.

Nieuw: bellen via 4G en wifi


Reputatie 7
Badge +10
  • Oud community manager
  • 4797 reacties
Hoi allemaal,

Deze maand** wordt een nieuwe functionaliteit geactiveerd voor al onze Sim Only klanten: bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (Vowifi). Deze afkortingen staan voor 'Voice over LTE (4G)' en 'Voice over wifi'. Een hele vooruitgang voor je belervaring! Maar wat is het precies?

Wat houdt 4G bellen in?
4G bellen houdt in dat je via het 4G netwerk telefoongesprekken voert. De voordelen hiervan zijn dat de verbinding sneller tot stand komt. Zo zal het ongeveer 1 à 2 seconden duren voordat de telefoon van de ander overgaat, in plaats van de gebruikelijke 4 tot 10 seconden. Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.

Wat houdt bellen via wifi in?
Dit is een aanvulling op bellen via 4G! Je kunt dan bellen via het mobiele netwerk, zonder dat je dekking hebt via het mobiele (4G) netwerk. Deze belminuten gaan wel gewoon van je belbundel af.

Kan ik op 4G internetten terwijl ik aan het bellen ben via 4G?
Jazeker! Dat is geen enkel probleem.

Welke klanten kunnen gebruik maken van VoLTE en Vo-wifi?
Alle Sim Only klanten. Dat komt omdat 4G slechts beschikbaar is voor Sim Only en nog niet voor Prepaid. Zodra 4G ook beschikbaar is voor Prepaid, zal deze mogelijkheid ook voor deze klanten aanwezig zijn. Omdat Vo-wifi een aanvulling is op VoLTE, is dit ook voorlopig alleen beschikbaar voor Sim Only klanten.

Met welke bundel wordt het bellen via 4G en het bellen via wifi verrekend?
Met je belbundel. Hoewel het dus via 4G of wifi verloopt, zal het niet van je databundel af gaan als je hier gebruik van maakt. Het zal, net zoals elke andere manier van bellen, van je belminuten af gaan.

Wat als er op een locatie geen 4G dekking is of als mijn toestel geen 4G ondersteunt?
In dit geval kun je gewoon bellen via 3G of 2G. Je toestel zal automatisch schakelen tussen de mogelijkheden.

Zijn alle telefoons geschikt voor 4G bellen en voor bellen via wifi?
Nee, niet alle telefoons ondersteunen deze functionaliteit. Dit hangt dus af per toestel. In sommige gevallen zul je ook een 4G-bellen-functie/de vo-wifi-functie aan moeten zetten voordat je hier gebruik van kunt maken. Hier kun je zien of jouw toestel geschikt is.

Is deze functie alleen beschikbaar in Nederland?
Ja, je kunt alleen via 4G bellen in Nederland. Voorlopig zijn KPN (en dus ook Simyo!) en Vodafone de enige netwerken in Nederland waarop het mogelijk is om te bellen via 4G.

Moet de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo aan staan om te kunnen bellen via 4G?
Ja! Je mobiele gegevens op je telefoon kunnen gewoon uit staan, maar de optie 'Internet op je mobiel' (waar je komt door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen) dient wel aan te staan. Dat komt omdat er anders geen connectie kan zijn met 4G.

De eerste klanten zijn al overgezet naar deze nieuwe functie, maar nog niet iedereen. Dit zal deze week gebeuren. Heb je aan het einde van de week nog geen VoLTE? Dan is het slim om te controleren of je toestel deze functionaliteit wel ondersteunt.

Je kunt altijd bij ons terecht met vragen!

Groetjes,
Jihane

**Voorheen stond hier dat het binnen een week zou gebeuren, maar alle klanten zullen in maart overgezet worden.

187 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Mooi dat Simyo dit nu ook aanbied. Ik hoop er snel gebruik van te kunnen maken!
Reputatie 2
Badge +1
Leuk! Nieuwe technologie! 🙂
En hoe kunnen we zien dat het werkt? Dus hoe weet ik dat Volte geactiveerd is? Want al ruim een maand staat de functie al in mijn Iphone 6 en aan.
Reputatie 7
Badge +6
En hoe kunnen we zien dat het werkt? Dus hoe weet ik dat Volte geactiveerd is? Want al ruim een maand staat de functie al in mijn Iphone 6 en aan.



https://www.iculture.nl/gids/volte-4g-bellen-nederland/

En hoe kunnen we zien dat het werkt? Dus hoe weet ik dat Volte geactiveerd is? Want al ruim een maand staat de functie al in mijn Iphone 6 en aan.https://www.iculture.nl/gids/volte-4g-bellen-nederland/



ja als aanvulling.
@DanielJ

Je ziet je 4G niet meer naar 3G terugvallen op het moment dat het bij jouw actief is.
Vooral het in vliegtuigmodes zetten met wifi aan is een goede tip. Dit werkt in ieder geval bij mij nog niet.
Hier kun je zien welke telefoons op dit moment geschikt zijn. Ik neem aan dat dit bij Simyo ook geldt.

