit dat Simyo de de negatieve teller zo hoog op kan laten lopen en dit niet kan laten stoppen met in mijn ogen een paar simpele softwarematige handelingen/instellingen.
Ik denk overigens dat er weinig prepaid bellers zijn die een prepaid kaart nemen om zo ver in de min te geraken, dus waar Simyo mee bezig is om het zo ver in de min te laten lopen begrijp ik maar vanuit 1 standpunt: "verborgen diefstal".


Helemaal met je reactie eens. Overigens wordt bij Hollandse Nieuwe wel gewoon afgebroken. Zo hoort het ook, want je hebt niet voor niets een prepaid. Simyo brengt het als een klantvriendelijk gebaar maar is inderdaad gewoon geldklopperij... Wanneer gaan bedrijven zoals KPN/Simyo begrijpen dat 'sneaky' opereren niet meer kan... 
Beste Simyo,

Nog even over nagedacht, maar ben ook niet bereid het negatieve saldo te gaan betalen. Wil weleens zien hoe het juridisch uitpakt dat jullie hier aanspraak op mogen maken en of het niet misleidend is. Graag hierover jullie officiele reactie, dan zal ik dat meenemen. 
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Bozevader,

Ik kan me voorstellen dat dit vervelend is. Het verbruik kan met een vertraging worden verwerkt. Hierdoor is het dus mogelijk om een negatief saldo te genereren. Dit geeft Simyo ook in de Algemene Voorwaarden aan.

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Artikel 1:8 - Betalingen en Prepay Tegoed.
Simyo wijst U er op dat opwaarderingen en afwaarderingen met een vertraging worden uitgevoerd. Vanwege deze vertraging is het mogelijk dat uw Prepay Tegoed op enig moment negatief is. Het negatieve saldo van het Prepay Tegoed is een schuld van U aan Simyo.
Badge
Ik vindt het erg om te lezen dat er al zoveel mensen de dupe zijn van negatief saldo met Simyo prepaid.

Misschien dit eens in het consumentenprogramma van de tros Radar bespreken zodat de consumenten weten waaraan ze beginnen.
hier ook hetzelfde probleem.
prepaid kaart gekocht voor dochter omdat je daar niet negatief mee kan staan.
gespaard voor een telefoon en haar kaart erin gedaan.
beetje telefoon ontdekt en komen er al snel achter na een ochtend dat er ineens 25,- euro beltegoed doorheen zit.
flink balen en bepaalde instellingen op de telefoon stopgezet, ervan uitgaande dat er niets meer verbruikt kon worden omdat het beltegoed toch al op was.
weer een tijdje gespeeld en toch maar eens email kijken, daar staat ineens een mail dat je op mijn simyo internet uit moet zetten.
ondertussen 25 euro negatief saldo gekregen zonder het te weten.
inmiddels alle diensten uitgezet om verdere opbouw van negatief saldo te voorkomen.
prepaid is toch OP IS OP!!!!
wij vinden het belachelijk om zo bestolen te worden van ons geld.
RADAR inschakelen is zeker een goed pla en zullen dat ook zeker gaan doen.
Badge +6
Hoi Ontevree,

Welkom op het forum!

Kan je mij een privé bericht sturen met het telefoonnummer waar het omgaat dan zal ik de kwestie voor je bekijken.
Reputatie 7
Badge +9

prepaid is toch OP IS OP!!!!
.


Ik denk dat volgens dit principe heel wat prepaidproblemen voorkomen kunnen worden. Ik denk ook dat veel mensen zo denken en om die reden prepaid nemen, vanwege de beheersbaarheid. Het is loffelijk van Simyo dat je je laatste gesprek of wat dan ook af kunt maken. Maar....een beetje nadenkende prepaidklant weet ook wel dat 'ie niet zijn oma voor een lang en diep gesprek meer moet gaan bellen als 'ie amper beltegoed over heeft. 't Is net als met de oude telefooncellen van vroeger...kwartje erbij...anders wordt de verbinding verbroken. Diepgaand of belangrijk gesprek of niet. 
Ik denk, Simyo, als jullie jullie prepaidklanten er op zouden bevragen...dat ze dan vaker kiezen voor de beheersbaarheid van kosten en minder vaak voor het kunnen afmaken van een gesprek of door kunnen bellen in negatief. Dan gooi je er maar een 'kwartje bij'. 112 / noodnummers blijven uiteraard wel altijd bereikbaar. ;)
Is dit onzin? Is het iets om mee te nemen? Of is het technisch mogelijk om de hoogte van een negatief saldo zelf in te stellen? Van 0 tot.... ? Het is maar een vraag.
Wauw dat saldo gaat snel.
Een aantal jaren prepaid genoten waarbij het negatieve saldo nooit ver in de min duikt.

