.

Verbruik gemeten op verkeerde tijdstip


Ja, ook ik als forum expert kan wel eens aanlopen tegen iets wat vreemd is, of er vreemd uitziet. Gisteren, 29 maart 2016, werd ik omstreeks 7:30 uur wakker en zag ik dat Ziggo storing had. Ik kon dus niet op m'n wifi. Ik heb toen voor ongeveer een uur / 1.5 uur op m'n dataverbinding zitten internetten. Omstreeks 09:00 uur was de storing bij Ziggo opgelost, dus data uit en wifi aan. Iets wat ik hier ook altijd meegeef als tip. Er word hier ook wel eens geadviseerd om je internet op netwerk niveau uit te zetten maar dat is a omslachtig en b moet dat niet nodig zijn vind ik.

Nu vraag ik mij af of Simyo een glazen bol heeft, want het verbruik tussen 07:30 uur en 09:00 uur is niet gemeten, maar er is wel verbruik gemeten rond 04:30 uur op het moment dat ik nog in dromenland was en m'n telefoon met geen enkele vorm van internet verbonden was.

Ook gisteren avond is er verbruik gemeten die ik niet kan verklaren. Het gaat weliswaar om een klein beetje data maar vind het tocht apart. Mijn Data stond op dat tijdstip niet aan. Ik zat voetbal te kijken en ondertussen op Facebook.

Dit zou dus kunnen betekenen dat mijn telefoon, ondanks dat 3G/4G uit stond toch data verbruikt. Iets wat dus absoluut niet zou mogen, want wie wint daar nou iets mee. Of gaat er toch iets mis bij Simyo?

Of zijn het de Chinezen die ons in het westen bespioneren? 😃



Het gaat in deze om kleine verbruiksaantallen maar vind het toch wel een onderzoekje waard..

198 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ray,

Oef... Mijn welgemeende excuses. Ik had dit niet zo lang moeten laten liggen. Ik neem hier de volledige verantwoordelijkheid voor. Ik heb je ook een privébericht gestuurd waarin ik dit tegen je zeg, omdat ik je niet het gevoel wilde geven dat er niet naar je geluisterd werd. Je weet dat je belangrijk bent voor ons, en ik zou je nooit anders willen laten denken. Kom je weer 's een keertje langs? Dan trakteer ik je op een lunch ;)

Dat gezegd hebbende, ik heb per direct een e-mail naar mijn collega's van de technische dienst gestuurd. Ik weet dat je dit vaker al hebt gehoord, maar ik beloof je dat ik binnen een week een update kan geven.

Tot megasnel!

Groetjes,
Jihane
Ik heb je privé bericht beantwoord.

Ik wacht je reactie weer af.. :)

Afspreken lijkt me leuk als dan ook iedereen er is. 😃
Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal!

Ik heb net een gesprek gevoerd met één van onze beste technici 🙂 We hebben samen een plan opgesteld om dit te tacklen. We gaan een e-mail sturen naar de netwerkspecialisten, zodat alles netjes zwart-op-wit staat. Daarna sturen we die e-mail weer door naar de partij die achter de netwerkspecialisten zit: daar komt namelijk nóg een groep specialisten kijken. Daar gaat die e-mail naartoe. Ik wil namelijk concreet antwoord op de volgende vragen:

- Wanneer wordt een datasessie gestart? Als je je mobiel data aanzet? Waarom komen die tijden dan niet altijd met elkaar overeen?
- Wanneer wordt een datasessie beëindigd?

Ik zal hier updates plaatsen!

Groetjes,
Jihane
@Jihane Zo'n beetje de vragen die ik ook heb. Aangezien ik vaak zie dus dat er een tijd staat voor dat het internet überhaupt aangezet word en dat weer bots wat klanten zien op hun MijnSimyo.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

De e-mail is verstuurd 🙂 Nu nog wachten op antwoord.

Groetjes,
Jihane
Krijg nou wat..🤔 Zijn er dingen aangepast? Het klopte vanmorgen zowaar. En MijnSimyo binnen 2,5 uur bij gewerkt. Ik weet niet wat ik mee maak 😱

Je zou er emo van worden pfff 😢😉

Binnen een uur😱

Gekkehouse 🕺🕺

@Angela en @Jihane

Ook vandaag zijn de tijden precies als wat ik zelf heb waargenomen. En MijnSImyo binnen het uur bijgewerkt.

Er is dus degelijk iets veranderd lijkt..
Reputatie 7
Badge +10
Misschien hebben ze stiekem iets opgelost en het ons niet laten weten 😞 Jihane, heeft volgens mij nog niets concreets te horen gekregen.
Het is wel hoopgevend 😃

Wel ff afkloppen *klop* *klop* 😛
Het waren 3 leuke dagen 😔
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray!

Oh! Wat bijzonder! Kan ik uit je laatste berichtje halen dat het bij drie dagen bleef, en dat het nu weer minder logica in zit?

