.

Verbruik gemeten op verkeerde tijdstip


Ja, ook ik als forum expert kan wel eens aanlopen tegen iets wat vreemd is, of er vreemd uitziet. Gisteren, 29 maart 2016, werd ik omstreeks 7:30 uur wakker en zag ik dat Ziggo storing had. Ik kon dus niet op m'n wifi. Ik heb toen voor ongeveer een uur / 1.5 uur op m'n dataverbinding zitten internetten. Omstreeks 09:00 uur was de storing bij Ziggo opgelost, dus data uit en wifi aan. Iets wat ik hier ook altijd meegeef als tip. Er word hier ook wel eens geadviseerd om je internet op netwerk niveau uit te zetten maar dat is a omslachtig en b moet dat niet nodig zijn vind ik.

Nu vraag ik mij af of Simyo een glazen bol heeft, want het verbruik tussen 07:30 uur en 09:00 uur is niet gemeten, maar er is wel verbruik gemeten rond 04:30 uur op het moment dat ik nog in dromenland was en m'n telefoon met geen enkele vorm van internet verbonden was.

Ook gisteren avond is er verbruik gemeten die ik niet kan verklaren. Het gaat weliswaar om een klein beetje data maar vind het tocht apart. Mijn Data stond op dat tijdstip niet aan. Ik zat voetbal te kijken en ondertussen op Facebook.

Dit zou dus kunnen betekenen dat mijn telefoon, ondanks dat 3G/4G uit stond toch data verbruikt. Iets wat dus absoluut niet zou mogen, want wie wint daar nou iets mee. Of gaat er toch iets mis bij Simyo?

Of zijn het de Chinezen die ons in het westen bespioneren? 😃



Het gaat in deze om kleine verbruiksaantallen maar vind het toch wel een onderzoekje waard..

198 reacties

Reputatie 6
Badge +10
Hoi Raytje!

Ook forum experts hebben soms inderdaad een vraag! Als ik je verhaal zo lees, dan zit ik er toch aan te twijfelen of jij niet hebt geslaapwandeld... nee, dat is gekkigheid 😉. Het lijkt me een goed idee dat we dit even tot de bodem uitzoeken. Volgens mij hebben we het laatst ook gehad over je verbruik met de routeplanner dat niet helemaal door was gekomen volgens jouw gevoel.

Ik ben benieuwd naar een paar dingen, zodat ik hiermee kan aankloppen bij KPN:

- Wat geeft jouw interne datameter aan van Android? Is er toen dataverbruik gemeten of later?
- Heb je het idee dat je tijdens die storing van Ziggo ongeveer 5 MB hebt verbruikt, of was dit meer?

Ik hoor het graag van je!

Groetjes, Tiury
Ja dat is een tegenvaller want die toont enkel de datum en grote.. En waar je op dagelijks / maandelijks kan kijken word dagelijks dus elke dag ververst. Heb nu een externe app gedownload maar daar heb ik nu niks aan om gisteren terug te kijken.

Mijn telefoon geeft aan dat er 4,56 MB op het data netwerk is verbruikt, alleen niet hoe laat dus. Ik denk dat het wel kan kloppen wat grootte betreft.

En idd, laatst met Waze een half uur in de auto gezeten met data aan en opdat moment geen verbruik te zien, maar hij verbruikt wel want haalt actuele route info op tijdens het rijden..
Als ik je verhaal zo lees, dan zit ik er toch aan te twijfelen of jij niet hebt geslaapwandeld... nee, dat is gekkigheid 😉. Het lijkt me een goed idee dat we dit even tot de bodem uitzoeken.
Raytje, het lijkt me goed om er rekening mee te houden, je weet hoe het werkt als beveiliger, dat de kans bestaat dat er iemand/Tiury straks aan je voordeur staat met bewegingsmelders en wellicht infrarood camera's. :)

Verder zou jij als forum expert en als een hele goeje beveiliger al kunnen weten dat Simyo geen glazen bol heeft maar wel een glazen rechthoek voor de fis(h)cus. :D

:)

Wat betreft de Chinezen heb je geluk, dat kun je straks vragen aan die gast uit Shangai. 🙂
De Huawei is made in China.. Weet jij wat voor bende zij in die toestellen plaatsen 😉 😛
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Raytje,

Dus qua grootte weten we in elk geval dat het is verbruikt. Jammer dat je niet kunt zien op je datameter wanneer dit is geweest. Voor zover ik nu kan zien is dit echt een goede 3G verbinding geweest op dat tijdstip. Is het misschien iets wat je met de nieuwe datameter kunt testen 🙂?