Nu een nieuwe telefoon met dataverbinding en ik ben 50 euro verder in een dag en het beste van het verhaal is dat het verbruik up to date is tot éérgisteren!
Ik vrees dat de dag van gisteren er nog bij komt. (daarbij ben ik niet als een bezetene online gaan zitten, maar 1MB=1Euro dus dat gaat snel)

Simyo is enorm duur met data in combinatie met het hebben van geen limiet op een negatief saldo. Bij deze, wees gewaarschuwd.

Nog een kleine maand tot mijn nummer geporteerd is, daarna zal ik nooit meer aan Simyo denken door dit akkefietje. (en ook niet aan KPN, Telfort en Hi)
Badge +6
Wauw dat saldo gaat snel.
Een aantal jaren prepaid genoten waarbij het negatieve saldo nooit ver in de min duikt.

Nu een nieuwe telefoon met dataverbinding en ik ben 50 euro verder in een dag en het beste van het verhaal is dat het verbruik up to date is tot éérgisteren!
Ik vrees dat de dag van gisteren er nog bij komt. (daarbij ben ik niet als een bezetene online gaan zitten, maar 1MB=1Euro dus dat gaat snel)

Simyo is enorm duur met data in combinatie met het hebben van geen limiet op een negatief saldo. Bij deze, wees gewaarschuwd.

Nog een kleine maand tot mijn nummer geporteerd is, daarna zal ik nooit meer aan Simyo denken door dit akkefietje. (en ook niet aan KPN, Telfort en Hi)


Hoi Jotten,

Welkom op het forum!
Jammer dat jet het zo hebt ervaren bij Simyo. Het is algemeen bekend dat een smartphone verbinding kan maken met het internet zonder dat de gebruiker dit door heeft.
Wauw dat saldo gaat snel.
Een aantal jaren prepaid genoten waarbij het negatieve saldo nooit ver in de min duikt.

Nu een nieuwe telefoon met dataverbinding en ik ben 50 euro verder in een dag en het beste van het verhaal is dat het verbruik up to date is tot éérgisteren!
Ik vrees dat de dag van gisteren er nog bij komt. (daarbij ben ik niet als een bezetene online gaan zitten, maar 1MB=1Euro dus dat gaat snel)

Simyo is enorm duur met data in combinatie met het hebben van geen limiet op een negatief saldo. Bij deze, wees gewaarschuwd.

Nog een kleine maand tot mijn nummer geporteerd is, daarna zal ik nooit meer aan Simyo denken door dit akkefietje. (en ook niet aan KPN, Telfort en Hi)


Hoi Jotten,

Welkom op het forum!
Jammer dat jet het zo hebt ervaren bij Simyo. Het is algemeen bekend dat een smartphone verbinding kan maken met het internet zonder dat de gebruiker dit door heeft.

Hai Natascha, dank voor de welkom.
Ik vind het ook jammer dat ik het zo ervaar bij Simyo.

Het is inderdaad algemeen bekend, ook bij mij. Alsnog ben ik verrast door de snelle stijging van de kosten in de min. Als dat je eenmaal overkomt ben je erdoor overdondert en tekent dat je vertrouwen.
Ook mijn dochter van 10 jaar heeft enkele dagen een mobieltje gekregen met een prepaid kaart. Vanmorgen kreeg ik een mail met daarin de opmerking dat haar beltegoed nog maar 2  euro zou bedragen. Ga ik kijken bij mijn Simyo, blijkt dat ze een saldo heeft van -32,18 euro!  En dat bij een prepaid kaartje.

Gebeld naar de "klantenservice"( nou ja service). Is het antwoord eigen schuld, dikke bult! en zoek het maar uit. want  Internet stond aan. Nu  breekt mijn klomp. Hoezo internet? Daar hebben we nu expres niet voor gekozen ! 

Hoe kan ik dit oplossen? Ben niet van plan om de  32 euro te gaan betalen.   En ik wilde zelf ook nog wel overstappen op Simyo en ook mijn andere dochter. Nu dus niet meer!

Mensen begin niet aan Simyo., dat is mijn tip!  
Reputatie 7
Badge +9
Met de optie "Internet stond aan" wordt bedoeld de optie Internet op Mobiel in mijn simyo. Alle klanten: prepaid, simyo met of zonder data bundel, kunnen gebruik maken van internet als de optie "Internet op mobiel" in mijn simyo aanstaat.

In andere reacties van simyo moderators heb ik vernomen dat simyo gaat werken om het bestaan van deze optie duidelijker te maken. Helaas denk ik niet dat Simyo u tegemoet gaat komen ten aanzien van de kosten. Wel kan ik u vertellen dat vele prepaid providers ook internet op dezelfde wijze aanbieden. Gelukkig stopt daar meestal wel de teller bij 0 (in ieder geval bij de grote 3 providers!)
Reputatie 7
Badge +9
Daar hebben we nu expres niet voor gekozen ! 
 


