.

Beantwoord

Enorm negatief saldo na 1e ingebruikname prepaid

  • 18 January 2013
  • 175 reacties
  • 21743 Bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

175 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Yep...netjes opgelost.
Enne..laat mensen vooral niet blindelings op hun WiFi vertrouwen. En ook niet op WiFi spots e.d. Als het (even) wegvalt, zit je doodleuk via het mobiele netwerk te internetten, zonder dat je er direct erg in hebt.
Ikzelf blijf toch voor het OP=OP principe. Dat voorkomt heel wat tranen. Ja toch? Niet dan? 😉
Hallo Kim en Groentjuh, jullie hebben het maar druk met ons :)

Gisteren na het opwaarderen kregen we steeds geen verbinding. Net nog eens geprobeerd en nu werkt het wel.

Alles naar wens, nogmaals bedankt!
Badge +6
Bedankt Ernst, netjes opgelost. De tranen zijn weg hier.

Kleine vraag nog. Kan het zijn dat de sim nog geblokkeerd is? We hebben even gewisseld van sim en dan werkt het toestel normaal maar met de 'probleem' sim maakt hij geen verbinding met het netwerk, ook niet in een ander toestel.


Hoi InTranen, fijn om te horen dat de tranen weer weg zijn 🙂

Klopt inderdaad wat Groentjuh aangeeft, nadat je gisteren hebt opgewaardeerd, is de simkaart weer volledig gedeblokkeerd 🙂.

Werkt alles weer naar wens?
Reputatie 7
Badge +9
Met zonder beltegoed ben je nog steeds geblokkeerd... Dat komt als het goed is in orde zodat er weer beltegoed op staat.
Bedankt Ernst, netjes opgelost. De tranen zijn weg hier.

Kleine vraag nog. Kan het zijn dat de sim nog geblokkeerd is? We hebben even gewisseld van sim en dan werkt het toestel normaal maar met de 'probleem' sim maakt hij geen verbinding met het netwerk, ook niet in een ander toestel.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi InTranen, welkom op het forum.

Om even met het goede nieuws te beginnen: het beltegoed staat inmiddels weer op Ā€0 :D

Bij Simyo worden alle verbruiksgegevens met enige vertraging verwerkt. Voordeel hiervan is dat je je gesprek kunt afmaken als je beltegoed op is. Je komt dat een klein beetje 'in de min'.
Als er in een korte tijd dan erg veel data verbruikt wordt, dan kƔn het zo zijn dat je dan erg veel negatief beltegoed opbouwt.
In jullie geval is er 183 MB binnen 2 uur verbruikt en dan gaat het snel :(

De optie 'internet op je mobiel' staat nu uit, dus je kunt de telefoon weer veilig aanzetten. Let wel; het crediteren van het beltegoed is eenmalig.


Groentjuh; dank voor de bijstand!
Bedankt Groentjuh voor je positieve bijdrage. De schrik zit er hier zo in dat we de telefoon eigenlijk niet meer durfden aan te zetten. Ik heb inmiddels van al onze Simyo sims het internet uitgezet. Heb ook net het Radar item bekeken. Had ik helaas gemist. Dit was ons anders niet overkomen. We wachten in spanning op een reactie van Simyo......
Reputatie 7
Badge +9
InTranen, Ik ben het geheel eens met dat dit vervelend kan uitpakken. Ook Radar heeft hierover een recent in item over gehad. 187 euro leergeld vindt Simyo meestal ook te veel bij prepaid klanten.

Ik kan je echter wel het een ander leren:
Standaard kan je met alle aansluitingen van Simyo internetten via 3G. Bij prepaid is het pay-as-you-go tarief echter zeer hoog(1 euro/MB), dus is het niet aan te raden om dat te gebruiken. Simyo heeft ook prepaid databundel, maar ook met die moet je goed opletten op je dataverbruik. De meest slimme manieren om dit hele probleem is omzeilen is of om over te stappen naar een provider, die wel data en prepaid goed combineren of (deze wordt veel gebruikt!) gewoon op mijn simyo in te loggen en de optie "Internet op je Mobiel" uit te zetten.

