.

Beantwoord

Simkaart verlaagt batterij duur

  • 24 July 2012
  • 6 reacties
  • 3586 Bekeken

Badge
Hallo, ben net overgestapt naar Simyo,

Maar heb wel wat problemen met de nieuwe simkaart. Zodra ik de dataconnectie aanzet is de batterij in no time leeg. 10% per uur als de telefoon idle is, bij gebruik binnen een uur! leeg. En dat terwijl ik vorige week nog een dag of 2-3 met een batterijlading deed.

Ik heb de drain dus kunnen herleiden tot de dataconnectie. Zodra die uitstaat heb ik weer normaal verbruik.
Een paar dagen internetonderzoek levert weinig op. Zelfs op het XDA developers forum is het advies 'Simkaart vervangen'. Is het mogelijk om een andere simkaart te krijgen? Een dagje weg is nu lastig. Navigeren met google maps onmogelijk. De batterij is zo leeg.

Groeten,
Marcel
icon

Beste antwoord door Alex 25 July 2012, 15:27

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Hoi Marcel,

Van wat voor toestel maak je gebruik? Het snel leegraken van je accu kan niet veroorzaakt worden door een simkaart. Ik vermoed dat je gebruik maakt van een smartphone. Dit soort toestellen zoeken verbinding met internet (wifi of het mobiele netwerk). Dit zorgt uiteindelijk weer voor batterij belasting. Je kunt wel de data verbindingen via een snelknop vanaf je toestel uitzetten als je je toestel standby zet. Ik maak zelf gebruik van een HTC desire HD en heb hetzelfde probleem. Net als andere mensen in mijn omgeving neem ik vaak een oplader mee. Ik heb zelfs een extra batterij aangeschaft. Hier ontkom je helaas niet aan tegenwoordig.

Groetjes,

Alex
Badge
Het betreft inderdaad een smartphone. De samsung galaxy note. Standaard uitgerust met een 2500mAh batterij. De Desire HD heeft bijvoorbeeld een batterij met een 1230 mAh capaciteit. Minder dan de helft....

En waar ik met m'n vodafone simkaart met gemak 2-3 dagen haalde op een batterijlading, haal ik met de simyo simkaart amper 10 uur idle tijd als de dataconnectie openstaat. Je kon bij m'n batterijverbruik precies zien wanneer de nieuwe simkaart in het toestel was gedaan. De lijn ging van bijna horizontaal ineens scherp naar beneden. Vervolgens een aantal keer data aan en uit gezet. Met als gevolg een mooie zigzag lijn op de batterijverbruiksgrafiek.
Bekijk het volgende screenshot maar eens: https://lh4.googleusercontent.com/WiAWjRayQmOm_2x1rczyuAxFr-k4OfHc2odPoi6yD9AMi0y1bkeUWEuiZQWSlDFZPzjHF1BW3eo

Wat opvalt is dat het toestel continu 'Awake' is wanneer het verbruik hoog is (dataconnectie open). Dat zijn wakelocks vanwege (het wegvallen van) de dataverbinding. 
Waardoor het toestel continu op zoek gaat naar het signaal om de verbinding te herstellen. En laat het nu net de simkaart zijn die voor de verbinding zorgt.....

Ben ondertussen 2 factory resets verder, gingerbread 2.3.6, ICS 4.03, ICS 4.04 versies van de Galaxy Note roms geprobeerd. 1 ding hebben ze gemeen. Dataverbinding slurpt batterij. Ik zal vanavond nog een keer proberen met een andere actieve simkaart (Telfort) om de simkaart uit te sluiten. Maar zoals eerder vermeld. De eerste 7 maanden met dit toestel geen problemen gehad met Vodafone simcard. 
Reputatie 5
Badge +10
Hoi MarcelG,

Met een Simyo simkaart heb je natuurlijk een andere verbinding dan met een Vodafone simkaart. Ook de data verbinding is dan anders. Het verschil in simkaarten is dus verklaarbaar. Maar je belast de batterij niet of minder door een andere Simyo simkaart in het toestel te stoppen. Ik krijg geen screenshot te zien, maar ik geloof direct wat je zegt.

Het verschil kan dus inderdaad zitten in de 'provider' simkaart. Het uitzetten van de data verbinding is de beste oplossing.

Groetjes,

Alex
Badge
Hey Alex,

Dat is inderdaad een goede oplossing als ik m'n toestel wil omtoveren in een dumbphone.
Zonder pushmail en -notifications (en zelfs sms...) is het niet meer dan een mini tablet zonder 3G, waarmee gebeld kan worden.

Misschien lukt het screenshot via deze link wel:

https://lh6.googleusercontent.com/-3JByRS2rMxo/UA1dWzNpaQI/AAAAAAAAB18/9WOWD-XZGpU/w669-h1070-k/2012-07-23

Er is niet veel info over te vinden, maar de consensus op XDA developers (een forum voor developers van (custom) roms voor nagenoeg elk type smartphone) is dat het wel degelijk aan de simcard zelf kan liggen. 

Heb ondertusssen nog wat extra tools geinstalleerd om batterijverbruik, (partial) wakelocks, actieve processen etc te meten. Zal binnenkort weer posten met m'n bevindingen. Ook het resultaat van werken met een Telfort simcard (zelfde netwerk.....).
Als mijn coclusie dan nog steeds Simkaart probleem is, dan zou ik toch graag een keer willen testen met een andere simyo simcard. Helaas niemand in de directe omgeving met simyo....

Groeten,
Marcel
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Marcel,

Dat het aan de simkaart kan liggen beaam ik. Iedere Simyo simkaart met dezelfde type aansluiting werkt echter hetzelfde. Stel dat je op een bepaalde plek bijvoorbeel geen goede verbinding hebt dan zal het toestel steeds proberen verbinding te maken. Ook zal het toestel proberen te switchen tussen het 2g of 3g netwerk. Op een plek waar je een goede consequente verbinding hebt, zal je batterij ook minder snel energie slurpen. Dit kan het verschil tussen Vodafone en Simyo verklaren.

Providers die gebruik maken van hetzelfde netwerk hebben niet altijd dezelfde internet verbinding. De up - en download snelheid wil nog wel eens verschillen. Ook dit kan weer invloed hebben op de batterij. Ik weet niet of Telfort dezelfde internet snelheden biedt. Wanneer je dit gaat testen, is het dus mogelijk dat je batterij hier anders op reageert.

Groetjes,

Alex
Badge
Heb het ondertussen kunnen herleiden tot de pushservice van exchange. 
Of het nu aan de simkaart, de dekking of de pushservice in combinatie met simkaart en/of dekking ligt....Geen idee.

Maar in plaats van pushen om de 15 minuten poppen is goed genoeg voor mij.

Wat mij betreft mag je het topic afsluiten.

Groeten,

Marcel

Reageer