.

Goed nieuws! Sim Only bundels vanaf 1 juni in de hele EU te gebruiken

  • 14 April 2017
  • 76 reacties
  • 3073 Bekeken

Reputatie 7
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 5116 reacties
Goed nieuws! Vanaf 1 juni 2017 brengen wij geen roamingkosten meer in rekening binnen de EU. In dit topic vertellen we precies wat dit voor je betekent.

Vanaf 1 juni vallen jouw belminuten en MB's in de EU binnen jouw Sim Only bundels. De EU schaft roaming kosten af. Bellen en internetten in het buitenland wordt dus net zo voordelig als in Nederland!

Sim Only abonnement

Het is goed om te weten dat verbruik vanuit en naar zone 1 binnen je bundels valt Dit betekent dat je gewoon gebruik kunt maken van je minuten en MB's zoals je gewend bent in Nederland. Let wel op: wil je internetten binnen de EU, maar heb je geen internetbundel? Dan betaal je het buitenbundeltarief. Meer informatie over dit tarief vind je hier. Verbruik in Nederland valt niet onder roaming. Dit betekent dat bellen naar een buitenlands nummer binnen NL, niet binnen je bundel valt.

Verder is het verstandig om jouw verbruik goed in de gaten te houden, net zoals je in Nederland doet. Het zou zonde zijn als je alsnog buitenbundelkosten maakt. Houd er rekening mee dat het verbruik vanuit het buitenland met een grotere vertraging aan ons wordt doorgegeven.

Hoe werkt internet en bellen in het buitenland?

Gelukkig, vrij simpel 🙂 Via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen, vind je de optie 'Bellen in en naar het buitenland' en ''Internet op je mobiel in het buitenland'. Wil je gebruik maken van beide optie? Dan kun je deze hier aanzetten. Vergeet niet om ook (data)roaming aan te zetten op je telefoon. In dit topic lees je nog meer informatie, tips & tricks voor het gebruik van jouw simkaart in het buitenland :)

Prepaid

Met Simyo Prepaid kun je niet internetten in het buitenland. Benieuwd naar de Prepaid tarieven voor bellen in het buitenland? Die vind je hier terug.

Voor 1 juni de grens over?

Ben je vóór 1 juni 2017 in het buitenland? Dan gaan bij Simyo de minuten en MB’s nog niet af van je bundels af. Je betaalt dan nog wél roamingkosten buiten je bundel. Dit wordt dan verwerkt in je factuur. Ook hiervoor vind je de tarieven die nu nog gelden via deze link terug.

Wil je alle informatie uitgebreid doornemen? Dat kan! In dit blog leggen we uitgebreid uit wat er staat te gebeuren en wat het voor jou verder inhoudt. We geven in dit artikel nog wat extra voorbeelden. Als je vragen hebt, kun je deze uiteraard bij ons stellen :)

Groetjes,
Angela

76 reacties

Reputatie 5
Badge +8
Laten we het hopen, Franswon 😳
Reputatie 7
Badge +9
Misschien heeft die journalist meer verstand van verzekeringen 😃
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Maximus,

Goed dat je dit navraagt.

Deze punten zijn volledig uit de context gehaald. Je bent ook aan het roamen als je een dagje aan het shoppen bent in bijvoorbeeld Duitsland en gebruik maakt van een Duits netwerk.

Er zitten wel bepaalde voorwaarden aan het kosteloos roamen om misbruik te voorkomen. Zo moet je een duurzame band met Nederland hebben, en als je gedurende vier maanden voor het grootste deel aan het roamen bent kan je provider aan de bel trekken.
Als jij een dag naar het buitenland gaat om te winkelen en 's ochtends en/ of 's avonds verbonden bent met het Nederlandse netwerk, telt dit niet als een dag roamen. Daar doelt de schrijver van het artikel waarschijnlijk op.
Op deze manier komen mensen die in een grensstreek wonen of werken ook niet in de problemen.

Is dit zo helder voor je?

Groetjes,
Sean

@Friesian, scherpe opmerking 😛
Dat houdt in dat de journalist niet weet waarover hij spreekt en dan lijkt het me beter om niks te zeggen.

Een dag shoppen in buitenland, EU zone 1, geen probleem.
Een vakantie van enkele weken, geen probleem.
Verschillende maanden in buitenland, EU zone 1, dan kan er wel een probleem zijn.
Badge
Hoi Hoi
Vandaag staat er een stuk in de krant over roaming
http://www.gelderlander.nl/economie/straks-op-vakantie-16-vragen-over-de-nieuwe-roamingregels~a3d987c76/

Bij punt 13/15 staat dat een dagje shoppen in het buitenland geen roaming is, wat houd dit in voor de tarieven.

