.

Censuur op forum


Badge +1
Mag een simyo medewerker of mod of admin zomaar je onderwerp veranderen van een topic ?
Het onderwerp : telecommaffie georganiseerde criminaliteit',
veranderen naar : Vraag: Minuten/MB's niet mee neembaar naar de volgende maand

Dat is toch (zeker de tekst van TS) hele andere insteek dan bedoeld was....

12 reacties

Badge +1
"Gefeliciteerd! Je hebt de Ijsbreker badge verdiend!
Welkom! Je hebt voor het eerst je gezicht laten zien."

wat grappig dat ik dat nu krijg na openen van dit topic. toeval ?
Reputatie 7
Badge +9
Geen toeval. De meeste, als niet alle, badges worden automatisch uitgegeven.
En ja, een simyo medewerker mag dat. Qua modereren blijft alles geloof ik wel staan. Soms gaat wel eens een slotje op een topic en soms wordt een titel veranderd zodat makkelijker te vinden is waar het topic over gaat.
Badge +1
En als het onderwerp volledig veranderd word wat niet passend is bij de inhoud? Want ik had geen vraag.  
Als het een vraag was, word er word ook geen antwoord gegeven op de vraag.
Reputatie 7
Badge +9
De beantwoord-tag zorgt dat een moderator een reactie onder de start post kan hangen. Een moderator wou kennelijk graag zijn reactie onder uw post hangen.
Badge +1
Je hebt het over 2 verschillende dingen. Ik heb het puur over topic naam veranderen en van discussie naar vraag. 
En zo voorkomen dat het niet te negatief overkomt. Dat heet dus censuur.
Reputatie 7
Badge +9
Hoe dank ook is het simyo's website. Ik zelf zie dit niet als censuur. Bij censuur was het gewoon weggegooid. En helaas de titel dek volgens mij min of meer wat je in het topic zegt. Je klaagt daar en op meerdere plekken voornamelijk over het niet kunnen meenemen van min/sms/mbs naar de volgende maand.
Badge +1
Toch vind ik het repressieve censuur. De boodschap die overkomt, veranderen door de topic naam te veranderen. 
Reputatie 7
Badge +9
Is de inhoud van uw topic veranderd? Kunt u dat aangeven?

Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen.
Over het algemeen heerst de opvatting, dat censuur voor "criminalisering" zorgt, van bepaalde acties, of van de (al dan niet suggestieve) communicatie van zulke acties. In moderne zin bestaat censuur uit elke poging om informatie, gezichtspunten of methoden van uitdrukking zoals kunst of schuttingtaal te verbannen. Het doel van censuur is om de status quo te handhaven, om de ontwikkeling van een maatschappij, of een afwijkende mening van een individu of een groep mensen, te onderdrukken. Censuur wordt onder meer aangetroffen in georganiseerde religies, clubs, sociale groepen en regeringen. Als voorstanders van vrijheid van meningsuiting zijn er ook dergelijke groepen die tegen censuur zijn.
Censuur kan worden onderscheiden in preventieve censuur, waarbij niet zonder toestemming vooraf gepubliceerd mag worden, en repressieve censuur, waarbij na publicatie een verbod of andere maatregelen tegen de publicatie worden getroffen.
Censuur kan enerzijds gebruikt worden om te voorkomen dat de macht van een bepaalde instantie wordt ondermijnd, maar anderzijds ook met het idee de burger te beschermen. Dit laatste argument is in de geschiedenis vaak door overheden misbruikt als rookgordijn voor het eerste. Een bekende uitspraak van Thomas Jefferson, de derde president van de VS, is: "It is error alone which needs the support of government. Truth can stand by itself."
In Nederland werd bijvoorbeeld film tot 1977 nog gecensureerd door een Centrale Commissie voor de Filmkeuring, maar is die preventieve censuur door de overheid tegenwoordig bij wet verboden (artikel 7 van de Nederlandse Grondwet). De Belgische Grondwet van 1830 was een van de eerste en de meest rechtlijnige om de vrijheid van meningsuiting te beschermen (artikel 19) en elke voorafgaande censuur door de overheid te verbieden (artikel 25). Het is veelal wel mogelijk dat mensen die bepaalde uitingen doen achteraf worden vervolgd. Desondanks zijn er in afgelopen decennia diverse voorvallen geweest in westerse landen waarin de staat het uiten van bepaalde meningen geblokkeerd heeft: In 2004 is bijvoorbeeld in het kader van terrorismebestrijding de Arabische zender Al-Manar zowel in de VS als in Frankrijk van de satelliet gehaald. De meeste westerse landen stellen het in twijfel trekken van de Holocaust strafbaar, sommige landen ook boeken of emblemen van de nazi's. Mensen zoals Noam Chomsky, vinden dit in strijd met de vrijheid van meningsuiting.
Badge +1
mijn bericht goed lezen inplaats van kopieeren en plakken.
Reputatie 7
Badge +9
't is overigens kopiëren. ;)

Ik bepaal zelf wat ik wel of niet lees. Gelukkig leven we in een vrij land.

U ook een fijne dag verder nog.
Reputatie 3
Badge +9
Is meeuw nog steeds hier? pfffffff
Badge +8
Mag een simyo medewerker of mod of admin zomaar je onderwerp veranderen van een topic ?
Het onderwerp : telecommaffie georganiseerde criminaliteit',
veranderen naar : Vraag: Minuten/MB's niet mee neembaar naar de volgende maand

Dat is toch (zeker de tekst van TS) hele andere insteek dan bedoeld was....


Hoi meeuw,

Ja, wij mogen een titel veranderen. Dit doen we in eerste instantie om een onderwerp beter vindbaar te maken, maar ook als we de titel ongepast vinden, mogen we deze aanpassen. Zoals Groentjuh al aangeeft, je bent wel in ons huis. En onze huisregels vind je hier. Jouw titel vonden we niet zo respectvol. Georganiseerde criminaliteit is nogal een beschuldiging..
Op dit forum gaan we discussies en kritiek niet uit de weg. Input en feedback moedigen we juist aan.
Maar 'negatief overkomen' kan toch nooit een doel zijn? Mis(ver)standen aan de kaak stellen en naar een oplossing zoeken, lijkt ons veel constructiever.

Het onderwerp waar wij denken dat je het over wilt hebben, is het niet kunnen meenemen van minuten/sms'jes/MB's. Door de titel te wijzigen, denken wij dat zelfs veel meer mensen die daar mee zitten jouw topic zullen vinden, dan wanneer je het over criminaliteit hebt.
Wanneer je op het forum met constructieve kritiek komt, zul je zien dat het een ideaal kanaal is om direct contact met andere klanten te hebben en met Simyo. Meerdere suggesties die hier zijn gedaan zijn al meegenomen in de manier waarop wij werken.

Ik hoop dat je nu begrijpt waarom je titel is veranderd, en dat dit niks met censuur te maken heeft gehad.
Blijf ons gerust bevragen, en roep vooral op tot discussie. C'est le ton qui fait la musique :)

Groetjes,
Charlene

Reageer