.

Denk mee. Een nieuwe manier om je beltegoed op te waarderen, willen jullie dat?


Reputatie 2
Badge +6
Hallo allemaal,

Bij Simyo zijn we continu bezig met nieuwe ontwikkelingen en het bedenken van nieuwe ideeën. Één van deze ideeën is een nieuwe manier hoe klanten én niet klanten beltegoed kunnen opwaarderen. Met dit topic willen wij graag wat informatie en feedback van jullie vragen.

Bestaande klanten hebben straks (als het doorgaat) een extra mogelijkheid om het beltegoed op te waarderen. In het kort betekent dit dat ze niet meer hoeven in te loggen op Mijn Simyo om op te waarderen. De Mijn Simyo omgeving blijft er natuurlijk wel gewoon :)

Ook niet klanten kunnen het beltegoed opwaarderen van onze klanten. Als niet-klant zou je dus bijvoorbeeld een klant van ons €10,-, €20,- of €50,- beltegoed cadeau kunnen doen :)

Om de opwaardering veilig en goed te doen verlopen zal er een vorm van verificatie in het opwaardeerproces moeten zitten. Wij vragen ons af welke informatie je van je vrienden weet? Er zijn drie opties waar we over twijfelen. Als jullie kunnen aangeven welke van de drie jullie het meest ideaal vinden, nemen we dat mee in het besluit. (Het is dus nog niet helemaal zeker of we dit gaan uitvoeren)

We vragen het 06-nummer met... (1 antwoord kiezen graag)
1: Postcode en huisnummer
2: E-mailadres
3: Achternaam

De belangrijkste vragen die we hebben zijn; Hebben jullie behoefte aan deze extra manier van opwaarderen? Lijkt jullie het handig dat je niet meer hoeft in te loggen op Mijn Simyo om je beltegoed op te waarderen? Zou je iemand beltegoed cadeau doen?

We zijn heel benieuwd naar jullie feedback. Als er vragen zijn, stel ze dan gerust 🙂

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

48 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik verbaas me eerlijk gezegd dat er een vorm van verificatie in het opwaardeerproces zoals hierboven aangegeven moet zitten. Hier in de UK is het zo dat je als klant of niet-klant het beltegoed van jezelf of dat van iemand anders op verschillende manieren kunt opwaarderen. Het enige wat je moet weten is het mobiele nummer van de ontvangende partij en het netwerk. Verder niets.

Ten eerste kan je dit on-line doen, en het enige wat je nodig hebt is het mobiele nummer en een geldige debit of credit card. Je gaat daarvoor naar de website van de provider (die je dus wel moet weten).

Een andere veelgebruikte manier is door het opwaardeerbedrag over te maken met een pinautomaat. Een groot aantal cash machines hier bieden deze mogelijkheid. In dit geval moet je wederom het telefoonnummer en het netwerk (provider) van de ontvanger weten. Het bedrag wordt meteen van je rekening afgechreven c.q. op je credit kaart gezet.

Mocht je onverhoopt een tikfout maken (op de website of de pinautomaat) waardoor het tegoed van de verkeerde prepaidklant wordt opgewaardeerd, nou dat is dan pech hebben! Daar wordt overigens wel voor gewaarschuwd tijdens het opwaardeerproces.

Maar goed, dat is de situatie hier. Ik weet niet of bij Nederlandse pinautomaten een dergelijke manier van opwaarderen mogelijk is. Maar het blijft me bevreemden dat er naast het mobiele nummer nog een stuk aanvullende informatie nodig is. Lijkt me ietwat overbodig. Het mobiele nummer is toch voldoende om de ontvangende partij ondubbelzinnig te identificeren?
Reputatie 5
Badge +11
Hi Scotsman, dank je voor je bijdrage :)

Ik weet eerlijk gezegd niet of de pinautomaten hier in NL geschikt zijn om zoiets te implementeren. Het is nu in ieder geval niet mogelijk, en of alle automaten, of die van 1 bank, zullen worden aangepast voor ons kleine Simyootje...?

Misschien heeft de extra verificatie te maken met juridische zaken, dat durf ik niet te zeggen. Ik zal Dries nog even naar de reden vragen.
Reputatie 7
Badge +9
Ik kan mij ergens wel vinden in Scotsman's verontwaardiging, maar ook Simyo's kant naar extra info ter verificatie kan ik mij voorstellen.

