.

Nieuw: bellen via 4G en wifi


Reputatie 7
Badge +10
  • Oud community manager
  • 4797 reacties
Hoi allemaal,

Deze maand** wordt een nieuwe functionaliteit geactiveerd voor al onze Sim Only klanten: bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (Vowifi). Deze afkortingen staan voor 'Voice over LTE (4G)' en 'Voice over wifi'. Een hele vooruitgang voor je belervaring! Maar wat is het precies?

Wat houdt 4G bellen in?
4G bellen houdt in dat je via het 4G netwerk telefoongesprekken voert. De voordelen hiervan zijn dat de verbinding sneller tot stand komt. Zo zal het ongeveer 1 à 2 seconden duren voordat de telefoon van de ander overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden. Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.

Wat houdt bellen via wifi in?
Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.

Kan ik op 4G internetten terwijl ik aan het bellen ben via 4G?
Jazeker! Dat is geen enkel probleem.

Welke klanten kunnen gebruik maken van VoLTE en Vo-wifi?
Alle Sim Only klanten. Dat komt omdat 4G slechts beschikbaar is voor Sim Only en nog niet voor Prepaid. Zodra 4G ook beschikbaar is voor Prepaid, zal deze mogelijkheid ook voor deze klanten aanwezig zijn. Omdat Vo-wifi een aanvulling is op VoLTE, is dit ook voorlopig alleen beschikbaar voor Sim Only klanten.

Met welke bundel wordt het bellen via 4G en het bellen via wifi verrekend?
Met je belbundel. Hoewel het dus via 4G of wifi verloopt, zal het niet van je databundel af gaan als je hier gebruik van maakt. Het zal, net zoals elke andere manier van bellen, van je belminuten af gaan.

Wat als er op een locatie geen 4G dekking is of als mijn toestel geen 4G ondersteunt?
In dit geval kun je gewoon bellen via 3G of 2G. Je toestel zal automatisch schakelen tussen de mogelijkheden.

Zijn alle telefoons geschikt voor 4G bellen en voor bellen via wifi?
Nee, niet alle telefoons ondersteunen deze functionaliteit. Dit hangt dus af per toestel. In sommige gevallen zul je ook een 4G-bellen-functie/de vo-wifi-functie aan moeten zetten voordat je hier gebruik van kunt maken. Hier kun je zien of jouw toestel geschikt is.

Is deze functie alleen beschikbaar in Nederland?
Ja, je kunt alleen via 4G bellen in Nederland. Voorlopig zijn KPN (en dus ook Simyo!) en Vodafone de enige netwerken in Nederland waarop het mogelijk is om te bellen via 4G.

Moet de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo aan staan om te kunnen bellen via 4G?
Ja! Je mobiele gegevens op je telefoon kunnen gewoon uit staan, maar de optie 'Internet op je mobiel' (waar je komt door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen) dient wel aan te staan. Dat komt omdat er anders geen connectie kan zijn met 4G.

De eerste klanten zijn al overgezet naar deze nieuwe functie, maar nog niet iedereen. Dit zal deze week gebeuren. Heb je aan het einde van de week nog geen VoLTE? Dan is het slim om te controleren of je toestel deze functionaliteit wel ondersteunt.

Je kunt altijd bij ons terecht met vragen!

Groetjes,
Jihane

**Voorheen stond hier dat het binnen een week zou gebeuren, maar alle klanten zullen in maart overgezet worden.

187 reacties

@bartgrefte

Edit: Zojuist getest op mijn Samsung Telefoon. En inderdaad, als ik de bel app van Google gebruik dan werkt het, gebruik ik die van Samsung zelf dan werkt het niet. Dus dat zou je kunnen proberen op jouw toestel want dat kan geen kwaad :)

Helaas hetzelfde als met de default bel-app, de belgeschiedenis verschijnt.
 

Dat is die van Oppo @bartgrefte ?

@bartgrefte

Edit: Zojuist getest op mijn Samsung Telefoon. En inderdaad, als ik de bel app van Google gebruik dan werkt het, gebruik ik die van Samsung zelf dan werkt het niet. Dus dat zou je kunnen proberen op jouw toestel want dat kan geen kwaad :)

Helaas hetzelfde als met de default bel-app, de belgeschiedenis verschijnt.
 

Dat is die van Oppo @bartgrefte ?

Jup, althans, daar ga ik van uit. Ding draait de standaard Oppo firmware en de bel-app van Google stond er niet op.
 

@bartgrefte

Je bent me net even voor 😉 Ik had ook zoiets gelezen maar dan met een andere workaround. Maar ik denk niet dat je te veel naar alernatieven moet zoeken die misschien niks opleveren. 

Als ik het goed heb begrepen ligt het aan de software je bel app. Het zou gaan om merken zoals Oppo, Samsung & Realme. Je zou dan een alternatieve bel app zoals true caller kunnen downloaden uit de Play Store, maar ook dit geeft geen garantie las ik verder. 

Je kan ook niks aanpassen waardoor Volte wel zou gaan werken want dat gedeelte is afgeschermd. 