Ikzelf ben een heel tevreden Simyo gebruiker (abonnement èn prepaid) en hoor eigenlijk niet thuis tussen de boze mensen hier.

Toch vind ik hier wel wat van.

Enerzijds: Mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Smartphones zijn niet de simpele beltoestelletjes van vroeger met prepaid. Dataverkeer vliegt er (ongemerkt) doorheen en je zult het zelf goed in de gaten moeten houden. Vertrouw ook niet klakkeloos op je WiFi.
Kortom: je wasdroger continue laten draaien of lampen ongemerkt laten branden, daar kan je je electr. bedrijf ook niet op aanspreken als je een fikse rekening krijgt.

Anderzijds: Mensen kiezen bewust voor prepaid (prepaid zegt het al: vooraf betaald en wat op is, is op) om kosten binnen hun eigen perken te houden.
Die vlieger gaat dus helaas niet altijd op, getuige de verhalen hier. Ik vind dat Simyo daar toch wat mee zou moeten doen. Ik postte het hier al eerder: als je prepaid bellers er op zou bevragen, dan kiezen de meesten voor beheersbaarheid van de kosten i.p.v. je laatste gesprek (of wat dan ook) af kunnen maken en in de - kunnen komen. Of zie ik dat fout? Waarom toch dat vermaeldijde "in de minprincipe"? Gewoon OP=OP. Dat is duidelijk. Of is het in te stellen dat mensen maar max. 5-10 Euro in de min kunnen komen? Dan kunnen ze toch hun laatste gesprek afmaken, als hun plus beltegoed op is.
Ik vind dat Simyo niet ongevoelig moet blijven voor dit soort signalen.
Verder,  zoals Groentjuh al aangaf, duidelijk naar de mensen (nieuwe klanten) communiceren dat de optie 'internet aan' standaard aan staat. Wel in de hoop dat mensen lezen. Dat is helaas niet altijd het geval. Je vooraf informeren heet zoiets!!
Reputatie 3
Badge +9
Ik vindt als je prepaid zonder internet besteld dat je ook niet moet kunnen internetten op je telefoon. De instellingen om op internet te komen worden door Simyo geleverd. Ik weet niet hoe dat gaat, misschien staat dat op de simkaart en word je toestel daardoor automatisch geconfigureerd.
Maar dit zou niet mogen. Prepaid zonder internet is ZONDER INTERNET.

Wil je wel internet dan zal je een sms moeten sturen voor de instellingen of handmatig instellen. Of deze word verzonden bij het activeren van een internet bundel.
Ben blij dat er meer mensen hetzelfde vinden als ik, helaas blijft Simyo nu ernstig stil. Feit is wel dat mijn dochter van 10 jaar nu een negatief beltegoed heeft van 32,18 euro op een prepaid kaartje. Vinden jullie dat ik dat dan maar moet betalen? Of kan ik 'm maar het beste kapot knippen en weggooien?
Hallo,

Voor mijn zoon een nieuwe telefoon aageschaft en een reeds aanwezige simkaart van simyo er in gestopt. Op simyo.nl op 8-5-2013 internetgebruik uitgezet vanwege de idioot hoge kosten op een prepaidkaart.
Misschien was ik even te laat en heeft de simkaart even in het toestel gezeten waardoor er mogelijk toch kosten gemaakt zijn. Zou geen ramp mogen zijn want toestel staat thuis op wifi.  Het toestel is tussentijds ook  uitgeweest (dus heeft sowieso nieuwe sessie opgebouwd)  maar toch is er blijkbaar verbruikt terwijl de levering uitstaat. Ik lees dat de kosten kunnen oplopen, maar in mijn verbruik zie ik duidelijk nieuwe sessies opduiken, terwijl in de selfcare omgeving internet gewoon simpelweg uit staat.

Gezien de enorme hoeveelheid klachten hierover en de vele negatieve saldos wil ik graag dat dit wordt bekeken:

geknipt uit mijn log:08-05-2013 347.0 kB € -0.3509-05-2013 5432.0 kB € -5.4310-05-2013 10457.0 kB € -10.4511-05-2013 2195.0 kB € -2.19



Mvg
Ad
Reputatie 7
Badge +9
@@ad: Nee, dat klopt niet. Als u op mijn simyo inderdaad uw internet op uw mobiel uit heeft gezet, is simyo verantwoordelijk om dit ook echt te blokkeren. Gezien de log is dat niet gebeurd. Het is dan ook zeer verschijnlijk dat u uw beltegoed hiervoor teruggeboekt krijgt.

Soms gaat het internet uitzetten fout, maar dan neemt simyo in alle gevallen, die ik heb gelezen, zonder problemen de kosten op zich.