Als de optie "Internet op je Mobiel" uit staat, kun je niet meer internetten via 3G. Daardoor zullen de kosten, die je in een korte tijd kunt maken ook beperkt blijven. 10MB(is dus 10 euro) kun je in je in minder dan 2 minuten verbruiken, terwijl je bellend ruim anderhalf uur over doet! 100 SMSje zijn ook niet 1,2,3 verstuurd! 1 Ć” 2 euro is te doen, maar 187 zul je echt niet meer tegenkomen! Voor dat laatste zou je 31 uur moeten bellen!

Met die optie uit blijft WiFi gewoon werken. WiFi staat immer los van je mobiele provider. De meeste vaste internet providers zijn ook bezig met WiFi-spots. Ziggo klanten kunnen doormiddel van die wifispots ook via modems van andere ziggo klanten internetten. Mocht je toevallig bij ziggo zitten, dan kun je dat ook nog instellen. Jouw dochter kan dan toch in de buurt ook nog wel internetten. UPC is daar ook mee bezig, en ook KPN gaat waarschijnlijk in de toekomst hetzelfde doen.

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen bijbrengen met de informatie hierboven. Ik zei overigens dat Simyo meestal 187 euro te hoog vind. Ik verwacht dan ook dat Simyo het beltegoed weer op 0 gaat zetten. Ik als Forum Expert(= behulpzame klant) kan dat echter niet waar maken, maar meestal zie ik dat wel gebeuren in dit soort situaties. Helaas zijn de moderatoren ook weekend aan het houden, dus komt hier waarschijnlijk maandag antwoord op van een Moderator. Het is best een schok, zo'n hoog negatief saldo. Ik denk dat er wel een acceptabele oplossing komt...
Helaas, zojuist een huilende dochter van 14 bij mij. Lang gespaard voor een nieuwe telefoon. Je kent het wel, jarig geweest, rapport, kerst. Vandaag gekocht. Iedereen blij. Afgesproken, geen mobiel internet gebruiken. Wifi ingesteld en nog gezegd, let op dat niet ineens je saldo op nul staat. Nu, 12 uur later, een negatief saldo van 187 euro! Dat is meer dan de telefoon kostte.

Ook ik ging ervan uit dat bij prepaid geldt op=op. Wij hebben hier 3 sims van Simyo in gebruik en ik heb voorheen weleens een klein negatief saldo gezien van 1 of 2 euro. Ik begrijp nu dat dat te maken heeft met het mogen afmaken van een gesprek. Op zich een sympathiek gebaar om een gesprek niet af te kappen. Uiteraard heeft Simyo dit goed in de voorwaarden verwerkt.

Een negatief saldo van 187 euro dat, naar ik hier op dit forum lees best nog wel verder kan oplopen dankzij de vertraging, vind ik niet het afmaken van een gesprek. Het gaat hier om een aantal keuzes van Simyo die buitengewoon vervelend uitpakken voor haar klanten. Prepaid betekent vooraf betaald. Het is de keuze van Simyo om dat ruimer te interpreteren. Het is de keuze van Simyo om te werken met een vertraging in het verwerken van de kosten.

Dat zijn keuzes die in het geval van prepaid mobiel internet buitengewoon vervelend uitpakken vooor de klanten van Simyo. In feite vind ik dat Simyo hier in de fout gaat. Mobiel internet is, gezien de bedragen, duidelijk niet te vergelijken met het afmaken van een gesprek. Dit heeft helemaal niets te maken met prepaid. Verder blijkt dat door de vertraging je je saldo niet accuraat kunt checken. Bovendien blijkt uit dit forum dat het drama van mijn dochter helaas helemaal niet uniek is.

Ik kwam deze uitspraak tegen in een reactie van moderator Charlene: "Bij een Simyo prepaid aansluiting is het dus wel belangrijk om bewust te zijn van wat je doet. Dat is inderdaad niet wat de meeste mensen verwachten bij Prepaid, en het is dus ook niet voor iedereen de beste keus."

Erg jammer dat het minstens 187 euro gaat kosten om er achter te komen dat Simyo prepaid niet de beste keus is. Dat kan toch niet de bedoeling zijn Simyo? Overigens hebben wij de 3 sims al enkele jaren in gebruik en kan ik mij niet herinneren ooit een mailtje ontvangen te hebben met een waarschuwing over mobiel internet zoals hiervoor geschreven. Bestaande klanten vergeten? Wel een mailtje over de beste provider door de Consumentenbond. Is dat zo Simyo?
Badge +6
hier ook weer iemand die een goedkoop prepaid abonnement afgesloten denkt te hebben die nu eventjes het e.e.a Ā mag gaan aftikken ... Ā  onbeperkt negatief staan op prepaid ? ik zal de woorden die bij me opkomen hier maar niet neerzetten.

