.

Beantwoord

Kan ik een SIM kaart aanvragen voor mijn Oekraïense gasten (vluchtelingen)?

  • 19 March 2022
  • 2 reacties
  • 1479 Bekeken

Badge

Beste iedereen,

Sinds gisteravond hebben wij een Oekraïense moeder en haar dochter hier in huis. Zij hebben alleen beide een Oekraïense smartphone. Als ze bij ons thuis zijn kunnen ze prima gebruik maken van onze wifi natuurlijk. Maar buitenshuis kunnen ze nu niet communiceren. Zeker met het oog op vertaal-apps wel handig als dat wel kan, net als navigatie.

Kunnen zij met hun huidige SIM kaart gratis gebruik maken van Mobiel Internet in Nederland? Of moeten ze daarvoor een aangepaste NL Sim hebben? 

Zo ja? Levert Simyo die ook? Ik las dat er providers zijn die gratis internet/bellen aanbieden. Het is wel fijn als er in ieder geval weinig kosten aan verbonden zijn. 

En hoe gaat zo’n aanvraag, mocht het kunnen?

 

Het zou erg fijn zijn als dit meisje en haar moeder beide over een simcard zouden kunnen beschikken. Ik las hier dat de regeling tot eind maart duurt… maar zullen hier wel wat langer verblijven. Is daar al iets overbekend?

Bedankt
Marius

icon

Beste antwoord door Groentjuh 21 March 2022, 13:25

Bekijk originele reactie

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik breid het antwoord van Nihad toch nog even uit (als behulpzame klant zijnde).

Hoe zit dit nu? De Oekraïense moeder en haar dochter hebben een Oekraïense simkaart in hun toestellen zitten. Zij zijn niet in Oekraïne, maar in Nederland. Zij roamen via de Nederlandse netwerken met hun Oekraïense provider. Dat is hetzelfde als Nederlandse simkaarten doen als wij in het buitenland (op vakantie) zijn. De Oekraïense provider stuurt dus de/een rekening gebaseerd op de voorwaarden en tarieven van de Oekraïense provider.

Indien ze overstappen naar een Nederlandse provider dan betalen ze voor praktisch alles dezelfde gebruikelijke Nederlandse kosten. Het bellen naar andere Nederlandse nummers kost dan 0,10 euro per minuut (prepaid)/1 belminuut/0,30 euro per minuut buiten de bundel. Speciaal is echter dat het bellen en SMSen naar Oekraïense telefoonnummers bij vele providers gratis is. Ook het gebruik van de Nederlandse simkaart in Oekraïne is tijdelijk gratis. Wel hebben ze dan natuurlijk een nieuw Nederlands nummer.

Of het handig is om ze over te laten gaan naar een Nederlandse aansluiting is geheel afhankelijk van welke voorwaarden en tarieven de Oekraïense provider hanteert. Als de Oekraïense provider nog (roaming-)kosten in rekening brengt, kan het inderdaad voordeliger zijn om over te stappen. Wel hebben ze dan voor eventuele achtergebleven contacten een ander nummer.

Indien ze overstappen hebben ze binnen Nederland de gebruikelijke kosten bij het bellen/smsen naar Nederlandse nummers en het gebruiken van internet binnen Nederland. Enkel Oekraïense nummers kunnen gratis gebeld worden met de Nederlandse simkaart. Mochten ze, terwijl de kosten voor Oekraïne nog afgeschaft zijn, met de Nederlandse simkaart in Oekraïne komen, dan kunnen ze gratis gebruik maken van de simkaart in Oekraïne.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Marius1976,

 

Bedankt voor je bericht. Om te beginnen vind ik het erg aardig dat je ze hierbij wilt helpen! Of zij buiten huis hun huidige simkaart kunnen gebruiken (zonder extra kosten) hangt echt af van hun provider. Ons hart gaat uit naar de situatie in Oekraïne. 🇺🇦  En om ervoor te zorgen dat juist in deze tijd iedereen zoveel mogelijk met elkaar is verbonden, zal al het verbruik in en naar Oekraïne tot eind maart kosteloos zijn. Dit betekent dat je gratis kunt bellen en sms’en en internetten in Oekraïne. Maar ook dat je hier gratis naartoe kunt bellen en sms’en om in contact te blijven. Je kunt dus gerust een simkaart bij ons bestellen via: https://www.simyo.nl/. De simkaart leveren wij binnen twee werkdagen

 

Groetjes,

 

Nihad

Reageer