Misschien is er een middenweg:
Voer het mobiele nummer in.
Voer het verificatie gegeven(Postcode en huisnummer, E-mailadres, Achternaam) in.

Indien het verificatie gegeven correct is, voeg het beltegoed toe.

Indien het verificatie gegeven incorrect is, vraag je om een extra bevestiging waarbij je uitlegt dat het onontkeerbaar is etc etc. Als je alsnog bevestigt, dan wordt het beltegoed van dat ingevoerd telefoonnummer toch opgewaardeerd en anders niet.

Dan heb je een klein beetje extra veiligheid ingebouwd om een typo toch op te vangen, maar kan het toch vrij iemand anders' beltegoed opwaarderen.

Als het bovenstaande mogelijk is, kan dat verificatie gegeven dan niet gewoon je mijn simyo wachtwoord zijn?

Achternaam kan een best een lang gegevens zijn om in te voeren (voer je het in op een mobiel, website of iets anders?). Achternaam is volgens mij ook niet te wijzigen, dus dat kan irritant zijn bij het trouwen of overnemen van een prepaid kaart etc etc.

Email kan best een lang gegevens zijn om in te voeren. De gene, die mij kennen, weten meestal maar één van mijn email adressen, maar ik heb er bijna een dozijn.

Postcode en huisnummer(+ toevoeging hoop ik?) is redelijk te doen. Maar meestal weet ik iemands postcode niet. Die is echter wel op te zoeken met behulp van straatnaam, huisnummer en plaats.
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb op basis van de situatie hier in de UK de diverse mogelijkheden nog eens op een rijtje gezet. Een aantal opties lijken bij voorbaat kansloos om redenen die ik hieronder aangeef. Los daarvan zie ik nog steeds het nut niet van een extra verificatie. Als het alleen bedoeld is om de kans dat het verkeerde prepaidaccount wordt opgewaardeerd te verkleinen, dan weegt dat niet op tegen het gemak waarmee een top-up transactie moet kunnen plaatsvinden. Als iemand eerst allerlei gegevens zoals iemands postcode, adres en email adres moet opzoeken dan is dat een extra barriere die niet zal bijdragen aan de populariteit van de nieuwe opwaardeermethode. En dat is toch waar Simyo naar streeft, niet? Je kan b.v. eisen dat het op te waarderen prepaid nummer twee keer moet worden ingevoerd, dat verkleint het risiko van een tikfout aanzienlijk. Maar een nieuwe manier om het Simyo prepaid beltegoed op te kunnen waarderen lijkt me op zich een prima idee. Ik ben benieuwd waar uiteindelijk voor gekozen zal worden (met of zonder extra verificatie stap!)

1. Eigen of iemand anders zijn prepaid salso opwaarderen via website. Nodig: naam provider + telefoonnummer, geldige credit card of bankrekening met voldoende saldo.

Simyo kan dit in principe redelijk eenvoudig implementeren door aanpassing van de website.

2. Via sms. Hiervoor is het nodig je betalingsgegevens (bankrekening, creditcard) van te voren bij de provider te registreren. Je kan alleen je eigen prepaid saldo opwaarderen en je moet de prepaidtelefoon gebruiken die je wilt opwaarderen.

Simyo kan dit implementeren door een speciaal opwaardeer sms-nummer in het leven te roepen. Verificatie geschiedt door CLID (het nummer waarmee de Simyoklant de sms verstuurt) plus het Mijn Simyo wachtwoord of een speciaal nieuw te kiezen wachtwoord.

3. Bellen naar een opwaardeerlijn. Hiervoor is het nodig je betalingsgegevens (bankrekening, creditcard) van te voren bij de provider te registreren. Je kan zowel je eigen prepaid saldo als dat van een andere prepaid klant opwaarderen.

Simyo kan dit implementeren door een speciaal opwaardeernummer in het leven te roepen. Het opwaarderen geschiedt d.m.v. een computergestuurd menu van prompts waarbij het opwaardeerbedrag en het nummer van de op te waarderen aansluiting ingetoetst wordt.Verificatie geschiedt door CLID (het nummer waarmee de Simyoklant de sms verstuurt) plus het Mijn Simyo wachtwoord of een speciaal nieuw te kiezen wachtwoord.