Hoi tvh,

Ik heb zojuist in dit topic gereageerd op jouw issue.
hier ook weer iemand die een goedkoop prepaid abonnement afgesloten denkt te hebben die nu eventjes het e.e.a Ā mag gaan aftikken ... Ā  onbeperkt negatief staan op prepaid ? ik zal de woorden die bij me opkomen hier maar niet neerzetten.
Badge +8
Na 4 dagen hebben wij ook volkomen onverwacht een negatief saldo van 20 euro op mijn PRE-PAID sim CARD (dus 40 euro verbruikt voor 3 telefoontjes, 1 sms'je en de vollegdige ontverantwoorde manier waarop Simyo dus zijn internet gebruik reguleert). Na de gebruikers ervaringen van anderen op deze website gelezen te hebben en de volkomen onbevredigende antwoorden daarop van Simyo hebben we onmiddelijk the PRE-PAID SIM CARD uit mijn toestel gehaald en zullen we onmiddelijk een nieuwe provider vinden. Kortom een eerste en daarmee ook laatste zeer slechte ervaring bij Simyo!

Als je een prepaid aansluiting zoekt waarbij alles (bellen, sms'sen, internet) prompt wordt uitgeschakeld op het moment dat je tegoed nul is dan zit je bij Simyo verkeerd. Het is nu eenmaal zo dat (a) Simyo je gesprek of datasessie laat afmaken als je door het nulpunt schiet, en (b) het verbruik niet real-time door het systeem wordt bijgehouden. Door combinatie van deze twee faktoren kun je, in tegenstelling tot de meeste andere prepaid aanbieders, in de min raken. Deze informatie staat op de website overigens, maar gezien de vele topics die op dit forum verschijnen door nieuwe prepaid klanten (vaak ouders die een prepaid sim voor hun kroost gekocht hebben) blijkt deze informatie niet goed over te komen. Misschien dat hier een taak ligt voor Simyo om dit nog duidelijker te vermelden.

Een bijkomend probleem is dat het vaak mensen zijn die voor het eerst een smartphone gebruiken, en zich niet bewust zijn dat deze apparaatjes op allerlei manieren en op allerlei tijdstippen via 3G contact met het internet kunnen maken zelfs wanneer de eigenaar daarvoor geen expliciete opdracht heeft gegeven.


Nee, joh, tuurlijk moet je dat niet duidelijk maken. Vooral onduidelijk houden, daar verdien je veel meer aan en natuurlijk ook gewoon een systeem aanhouden waarbij je een heel hoog tarief kunt rekenen zodat je de mensen die deze fout maken tenminste een hoge rekening kunt sturen.

Hoi Tanya,

Simyo prepaid is inderdaad niet de beste keus voor je kinderen als je voor prepaid kiest vanwege de duidelijke grens. Dat het internet op alle aansluitingen van Simyo standaard aanstaat, is wel iets wat we op verschillende momenten tijdens het bestellen uitleggen. Dat je dat zelf dient uit te zetten, wil je er geen gebruik van maken. We zijn er constant mee bezig om dit nog duidelijker te maken. Bijna wekelijks worden hier nog aanpassingen in gemaakt, in de mails, op de site. In de welkomstmail staat bijvoorbeeld dit; Houd er rekening mee dat 'Internet op je Mobiel' direct mogelijk is met je Simyo simkaart. De kosten hiervoor kunnen snel op lopen wanneer je geen internetbundel hebt.
Dit is dus niet verborgen om lekker veel te verdienen. Wij vinden het ook niet prettig als mensen Simyo zo ervaren. Wat bij Simyo belangrijk is om te weten is:
dat je met die optie aan, van internet gebruik maken kunt,
dat dat kostbaar is zonder bundel,
en dat je door de vertraging in de verwerking van de gegevens een negatief tegoed kunt opbouwen.

