.

Beantwoord

Is er sprake van een 4G storing?



Toon eerste bericht

172 reacties

Dat er iets mis gaat zoals MichD zegt, van het wisselen 3G/4G kan ik bevestigen. Had tot net gewoon prima 4G.

Zojuist op m'n iPhone geprobeerd het bovenstaande probleem te reproduceren. Wanneer ik de data verbinding handmatig op 2G/3G zet gaat dat prima. Als ik de verbinding vervolgens weer op 4G wil zetten blijft deze hangen op 3G en schakelt niet over. Ik bleef 3G houden, ook na een herstart van m'n toestel.

Alleen een reset van Simyo door Ruud heeft toen geholpen voor mij om weer 4G te krijgen.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Brusk en MichD,

Als ik jullie goed begrijp, werkt de APN portalmmm.nl juist niet, en KPN4G.NL wel (soms tijdelijk)?

Groetjes,

Tiury
@Tiury: Ik had tot vanochtend 4G met portalmmm.nl. Toen handmatig via de instellingen dit op 3G gezet (om te kijken wat er zou gebeuren, had ik dus niet moeten doen). Wanneer ik dit terug wil zetten naar 4G, blijft het toestel op 3G steken.

Met KPN4G.nl bij de APN-instellingen blijft het toestel ook op 3G steken, of soms No Service. Dus heb dit maar weer terug gezet naar portalmmm.nl.

Voor de duidelijkheid; deze problemen begonnen toen werd aangekondigd dat 4G versnelt zou worden. Sinds ik het SMSje heb ontvangen van dat alles omgezet zou zijn en het toestel moest herstarten, heb ik geen 4G meer.

Ik kreeg alleen 4G na een herstart van m'n toestel toen Ruud iets heeft gewijzigd bij de centrale. Switch je naar 3G vanwege slechter bereik, of je zet het handmatig even op 3G, pakt het toestel geen 4G meer.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Brusk,

De rest van de situatie is mij duidelijk, maar bedankt voor de update 🙂. Gelukkig heeft Ruud mij op de hoogte gebracht hiervan. Ik was alleen benieuwd naar de werking van de verschillende APN's. Dit hebben we nodig voor het onderzoek.

Bedankt voor je snelle reactie!

Groetjes, Tiury
Zelfde probleem als Brusk, handmatig schakelen naar 3G en vervolgens weer naar 4G blijft steken op 3G.
Na netwerk instellingen reset van de iPhone blijft hij ook weer steken op 3G, no service, 3G loopje.

Zou je voor mij nog een keer de reset uit kunnen voeren Ruud?
Reputatie 6
Badge +10
Hoi allen!

We hebben het uitvoerig getest en we hebben een oplossing die werkt 😃! Ik heb deze oplossing bij iedereen uit dit topic toegepast, dus het kan zijn dat jullie afgelopen half uur geen internet hadden.

Graag het onderstaande uitvoeren:

- Zorg ervoor dat je de APN: portalmmm.nl in je telefoon hebt staan;
- Zet hierna je telefoon uit voor 15 minuten;
- Start je telefoon weer op;
- Laat mij weten hoe het er nu voor staat met je 4G aansluiting!

(Heb je een iPhone? Dan kun je ook de home knop + aan/uit knop vasthouden, tot je het Apple logo ziet)

Alvast bedankt 🙂.

Groetjes, Tiury
Een reset (homeknop+sleepwake) is geen aanraden. Als je toestel gewoon nog reageert kun je deze beter op de normale manier herstarten.

(You should reset your device as a last resort and only if you can't restart it. – https://support.apple.com/en-us/HT201559)



Toestel heeft 15min uitgestaan. Na het opnieuw starten, 3G > No Service > 3G (met vol bereik).
Badge +1
Ga proberen wat die 15 minuten doen. Heb nu namelijk geen ineens 3G meer. APN staat op portalmmm.nl Heb ook nog even kpn4g.nl geprobeerd, maar ook daar, totaal geen data meer. Teruggezet op portalmmm.nl en zet de telefoon nu een kwartier uit. Hoop dat het werkt, maar wat is dan eigenlijk de oplossing. Hoe komt het dat het weer zou moeten werken als je de telefoon een kwartier uit hebt te staan?
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Brusk,

Dat is vreemd, bij meerdere aansluitingen heeft dit geholpen. Kun je het over 15 minuten nog eens proberen? We proberen nog iets anders bij je.