Zelfs een budget telefoon van Huawei (P smart) zou dit moeten kunnen.
Reputatie 7
......... Ook zal de geluidskwaliteit beter zijn.......

Is de geluidskwaliteit sowieso beter of alleen op het moment dat beide kanten via 4G bellen?
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Ik zal een aantal vragen beantwoorden 😃

En hoe kunnen we zien dat het werkt? Dus hoe weet ik dat Volte geactiveerd is? Want al ruim een maand staat de functie al in mijn Iphone 6 en aan.

Als je inderdaad nog 4G op je scherm ziet staan terwijl je belt. De functie wordt dus deze week uitgerold voor alle klanten, dus begin volgende week moet alles werken!

Hier kun je zien welke telefoons op dit moment geschikt zijn. Ik neem aan dat dit bij Simyo ook geldt.

Zelfs een budget telefoon van Huawei (P smart) zou dit moeten kunnen.


Dankjewel voor 't delen van de link! Erg handig!

Is de geluidskwaliteit sowieso beter of alleen op het moment dat beide kanten via 4G bellen?

De geluidskwaliteit moet sowieso beter zijn, ongeacht van wat de andere kant doet.

Zijn er nog andere vragen?

Groetjes,
Jihane
Mijn Honor View 10 (huawei) heeft volgens de specs en andere info op websites vowifi en volte. Waarom dan niet ook de honor view toestellen hiervoor activeren?
Um das WiFi-Calling beim Honor 10 nutzen zu können, muss das Feature zuerst in den Einstellungen aktiviert werden.

WLAN-Anrufe auf dem Honor 10 aktivieren - Anleitung

  1. Die Android-Einstellungen öffnen.
  2. Danach auf die Kategorie Drahtlos & Netzwerke tippen.
  3. Auf Mobilfunknetz tippen.
  4. Die Option WLAN Calling per Regler aktivieren.
Aktiviert man das WiFi-Calling zum ersten Mal, dann muss die Funktion über das System des jeweiligen Mobilfunkanbieter zusätzlich freigeschaltet werden. In der Regel erhält man nach spätestens 24 Stunden eine Info-Nachricht auf das Handy, sobald die Freischaltung erfolgt ist.

Hierboven bevestiging dat vowifi volte op dit toestel aanwezig is. Zou hier graag gebruik van maken aangezien ik in nieuwe woning totaal geen bereik heb.
Dit is iemand blij maken met een (half) dode mus.

Als ik het goed begrijp is wifi-bellen (android, Samsung S7 edge) alleen met een provider-specifieke firmware mogelijk omdat het protocol provider-afhankelijk is. Dit werkt dus niet met een los aangeschaft Android toestel met de standaard Samsung ROM.De wifi optie is dan niet aanwezig.
Omdat Simyo geen losse telefoons verkoopt om te gebruiken met SIM-only, zie ik niet in hoe dit moet werken. Dat is wel erg jammer, want meestal heb ik binnenshuis geen bereik.
4G-bellen is wel in te stellen.
Reputatie 2
Badge +2
Hoi JWW en Perenboer,

Ik zal jullie vragen even beantwoorden!

Mijn Honor View 10 (huawei) heeft volgens de specs en andere info op websites vowifi en volte. Waarom dan niet ook de honor view toestellen hiervoor activeren?

Niet alle telefoons die geschikt zijn staan vermeld in deze link. Als jouw toestel geschikt is voor VoLTE & Vowifi, hoef je alleen de optie nog aan te zetten in je telefoon. Verder zie ik ook dat de Honor View 10 overeenkomt met de Huawei Mate 10 Pro. Dat laatste toestel staat wel vermeld in de geschikte toestellen. Onze technische afdeling geeft aan dat het 4G frequentiebereik een belangrijke factor is; voor beide toestellen is dat hetzelfde! Ook voor jou zou het dus moeten werken :)

Dit is iemand blij maken met een (half) dode mus.

Als ik het goed begrijp is wifi-bellen (android, Samsung S7 edge) alleen met een provider-specifieke firmware mogelijk omdat het protocol provider-afhankelijk is. Dit werkt dus niet met een los aangeschaft Android toestel met de standaard Samsung ROM.De wifi optie is dan niet aanwezig.
Omdat Simyo geen losse telefoons verkoopt om te gebruiken met SIM-only, zie ik niet in hoe dit moet werken. Dat is wel erg jammer, want meestal heb ik binnenshuis geen bereik.
4G-bellen is wel in te stellen.


Wifi-bellen is gewoon mogelijk met een standaard ROM. Als de optie 'wifi bellen' niet aanwezig is, ondersteunt jouw toestel deze feature (nog) niet. Het advies is dan om de website van je toestelmerk in de gaten voor de nieuwste firmware-update.

Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag!

Groetjes,
Lu
Zoals ik al eerder schreef. Een budget model van Huawei (P Smart) kan dus wel, maar een duur model zoals de Nokia 8 of Google Pixel 2 niet? Bij Vodafone worden beide Nokia 8 modellen wel ondersteund.
Hoi JWW en Perenboer,

Ik zal jullie vragen even beantwoorden!