Het spijt me dat jullie eerste ervaring met Simyo zo vervelend heeft uitgepakt.

groetjes, Charlene
Nee, joh, tuurlijk moet je dat niet duidelijk maken. Vooral onduidelijk houden, daar verdien je veel meer aan en natuurlijk ook gewoon een systeem aanhouden waarbij je een heel hoog tarief kunt rekenen zodat je de mensen die deze fout maken tenminste een hoge rekening kunt sturen.
Reputatie 7
Badge +9
Als je een prepaid aansluiting zoekt waarbij alles (bellen, sms'sen, internet) prompt wordt uitgeschakeld op het moment dat je tegoed nul is dan zit je bij Simyo verkeerd. Het is nu eenmaal zo dat (a) Simyo je gesprek of datasessie laat afmaken als je door het nulpunt schiet, en (b) het verbruik niet real-time door het systeem wordt bijgehouden. Door combinatie van deze twee faktoren kun je, in tegenstelling tot de meeste andere prepaid aanbieders, in de min raken. Deze informatie staat op de website overigens, maar gezien de vele topics die op dit forum verschijnen door nieuwe prepaid klanten (vaak ouders die een prepaid sim voor hun kroost gekocht hebben) blijkt deze informatie niet goed over te komen. Misschien dat hier een taak ligt voor Simyo om dit nog duidelijker te vermelden.

Een bijkomend probleem is dat het vaak mensen zijn die voor het eerst een smartphone gebruiken, en zich niet bewust zijn dat deze apparaatjes op allerlei manieren en op allerlei tijdstippen via 3G contact met het internet kunnen maken zelfs wanneer de eigenaar daarvoor geen expliciete opdracht heeft gegeven.
Na 4 dagen hebben wij ook volkomen onverwacht een negatief saldo van 20 euro op mijn PRE-PAID sim CARD (dus 40 euro verbruikt voor 3 telefoontjes, 1 sms'je en de vollegdige ontverantwoorde manier waarop Simyo dus zijn internet gebruik reguleert). Na de gebruikers ervaringen van anderen op deze website gelezen te hebben en de volkomen onbevredigende antwoorden daarop van Simyo hebben we onmiddelijk the PRE-PAID SIM CARD uit mijn toestel gehaald en zullen we onmiddelijk een nieuwe provider vinden. Kortom een eerste en daarmee ook laatste zeer slechte ervaring bij Simyo!
Badge +6
Simyo, dit kunnen jullie echt niet maken. Ik koop bewust een prepaid kaart voor mijn dochter in de veronderstelling dat de kosten niet uit de hand kunnen lopen. Nu blijkt na 1 dag het volledige tegoed aan data verbruikt te zijn. waardoor ik zelfs 15,- negatief tegoed heb. Dit is echt misleiding: gezien het aantal klachten is dit probleem bij jullie al ruim een jaar bekend, en toch zetten jullie internet nog steeds default aan in de instellingen (bij prepaid).Ā 

Hoi Jet Buschman,

Welkom op het forum!
Het is erg vervelend wanneer je in de min kom te staan. Doordat het verbruik met een vertraging wordt verwerkt en je de mogelijkheid krijgt om je laatste gesprek, internetsessie of sms af te maken kan je afhankelijk van je verbruik in de min komen te staan. Dat prepaid klanten negatief saldo kunnen opbouwen staat vermeld in onze voorwaarden.
Simyo, dit kunnen jullie echt niet maken. Ik koop bewust een prepaid kaart voor mijn dochter in de veronderstelling dat de kosten niet uit de hand kunnen lopen. Nu blijkt na 1 dag het volledige tegoed aan data verbruikt te zijn. waardoor ik zelfs 15,- negatief tegoed heb. Dit is echt misleiding: gezien het aantal klachten is dit probleem bij jullie al ruim een jaar bekend, en toch zetten jullie internet nog steeds default aan in de instellingen (bij prepaid).Ā 
Badge +8
Inmiddels heeft Simyo mijn saldo "eenmalig" teruggezet naar 0,00
Wat op zich aardig is (waarom ik wel?) maar de oorsprong van het negatieve saldo begrijp ik nog steeds niet.
Wel hierom:

Ik moet vaak naar Frankrijk en onderweg zet ik mijn telefoon op (dure) roaming als ik mail check
Dat doe ik soms wel 15 x op een dag. In 3 tot 5 dagen.
De totale kosten overstijgen nooit de 5,00 ....in totaal, met soms wel 50 keer mail checken (Ben)