(Klinkt stom, maar ik weet dat het soms in het veranderen van alle de settings toch een keer mis gaat: je hebt de 4G optie wel aanstaan in je telefoon hè?)
Hoi Brusk,

Dat is vreemd, bij meerdere aansluitingen heeft dit geholpen. Kun je het over 15 minuten nog eens proberen? We proberen nog iets anders bij je.

(Klinkt stom, maar ik weet dat het soms in het veranderen van alle de settings toch een keer mis gaat: je hebt de 4G optie wel aanstaan in je telefoon hè?)

Heb direct het toestel weer uitgezet toen ik net nog 3G had, zal nog eens 15-20min wachten. Heb inderdaad eerst nog gecheckt of portalmmm.nl + 4G aanstaat bij de instellingen.
Hoi Tiury,

Zojuist gestest toestel heet 30+ minuten uitgestaan en heb weer vol 4G bereik, wil je dat ik nog eens test met schakeln tussen 3G en 4G?
Badge +1
Heb ruim 15 minuten mijn telefoon uitgehad. Heb nogsteeds, geen enkele data verbinding meer. APN staat goed, optie 2G/3G/4G auto, staat aan. Handmatig op 3G gezet, ook dit levert geen data verbinding meer op. APN verwijderd, nieuwe toegevoegd met kpn4g.nl als instelling, geen verbinding.en melding bij mobiele gegevens instelling is, Verbinding verbroken omdat de dienst niet beschikbaar is. Deze APN verwijderd en nieuwe aangemaakt met portalmmm.nl maar de verbinding komt niet meer terug. Zelfs 2G is er niet meer.

Erik
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Robert_01,

Bedankt voor je snelle update! Als je eens wil schakelen tussen 4-3G, weten we meteen of de oplossing blijvend is! 🙂
Nog steeds hetzelfde. Start op met 3G, daarna heel even No Service om vervolgens op 3G te blijven hangen.

Via 2G (Edge) werkt internet. 3G werkt zoals verwacht ook. Switch ik naar 4G, blijft de verbinding op 3G hangen. APN-instellingen ook gereset, herstart. Maar nog steeds alleen 3G.
Hoi Robert_01,

Bedankt voor je snelle update! Als je eens wil schakelen tussen 4-3G, weten we meteen of de oplossing blijvend is! :)


Helaas weer alleen 3G, met het riedeltje 3G, no service, 3G.

Heb ook even 5-10 min vliegtuig modus aangehad en nogmaals geprobeerd, geen succes 😞
Na bovenstaande stappen nog een keer toestel herstart, krijg nu wel 4G.

@Tiury: Terwijl ik op 4G zat nog een keer gewisseld van 4G>3G>4G. Blijft weer steken op 3G. Lijkt geen blijvende oplossing? Ook nog na vliegtuigmodus of mobiele data uit/aan. Zelfde als Robert_01 dus.

Update: Opeens toch weer naar 4G geswitched!
Badge +1
Hier na ruim 30 minuten de telefoon weer aangezet. Krijg nu in ieder geval weer een H in beeld, maar dus nog steeds, geen 4G meer??
Reputatie 6
Badge +10
Hoi ErikM1972, Robert_01 en MichD,

We gebruiken jullie aansluitingen nu al voorbeeld om aan te tonen dat ook deze fix (bij jullie) niet werkt.

Hoe komt het dat het weer zou moeten werken als je de telefoon een kwartier uit hebt te staan?

Hier heb ik nog geen reactie op gegeven zie ik. Zodra we een aanpassing maken op een aansluiting/netwerkinstelling, dien je je telefoon uit/aan te zetten. Je simkaart krijgt hierdoor het seintje (sneller) vanaf het netwerk. Doe je dit niet, kan het tot 24 uur duren voordat je simkaart dit seintje doorkrijgt. Wat de aanpassing/netwerkinstelling was, kan ik niet uitleggen omdat dit een fix is geweest van de IT-afdeling (en weet ik simpelweg niet).