Mijn Honor View 10 (huawei) heeft volgens de specs en andere info op websites vowifi en volte. Waarom dan niet ook de honor view toestellen hiervoor activeren?Niet alle telefoons die geschikt zijn staan vermeld in deze link. Als jouw toestel geschikt is voor VoLTE & Vowifi, hoef je alleen de optie nog aan te zetten in je telefoon. Verder zie ik ook dat de Honor View 10 overeenkomt met de Huawei Mate 10 Pro. Dat laatste toestel staat wel vermeld in de geschikte toestellen. Onze technische afdeling geeft aan dat het 4G frequentiebereik een belangrijke factor is; voor beide toestellen is dat hetzelfde! Ook voor jou zou het dus moeten werken :)



Dit is iemand blij maken met een (half) dode mus.

Als ik het goed begrijp is wifi-bellen (android, Samsung S7 edge) alleen met een provider-specifieke firmware mogelijk omdat het protocol provider-afhankelijk is. Dit werkt dus niet met een los aangeschaft Android toestel met de standaard Samsung ROM.De wifi optie is dan niet aanwezig.
Omdat Simyo geen losse telefoons verkoopt om te gebruiken met SIM-only, zie ik niet in hoe dit moet werken. Dat is wel erg jammer, want meestal heb ik binnenshuis geen bereik.
4G-bellen is wel in te stellen.
Wifi-bellen is gewoon mogelijk met een standaard ROM. Als de optie 'wifi bellen' niet aanwezig is, ondersteunt jouw toestel deze feature (nog) niet. Het advies is dan om de website van je toestelmerk in de gaten voor de nieuwste firmware-update.

Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag!

Groetjes,
Lu


Mijn honor view 10 behoort in settings de optie wlan calling ofwel vowifi te hebben staan. Sinds de update van mei 2018 (BKL-L09 8.0.0.160) is vowifi geactiveerd. Ik kan dit helaas niet vinden op mijn telefoon. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Dit is erg vreemd.

edit.
Dit komt van een Franse site:
Volte en WoWifi verklaringen voor alle merken en modellen
het vergt 3 voorwaarden :
- dat uw operator de optie op de simkaart activeert
- dat uw telefoon compatibel is (algemene configuratie)
- dat de firmware van de tel het configuratiebestand van uw operator bevat

Ik heb mijn telefoon los gekocht dus niet bij een provider met abbo. Hierdoor is het niet mogelijk? Dat vind ik echt niet normaal.
Het lag blijkbaar aan mijn nova launcher waardoor vowifi niet standaard te zien was in settings, nu heb ik het via een omweg gevonden. Maar eens gaan testen of het werk.
Ook heb ik 4g only weten te activeren op mijn honor view 10 (stond standaard niet in settings), ik kan er nog niet mee bellen (volte) dus ik neem aan dat ik nog niet ben overgezet?
Reputatie 2
Badge +2
Hoi JWW,

Goed dat je de instellingen aan hebt kunnen zetten. Ik zie inderdaad dat je nog niet bent overgezet. De verwachting is dat binnen twee weken iedereen is overgezet! Als aanvulling daarop: dit gebeurt op de achtergrond. Je krijgt van ons dus geen persoonlijke melding dat VoLTE beschikbaar is. Als je de optie aan hebt staan, zie je vanzelf tijdens het bellen '4G+'.


Zoals ik al eerder schreef. Een budget model van Huawei (P Smart) kan dus wel, maar een duur model zoals de Nokia 8 of Google Pixel 2 niet? Bij Vodafone worden beide Nokia 8 modellen wel ondersteund.

Hi Ray, ik heb het nog even nagevraagd. De reden hiervoor is dat KPN langzamerhand de aanbiedersinstellingen uitrolt op het netwerk voor toestellen die VoLTE & Vowifi ondersteunen. Omdat deze features pas net beschikbaar zijn, gebeurt dit eerst voor een aantal merken. De beschikbare toestellen worden wel uitgebreid. Het is dus even afwachten tot Nokia en Google Pixel worden toegevoegd. Belangrijk is wel dat je toestel geüpdatet is naar de laatste firmware.

Groetjes,
Lu
Werkt dit ook op een nokia-7-plus kan het zo niet vinden?
Omdat deze features pas net beschikbaar zijn, gebeurt dit eerst voor een aantal merken. De beschikbare toestellen worden wel uitgebreid.
@Resim geduld
🙂

Het is dus even afwachten tot Nokia en Google Pixel worden toegevoegd. Belangrijk is wel dat je toestel geüpdatet is naar de laatste firmware.
Dank voor de info
Hallo, goed nieuws ik had mezelf aangemeld als tester echter zie ik dat Simyo nu met de uitrol bezig is. Is er zich op of en wanneer het omgezet wordt.
In het startbericht staat deze week.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi HvD,

VoLTE is al helemaal live! Op deze pagina kun je nalezen hoe je het kunt activeren! 😀

Groetjes,

Kevin

Reageer