4. Opwaarderen via een bon die je koopt bij een supermarkt of ander verkooppunt.

Deze methode bestaat al langere tijd in NL maar Simyo zal dit niet willen invoeren gelet op hun imago als internet-only provider. Lijkt me derhalve kansloos!

5. Opwaarderen d.m.v. een transactie met een geldautomaat. Nodig: naam provider, telefoonnummer ontvangende partij en geldige bankpas of creditcard.

Deze methode is populair in de UK (kan bij 50.000 cash machines) maar het schijnt dat de pinautomaat infrastructuur in NL hier niet op is voorbereid. Kansloos derhalve!

6. Een laatste methode werkt via een "swipe card", een credit card-achtige kaart die bij de provider gratis verkrijgbaar is en geregistreerd moet worden op het prepaid account dat je wilt opwaarderen. De kaart bevat zelf geen geld, maar je kunt ermee naar een winkel gaan waar deze kaart geaccepteerd wordt om op een snelle manier het prepaid tegoed op te waarderen. De kaart wordt door de winkelier door een kaartlezer gehaald en je betaalt het gekozen opwaardeerbedrag direkt aan de winkelier (kontant, pinnen, credit card). Het prepaid saldo wordt direkt opgehoogd.

Deze methode lijkt me voor Simyo als internet-only provider niet aanvaardbaar. Verder is er bij mijn weten geen infrastructuur in NL die het gebruik van dergelijke opwaardeerpunten bij winkeliers ondersteunt. Kansloos derhalve!
Hallo,

Een gedachte van mij.
Wordt het niet veel te ingewikkeld gemaakt.

Maak gewoon een opwaardeerbon met een feestelijke opmaak die je online kunt bestellen met een opwaardeercode.
Opwaardeerbon geef je als cadeau.
En de rest wordt dan door de ontvanger online, of nog beter telefonisch afgewerkt. (opgewaardeerd)

Groetjes,
Friesian
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Scotsman, Groentjuh en Friesian,

Bedankt voor jullie reacties :)

Ik wil eerst graag aangeven dat het niet de bedoeling dat we via sms, een opwaardeerlijn of een bon in de winkel etc. onze klanten de mogelijkheid geven om op te waarderen. Het idee is om een extra mogelijkheid op www.simyo.nl, dus niet Mijn Simyo, toe te voegen. Je gaat naar onze site, ziet een aparte kolom, vult een telefoonnummer in (met verificatie), gaat door naar iDEAL, betaalt en het beltegoed is opgewaardeerd. Dat is het idee (als het doorgaat).

Zowel klanten als niet klanten kunnen dan het beltegoed van onze klanten opwaarderen. Opwaarderen voor klanten wordt makkelijker én niet klanten kunnen onze klanten beltegoed cadeau geven. Dat is de meerwaarde.

Ik vind het niet eens een heel slecht idee om de verificatie helemaal weg te laten Scotsman. Dus alleen het mobiele nummer invoeren. Gewoon heel duidelijk waarschuwen dat als je een verkeerd nummer invoert, je je geld kunt kwijtraken. Ik neem dit zeker mee in de mogelijkheden. Mijn vraag blijft nog wel staan ; Als je toch wel voor een vorm van verificatie zou moeten kiezen, wat zou dat dan zijn? Wat weet je van je vrienden? (postcode en huisnummer óf e-mail óf achternaam)

Groentjuh, jouw middenweg is precies wat de afweging is... Het is vanuit Simyo afwegen wat we gaan bouwen, wat is noodzakelijk, wat is mogelijk, wat is een leuke extra én ook wat het mag kosten om te bouwen 😉 Een controlemechanisme moet er in als er gegevens fout worden ingevuld of niet overeenkomen met de gegevens uit onze systemen. Een bevestigingsmail zou heel mooi zijn, ook als je iemand beltegoed cadeau doet. Een e-mail of pop-up op het scherm als het mis gaat lijkt mij zeker een 'must have'.