Mvg
Reputatie 7
Badge +10
Hi Pacorob en Franswon,

De tarieven voor satelliet-verbinding staat op het zone-overzicht. Je komt daar door te kijken naar de buitenlandtarieven. Daarna kun je klikken op Bekijk zoneoverzicht. Onder zone 4 zie je dan staan 'Verkeer via satelliet'.

Vinden jullie dat het op een andere plek zou moeten staan? Zo ja, waar? Dan kun je dat laten weten 🙂 Dan ga ik overleggen met de mensen die hierover gaan.

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Hoi pacorob,

Omdat er op zee doorgaans geen bereik van een zendmast is ben je aangewezen op de satelliet, soms hebben schepen ook, meestal betaald, wifi.
Zelfs de ferry tussen Engeland en Nederland heeft geen dekking vanaf enkele kilometers buiten de kust.
De tarieven voor de satelliet zie ik ook niet zo gauw op de site.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Franswon,

Bedankt voor deze mooie aanvulling! Een verbinding op 'open water' is helaas best prijzig. Goed dat je dit nog even aangeeft hier :)


Wordt het verhaal van open water nog ergens op de site toegevoegd? Ik vind het zo snel niet terug op de zone pagina bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi maximus,

Goed dat je dit nog even controleert 🙂

Zoals Franswon al aangeeft, kun je met je Sim Only abonnement inderdaad jouw bundels gaan gebruiken in het buitenland (binnen de EU). Helaas gaat internet gebruiken met Prepaid niet in het buitenland. Wie weet komt deze optie in de toekomst nog wel. Heb je hier nog vragen over?

Om nog even terug te komen op het zone-overzicht. De PDF van 2010 gaan we weghalen. We zijn daar mee bezig :)

Groetjes,
Angela
Reputatie 7
Badge +9
Inderdaad, wel op je toestel en op Mijn Simyo en niet voor prepaid.
Badge
Dus ik kan vanaf 1 juni in Duitsland roaming aanzetten zonder gedoe over netwerk/provider?
Hoi Siebje,



Dit is de zone-sheet van de huidige situatie. Zoals je ziet, zijn Zwitserland en Kroatië hier gelukkig wel onderdeel van.

Laat je het weten als je hier nog meer vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha

@Franswon en Friesian, heel erg bedankt voor jullie hulp :)


Welke? 😛
Badge +7
Hoi Siebje,

Je hebt gelijk, in Oost-Europa moet je beter opletten. Gelukkig ontvang je ook een sms'je zodra je de grens over gaat. Dan weet je meteen dat je even dataroaming uit moet zetten in je telefoon ;)

De zone-sheet die hebt gevonden, is inderdaad nog een oude sheet. Hoe heb je deze gevonden? Via Google of via onze website. Dit is de zone-sheet van de huidige situatie. Zoals je ziet, zijn Zwitserland en Kroatië hier gelukkig wel onderdeel van.

Laat je het weten als je hier nog meer vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha

@Franswon en Friesian, heel erg bedankt voor jullie hulp 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Siebje, volgens deze dekkingskaart http://www.sensorly.com/map/2G-3G/FR/France/SFR/gsm_20810#|coverage heb je in het grootste gedeelte van Monaco goede dekking op 2G en 3G, enkele plekken ook 4G, de rest van Monaco heeft vrijwel geen goede ontvangst van Italiaanse providers 😞 http://www.sensorly.com/map/2G-3G/IT/Italy/WIND/gsm_22288#q=18038+San+Remo%2C+Imperia%2C+Itali%C3%AB|coverage waar ik eigenlijk op gehoopt had, de dekking aan Italiaanse kant is niet best daar.
Reputatie 7
Badge +9
@Friesian: Gelukkig dat je geen Scotsman zag... 😃
Siebje, dat overzicht is van 2010. Kijk onderaan op tarievenpagina, buitenland, bekijk zone overzicht Ray is me voor. :)
Das vreemd... Net stond er Ray.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi siebje, jij hebt een overzicht van 27 mei 2010.... de officiële tarievenlijst vind je door (op de PC) onderaan iedere pagina op het forum op tarieven te klikken, deze lijst is recent (2017) en geldig.
Simyo is bezig verouderde info weg te halen!
Franswon: Dat is interessant. Volgens dit document vallen ze onder zone 2: https://www.simyo.nl/gfx_content/PDF/tarieven/tarieven_roaming_zones.pdf

Blijkbaar is dat veranderd, maar als je zoekt op 'zone 1 landen simyo' is dit de eerste hit.

