.

Opschonen forum


Badge
Ben vandaag voor de eerste keer op het forum aan het zoeken geweest. Het valt mij op dat er veel oud materiaal op staat en in mijn optiek veel materiaal wat niet meer relevant is of ondertussen achterhaald door wijzigingen in het beleid van Simyo.

Kan het forum niet periodiek geschoond worden, waarbij niet relevant materiaal verwijderd wordt, 'nice to know' materiaal apart gezet wordt en 'need to know' ondergebracht wordt in de FAQ?

14 reacties

Recente topics staan altijd boven aan..Daarbij kan men rechts op de pagina onder de eigen naam kiezen voor actief sinds laatste bezoek. Misschien een tip?

Forums worden in principe nooit opgeschoond.
Badge
De sortering is niet recente topic, maar het tijdstip van de laatste reactie. Lijkt hetzelfde maar er is een verschil.

Fora zijn geen plaatsen waar alleen maar mensen met zeeën van tijd periodiek op inloggen om te zien of ze nog ergens op kunnen reageren. Gebruikers zijn er in vele kleuren en uitvoeringen!

Ook ik kom niet op een forum om de laatste topics te bekijken of om een beetje off-topic te babbelen. Maar wanneer men informatie zoek wordt men, ook op de Simyo website, standaard verwezen naar de faq's en het forum. Al is het maar om het webcare team te ontlasten.

Ik heb informatie nodig en lanceer dus een zoekterm. Vervolgens krijg ik de eerste regels van een reeks reacties te zien waaruit ik dan maar moet opmaken of zij relevant is. Daar staan threads tussen die die echt niet meer valide zijn maar om dat te weten moet men vaak de reactie openen en achteraf (teleurgesteld) weer sluiten. Niet iedereen presteert het om een titel te verzinnen die zegt waar de topic over gaat. Om dus efficiënt gebruik te maken van een forum zou het dus prettig zijn om dat materiaal te schonen zodat die lijst korter is en, in verhouding, meer relevante reacties bevat.
Beste Drietje.

Alhoewel ik wel begrip heb voor je gedachte klopt wat Raytje aangaf, maar ik wil je nog iets geven om te overdenken...

Voordat Simyo er was waren er Tringg en Lowcall die, zeg maar, overgegaan zijn.
Mensen die daar nog mee werken en iets willen vragen/wijzigen kunnen terecht op dit forum en via de zoekfunctie al kijken of er dergelijke vragen zijn die ze willen stellen, zodat ze bijvoorbeeld in het betreffende topic hun vraag kunnen stellen..
Dit gaat dus al een stukje verder terug in de tijd.

Haal je de gaten (topics) uit de gatenkaas (forum) blijft er dan een gatenkaas (forum) over?

:)

De topics die minder relevant zijn-worden verdwijnen steeds verder naar de achtergrond maar zijn nog te vinden.

En dan is er nog een ander iets om dat duidelijk te maken ben ik naar een willekeurige subcategorie gegaan....met de muis naar het tandwieltje. (Rechts)
En zie daar, daar kun jij zelfs ook een pre-selectie maken.

Zie bijlage.

En verder het allerbelangrijkste is datgene wat op fora gebeurt moderators lezen topics, reageren, beantwoorden en waken over het forum. En het grote opperhoofd is de community manager.

En die kan aan ons forum experts ook om onze mening vragen naar zaken van relevantie.

Er gebeurt voor een echie meer dan darten om een voorbeeld te gebruiken.

🆒
Er zijn maar weinig forums waar ze oude topics opschonen. Oude topics verdwijnen in de regel vaak vanzelf naar de achtergrond. Daarbij is het forum opgedeeld in zo geheten subforums.

Ook heeft Simyo de service pagina's https://www.simyo.nl/klantenservice?_ga=1.90827162.1807909832.1453048365

Ook zijn er de Sticky topics die wel eens in de zoveel tijd worden beoordeeld op relevantie. Simyo vraagt dan aan de Forum Experts (dit zijn klanten die boven gemiddeld aanwezig zijn om andere klanten te helpen) om mee te denken aan de relevantie van deze topics.
Badge
Even simpel. Ik ga naar een onbekende supermarkt voor een doos eieren. Dan ga ik niet naar eieren lopen zoeken. Ik vraag de medewerker waar de eieren liggen et voilá.

Nu word ik op de service pagina door Simyo naar het forum gestuurd voor antwoorden en ik zou aldaar aangekomen allereerst mij alles aan moeten leren van het forum om vervolgens het hele forum door te gaan spitten om een antwoord te vinden.
Is daarmee de informatieve functie van het forum niet teruggebracht tot een bruin cafe waar aan de toog sterke verhalen verteld worden?

Maar goed, ik zie dat je me weer terugstuurt naar de (1) servicepagina waarvandaan ik op het (2) forum terecht kwam. Dat schiet dus niet op. Zal ik dan maar meteen gaan (3) twitteren of (4) mailen of voortaan maar gewoon de (5) telefoon pakken en al die voorgaande opties als niet bruikbaar beschouwen?

Kastje? Muur?

Trouwens deze discussie is niet mijn eitje. Ik kom hier voor informatie en niet om te gaan debatteren over hoe een forum gebruikt moet worden. Dat laatste laat ik met alle plezier aan anderen over.

Men kan dus stellen dat een forum een hele grote bak met onbereikbare informatie is.
Zoals een grote wasmand met veel wasgoed; het T-shirt zit er tussen maar zie het er maar tussenuit te vissen zonder al het wasgoed door de handen te laten gaan.
Even simpel. Ik ga naar een onbekende supermarkt voor een doos eieren. Dan ga ik niet naar eieren lopen zoeken. Ik vraag de medewerker waar de eieren liggen et voilá.