@Friesian, Bedoel je een fysieke bon die je opgestuurd krijgt per post of e-mail? Voordat dit kan moet je dus aangeven of het beltegoed een cadeau is of niet. Dat is dus weer een extra handeling in het bestelproces dat extra gebouwd moet worden. Ik vind het idee wel heel goed :D

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik maak aantekeningen 😉 Als jullie nog meer ideeën of opmerkingen hebben, hoor ik die heel graag.
Reputatie 7
Badge +9
Als er toch voor extra verificatie wordt gekozen dan lijkt me achternaam de beste keuze. Hoewel, met al die getrouwde dames tegenwoordig die soms hun meisjesnaam, soms de achternaam van hun man gebruiken.... Maar goed, klopt de naam niet dan komt er uiteraard een foutmelding en kan degene die iemand beltegoed wil cadeau doen het nog eens proberen. Wat tikfouten in het telefoonnummer betreft - ik neem aan dat het ingetoetste nummer wordt gecheckt met de lijst van actieve prepaid telefoonnummers die Simyo heeft uitgegeven. Is het geen Simyo prepaid nummer, dan krijg je een foutmelding. Dan sluit je al een groot deel van de foutief ingetoetste nummers uit. Als er verder gevraagd wordt om het nummer tweemaal in te voeren dan heb je als provider volgens mij je uiterste best gedaan om verkeerde opwaarderingen zoveel mogelijk uit te sluiten. 

Is dit niet een mooie gelegenheid om ook opwaarderen m.b.v. een creditcard (inklusief buitenlandse, dat zou helemaal mooi zijn) in te voeren? Ik weet dat dat extra kosten met zich meebrengt, maar hier in de UK wordt het steeds meer gebruikelijk om die kosten door de klant te laten betalen (voorbeeld: als ik een vlucht naar NL boek, of een ferryticket aanschaf, dan zijn er een paar £ extra kosten als ik met een credit card zou willen betalen).
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Scotsman,

Bedankt voor je feedback 🙂 Er komt ook sowieso een soort van 'fail safe' met betrekking tot het telefoonnummer. Als je een niet Simyo nummer invoert, kun je niet opwaarderen.

Het opwaarderen met creditcard is een heel goed idee. Het is alleen niet de bedoeling dat we dat nu gaan verwezenlijken. Wellicht in de toekomst 🙂
Reputatie 5
Badge +10
Goede feedback tot nu toe 🙂. De achternaam lijkt me ook het meest voor de hand liggend. Maar het email adres is ook goed te achterhalen. Als je die niet zeker weet (geldt ook voor achternaam), kun je altijd iemands Facebook profiel checken bijvoorbeeld.

Ben benieuwd wat andere prepaid gebruikers ervan vinden.

Iemand?
Reputatie 2
Badge +6
Hallo iedereen,

Heel erg bedankt voor de feedback tot nu toe! 🙂

Ik zie dat dit topic vaak is bekeken, maar de reacties blijven nog een beetje achter. Als je dit leest en je hebt een goed idee, een opmerking of enige vorm van feedback dan mag je dat hier kwijt :)

Wat ik het meeste heb gehoord is toch wel dat de achternaam de makkelijkste verificatie is. Ik vind zelf het idee van Scotsman, helemaal geen verificatie, ook een hele goede 🙂 Het is nog wel vrij lastig te peilen of er wel behoefte is aan de nieuwe vorm van opwaarderen.

Wat denken jullie, doen of niet?
Reputatie 7
Badge +9
Ik laat het vormen van een oordeel of er wel of geen aanvullende vorm van opwaarderen moet komen graag over aan die Simyo klanten die in Nederland wonen en daarom veel vaker dan ik van hun Simyo aansluiting gebruik maken. Voor het geval het allemaal doorgaat, dan is mijn mening over verificatie inmiddels wel bekend...
Reputatie 4
Badge +8
Ik ben geen prepaid klant maar wil toch als spuit elf nog even reageren.
Een check met postcode, naam, etcetera lijkt me net als Scotsman overbodig.
Niemand gaat met slechte bedoelingen het beltegoed van een ander opwaarderen.
Wat me wel handig lijkt is het op te waarderen nummer twee keer in te voeren.
Gewoon als extra veiligheidje.
Meer niet.
Verder vind ik het een goed initiatief!
Reputatie 4
Badge +4
Waarom is het telefoonnummer alleen niet voldoende? Ik zie niet in hoe hier misbruik van gemaakt kan worden. Niemand gaat het beltegoed van iemand anders opwaarderen zonder reden. Ik zou het lekker laagdrempelig houden.