Overigens is Monaco klein maar dichtbevolkt en staat 't vol gsm-masten. Of vaticaanstad gsm-masten heeft weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +9
Zwitserland en Kroatië vallen wel onder zone 1 https://www.simyo.nl/templates/assets/pdf/tarieven/tarieven_roaming_zones.pdf
Monaco, daar heb je vast ontvangst vanuit een EU-land 🙂 Monaco heeft een oppervlakte van 2,02 km² en is na Vaticaanstad het kleinste land ter wereld. In Vaticaanstad kan je gaan bidden/mediteren of een Italiaanse provider kiezen 😃
He Samantha,

Zoals ik al in het andere topic zei: Je bent zone 1 zomaar uit. Zwitserland en Monaco zijn goede voorbeelden. Ook landen als Kroatie vallen niet in zone 1.
Badge +7
Hoi N.O.W,

Welkom op het Simyo forum :)

Ik kan het me zeker voorstellen dat je graag had gezien dat bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU ook gratis had geworden. Helaas ben je dan niet aan het roamen, waardoor de EU regelgeving hier geen invloed op heeft. Daarom mogen providers zelf kiezen of ze dit ook gratis maken, of dat ze hier wel kosten voor in rekening brengen.

Er zullen vast andere providers zijn waarbij dit wel mogelijk is. Zij hebben ook andere abonnementen met andere prijzen. Als jij vaak vanuit Nederland naar een buitenlands nummer belt, is het voor jou misschien voordeliger om voor zo'n provider te kiezen. Er zijn echter ook genoeg klanten die nooit vanuit Nederland naar een buitenlands nummer bellen. Zij zullen er vast niet erg blij van worden wanneer wij abonnementskosten gaan verhogen, zodat je gratis vanuit Nederland naar het buitenland kunt bellen. En of je nu voor een gesprek naar een buitenlands nummer buiten de bundel kosten betaalt, of maandelijks hogere abonnementskosten betaalt, dat geld ben je sowieso kwijt op de manier zoals jij het voorstelt.

@Siebje, Ik snap wat je bedoelt. Helaas is dat technisch niet mogelijk. Dit heb ik uitgebreider uitgelegd in het topic dat je hierover bent gestart. Trouwens, je komt niet zomaar ineens vanuit een EU-land in een niet-EU land. Hier heb je vaak al een vliegtuig voor nodig, of je moet je ergens op de Oost-Europese grens bevinden. In dat geval kun je altijd nog dataroaming uitzetten in je telefoon.

Laten jullie het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha

@Ray, Frenske en Scotsman, heel erg bedankt voor jullie hulp 🙂
Het spijt me, ik had niet verwacht dat je boos zou worden. Trek het je niet persoonlijk aan, ik noem iedereen Schat. (Verder kan ik geen taalgebruik ontdekken waaraan je aanstoot zou kunnen nemen?)
Reputatie 1
Badge +4
@siebje: Wat een taalgebruik :@
Als je de reacties van de forumleden niet op prijs stelt neem dan contact op met de helpdesk. Dat kan telefonisch of met een contactformulier.
Siebje,

Bij grensoverschrijding krijg je een netwerk bericht met de de daarvoor geldende tarieven. Aan de klant dan de keus om het internet op z'n mobiel uit te zetten of niet. En eventueel ook op netwerk niveau via de MijnSimyo pagina.


Ja schat. Maar dat wil ik dus niet. Ik wil gewoon gedachtenloos de grens over kunnen. Dat is wel zo handig. Gewoon met 2 knopjes. De hele tijd internet aan- en uitzetten doe ik nu, maar als je perongeluk het een keer vergeet lopen de kosten heel hard op, een paar MB haalt mijn telefoon zo binnen zonder dat je maar iets hoeft te doen. En andersom moet je het dan weer aanzetten als je in een EU-land bent.
Siebje,

Bij grensoverschrijding krijg je een netwerk bericht met de de daarvoor geldende tarieven. Aan de klant dan de keus om het internet op z'n mobiel uit te zetten of niet. En eventueel ook op netwerk niveau via de MijnSimyo pagina.

Reageer