.

Beantwoord

Hoe komt het dat ik toch nog buitenbundelkosten heb gemaakt?

  • 20 July 2017
  • 8 reacties
  • 129 Bekeken

Badge
Hallo, Aangezien ik mijn mobieltje slechts voor bereikbaarheid gebruik heb ik geen internet maar alleen wifi in gebruik. Op vakantie wilde ik wel mobiel internet en heb via de app dit aangezet, met directe ingang. Niet duidelijk was of zichtbaar dat dit gebeurde maar het werkte. In de app zou net als veel andere apps een optie moeten zitten waarbij je toestemming geeft om instellingen betreffende de internet opties worden ingesteld naar wens. Tevens zou je dan moeten kunnen zien wat de opties en consequenties zijn van de instelling.
Nu dacht ik door alles uit te zetten alles weer terug stond in de oude situatie. Maar bleek toch nog buiten de bundel internet te gebruiken. Wat is buitenland bv. Blijkt zone 1 of is dit op verschillende opties anders..
icon

Beste antwoord door Jihane 21 July 2017, 10:26

Bekijk originele reactie

8 reacties

Badge
Internet
Reputatie 7
Badge +10
Hi L1no,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik kan me voorstellen dat je schrok van die buitenbundelkosten (€ 4,26). Je was nog zo goed bezig met die opties aan- en uitzetten! Je had eerst helemaal geen internetbundel, maar je hebt er tijdelijk eentje geactiveerd om te kunnen internetten in 't buitenland. Vervolgens heb je de volgende optie aangezet: 'Internet op je mobiel - buitenland', maar ook 'Internet op je mobiel'. De laatste optie gaat over Nederland.

Omdat die laatste optie nog aanstond in juli, maar je geen internetbundel meer had, was je verbruik buiten de bundel. Intussen staat die optie uit, waardoor je nog alleen kunt bellen en sms'en met je aansluiting.

Ik zie ook dat je gebeld hebt met de telefonische klantenservice. Is het nu helemaal helder? 🙂

Je geeft aan dat je liever had gezien dat er duidelijker bij stond wat de consequenties waren van de opties. Hoe zou je dat het liefst willen zien? Ook zeg je dat je zou willen dat je je internetinstellingen in zou kunnen stellen naar wens. Wat bedoel je precies? De Simyo App is er om op netwerkniveau bepaalde poorten te openen of te sluiten. Als je de optie 'Internet op je mobiel' aanzet, dan kun je internetten. Zet je 'm uit? Dan niet meer. Als je de buitenlandse opties aan- of uitzet, dan heb je de controle over of je mobiele telefoon werkzaam is in het buitenland. Hoe zie je dat precies voor je? :)

Met buitenland wordt trouwens alles buiten de Nederlandse grenzen bedoeld. Dat gaat dus niet om een specifieke zone. Wel kun je je bundels alleen in zone 1 gebruiken. Je krijgt altijd een sms als je binnen bepaalde grenzen zit. Als je in Spanje bent, krijg je een sms met de informatie dat je je in Spanje bevindt. Alle landen binnen zone 1 zijn dus oké voor je bundels. Dit kun je zelf dus in de gaten houden.

Laat je het me weten?

Groetjes,
Jihane
Badge
Hallo Jihane, bedankt voor je reactie. Veel van de vragen en problemen kunnen mogelijk opgelost worden door binnen de app en website instel mogelijkheden te creëren.
Mijn idee gaat uit van een instelpagina waarin je zaken als telefonie sms en internet met opties kunt instellen. De de app zou de mogelijkheid moeten hebben dat dmv toestemming geven (zoals gebruikelijk) instellingen in de telefoon automatisch worden aangepast. Voorbeeld Internet: Uit /Aan Regio Nederland (geen rooming), Europa zone 1 (rooming), zone 2 etc. UIT/AAN met achter de opties een uitleg dmv van een vraagteken oid.
Als de instellingen naar wens zijn aangevinkt of uit- of aangezet, zou je e.e.a. moeten bevestigen. Met het bevestigen is het misschien mogelijk dat er een bevestiging mail wordt gestuurd met de instelling en de daaraan verbonden consequenties. vb. U heeft geen bundel en betaald nu voor internet. vb U heeft geen bundel maar heeft ook geen internet, anders dan via wifi. Komt de verwachte mail niet dan is de instellingswijziging kennelijk niet doorgekomen of is er een storing of instellingsfout.
Denk dat het wel minder inkomsten oplevert maar meer tevreden klanten. In mijn geval gaat het maar om een klein bedragje maar je zult er zoals velen weken later achter de instellingsfout komen.
Mede door het verwarrende dat buitenland nu ook buitenland binnen je bundel kan zijn..
Groet
Badge +7
Hoi L1no,

