.

FAQ: Wijziging (roaming)tarieven binnen de EU


Reputatie 7
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 5116 reacties
Hoi allemaal,

Jullie hebben allemaal een e-mail ontvangen over het verlagen van de EU tarieven. Dat is natuurlijk goed nieuws!

Waarom dit precies gebeurt? Alle providers zijn verplicht hun tarieven in 2017 te verlagen. Wanneer dit precies gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Wel is er bekend dat je vanaf dan voor bellen, sms’en & internetten binnen de EU hetzelfde gaat betalen als in Nederland. Om die reden gaan ook bij Simyo de tarieven omlaag. :)

In de e-mail die jullie van ons hebben gekregen, leggen we precies uit wat je gaat betalen vanaf 30 april. We kunnen ons voorstellen dat je eventueel nog vragen hebt hierover. Om die reden hebben we hier de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Mocht je nog wat willen weten? Stel je vraag dan gerust!

18 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Wanneer veranderen de tarieven in 2017

Dat is op dit moment nog niet bekend. Wanneer in 2017 verbruik binnen de EU precies hetzelfde kost als verbruik binnen Nederland, word je hierover door ons geïnformeerd.

Waarom zijn er tijdelijke tarieven?

In 2017 zullen alle providers hun tarieven gaan verlagen. Er is nog niet bekend wanneer dit precies gaat gebeuren. Wel is er bekend dat je op dat moment hetzelfde gaat betalen als in Nederland.

Van 30 april 2016 tot en met medio 2017 geldt er een tijdelijke regeling. Simyo rekent dan de Nederlandse bundelkosten + een EU-toeslag (1 eurocent tot 6 eurocent per minuut/sms/MB).

Op dit moment zullen wij alleen de EU-toeslag berekenen vanaf 30 april.

Waarom wordt er nu alleen EU-toeslag berekend?

Door technische redenen berekenen wij nu alleen de EU-toeslag. Daarom gelden er tijdelijk lagere tarieven voor Simyo bellers vanaf 30 april 2016. Zodra we wel Nederlands verbruik kunnen rekenen in combinatie met de EU-toeslag brengen we je daarvan op de hoogte.

Wat worden de nieuwe tarieven voor verbruik in de EU in 2017?

Vanaf medio 2017 komt verbruik in de EU uit je Nederlandse bundel. Je betaalt dan voor je gesprek, sms’je of internetgebruik hetzelfde als dat je in
Nederland zou doen.

Bijvoorbeeld: Je belt 30 minuten van Frankrijk naar Nederland. Je had nog 20 minuten over in je bundel. Die 20 minuten bel je op en alleen voor de 10 minuten daarna betaal je het buitenbundeltarief. Net als in Nederland.
Badge
en die EU-toeslag gaat zeker buiten de bundel!
Badge +1
Duidelijk, muv de kosten voor "gebeld worden in het buitenland' Die kosten gaan uit de belbundel, terwijl in Nederland geen kosten worden berekend voor "gebeld worden".
Hoe zit dat?
Duidelijk, muv de kosten voor "gebeld worden in het buitenland' Die kosten gaan uit de belbundel, terwijl in Nederland geen kosten worden berekend voor "gebeld worden".
Hoe zit dat?


Je hebt altijd betaald voor het gebeld worden in het buitenland. Het is straks in de EU alleen wel 5 cent per minuut goedkoper 😉
Badge +1
Duidelijk, muv de kosten voor "gebeld worden in het buitenland' Die kosten gaan uit de belbundel, terwijl in Nederland geen kosten worden berekend voor "gebeld worden".
Hoe zit dat?


Je hebt altijd betaald voor het gebeld worden in het buitenland. Het is straks in de EU alleen wel 5 cent per minuut goedkoper ;-)


Dat kan dan wel zo zijn, maar Simyo stelt in haar mail:
"Vanaf medio 2017 komt verbruik in de EU uit je Nederlandse bundel. Je betaalt dan voor je gesprek, sms’je of internetgebruik hetzelfde als dat je in Nederland zou doen"
Dus toch duurder dan in Nederland (ook al is het goedkoper dan nu het geval is).
Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal,

en die EU-toeslag gaat zeker buiten de bundel!

Dit wordt inderdaad buiten je bundel berekend. Dit is al een hele verbetering met wat het was natuurlijk. Normaal werden alle kosten tegen een veel hoger tarief buiten je bundel berekend. Je bent nu een stuk voordeliger uit.

Duidelijk, muv de kosten voor "gebeld worden in het buitenland' Die kosten gaan uit de belbundel, terwijl in Nederland geen kosten worden berekend voor "gebeld worden".
Hoe zit dat?


Het klopt dat gebeld worden in het buitenland geld kost. Om die reden zullen we dit dus ook nog steeds vanuit je bundel halen en een EU-toeslag rekenen. Omdat we nog niet precies weten hoe alles er medio 2017 uit gaat zien, durf ik niet te zeggen of gebeld worden dan volledig gratis wordt net zoals in Nederland. Wij weten wel dat je voor je gesprek, sms’je of internetgebruik hetzelfde als dat je in Nederland betaalt. In 2017 zullen we natuurlijk uitgebreid met de nieuwe uitleg komen.