Ik heb niet anders gedaan bij de simyo kaart. Even verbinding zoeken voor de mail en weer weg.
En nu zou ik in 2x verbinden precies 20 MB hebben gedownload.
(Ik zou trouwens willen dat de verbinding echt zo snel was.. maar goed)

Mijn aankoop was een provider test, om betrouwbaarheid en verbinding te testen ivm een professionele toepassing later dit jaar.
Er is geen overzicht, geen bewijs van het downloadgedrag en dat maakt omgekeerd bewijs (heb ik niet gedaan..) lastig.
Ook niet op de iPhone maar daar is wel een oplossing voor.
Ik ga binnenkort een andere test doen, waarna ik het (verborgen) datagebruik van de Iphone, waar Simyo het altijd over heeft,
wel kan terugzien en kom hierop terug.Ā Want als ze gelijk hebben wil ik de eerste zijn om dat toe te geven.

Succes met alle Simyo-sores.


Hoi Rubenk,

Zoals Alex je al geantwoord heeft op je privƩbericht, is op Mijn Simyo wel in te zien op welke datum, hoe laat, er hoeveel data is verbruikt. Wat het is geweest mogen we helaas niet registreren. Dat zou voor ons ook makkelijker zijn als we je dat gewoon konden melden. Ik hoop echt dat je er snel achter komt, want duidelijkheid kan een hoop frustratie wegnemen.

Groetjes,
Charlene
Badge +8
Hier ook idem

Nieuwe smartphone dochter. WiFi ingesteld - en toch direct hoge kosten en ja met vertraging een melding.

Net als de andere gekozen voor prepaid want prepaid is op=op. Gekozen voor Simyo want beste mobiele operator volgens notabene de consumentenbond!

Simyo prepaid is geen prepaid. Het blijkt gewoon een abonnement te zijn. Ze waarschuwen alleen voor een laag saldo, maar je kunt gewoon blijven bellen of internetten, zelfs tot honderden euro's terwijl je hier nergens op geattendeerd wordt.

Bij internet geld niet de laatste site die je bezoekt! Zoals met bellen je laatste gesprek wat je af mag maken of je laatste sms je! Bij internet gaat het blijkbaar om de laatste sessie! En dat betekent dus dat je vanuit Google play bijvoorbeeld tientallen apps kunt downloaden buiten de WiFi om, zonder dat iedere download als separaat wordt beschouwde!

Dus hoe zo prepaid?

Je wordt dus enorm misleid door Simyo. Je ziet het ook aan de reactie van de moderator - het standaard riedeltje van een helpdesk protocol! Niets geen oplossing of we zullen de klant beter informeren. Nee slechts aan geven dat je instellingen nu anders zijn en je niet meer mobiel kunt internetten!

Ben benieuwd of Simyo met een oplossing gaat komen!


Hoi Hanshhelder,

Welkom op het forum.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever een prepaid aansluiting hebben die blokkeert bij het nulpunt, zeker als deze in gebruik is bij je kind en je die en jezelf wilt beschermen tegen hoge kosten, maar dat is dus helaas niet wat wij aanbieden. Daar ben je op deze vervelende manier achtergekomen. Per email heb je ook contact gehad over deze situatie en ik heb begrepen dat er een oplossing is gevonden.
Wij zien het als een voordeel dat we flexibel zijn en het verbruik niet plotsklaps afkappen. Maar door de vertraging waar we mee te maken hebben, kan dat de kosten inderdaad doen oplopen.
Internetverbruik en Buitenland verbruik komt soms gewoon laat binnen. Wanneer je dus meer verbruikt dan je aan tegoed had, dan zijn dat toch gemaakte kosten. Het beltegoed is altijd in te zien op Mijn Simyo. Ook de tarieven staan duidelijk vermeld op de website. Bij een Simyo prepaid aansluiting is het dus wel belangrijk om bewust te zijn van wat je doet. Dat is inderdaad niet wat de meeste mensen verwachten bij Prepaid, en het is dus ook niet voor iedereen de beste keus.
Wij hebben hier op het forum wel geprobeerd om een serieuze reactie op je situatie te geven. En hebben wel getracht om naar een oplossing (namelijk stoppen van onbedoeld verbruik) te komen. We vinden het jammer dat dat bij jou zo niet is overgekomen.