Bedankt voor je feedback. We hebben al verschillende netwerkinstellingen in onze app en op Mijn Simyo. Je kunt bij Instellingen > Netwerkinstellingen zelf instellen of je:
- Wilt kunnen bellen naar informatiediensten
- Wilt kunnen bellen en sms'en in het buitenland
- Wilt kunnen internetten in Nederland
- Wilt kunnen internetten in het buitenland (geen onderscheid in zones. De zones zijn gebaseerd op tarieven, hier kunnen we technisch geen onderscheid in maken).

Mis je hierbij nog iets?

Ik vind het wel een goed idee van je om een bevestiging per mail te versturen zodra je een optie aan of uit zet. Hierbij kunnen we dan ook de consequenties vermelden. Ik heb je idee opgehangen aan onze 'Wall of Change'. Hierop hangen we alle goede ideeën en suggesties van onze klanten. Een speciaal team gaat vervolgens kijken of je idee haalbaar is.

Als je nog andere vragen of suggesties hebt, dan hoor ik dat graag.

Groetjes,
Samantha
Badge
Ja.. Samantha,
Ik mis de toestelinstellingen. Deze kunnen over het hoofd worden gezien, vergeten, of verkeerd staan waarvan je je niet bewust bent of kunt zijn. Hierbij kun je denken als Internet uit/aan en rooming uit/aan verder kreeg ik een opmerking van een meedenker die graag ook updaten van apps uit/aan zetten om bij een niet wifi verbinding updaten van apps niet verstandig is of kan zijn.
Als Internet op je telefoon aan staat kan je ongewild (misschien) gewoon gebruik maken van jullie diensten en is het buiten de bundel. Dat is mijn punt.. Gewoon een pagina in de app waar je alles zowel de toestel instellingen en netwerkinstellingen van jullie kunt overzien.

Groetjes
Updaten van apps kun je enkel wijzigen in de instellingen van het toestel. Het is voor providers niet mogelijk omdat te regelen.

Hiervoor zul je je dus moeten wenden tot je telefoon. Bij Android regel je dat trouwens in de instellingen van de Google Play store. Hoe dat voor de iPhone geregeld is weet ik helaas niet.
Badge
Ray ..
Bedankt voor je reactie.. dacht dat een app (uiteraard na jouw toestemming) de toestelinstellingen kan aanpassen.
Uit de vele reacties over misverstanden over binnen de bundel wel of niet een bundel aan of uit en het oplopen van ongewilde kosten door een instelling was mijn idee geboren. Ik hoop dat ze er wat mee kunnen.. al is het maar uitlezen van je instellingen van je telefoon (wat wel moet kunnen) en de netwerkinstellingen van de provider,
op deze manier kun je (dacht ik) eenvoudig aangeven of alles naar wens is ingeschakeld of juist niet en kan mogelijk onder aan de pagina middels een bevestiging een reactie email je op de hoogte brengen of het goed is ingesteld.

Gr..
Reputatie 7
Badge +10
Hoi L1no,

Goed idee! Het is alleen voor een provider niet mogelijk om in de diepe telefooninstellingen te graven. Dat zou een heleboel algemene regels overtreden 😉

We proberen toch wel zo goed mogelijk te informeren hierover. Heb je nog andere ideeën?

@ Ray, dankjewel voor je reactie!

Groetjes,
Jihane

Reageer