.

Beantwoord

Issues met reageren op forum voor gebruikers van IPv6 + Firefox workaround

  • 2 June 2015
  • 6 reacties
  • 756 Bekeken

Badge +1
  • Startend Simyaan
  • 24 reacties
Ik merkte sinds ik zelf een paar dagen geleden een issue met mijn mobiel internet van Simyo heb en ik voor het eerst sinds lange tijd weer op het forum van Simyo wilde reageren dat dit niet correct werkt: mijn reacties werden zonder foutmelding niet opgeslagen.

Dus ik zat meerdere malen een heel verhaal te tikken als reactie op forumonderwerpen, klikte op "Plaatsen" en ik wordt netjes doorgelinkt. Maar... mijn bericht verschijnt niet.

Nu ben ik achter de oorzaak gekomen. Welliswaar niet tot in details (dat is voor de technisch forumbeheerders van Simyo om dat uit te zoeken), maar wel voldoende om er een workaround voor te vinden.

Ik denk dat het probleem vooral voor XS4All abonnees speelt aangezien zij een van de weinige providers IPv6 bieden. Ik zelf ben ook een abonnee bij XS4All.

De oorzaak zit hem in een fout van het forumsysteem die niet weet om te gaan met de verwerking van reacties vanaf IPv6 verbindingen (zie Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_versie_6). Het IPv6 adres van Facebook ziet er bijvoorbeeld zo uit: 2a03:2880:f01b:1:face:b00c:0:1 (digitaal koekje voor de gene die het ICT-grapje er in ziet). Het IPv4-adres van Facebook ziet er zo uit: 31.13.91.2 Ik gebruik Facebook puur alleen even voor de voorbeelden.
Ik gok dat de zogenaamde database (die alle reacties onthoud) geen ruimte bied voor de lange IPv6-adressen.

WORKAROUND
Voor Firefox gebruikers

Download eerst de extensie "4or6" op https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4or6/

Je krijgt een icoon te zien met een 4, een 6 of een 4 èn een 6 er in te zien. Meestal staat dit in adresbalk of er vlak naast.
- Een 4 geeft aan dat de website via IPv4 is bereikt.
- Een 6 geeft aan dat de website via IPv6 is bereikt.
- Een 4 voor een 6 geeft aan dat de website via IPv4 bereikt is en de website ook via IPv6 bereikbaar is.
- Een 6 voor een 4 geeft aan dat de website via IPv6 bereikt is en de website ook via IPv4 bereikbaar is.

Om te bewerkstelligen dat je een website via een specifieke IP-versie wilt bezoeken (zoals dus het Simyo-forum via het goed werkende IPv4) kun je via de extensie aan Firefox laten weten dat een website via IPv4 bereikt moet worden:
- Rechtsklik op het "4or6" icoon.
- Ga naar "Advanced"
- Klik op "Disable IPv6 (forum.simyo.nl).

Wanneer je het Simyo-forum weer via IPv6 wilt bereiken klik je natuurlijk weer op "Enable IPv6 (forum.simyo.nl)".

Voor andere browsers bestaan er allicht vergelijkbare extensies of oplossingen.
icon

Beste antwoord door Ali 15 June 2015, 16:41

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Hoi Joen,

Heel erg bedankt voor het delen van je Workaround :)

Ik zag dat je dit al gemeld had als https://forum.simyo.nl/over-simyo-80/feedback-nieuwe-forum-laat-hier-weten-27231/index3.html#post101788 . Alex heeft het meteen doorgezet naar de beheerders van het forum. Hopelijk kan dit gemakkelijk recht gezet worden 🙂
Badge +1
Ik gok op een kleine database-aanpassing om meer karakters voor het IP-adres-veld toe te staan.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Joen,

Kreeg vandaag de melding dat er een aanpassing is gedaan. Reageren via een IPv6 adres zou nu mogelijk zijn. :)

Laat je ons weten of het bij jou ook werkt?
Badge +1
Deze reactie is geplaatst via een IPv6-verbinding.
Badge +1
Bovenstaande reactie en deze zijn dus gelukt! Top!
Ik weet niet of er nog meer issues zouden kunnen zijn, maar de irritantste is dus in ieder geval opgelost. 🙂
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Joen,

Fijn dat het gelukt is 🙂

Reageer