Edit: Zojuist getest op mijn Samsung Telefoon. En inderdaad, als ik de bel app van Google gebruik dan werkt het, gebruik ik die van Samsung zelf dan werkt het niet. Dus dat zou je kunnen proberen op jouw toestel want dat kan geen kwaad :)

 

@bartgrefte 

In dit bericht had je op Google kunnen klikken en zo in de play store terecht gekomen en die van Google kunnen downloaden. Ik plaats de volledige URL wel even hieronder :)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.dialer&hl=nl

@Ray Dat had ik dus gedaan, zie het bericht “Helaas hetzelfde als met de default bel-app, de belgeschiedenis verschijnt.“ ;)

(Late reactie i.v.m. geen notificatie ontvangen)

@RayDat had ik dus gedaan, zie het bericht “Helaas hetzelfde als met de default bel-app, de belgeschiedenis verschijnt.“ ;)

(Late reactie i.v.m. geen notificatie ontvangen)

@bartgrefte 

Dan ben ik toch bang dat Oppo deze functie heeft geblokkeerd. Geen idee waarom. 

@Ray Dat terzijde, het ontbreken van die functie verklaart niet waarom de bellen over 4G instelling maar niet verschijnt, terwijl dit toestel (bij KPN) wel ondersteund wordt.

Dat KPN het ondersteund wil niet per definitie zeggen dat Simyo het ook ondersteund voor, bijvoorbeeld, jouw Oppo Reno Z. Een ander voorbeeld hiervoor is dat KPN wel 5G aanbiedt en Simyo (nog ) niet.

Dat die lijst zwaar achterloopt is iets wat ik ook al vaker heb aangegeven, nog voor de huidige moderators. KPN heeft die lijst verwijderd, Simyo kan dit beter ook doen. 

De juiste firmware op het toestel kan ook van belang zijn. Sommige winkels halen hun toestellen uit het buitenland en die hebben dan niet de juist firmware. Belsimpel is daar een voorbeeld van, zoals @wimj12 al eens terecht opmerkte. Maar ook bij Bol.com kun je dit ervaren omdat daar vaak van die partner verkopers zitten. Al denk ik dat dit voor jou niet geldt omdat het bij KPN wel werkt schreef je. 

Alleen Simyo kan verklaren waarom het niet werkt bij jou. 

 

Reputatie 7
Badge +7

Voor wat het waard is: jaren geleden heb ik aan CoolBlue gevraagd of zij aan zogenaamde grijze import doen.

Het antwoord was nee. Maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. De Nokia 7.2 van mijn vrouw, gekocht in 2020 bij CoolBlue

is wel een Nederlandse versie.

Dat KPN het ondersteund wil niet per definitie zeggen dat Simyo het ook ondersteund voor, bijvoorbeeld, jouw Oppo Reno Z. Een ander voorbeeld hiervoor is dat KPN wel 5G aanbiedt en Simyo (nog ) niet.

Dat die lijst zwaar achterloopt is iets wat ik ook al vaker heb aangegeven, nog voor de huidige moderators. KPN heeft die lijst verwijderd, Simyo kan dit beter ook doen. 

De juiste firmware op het toestel kan ook van belang zijn. Sommige winkels halen hun toestellen uit het buitenland en die hebben dan niet de juist firmware. Belsimpel is daar een voorbeeld van, zoals @wimj12 al eens terecht opmerkte. Maar ook bij Bol.com kun je dit ervaren omdat daar vaak van die partner verkopers zitten. Al denk ik dat dit voor jou niet geldt omdat het bij KPN wel werkt schreef je. 

Alleen Simyo kan verklaren waarom het niet werkt bij jou. 

 


Met wel werkt bij KPN bedoelde ik dat die daar op de lijst staat (waarbij Oppo als merk in zijn geheel ontbreekt bij Simyo), heb niemand met een KPN-sim in de buurt die dit ook daadwerkelijk kan testen.

KPN heeft de lijst niet verwijdert? → https://www.kpn.com/zakelijk/service/mobiel/controleer-toestel.htm , is weliswaar de zakelijke tak, maar of dat op dat punt uitmaakt?
 

@bartgrefte 

Ik ga als consument niet op de zakelijke pagina's kijken want volgens mij hebben we het niet over een zakelijke aansluiting. Die lijst met geschikte toestellen voor 4g-bellen (Volte) voor privé aansluiting is wel weg en daar had ik het dus over. Voor VoWifi (Wifi bellen) bestaat die lijst nog wel. Deze is echter niet compleet want mijn toestel staat er (nog) niet op. 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @bartgrefte,

Ik zie dat VoLTE inmiddels nog steeds niet werkt op jouw telefoon. Zou je mij een privé bericht kunnen sturen? Wellicht kan ik even schakelen met onze technische afdeling en de netwerk specialisten om dit (hopelijk) op te lossen. 

Groetjes,
Seren 

Hoi @bartgrefte,

Ik zie dat VoLTE inmiddels nog steeds niet werkt op jouw telefoon. Zou je mij een privé bericht kunnen sturen? Wellicht kan ik even schakelen met onze technische afdeling en de netwerk specialisten om dit (hopelijk) op te lossen. 

Groetjes,
Seren 


De netwerkspecialisten zijn al eens gevraagd, het enige dat zij konden zeggen was dat het toestel geen verbinding probeert te maken met 4G, de instelling voor netwerken staat op 2G/3G/4G (automatisch) en daar hielt het troubleshooten op.

Reageer