@Brusk: Ik zie wel 4G staan, maar je netwerkfunctie zegt 3G. Staat die nu wel op 4G?

Groetjes, Tiury
Badge +1
Bedankt voor je reactie Tiury. Ik wacht rustig verder af, Ik zie trouwens op de site van KPN helemaal geen enkele melding over een storing, en ook op de pagina van Simyo ontbreekt deze.
Is het ook een idee, om op de homepage van Simyo een storingmelding gedeelte te laten zien. Ik zit met de tv bij kabelnoord.nl. Als je op hun homepage kijkt, zie je bovenin een kleine status balk met info over werkzaamheden en storingen. Neemt nauwelijks ruimte in, maar is voor de klanten enorm makkelijk om gelijk te zien of er iets aan de hand is.

Erik
Weer 3G.

@Tiury: Er staat bij Voice & Data als instelling 4G, maar m'n toestel heeft een 3G verbinding met het netwerk. Dus de instelling is goed, maar de verbinding is niet 4G zoals het zou moeten. Ik heb net voor korte duur even 4G gehad.

Toen nog een keer de instelling van 4G>3G>4G geswitched. Toen had ik voor 15min nog 3G, en later werd 4G. Daarna weer geswitched om te kijken of het opgelost zou zijn, maar blijft nu weer hangen op 3G. Dus er lijkt nog steeds iets niet in orde te zijn.
Badge +1
Ik heb nu weer 4G in mijn statusbalk staan. Geef de telefoon nog een keer een herstart om te zien of het ook blijft. Is mijn verbinding trouwens al omgezet naar de nieuwe snelheid?

Erik
Reputatie 6
Badge +10
Hoi ErikM1972,

Goed om te horen dat je nu wel 4G hebt. Jouw snelheid is al als een van de eerste omhoog gezet als ik je account zo bekijk. We hebben er aan gedacht om een melding te plaatsen, maar op dit moment is de impact niet groot genoeg om paniek te zaaien bij klanten die nergens last van hebben.

@Brusk

Oké, bedankt voor je duidelijke uitleg. Dan stuur ik ook jouw nummer door als voorbeeld.
Badge +1
Van die inpact snap ik, maar het is toch zoiezo prettig voor de klant als er iets van duidelijkheid op de homepage staat, niet alleen inzake 4G.

PS 🙂 : Mijn 4G is al weer verdwenen.

Erik
Reputatie 4
Badge +8
Update 17:55 uur:

In de goede hoop, dat de oplossing vanuit Simyo voor het 4G probleem zou helpen, kan ik niets anders melden dat deze oplossing voor mij niets heeft verholpen.
Mijn iPhone 6 weigert nu helemaal over te schakelen naar het 4G netwerk, terwijl ik alle internet instellingen binnen mijn iPhone 6 heb gereset (alles staat dus nu goed), en moderator "Tiury" dat voor mij heeft gedaan op het netwerk zelf (zowel compleet als internet instellingen), waarvoor hartelijk dank trouwens!

Misschien helpt deze oplossing bij een aantal klanten, wat natuurlijk mooi is, maar er blijven nog steeds klanten (waaronder mijn aansluiting) zitten zonder 4G netwerk, waar deze oplossing dus niet bij helpt.
Ik ben voor nu even klaar met het telkens weer resetten van mijn toestel, zolang er geen goede en blijvende oplossing is voor dit probleem.

Graag mijn nummer/aansluiting doorgeven aan de afdeling technische dienst en/of IT afdeling, als voorbeeld waarbij de oplossing dus niet werkt.

Hoop dat Simyo dit probleem nog voor het weekend kan oplossen, zodat alle "Flex 4G" klanten zonder problemen weer gebruik kunnen maken van 4G.
Net was mijn dataverbinding helemaal weggevallen. Toen toestel herstart, heb nu weer 4G. Ik zal maar niet proberen te switchen van dataverbinding 3G<>4G. Ik zal weer een update plaatsen als het wegvalt.

Reageer