Groetjes,
Charlene
Inmiddels heeft Simyo mijn saldo "eenmalig" teruggezet naar 0,00
Wat op zich aardig is (waarom ik wel?) maar de oorsprong van het negatieve saldo begrijp ik nog steeds niet.
Wel hierom:

Ik moet vaak naar Frankrijk en onderweg zet ik mijn telefoon op (dure) roaming als ik mail check
Dat doe ik soms wel 15 x op een dag. In 3 tot 5 dagen.
De totale kosten overstijgen nooit de 5,00 ....in totaal, met soms wel 50 keer mail checken (Ben)

Ik heb niet anders gedaan bij de simyo kaart. Even verbinding zoeken voor de mail en weer weg.
En nu zou ik in 2x verbinden precies 20 MB hebben gedownload.
(Ik zou trouwens willen dat de verbinding echt zo snel was.. maar goed)

Mijn aankoop was een provider test, om betrouwbaarheid en verbinding te testen ivm een professionele toepassing later dit jaar.
Er is geen overzicht, geen bewijs van het downloadgedrag en dat maakt omgekeerd bewijs (heb ik niet gedaan..) lastig.
Ook niet op de iPhone maar daar is wel een oplossing voor.
Ik ga binnenkort een andere test doen, waarna ik het (verborgen) datagebruik van de Iphone, waar Simyo het altijd over heeft,
wel kan terugzien en kom hierop terug.Ā Want als ze gelijk hebben wil ik de eerste zijn om dat toe te geven.

Succes met alle Simyo-sores.
Hier ook idem

Nieuwe smartphone dochter. WiFi ingesteld - en toch direct hoge kosten en ja met vertraging een melding.

Net als de andere gekozen voor prepaid want prepaid is op=op. Gekozen voor Simyo want beste mobiele operator volgens notabene de consumentenbond!

Simyo prepaid is geen prepaid. Het blijkt gewoon een abonnement te zijn. Ze waarschuwen alleen voor een laag saldo, maar je kunt gewoon blijven bellen of internetten, zelfs tot honderden euro's terwijl je hier nergens op geattendeerd wordt.

Bij internet geld niet de laatste site die je bezoekt! Zoals met bellen je laatste gesprek wat je af mag maken of je laatste sms je! Bij internet gaat het blijkbaar om de laatste sessie! En dat betekent dus dat je vanuit Google play bijvoorbeeld tientallen apps kunt downloaden buiten de WiFi om, zonder dat iedere download als separaat wordt beschouwde!

Dus hoe zo prepaid?

Je wordt dus enorm misleid door Simyo. Je ziet het ook aan de reactie van de moderator - het standaard riedeltje van een helpdesk protocol! Niets geen oplossing of we zullen de klant beter informeren. Nee slechts aan geven dat je instellingen nu anders zijn en je niet meer mobiel kunt internetten!

Ben benieuwd of Simyo met een oplossing gaat komen!
Reputatie 5
Badge +11
Onvoorstelbaar, maar ook wij zijn blijkbaar in de 'negatief-saldo-val' gelopen... En we zijn al bijna 1,5 jaar klant met twee prepaid kaarten.
...
Tot vanmiddag had ik Simyo aan iedereen aanbevolen. Daar is vandaag helaas drastisch verandering in gekomen... Zeer teleurgesteld. 😞 😞 :(


Hoi Florijn,

Moderator Alex heeft, evenals een aantal andere forumgebruikers, een en ander uitgelegd over het hoe en waarom van het negatieve beltegoed.
Ik jouw specifieke geval wil ik graag ook even refereren aan de reactie van Scotsman op jouw entry. In tegenstelling tot Android telefoons, maken iPhones heel wat makkelijker contact met het internet. De instellingen staan er vaak al standaard in, waar bij een Android telefoon dit niet het geval is.

De notificaties verbruik worden door ons gebruikt wanneer je bijvoorbeeld 5 1/2 maand geen gebruik hebt gemaakt van je beltegoed. Je krijgt dan een e-mail om te voorkomen dat na 6 maanden geen gebruik je nummer en je beltegoed komen te vervallen. Dit krijg je een week later weer, als er nog steeds geen verbruik is geweest.