Anders moeten we je telefoon maar uit elkaar schroeven om te checken of er geen Chinezen in zitten, dat zou toch een aardige 'bug' zijn.

Groetjes, Tiury


Anders moeten we je telefoon maar uit elkaar schroeven om te checken of er geen Chinezen in zitten, dat zou toch een aardige 'bug' zijn.

Groetjes, Tiury

Ik vraag me af of Raytje een heel groot toestel heeft?
😃
Alles klopt behalve het tijdstip, en dat is wat ik dus wil aankaarten.
Tja Raytje, ik heb wel eens de proef op de som genomen en wanneer je dan kijkt naar de achtergrondprocessen dan kan het best. Hoe vreemd het ook mag klinken.

Onavo Count nam die niet alles mee maar de ingebouwde datanetwerkmeter wel.

Ik ben dan ook benieuwd of je bij die ingebouwde datameter de achtergrondprocessen beperkt hebt ingesteld...
Ja kan allemaal wel maar het gaat nu om iets anders. De tijd dat ik wel op het internet via Simyo zat is niet geregistreerd maar in de tijd dat ik lag te slapen en mijn telefoon niet was verbonden met het internet is er wel verbruik geregistreerd. Dat kan en mag helemaal niet.

Daarbij zijn mijn updates voor zowel apps en telefoon ingesteld op enkel Wifi. Ook het syncen van contacten en agenta / mail alleen via Wifi. Mail kan ik in de app de opdracht geven te syncen via data en dat is dan eenmalig.

Achtergrond apps die enkel op alleen Wifi kunnen staan op alleen Wifi..

Beetje vreemd als ik mede klanten dag in dag uit deze tips meegeef en het dan zelf niet doe.. Denk je ook niet. :?

Ik heb gewoon 1 simpele vraag. Waarom is er verbruik gemeten om half 5 in de ochtend toen mijn telefoon in zijn geheel niet was verbonden met internet en is er geen verbruik gemeten toen ik wel op het internet zat.. ??

En om 22:24 uur was er ook 0.1 MB verbruikt terwijl 3G/4G uit stond.

Het gaat opgeteld maar om 5.1 MB, en die 5 MB is ook verbruikt maar niet op dat tijdstip.
Raytje, dan geef ik jou opnieuw de tip die ik vaker gebruik. Zet 's nachts, indien mogelijk, de telefoon op vliegtuigstand en daarna wifi aan.
Probeer het eens zou ik zeggen.:)
De sim is dan geblokkeerd.

Zoals jij maar al te goed weet, ik gebruik dus de feiten zoals jij die ook kunt gebruiken naar andere klanten !

De sim is het doorgeefluik welke de telefoon gebruikt. Wanneer jouw telefoon, op welk tijdstip dan ook, mobile data download - upload wordt dit rechtstreeks gemeten via het netwerk.
Netwerkspecialisten kunnen dus ook zien of er door je telefoon wel - niet data is opgesnoept.

Wanneer je de provider daar niet op kunt vertrouwen dan is dat niet werkend !
Niet voor anderen - niet voor jou - niet voor mij.
Friesian,

Aardig van je dat je reageert en daarbij mee wilt denken. Je antwoorden zijn echter niet gebaseerd op de gestelde vraag.

Ik weet ook wel dat de sim het doorgeef luikje is.. Het gaat mij niet om zaken die veel klanten opperen, zoals ik zat op wifi bla bla bla..

Het gaat mij er om, en ik typ het nu nog maar en keer...

Er is verbruik geregistreerd op het moment dat het niet kan, want mijn telefoon was op geen enkele manier verbonden.

Er is geen verbruik geregistreerd toen ik wel gebruik maakte van het internet via m'n data verbinding.

De grote van de bundel komt overeen met wat ik ongeveer die ochtend heb verbruikt.

Kortom, het registratie tijdstip onjuist!!!!!!!!!!!!!!
Raytje, ik denk idd heel graag met je mee om je terzijde te staan.
Daarom geef ik je nu een advies wat ik tot mijn verbazing nog niet eerder op het forum ben tegengekomen. En wil je daarom vragen om die voor het nachtleven rust nodig heeft eens uit te proberen...:)

Mogelijkerwijs heb je dan ook een controle voor wat betreft de door jou genoemde vreemde tijdstippen van wel/niet gemeten dataverkeer.

Ik maak daar een apart topic voor.
Suuk 6
Makker.:)
Er klopt serieus niks van.. Ik heb vandaag even gecheckt op welke tijden ik mijn data aan heb gezet.