Even simpel...

De kans is groot dat je als je op het forum niet het gewenste (eieren) kunt vinden je als 1e geholpen wordt door een medeklant (kan dus, hoeft niet, een forum expert zijn.) die krijgt geen loon uitbetaald, die doet dat op vrijwillige basis.

Zal het nog sterker maken, recent gebeurt, een vrouw kon niet bij een doos in de diepvrieskast in de supermarkt.
Ik vroeg, lukt het niet? Zei vertelt...ik hielp haar. Ze moest er zelfs om lachen hoe eenvoudig ik het oploste...als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.:)

Op het forum helpen, die vrouw geholpen...das toch aardig hè ! Zonder betaling !
Toch?:)


Een medewerker krijgt WEL loon, maar kan toch behulpzaam en vriendelijk zijn.
Vreemd hè?:D

Je komt voor het eerst op het forum om iets op te zoeken, je komt voor het eerst in een bepaalde supermarkt. Wat staat de supermarkt vol en er wordt constant bijgevuld. Dan vraag je waar de eieren staan, je kunt het vragen aan een medewerker maar vraag je het aan een klant kun je OOK geholpen worden.

De supermarkt en het forum hebben een grote hoeveelheid wasgoed, misschien heb je het gezochte via de zoekfunctie niet gevonden door een te summiere trefwoord(en) omschrijving.
Kun je in de supermarkt niet duidelijk omschrijven wat je zoekt wordt het moeilijk(er), zo ook op het forum..de zoekfunctie.


--------
Bottomline op het forum vind/vond je niet het antwoord...je stelt de vraag, je krijgt antwoord van een klant // je krijgt antwoord van een moderator van Simyo.
De moderator is de medewerker.

Tis geen discussie bedoelt maar een stukkie behulpzame uitleg.
Het staat je vrij om twitter, e-mail, het forum of voortaan de telefoon te gebruiken. Waar je, hoe je antwoord ook krijgt, zolang het maar naar volle tevredenheid gebeurt !
Dat zijn de CONTACT mogelijkheden.


*************************
Je kent de achtergrond van de behulpzame klanten niet, je weet niet wat bij anderen speelt, je weet niet wat bij mij allemaal speelt. Maar ik hoop dat je de inzet wel waardeert.

Doe je dat niet, wens ik je alle goeds.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Drietje,

Bedankt voor je feedback over ons forum! Dat is altijd welkom :)

Ik begrijp je punt en ik weet dat er vaak oudere topics naar boven komen als je gaat zoeken. Dit lijkt mij dan eerder een kwestie van het aanpassen de tool die topics zoekt, dan het opschonen van het forum. Het is de bedoeling dat ons forum een grote kennisbank is/wordt.

In principe verwijderen wij geen topics. Op het moment dat een onderwerp niet meer relevant is, vallen deze topics vanzelf naar de achtergrond. Dat deze nog naar voren komen bij het zoeken, is wel een punt om aan te werken. Ik zorg er dus voor dat dit bij de juiste persoon terecht komt. Wie weet kunnen we dit een stuk verbeteren :)

@Raytje & Friesian, bedankt voor jullie reacties in dit topic :D

Groetjes,
Angela
Badge
Zie mijn reactie op https://forum.simyo.nl/prepaid-68/prepaid-mijn-gesprekken-afmaken-33192/index1.html#post128889
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Drietje,

We hebben op dit topic gereageerd.

Groetjes,
Angela
Reputatie 1
Badge +8
Is het misschien een idee om ergens te vermelden dat het om een oud topic gaat?
Ik denk daarbij aan +120 dagen bijvoorbeeld.
Er kan dan een melding boven aan bij het eerste bericht, of net boven het reageer blokje waarbij vermeld wordt dat het een oud topic is. Maakt het misschien wel iets duidelijker en loop je minder kans om per ongeluk te reageren op een oud bericht (voor hen die niet naar de post datum kijken 🙂 ).
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Daxy,

Dat is een goed idee! Alleen moet ik het nog even voor me zien. In welk overzicht zou je dit graag zien?

Groetjes, Tiury
Reputatie 1
Badge +8
Ik bedoel dat zodra een topic ouder dan 2 weken is, er een melding komt dat het een oud topic is. Dit kan dmv een "waarschuwing" bij de eerste post (topicstarter), en/of onderaan bij het Reageer gedeelte.

Een voorbeeld kan je goed zien bij Tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1681887
Dit topic is oud en in dit geval kan je niet "snel" reageren en de melding staat onderaan. Het wel/niet tonen van het reageer blok is natuurlijk een ontwerp keuze :)

Als er een "Let op: dit topic is ouder dan 2/3/4/5/6 weken oud" melding bovenaan in het topic staat, en onderaan bij het reageer gedeelte, dan is dit voor iedereen duidelijk. De informatie blijft wel bestaan en kan handig zijn. Maar als iemand in Januari 2015 tarief informatie neerzet, dan wil je nu wel weten dat je naar oude info zit te kijken :)

Is het zo iets duidelijker?
Reputatie 1
Badge +8
Zo bedoel ik dus. Photoshop skills to the max! 😃
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Daxy,

Dat zijn Photoshop skills om trots op te zijn 🆒

Bedankt voor de verduidelijking. Dat is absoluut een goed idee!

We gaan kijken wat de mogelijkheden zijn :D

Groetjes,
Sean

Reageer