Meer informatie over het negatieve beltegoed vind je op http://www.simyo.nl/voorwaarden

Ondanks dit wil ik je toch welkom heten op ons forum.
Reputatie 7
Badge +9
Een mogelijke verklaring voor het onverwacht hoge internetverbruik is dat de - ik neem aan nieuwe - iPhone na ingebruikneming begonnen is met het installeren van iOS updates. iOS 7 is er nog maar enkele weken en het is goed denkbaar dat op de nieuwe iPhone nog iOS 6 was geinstalleerd. Normaal gesproken gaan dit soort downloads niet vanzelf, de eigenaar moet daarvoor toestemming geven, maar het zou kunnen dat iemand van 12 jaar in zijn enthousiasme meteen op "ja" of "accoord" heeft geklikt zonder zich te realiseren wat de consequenties zijn. Deze updates kunnen behoorlijk groot zijn, en nemen daardoor vrij veel tijd in beslag, en als zoonlief met de iPhone vervolgens op pad gaat als de download nog niet compleet is dan wordt er overgeschakeld op het mobiele netwerk. Met alle financiele consequenties vooral als je geen internetbundel hebt.Ā 

Het blijft echter gissen naar de ware oorzaak van het onverwacht hoge dataverbruik, en om dit in de toekomst te voorkomen raad ik aan om een goede datamonitor app te installeren. (Ikzelf heb goede ervaringen op mijn iPhone met de combinatie Onavo Count en DataWiz.) Ook zou ik de fabrieksinstellingen van de iPhone nog eens kritisch bekijken om te zien of een aantal instellingen die leiden tot dataverbruik niet uitgezet kunnen worden. Vergeet ook niet dat er soms overgeschakeld wordt naar 3G zelfs wanneer er WiFi bereik is, en zelfs wanneer de iPhone eigenaar ligt te slapen.

Tenslotte - het is bekend dat er met een Simyo prepaid aansluiting een negatief saldo kan ontstaan, hierin wijkt Simyo af van andere providers. Mocht dat niet gewenst zijn, dan is het wellicht beter om naar een andere provider om te zien. Of internet helemaal uitzetten op Mijn Simyo, dan ben je definitief van het probleem van onverwacht hoog dataverbruik via 3G af.
Onvoorstelbaar, maar ook wij zijn blijkbaar in de 'negatief-saldo-val' gelopen... En we zijn al bijna 1,5 jaar klant met twee prepaid kaarten. Onze oudste (12 jaar) heeft al een week of wat een smartphone en ook daarop geen problemen gehad. Sinds vorige week donderdag heeft hij echter een iPhone i.p.v. een Samsung en blijkbaar zijn de problemen toen begonnen.

Net als op zijn Samsung hebben we geen internetgegevens ingesteld op zijn mobiel, omdat hij zowel thuis als op school op wifi kan. Hoe groot was onze verbazing dan ook toen hij vanmiddag een sms kwam laten zien waarop stond dat zijn beltegoed negatief was en dat het al drie keer automatisch opgewaardeerd was. Toegegeven, hij had afgelopen weekend ook twee sms'jes gehad van Simyo, maar die heeft hij nauwelijks bekeken omdat hij een weekend weg was met de scouting. En bovendien had dat waarschijnlijk niets uitgemaakt, want toen hij de eerste sms kreeg, was het kwaad al geschied. Hij heeft zaterdagochtend (voor het scoutingkamp) in nog geen uur blijkbaar meer dan 100 mb (Ā€100) verbruikt, terwijl hij gewoon hier thuis op het wifi-netwerk was ingelogd.

Na het hele forum doorgelezen te hebben, begrijp ik dat dit blijkbaar mijn eigen schuld is, omdat ik de internetoptie niet heb uitgezet, maar omdat het tot nu toe (al 1,5 jaar) en ook met zijn android nog nooit problemen gegeven heeft en wij ook geen internetgegevens hebben ingegegeven op zijn iPhone verbaast me dit toch.

