.

Beantwoord

Kan ik mijn nummerbehoud eerder laten ingaan?

  • 17 March 2015
  • 14 reacties
  • 1705 Bekeken

Beste simyo,

Ik heb bij KPN een nieuw abonnemment met telefoon gevonden dat ik wil afsluiten via Belsimpel.nl. Ik heb nu een maandelijks lopend abonnement van jullie, waarvan ik het nummer graag wil behouden en wil laten overzetten naar mijn nieuwe abonnement. Volgens jullie voorwaarden kan ik nu mijn abonnement opzeggen, en stopt mijn abonnement per 1 april. Graag wil ik dan mijn nieuwe abonnement laten ingaan, met behoud van eigen nummer.
Belsimpel geeft aan dat ze bij nummerbehoud normaalgesproken een maand opzegtermijn aanhouden, omdat dat meestal de opzegtermijn is. Ik ben van mening dat dat niet hoeft, gezien mijn opzegtermijn korter is.

Volgens de regels van de OPTA moet dit ook kunnen. Als ik nu opzeg, stopt mijn abonnement per 1 april. Jullie zijn van verplicht mijn nummer een maand te bewaren, zodat nummerbehoud kan worden uitgevoerd. Als mijn nieuwe abonnement per 1 april ingaat, en zij een nummerporteringsverzoek indienen bij jullie, moet dit toch kunnen per 1 april?

De helpdesk bood weinig informatie, behoudens "maar zo gaat het altijd". Volgens de regels is mijn vraag volgens mij geen probleem.
icon

Beste antwoord door Ernst 18 March 2015, 14:22

Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Hoi Chriztiaan,

Welkom op het Simyo Forum.
Allereerst zal ik even het juridisch kader voor je behandelen.

Simyo is volgens de wet verplicht, indien je opzegt, dit te doen. Dit met een termijn van 1 maand te weten 31/30 dagen.

Hoe zeg ik op?
https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/ik-wil-mijn-nummer-meenemen-naar-een-andere-p-30
De opzegging wordt gedaan door je nieuwe provider bij Simyo.
Je geeft een overzet datum aan en dat wordt door Simyo goedgekeurd of afgekeurd met een reden.

Snap je het?
Hoi Chriztiaan,

Welkom op het Simyo Forum.
Allereerst zal ik even het juridisch kader voor je behandelen.

Simyo is volgens de wet verplicht, indien je opzegt, dit te doen. Dit met een termijn van 1 maand te weten 31/30 dagen.

Hoe zeg ik op?
https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/ik-wil-mijn-nummer-meenemen-naar-een-andere-p-30
De opzegging wordt gedaan door je nieuwe provider bij Simyo.
Je geeft een overzet datum aan en dat wordt door Simyo goedgekeurd of afgekeurd met een reden.

Snap je het?


De termijn van 1 maand waar je over spreekt is dan de termijn waarin dit anderhand nog mogelijk is toch? Er is volgens de wet geen sprake van een wachttermijn van 1 maand bij nummerportering. Er is juist de juridische verplichting vanuit jullie kant om de afhandeling van een porteringsverzoek maximaal tien werkdagen te laten duren.

Voor de duidelijkheid dan nog even:
Als overzetdatum geef ik 1 april aan. Als BelSimpel voor mij nummerportering aanvraagd per 1 april en daarbij dus ook de opzegging, kan dit geregeld worden.

Klopt?
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Chriztiaan,

Helaas is dat de eerste termijn.
Die termijn die jij noemt naderhand is niet het geval. Je abonnement loopt tot het moment dat je weg gaat. Dus het nummer geporteerd is naar de niuewe provider.
Ik denk als je het nu voor 1 aparil aanvraagd je afwijzing krijgt,
Je kan wel 20 of 21 maart doorgegeven volgens mij? Ik weet het niet zeker. Maar je kan beter 1 mei pakken dan. Dan krijg je van je nieuwe provider volledige bundels.

Snap je het nu?
Hoi Chriztiaan,

Helaas is dat de eerste termijn.
Die termijn die jij noemt naderhand is niet het geval. Je abonnement loopt tot het moment dat je weg gaat. Dus het nummer geporteerd is naar de niuewe provider.
Ik denk als je het nu voor 1 aparil aanvraagd je afwijzing krijgt,
Je kan wel 20 of 21 maart doorgegeven volgens mij? Ik weet het niet zeker. Maar je kan beter 1 mei pakken dan. Dan krijg je van je nieuwe provider volledige bundels.

Snap je het nu?


Het gaat mij erom dat ik per 1 april mijn nummer op mijn nieuwe abonnement wil hebben. Nu is mijn vraag of jullie mee werken aan dit verzoek. Volgens de regels van de ACM (https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefonie/nummerportabiliteit/) zijn jullie hiertoe verplicht.
Nu is het makkelijker voor mij om dit alles via BelSimpel en KPN te laten lopen, maar daarom nu mijn vraag, is dat akkoord of moet ik zelf opzeggen en zetten jullie daarna mijn nummer over? 
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Chriztiaan,

In post #2 van dit topic heb ik je een link gegeven. Heb je die al gelezen?

Het overzetten op of voor 1 april is niet mogelijk i.v.m. de opzegtermijn. 
In de wet van Dam staat dat je een (1) maand vanaf opzegging hebt. Dus je kunt pas rond 20 april (omdat er een weekend overheen gaat) over je nummer bij een andere provider beschikken.