Als jullie het aan jullie kant in orde hebben:

- checken of het een Simyo nummer is
- een limiet van 1x per dag via simyo.nl opwaarderen per nummer
- nummer inderdaad 2x in laten voeren en een check daarop.

Zou goed moeten gaan toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 2
Badge +6
Hoi koorelle,

Ik vind je tip als spuit elf heel nuttig, bedankt daarvoor 😉 Volgens mij gaat er inderdaad niemand expres iemand anders zijn of haar beltegoed opwaarderen. Een dubbele check van het telefoonnummer lijkt mij dan ook heel nuttig. Bedankt voor je feedback!

Hoi ahmed_a,

Als we er een limiet van 1 opwaardering per dag opzetten dan lijkt het mij wel veilig genoeg ook 🙂 Als het geen Simyo telefoonnummer is, dan kun je daar het beltegoed sowieso niet van opwaarderen. Jij ook bedankt voor je feedback!
Het enige wat ik wil (en ik niet alleen) dat ik mijn beltegoed wil opvragen ZONDER INTERNET en bijvoorbeeld kan opwaarderen ZONDER INTERNET.
Bijvoorbeeld een 1 maal in gevoerde code op de site en deze gebruiken om op te waarderen of beltegoed opvragen.
DIT ALLES ZONDER INTERNET. In het buitenland heb ik geen internet mijn vrouw en diverse familieleden hebben geen smartphone en zitten nu met hun handen in het haar. Als Simyo geen oplossing daarvoor heeft zullen diverse familieleden weg gaan bij Simyo en een provider zoeken die wel zo'n functie heeft. Wat was er mis met het gebruik van 1244.
Nogmaals wat voor een systeem er ook voor in de plaats komt ZOLANG ik maar niet buitenshuis (voornamelijk in het buitenland) hoeft te internetten om dat voor me kaar te krijgen.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi wally,

Bedankt voor je feedback.

Juist omdat 1244 is gestopt, lijkt het mij handig om een nieuwe manier te creëren waarmee prepaid klanten kunnen opwaarderen. Het besluit om te stoppen met 1244 is vanuit KPN geweest, waar wij als dochterbedrijf helaas geen invloed op hebben kunnen uitoefenen.

Zoals ik in een eerdere reactie al heb aangegeven is dit specifieke topic niet bedoeld om meerdere, verschillende manier om beltegoed op te waarderen voor te dragen. Het gaat er hier alleen om of klanten behoefte hebben om op de website, zonder in te loggen, heel gemakkelijk kunnen opwaarderen. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij heel wat anders wilt. Dat snap ik ook heel goed, maar dan zou je misschien beter in het Prepaid subforum een reactie kunnen plaatsen 🙂
Doe het simpel net als bij bijvoorbeeld de Belgische provider Mobistar.
In je telefoonmenu kiezen voor opwaarderen => keuze eigen nummer of ander nummer.
bij ander nummer kies je het nummer welk je een beltegoed wilt geven.
Daarna wordt het bedrag via Mbanksafe afgerekend

Dit laatste zal dan gaan via je normale betaalmogelijkheden.
Reputatie 5
Badge +11
Hey Fransdob! Welkom op het Simyo forum :)

Dat klinkt wel als een ideale manier van opwaarderen, zo via je telefoonmenu.
Doe je dit met een telefoon die ja van de provider hebt gekregen/gekocht? Of kan dit met een simpele aanpassing met ieder toestel?
Reputatie 4
Badge +4
Doe het simpel net als bij bijvoorbeeld de Belgische provider Mobistar.
In je telefoonmenu kiezen voor opwaarderen => keuze eigen nummer of ander nummer.
bij ander nummer kies je het nummer welk je een beltegoed wilt geven.
Daarna wordt het bedrag via Mbanksafe afgerekend

Dit laatste zal dan gaan via je normale betaalmogelijkheden.