Heb je nog vragen hierover?

Groetjes,
Angela
Als alles in de EU gelijkgetrokken gaat worden qua tarieven (eindelijk!) lijkt mij dat de bundels dan voor heel Europa (Zone 1) gaan gelden, inclusief internet. Lijkt me logisch toch? Gaat Europa dan misschien toch eindelijk eens voordeel opleveren voor de burger.. 😉
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Rudolfus,

Uiteindelijk gaat het een stuk gemakkelijker worden voor de consument 🙂!

Groetjes, Tiury
Hallo,

Denk dat we het gewoon moeten afwachten wat er gaat gebeuren wua kosten, maar als het zo is dan elk And provider idd de Nederlandse bundel hanteert, dan verwacht ik dat ook van Simyo en dat je dan niks extra's betaald in het buitenland, ongeacht je belt of internet enz enz, als dat wel het geval is ga ik op zoek naar een provider die dat wel binnen de bundel houdt, uiteraard ben ik zeer tevreden over Simyo, maar ja als een ander het niet extra berekend dan ben ik een dief van mijn eigen portemonnee, maar vooralsnog gewoon eerst even afwachten met overstappen oid.

Gr Roger
Reputatie 5
Badge +9
Hoi RogerNo1,

Welkom op het forum.

Goed van je dat je even afwacht hoe het allemaal uitpakt, maar ik kan je wel alvast uitleggen wat er gaat gebeuren omtrent de buiten bundel kosten voor het gebruik van je telefoon in het buitenland. Je zult namelijk geen buiten bundel kosten meer gaan betalen voor het bellen of internetten in de EU vanaf medio 2017. Vanaf dat moment zal alles vanuit je bundel gaan.

Je krijgt natuurlijk wel buiten bundel kosten wanneer je buiten je bundel gaat. Dit is hetzelfde als dat je in Nederland buiten je bundel gaat.

Wanneer dit precies ingaat is vooralsnog niet duidelijk, maar dit laten we uiteraard (met veel kabaal) weten aan onze klanten. Voor nu kunnen we medio 2017 aanhouden :D

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar
https://www.allaboutphones.nl/roamingkosten-afgeschaft-niet-gratis/
Reputatie 7
Badge +10
Hoi JGeurts,

Dankjewel voor het delen van de link! Ik heb 'm gelezen, en ik moet je vertellen dat ik daar niks over kwijt kan. Dat komt omdat we collectief gewoonweg niet weten hoe de nieuwe structuur eruit gaat zien. In het artikel zul je ook merken dat er een heleboel speculatie plaatsvindt en dat er veel woorden als 'zou kunnen' en 'waarschijnlijk', enzovoorts in voorkomen. Dat komt omdat de schrijvers van het artikel ook nog niks weten. Niemand weet hier nog iets over, dus het enige dat we kunnen doen is speculeren.

Omdat ik het speculeren niet heel productief vind op in dit stadium, lijkt het mij het beste om het gewoon af te wachten. Ik kan je één ding wel garanderen: je zult overal van op de hoogte gehouden worden! Transparantie hebben wij namelijk hoog in het vaandel staan 🙂

Wel tof dat je meedenkt en dit met ons deelt!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +6
Beste Simyo,

Dit artikel http://www.telegraaf.nl/binnenland/26887762/___Gratis_bellen__niet_gratis___.html stond in de Telegraaf gaat Simyo ook kosten berekenen of niet?
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Ron H,

Ik snap heel goed dat je dit vraagt, maar wij zullen geen kosten gaan doorberekenen.

Ook al zijn we relatief een kleine provider, hebben wij wel relaties met buitenlandse netwerken. Hierdoor hoef je niet bang te zijn dat dit ons veel geld gaat kosten en dat we dit doorberekenen en dat de klant daar de dupe van wordt.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar
Reputatie 7
Badge +6
Dank voor je reactie
Reputatie 5
Badge +9
Graag gedaan!

Groetjes,
Caspar
De roamingkosten worden voor de eindgebruiker per 15 Juni afgeschaft.
Kan ik v.a. die tijd de prepaid internetbundels eindelijk ook in het buitenland gebruiken...?
Als jullie dat niet veranderen ben ik genoodzaakt de provider te wisselen, wat ik liever niet wil doen.
Want ik heb dit echt nodig...
Reputatie 6
Badge +7
Hoi sunshine77,

Welkom op het Forum.

Dat is een hele goede vraag! :D

Op dit moment is het technisch niet mogelijk om met een Prepaid simkaart te internetten in het buitenland. Het is niet bekend of de Prepaid internetbundel na afschaffing van de roamingtarieven ook te gebruiken is in het buitenland.

Mocht dit mogelijk zijn voor onze Prepaid klanten, dan zullen we hier tijdig over communiceren. Je kunt dit topic ook in de gaten houden voor meer informatie. ;)

Groetjes,
Asma

Reageer