.

Bellen in de EU maximaal 19 cent.


Bellen vanuit eigen land naar een ander EU land mag nog maar 19 cent per minuut gaan kosten. Dit vermeld Androidworld. Bron van dit bericht is echter de Rijksoverheid. Bij Simyo is dit nu 23 cent en zou dus 4 cent per minuut gaan schelen.

Bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land mag maximaal 19 cent per minuut kosten. De lidstaten, Europese Commissie en het Europees Parlement hebben dit vanochtend besloten.

EU-telecomakkoord

Naast het maximumtarief voor bellen, is er ook een limiet gesteld voor de kosten voor een sms. Een sms mag niet meer dan 6 cent kosten. Deze maatregel volgt op de afschaffing van de extra roamingkosten die medio 2017 van start ging. Eén en ander moet nog officieel worden gemaakt. Als dit is gebeurd, hebben de lidstaten twee jaar de tijd om de wetgeving in hun land door te voeren.
Het akkoord moet er ook voor zorgen dat er meer wordt geïnvesteerd in 5G-netwerken en glasvezelbreedband. EU-commissaris Mariya Gabriel legt uit: "De nieuwe Europese afspraken stimuleren investeringen in nieuwe technologie als 5G, zorgen voor meer concurrentie en zijn goed voor de Nederlandse consument. Zo gaan Nederlanders profiteren van het feit dat de kosten voor bellen naar een ander EU-land door maximum tarieven worden beperkt. Een mooie vervolgstap, nadat in 2017 al de hoge roaming-tarieven voor datagebruik en mobiel bellen in de EU zijn afgeschaft. Ook hebben consumenten straks meer te kiezen, omdat onze vaste netwerken voor andere aanbieders kunnen worden opengesteld."

Meerdere telecomaanbieders op vaste netwerken mogelijk

Niet elke telecomaanbieder is in staat om een eigen netwerk aan te leggen naar een woning of bedrijf. De Europese Commissie vindt het daarom open netwerktoegang belangrijk voor de concurrentie tussen aanbieders van telecomdiensten. Dit bevordert ook de keuzemogelijkheden voor consumenten en bedrijven. Het opnemen van extra mogelijkheden voor een nationale toezichthouder om deze toegang te garanderen was een belangrijke Europese wens van Nederland. Zo kunnen meerdere bedrijven telefonie- en internetdiensten aanbieden via een kabel-, koper- of glasvezelnetwerk.

Eén 112-waarschuwing voor Europa

Daarnaast is in het akkoord afgesproken dat in de gehele EU één 112-waarschuwingssysteem komt bij calamiteiten. Nederland heeft dit als enige lidstaat al operationeel onder de naam NL-Alert.


13 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Hi Ray,

Dankje voor het delen! Persoonlijk ben ik erg bij met deze ontwikkelingen. Zo wordt het bellen naar het buitenland ook een stuk leuker! 🙂

Uiteraard zorgen wij ervoor dat deze wijziging, nadat deze definitief geworden is, ook bij ons wordt doorgevoerd binnen de gestelde termijn van twee jaar.

Groetjes,
Thomas
Reputatie 7
Badge +7
Ik vrees dat die 19 cent exclusief BTW is. Met onze 21% kom je dan op 23 cent uit.
Geen verlaging dus.
Getoonde tarieven zijn altijd incl. BTW. Anders zou je nu 0,2783 betalen.
Reputatie 7
Badge +7
Tarieven in EU berichten (de 19 cent) zijn volgens mij ex BTW.
Als iets maar maximaal 19 cent mag kosten en je doet daar, de volgens jou, nog 21% BTW op dan kom je inderdaad op 23 cent. Dat is 4 cent boven het gestelde maximum.
Reputatie 7
Badge +7
Klopt. De EU stelt een max. vast exclusief BTW. Die is immers in ieder land anders, en valt ook buiten de invloedsfeer van de provider.

Maar als je het zeker wilt weten moet je het orginele EU bericht zoeken. Daar zal dat duidelijker staan dan allerlei andere sites.
Hier is de Q&A aangaande het officiële bericht van de EU. Ook daarin staat 19 cent voor bellen en 6 cent voor smsen. Er wordt niet gerept over BTW.

How the new rules will decrease the cost of intra-EU calls?
The new rules will ensure that consumers are protected from excessive prices for intra-EU calls, including those that do only occasionally international calls to other European countries. The agreement found is also making sure that the new rules would not distort competition, innovation and investment. A new safeguard cap to telecom operator's prices for calls from home to other EU countries will ensure from May 2019 onwards that consumers can make intra-EU calls at a price not exceeding 19 cents per minute and send SMS for 6 cents. The cap that has been already applied in the past for regulated roaming tariffs will now represent also a safety net for intra-EU calls.
Reputatie 7
Badge +7
Tsja, dan weet ik het ook niet. Als het inc. btw is is dat wel een voordeel voor de bedrijven die in een laag btw land leven.
Reputatie 6
Badge +4
Hi iedereen,

Omdat het nog even duurt voordat het zal worden ingevoerd weten wij nog niet alle details. Ik vermoed net zoals Ray dat de bedragen inclusief BTW zijn. En wimj12 dat zou zeker gunstig kunnen zijn voor bedrijven in landen met een laag btw tarief, hoewel ik vermoed dat er op whole-sale niveau andere afspraken gemaakt (kunnen) worden. Dat is niet mijn cup of tea dus zeker weten doe ik het niet. We wachten het af. :)

Groetjes,
Thomas
Schopje..

Vandaag ingegaan..

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4712081/bellen-sms-naar-ander-eu-land-goedkoper
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Ray,

Dit is bij ons natuurlijk al een tijdje zo. Vanuit Nederland naar een ander land in zone 1 betaal je € 0,2299 per minuut. Het probleem blijft dat dit buiten je bundel valt.

Groetjes,

Kevin
Media maakt het wel verwarrend. Op tv hadden ze het over 19 cent maximaal. Maar dat is zonder BTW. Noem het dat incl. BTW.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Ray,

Ik snap de verwarring. Voor zakelijke klanten is het bedrag exclusief BTW natuurlijk interessant. Bij ons zijn de bedragen die we communiceren altijd inclusief BTW.

Groetjes,

Kevin

Reageer