Om 12:00uur aangezet toen ik naar het werk ging. Rond 12:30 uur uitgezet omdat ik op het werk was en daar wifi zit.

Tijdens mijn dienst op verschillende tijden data aangezet als ik even buiten was voor een rokertje.

Op het werk een paar keer op Mijn Simyo gekeken wat er was geregistreerd. Mijn Simyo gaf niks aan. Op zich al raar, wordt toch enkele malen bijgewerkt bij verbruik? M'n interne data meter gaf al aan dat ik zeker 4,6 MB had verbruikt met de app Waze en verder wat kleine aantallen kb's voor diverse andere apps.

Rond 21:00 uur data weer aangezet toen ik naar huis ging. Rond 21:30 weer uit want ik was thuis en kon weer op Wifi.

Rond 22:30 uur kijk ik op de widget van Simyo en nu ineens is de laatste verwerking op 08:33 uur.. Want rond die tijd is er verbruik geregistreerd van 5 MB.

Wederom een registratie op een tijd dat ik niet verbonden was met internet van Simyo. En waar is de verwerking van de rest van de dag zoals tussen 12:00 uur en 12:30 uur. Die 4,6 MB van Waze dus..

Zo wordt het wel erg vervelend en lastig om het verbruik bij te houden..

Ik typ dit met mij mobiel, op wifi dus kan geen plaatje uploaden.

Vannacht gaat mijn telefoon uit.. Of vliegtuigstand..
Nog even een aanvulling.

Toen ik gisteren na 22:30 uur bovenstaande typte was de laatste bijwerking 08:33 uur.

Vanmorgen keek en stond er: Laatst gemeten verbruik: 31 maart 2016, om 21:14

Ik kan nu niet meer kijken op Mijn Simyo bij de dag details van maart behalve het totale verbruik.
And the saga continues.. :@

Zoals in mijn bericht van gisteren avond heb ik afgelopen nacht mijn telefoon op vliegtuigstand gezet.

Ik moest rond 12:00 uur weer richting werk, heb voor ik data aan deed, een screenshot gemaakt van m'n interne verbruiksmeter. Dit was om 12:03 zoals te zien in in het plaatje. Je kunt hier zien dat er enkel verbruik is geweest op WIFI. NIET op data. De interne meter zet automatisch de app met het meeste verbruik bovenaan. Ook toonde mijn Simyo voor 1 april geen verbruik, dat is logisch.


geen data verbruik om 12:03 uur

Nu zit ik al sinds 12:30 uur op het werk, waar ik data dus uit zet en wifi aan, en wat schetst even na 15:00 uur mijn verbasing?

Nou bekijk onderstaand plaatje en oordeel zelf


HUH?? Verbruik om 07:49 uur?? Dat kan dus helemaal NIET!!
Een keer gek doen Raytje.

Je zou kunnen gaan denken dat jouw telefoon mobiel data gebruikt wanneer je wifi hebt ingeschakeld.

En je telefoon gebruikt wifi als mobiel data is ingeschakeld.

Ik weet het is een vreemde gedachte maar toch het lijkt wel op een intern telefoon probleem of staat toch iets niet goed waardoor het geen brave Jakob is.:)

Hoe *Hoe zal ik het zeggen* rottig/vervelend ik het ook vindt om te zeggen.

Ik verwacht dat de data gemeten door Simyo-KPN klopt en dat er in jouw telefoon iets niet gaat zoals het moet / jij het wilt.

Glashard moet ik er vanuit gaan dat het netwerk niet liegt en/of mag niet liegen...
Als jouw theorie klopt zou ik veel meer data verbruik moeten hebben.. Zitten namelijk heul heul veel op Wifi ;-)

Angela is het uitzoeken voor me.. Die gaat navraag doen bij de NS.. En dan niet die van de treinen maar de Netwerk Specialisten..
Ik ben niet minder dan jij benieuwd wat daar uit komt.
Ik heb Huawei gemaild met de vraag of mijn toestel data kan verbruiken ondanks dat dit is uitgeschakeld op de telefoon. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar je moet alle mogelijkheden uitsluiten om bij het aard van het beestje te komen.
Reputatie 7
Badge +10
Ha! Ik heb het antwoord! (Fiks ik even op zo'n drukke dag ;)) Ik was zelf ook wel erg benieuwd. Ik had met Raytje besproken dat ik zijn probleem zou bekijken van het weekend, maar ik kon het toch niet laten liggen. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook iets geleerd! De netwerkspecialist weet mij niet vaak iets nieuws te vertellen maar dat is nu toch wel gebeurd!