Verder kijk ik met angst en beven uit naar de komende dagen, want al heb ik het internet vanmiddag natuurlijk meteen uitgezet toen ik doorhad wat er gebeurde, het verbruik van belminuten, sms Ć©n internet is nog steeds maar bijgewerkt tot 5 oktober 11:37:33. Tussen dat moment en het moment dat ik vandaag het internet via de website en op zijn telefoon uitgezet heb (7 oktober rond 17.30u.), zitten nog 54 klokuren... Als je bedenkt dat hij zaterdagochtend bijvoorbeeld in nog geen 20 minuten thuis via de wifi al bijna 60 mb (= Ā€60) heeft verbruikt, dan kan dit nog drakonische vormen aannemen... :(

Ik heb me echt verdiept in de prepaid kaart voordat ik ze aanschafte en ik heb echt niet alleen gekeken naar de goedkoopste prijs. Maar dat je een negatief saldo kunt krijgen bij Simyo en dat internet standaard aan staat, is me nergens duidelijk geworden en ik vind het ook niet erg klantvriendelijk. Dat mag wel wat beter gecommuniceerd worden. Tot 2 oktober hebben we geen enkele mb dataverbruik gehad. T/m augustus 2013 op een niet-smartphone, maar in september 2013 op een Samsung Galaxy S+, waarop we geen internetgegevens hadden ingevoerd. En nu sinds hij op 2 oktober een iPhone 3gs in gebruik heeft, heeft hij dus al minimaal 100 mb verbruikt, terwijl we ook daarop geen internetinstellingen hebben ingevoerd en ook nog op een moment dat hij thuis gewoon op het wifinetwerk zat. En dan moeten we dus nog afwachten wat er tot 7 oktober 17.30u. gebeurd is.

Verder hebben we ook geen sms gehad dat het beltegoed bijna op is of een mailtje dat er opgewaardeerd werd. Gek, want de 'notificaties verbruik' staan wel aan, maar blijkbaar wordt dat alleen in Simyo's voordeel gebruikt. Dat staat er overigens ook bij: 'Notificaties van verbruik krijg je als je bijvoorbeeld veel langer dan normaal niet hebt gebeld. We nemen dan contact met je op om te vragen of je we je ergens mee kunnen helpen.'Ā Als je ineens veel meer verbruikt dat gebruikelijk (Ā€100 binnen 1,5 uur, terwijl de laatste keer opwaarderen in mei 2013 was en daarvoor zelfs in 2012). Achteraf vraag ik me af hoe ik in hemelsnaam had kunnen bedenken dat 'notificaties verbruik' betekende dat Simyo zou helpen proberen de kosten enigszins in de hand te houden... Ik houd hier net zoals veel anderen een heel naar gevoel aan over.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik begrijp dat dit zo onduidelijk gecommuniceerd wordt naar klanten. Het aantal klachten hier en op andere sites getuigt hier ook van. Ik hoop dat dit in de toekomst verandert, al begrijp ik dat ik daar weinig hoop op hoef te hebben, gezien de tijd dat deze klachten al bestaan... Al met al denk ik dat we op korte termijn op zoek moeten naar een andere provider, want als er op deze manier spontaan ruim Ā€100 verdwijnt, terwijl zoonlief 'gewoon' op het wifinetwerk zit, is het niet alleen onduidelijk, maar voor dat geld had hij bijna een jaar een abonnement mĆ©t internet kunnen hebben.

Tot vanmiddag had ik Simyo aan iedereen aanbevolen. Daar is vandaag helaas drastisch verandering in gekomen... Zeer teleurgesteld. 😞 😞 😞
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Rubenk,

Ondanks de uitleg van enkele andere forumleden hierboven kan ik me natuurlijk voorstellen dat dit verrassend kan zijn en dat je hier niet op zit te wachten. Alleen je email binnenhalen en maar even kort op internet zitten zegt niet zo heel veel over de hoeveelheid mb's die je daarmee kunt gebruiken. Stel dat je videoclip met de lengte van 3 minuten op Youtube bekijkt, verbruik je veel meer mb's dan wanneer je 3 minuten op nu.nl actief bent. Daarnaast maken telefoons op de achtergrond ook verbinding met internet. Als gebruiker ben je je hiervan vaak niet bewust. Dat het internet verbruik geresulteerd heeft in een negatief saldo is erg vervelend. Wij kunnen het verbruik niet realtime verwerken, waardoor het mogelijk is om een negatief saldo te creƫren. Momenteel is dit technisch niet zomaar op te lossen. Het realtime verwerken van het verbruik zou inderdaad wenselijk zijn. Op dit moment vermelden wij de mogelijkheid van het hebben van een negatief saldo dan ook in de algemene voorwaarden. Maar nogmaals ik snap je punt natuurlijk wel.

Bedankt voor de eerdere uitleg Scotsman

Groetjes,

Alex