Is dit niet gewoon een app? Denk niet dat zoiets gaat werken op bijvoorbeeld een iPhone.
Badge
Het opwaarderen door het plegen van 'n simpel telefoontje was erg handig 😞.
 
Verder zou  het zeer fijn zijn als Simyo, als eerste, het mogelijk maakt om op te waarderen via 'Mobile Top Up'.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Fransdob,

Klopt het wat ahmed_a zegt, is dat een app van Mobistar?

@Rik, Een simpel telefoontje plegen waarmee je je beltegoed kan opwaarderen zit er niet in 😞 De link die je doorstuurt is wel heel handig, zoeits moet het worden inderdaad.

Bedankt voor jullie reacties, ik neem het mee!
Badge
In mijn favoriete vakantieland kan dit al jaren, je kan tegoed naar een nummer sturen, je hebt verder geen verificatie nodig.
Je kan zelfs "bedel" sms jes sturen naar bekenden met het verzoek om je nummer optewaarderen. Je kan dan wel al met 1,50 euro opwaarderen.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi zonnig,

Welkom op het forum! :)

Bedankt voor je feedback, ik neem het mee! Wellicht is het inderdaad ook mogelijk om iets aan de tarieven te doen waarmee er wordt opgewaardeerd. Top!
Badge
Hoi Fransdob,

Klopt het wat ahmed_a zegt, is dat een app van Mobistar?

@Rik, Een simpel telefoontje plegen waarmee je je beltegoed kan opwaarderen zit er niet in 😞 De link die je doorstuurt is wel heel handig, zoeits moet het worden inderdaad.

Bedankt voor jullie reacties, ik neem het mee!

Ongeacht van wat Mobistar gebruikt - het is mogelijk om applicaties op de simkaart mee te leveren. Zie hier voor meer informatie:
https://en.wikipedia.org/wiki/SIM_Application_Toolkit

Dit werd vroeger relatief veel gebruikt (ook in Nederland) omdat telefoons niet veel konden en het de enige manier was voor een provider om extra services aan te bieden. Wat niet veel mensen weten, is dat ook moderne smartphones nog steeds STK ondersteunen. Bijvoorbeeld op Android toestellen zijn deze applicaties (indien op de SIM kaart aanwezig) te vinden onder "SIM Toolkit" tussen de andere applicaties. Deze verschijnt vanzelf als er iets op de SIM kaart aanwezig is. Op iPhones is het wat lastiger te vinden, en moet je door een stuk of 3 menu's om de SIM applicaties te bereiken.
Als ik mijn Simyo simkaart in mijn toestel heb, is hij verdwenen - wat aangeeft dat Simyo momenteel geen applicaties op hun SIM kaarten geinstalleerd heeft staan.
Het schijnt ook mogelijk zijn deze applicatieruimte via speciale SMS berichten remote te updaten, maar ik weet niet zeker wat de ondersteuning daarvan in Nederland en/of met moderne smartphones is.

Wat betreft telefoontjes voor beltegoed opwaarderen - waarom niet, eigenlijk? Zit hier een technische reden achter? Als het via een website kan, zou het ook via een telefoonnummer moeten kunnen - daar zijn normaal gesproken dezelfde technische vereisten voor nodig. (In andere woorden: je kán een geautomatiseerd telefoonnummer intern gegevens in een website laten invoeren en versturen - dus als iets via een website kan, kan dat ook via een gesprek, in theorie dan.)
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Thulinma,

Bedankt voor je uitgebreide en zeer technische reactie 🙂 Ik denk niet dat het de bedoeling is dat we aanpassingen op de simkaart gaan doorvoeren. Ik neem aan dat het inderdaad gewoon mogelijk is, alleen is KPN degene die bepaalt wat voor diensten wij mogen aanbieden. Een tijdje terug is besloten om juist te stoppen met het opvragen van het beltegoed met de code 1244. Deze beslissing kwam van KPN... Om deze reden lijkt het me een aanvulling dat er een extra mogelijkheid op de website komt om het beltegoed op te waarderen. We beheren namelijk onze eigen website en we kunnen dit relatief eenvoudig voor elkaar krijgen. Er moet dan wel genoeg animo voor zijn 🙂