Ik was er altijd al van overtuigd dat het uitzetten van internet op je telefoon geen garantie geeft en dat je dus toch ongemerkt een aantal MB's kunt gebruiken. Dit is hier ook het geval. Echter zijn mijn ogen vandaag wel open gegaan wat betreft de verwerkingsdatum. Gelukkig zijn jullie alles behalve leken op dit gebied, want ik weet niet of ik het helemaal duidelijk op papier uitgelegd krijg. Komt 'ie:

Als jij mobiele data op je telefoon uitzet, kan je geen internet verbruiken. Dit betekent dat je dus geen app'jes kunt versturen, websites kunt bezoeken of apps kunt gebruiken die internet nodig hebben. Er is 1 grote maar.. de verbinding met internet kan wel in stand blijven! We hebben het hier dan over de lopende verbinding die opgezet is voordat de optie uitgezet is. Er kan dus geen nieuwe verbinding opgezet worden nadat de optie in je telefoon uitstaat.

Tijd voor een voorbeeld wat betreft Raytje zijn probleem:

Stel jij maakt om 08:00 gebruik van het internet en je zet je data om 10:00 uit. Vervolgens ga je werken en kom je om 20:00 uur thuis. Je zet dan om 20:00 de data weer aan. De centrale maakt dan de sessie af en vervolgens worden alle MB's die verbruikt zijn in de periode van 08:00 tot 10:00 afgerond rond 20:10 en is dit de tijd die op jouw factuur komt te staan.

Omdat er een lopende internetverbinding in stand wordt gehouden, wil het voorkomen dat je maar 5MB hebt gebruikt en dat er nog 0.x MB's bijgesnoept worden in de tijd dat de internetverbinding open blijft staan. Zodoende kunnen er tussentijds registraties plaatsvinden. Dit zijn dus niet veel MB's gelukkig en het komt meestal niet voor. De centrale zal niet altijd alles afrekenen als 1 sessie omdat de internetverbinding in de meeste gevallen wel netjes afgesloten wordt voordat de optie in de telefoon uitgezet wordt.

Samenvattend:

Jij verbruikt om 12:00 uur precies 10 MB en zet je optie uit. Om 18:00 uur zet je deze weer aan en op je factuur zie je staan dat er om 19:00 uur 10.5 MB is verbruikt. Dat betekent dat de volledige verbinding tot 19:00 heeft geduurd en toen pas onderbroken is waardoor er een sessie op je factuur gezet wordt.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen en dat je dit zo wel kunt verklaren Raytje :)

Groetjes,
Angela
@Angela
Je hebt wel gemerkt dat dit topic mijn onverdeelde aandacht heeft gehad.

For what it's worth.
Je hebt het in mijn ogen zeer goed en duidelijk op (1 april:)) papier gezet.
Wat een keigoeje joekel 🙂 van een NS.:)

Geef hem/haar i.i.g. en jezelf ook meteen een giga pluim...! 🆒
Dan hebben jullie er ieder 2 wanneer je die van mij mee telt !
De tandjes, dit moet je ook maar weten 😛 Angela hartstikke bedankt dat je dit toch hebt willen doen tijdens de drukte. Ik zou je bijna een zoen geven :D

Heb ik nog 1 vraag. Die van in het start bericht om 4:30:24 van 5 MB. Hoe is die dan te verklaren. Want ik had dus die nacht geen verbinding. Die lopende sessie zou dan toch afgerond moeten worden toen ik rond 7:30 uur m'n data aanzette? Of snap ik het nu nog niet?
Reputatie 7
Badge +10
Ga door heren, dit is goed voor mijn ego en kan ik zeker gebruiken als motivatie op de late avond 😉 Bedankt voor de complimenten heren!

Inderdaad Raytje, dit moet je echt maar net weten! De eerste sessie vanuit je startbericht is blijkbaar door je telefoon afgebroken om 04:30 uur. Ook dit kan heb ik begrepen. Omdat je data uitstaat, kan er geen nieuwe sessie opgezet worden dus wordt er verder niets meer verbruikt 🙂

Je snapt hem heel goed, maar bovenstaand stukje had ik nog niet vermeld merk ik! Maakt dit het af?
Ja denk dat ik hem snap. Denk ik.. De sessie word afgesloten omdat al een tijd geen dataregistratie is en het toch een keer vast gelegd moet worden.
Is het raar als ik zeg dat je digibeten (je weet wat ik bedoel :P) niet kunt uitleggen?

Reageer