Helaas is niet altijd de wil van de klant wet maar zij dient zich wel aan de afspraken te houden welke zijn opgenomen in het contract of de algemene voorwaarden van een bedrijf.
Hoi Chriztiaan,

In post #2 van dit topic heb ik je een link gegeven. Heb je die al gelezen?

Het overzetten op of voor 1 april is niet mogelijk i.v.m. de opzegtermijn. 
In de wet van Dam staat dat je een (1) maand vanaf opzegging hebt. Dus je kunt pas rond 20 april (omdat er een weekend overheen gaat) over je nummer bij een andere provider beschikken.

Helaas is niet altijd de wil van de klant wet maar zij dient zich wel aan de afspraken te houden welke zijn opgenomen in het contract of de algemene voorwaarden van een bedrijf.


Waarom kan dit niet vanwege de opzegtermijn? Mijn abonnement loopt tot 31-03-2015 en ik ben op tijd om nog op te zeggen. Van jullie eigen website: Opzeggingen voor de 25e worden de eerstvolgende maand doorgevoerd. Voorbeeld: Als je je abonnement opzegt op 24 mei, dan zal het abonnement beëindigd worden op 1 juni.

Hier zie ik geen problemen.
Reputatie 5
Badge +10
Je had dan al eigenlijk op 1-3-2015 opgezegd moeten hebben.
Ook al loopt je contract af.
Je zit aan de opzegtermijn. Alle bedrijven hanteren die.
Je had dan al eigenlijk op 1-3-2015 opgezegd moeten hebben.
Ook al loopt je contract af.
Je zit aan de opzegtermijn. Alle bedrijven hanteren die.


Jullie spreken dit tegen op de website, waarom staat dit daar dan?

Verder heb ik natuurlijk weinig boodschap aan wat andere bedrijven hanteren. Volgens de Telecomwet moeten jullie mijn nummer binnen 10 werkdagen porteren als ik dat aanvraag. Ik begrijp niet zo goed waarom er moeilijk wordt gedaan.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi,

Tenzij er andere contract voorwaarden zijn.

Groeten van een nieuwsgierig iemand in juridische zaken.
Hoi,

Tenzij er andere contract voorwaarden zijn.

Groeten van een nieuwsgierig iemand in juridische zaken.


Kijk, als je onzin gaat verkopen als dat contract voorwaarden boven een wet staan kan je beter niet reageren.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi,

Om een voorbeeld te noemen van een wet die buitenspel is gezet.

Iemand neemt in een contract bij niet betaling een clausule op waarin staat dat hij 1,25 procent rente per maand moet betalen waar een gedeelte van eeen maand als een hele maand telt.
Is een voorbeeld waarbij de wettelijke rente wordt weerlegt volgens contract.
Hoi,

Om een voorbeeld te noemen van een wet die buitenspel is gezet.

Iemand neemt in een contract bij niet betaling een clausule op waarin staat dat hij 1,25 procent rente per maand moet betalen waar een gedeelte van eeen maand als een hele maand telt.
Is een voorbeeld waarbij de wettelijke rente wordt weerlegt volgens contract.


Dit is natuurlijk een beetje een non-discussie zo. Je komt met voorbeelden die er niet toe doen, terwijl ik simpelweg vraag aan Simyo of klopt wat er staat aangegeven op hun website (opzeggen voor 25e van de maand is stop contract per 1e van eerstvolgende maand). Verder ben je geen medewerker van Simyo dus kan je me weinig verder helpen zo.

Mocht iemand van Simyo morgen hier nog op reageren, graag zou ik willen weten of het klopt dat Simyo mijn mobiele nummer nog een maand bewaard na het beeindigen van het contact, zodat nummerporteringen nog mogelijk zijn. Dit zou afgesproken zijn met het ACM.
Met behulp van de twitter helpdesk heb ik afspraken kunnen maken en wordt mijn nummer per 1-4 overgezet. Dit topic is niet meer nodig. Verder nog advies aan Maikel, je zal vast goede bedoelingen hebben, maar bemoei je aub niet met zaken waar je niets van weet of het verkeerde van weet.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi chriztiaan, welkom op ons forum.

Jammer dat deze discussie me niet eerder opgevallen is, het was namelijk helemaal niet nodig geweest.

Je kunt elke maand opzeggen, en doe je dat uiterlijk de 25e van de maand dan stopt je abonnement de 1e dag van de maand erop.
In jouw geval op 1 april.
Als je dan nummerbehoud aanvraagt geef je aan dan je al opgezegd hebt en geef je 1 april als wensdatum aan.
Praktisch gezien is het snelste waarin nummerbehoud afgehandeld kan worden een week, dus dat past mooi.
Je loopt alleen wél meer risico dat het per ongeluk fout gaat. Er worden immers meer handelingen gedaan dan anders.
Daarom is het standaard advies dat gegevens wordt: zeg niet zelf op, maar laat je nieuwe provider dat doen bij het aanvragen van nummerbehoud.
En in zo'n geval is er altijd sprake van 1 maand opzegtermijn.

-Ali heeft je inmiddels via Twitter gelukkig al geholpen vanmorgen.

Reageer