Ik heb vorige week telefonisch contact gehad met een netwerkspecialist, nadat ik de e-mail heb verstuurd. Deze vriendelijke man wist me het één en ander te vertellen. Hij zei dat er een verschil zit tussen een datasessie en dataverbruik. Zo kun je in Mijn Simyo alleen je verbruik zien, maar zien ze bij de netwerkspecialisten ook de sessie. Hij gebruikte en verkeersmetafoor. Zo zei hij het volgende: "Je kunt een datasessie vergelijken met een weg met groen licht. De weg is open en klaar voor gebruik, maar dat betekent niet dat er per se auto's overheen rijden. Op het moment dat de eerste auto begint te rijden, dat is waar het verbruik begint. Als de laatste auto klaar is met rijden, dan kan de sessie nog gewoon openblijven."

Op Mijn Simyo zie je dus alleen de autootjes. Maar dan vraag je je natuurlijk af: waarom komen die tijden niet altijd overeen?

Ik heb deze vraag uiteraard gesteld. Soms rijdt er een fietsje over deze weg. Omdat dat verbruik (van een paar KB) niet groot genoeg is om een eigen regel te verdienen op de verbruikslijst, wordt er gewacht tot er wat er meer verbruik heeft plaatsgevonden. Dan wordt dit verbruik samengebundeld met de andere fietsjes. Dan komt er een tijdstip bij te staan dat misschien niet helemaal klopt, maar het aantal MB's klopt altijd wel. Dit schijnt vaker te gebeuren, dat samenbundelen van verbruik.

Hij zei tevens dat een internetsessie altijd start zodra je internetoptie aan wordt gezet op je mobiel, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat er meteen verbruik plaatsvindt. Als je op dat moment dan ook echt gaat internetten, dát is dan pas verbruik.

Heb je iets aan deze informatie? 🙂 Het kwam erop neer dat de tijden wellicht niet altijd kloppen maar de MB's wel, en dat het systeem daarachter vrij ingewikkeld is (met het samenbundelen), waardoor dit niet echt aangepakt wordt. Als er een probleem was met de hoeveelheid MB's, dan zou dat (overduidelijk) een groot probleem zijn. Dit zou aangepakt moeten worden. Maar dit wordt niet geclassificeerd als probleem, begreep ik van de netwerkspecialist.

Groetjes,
Jihane
Hoi @Jihane,

Goed verhaal alleen het klopt niet helemaal wat die vriendelijke snuiter jou hebt verteld. Ik zal het toelichten, misschien heeft hij daar nog antwoord op. En ja, het bleef bij 3 dagen dat het wel klopte qua tijd en waarom dan niet altijd denk ik zo.


Hij zei tevens dat een internetsessie altijd start zodra je internetoptie aan wordt gezet op je mobiel, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat er meteen verbruik plaatsvindt


Dit klopt dus gewoon niet, sterker nog dit is absoluut niet waar. Ik heb printscreens getoond van tijden op moment dat het mobiele internet uitstond, reeds een aantal uur en waarop er niks gemeten kan worden. Ook niet een fietser of 2.

Voorbeeldje op pagina 4 van dit topic..

Toch leuk die waarzeggers bij KPN. Misschien kunnen ze in het vervolg ook even de Lotto nummers doorgeven :8

Die tijden zijn echt lachwekkend. Om 00:45u lag ik te slapen, half 04:30 ging mijn wekker, om 05:08 uur deed ik m'n mobiel internet aan en rond 05:45u weer uit.

Verbruik klopt wel hoor, maar die tijden?? Kijk, ik weet inmiddels wel een beetje hoe het werkt, maar ook ik wil duidelijkheid. Dat is bekend. Maar dit kun je niet uitleggen aan de gemiddelde klant. Dus echt week van de waarheid.




Ik had die dag ochtenddienst en dus de reden waarom ik zo vroeg op moest. Meestal ga ik dus rond 22u slapen. Als ik thuis ben is mijn telefoon verbonden met Wifi en niet met het Simyo netwerk. En als ik slaap dan staan beide internet opties uit. Hier zou dus om 0:45:13 uur een sessie gestart zijn omdat mijn internet aangezet zou zijn. Best knap als je ligt te slapen.

Ik vind het dus niet duidelijk genoeg.
Zoals ik 8 dagen geleden al schreef. Meneer van KPN lult uit z'n nek.

Zie overzicht vandaag. Om 4:54:27 uur lag ik nog heerlijk te slapen. 4G en Wifi stonden uit. 4g ging rond half 10 aan want toen ging ik de deur uit. Die 3,08 MB staan verkeerd 🙄


PS. Valt dit ook onder prioriteiten stellen? 🤔
Ik stop er mee. Angela weet waarom. Heb mijn best gedaan, niet alleen voor mijzelf maar voor alle klanten. Pluspunt is dat het er op lijkt dat de updates van het verbruik soms sneller lijkt te gaan.

Dit keer is het definitief. Ik ben er klaar mee.

Op de originele vraag, waarom staan er tijden op het MijnSimyo overzicht als er op dat moment geen sprake was van verbruik, is nooit echt beantwoord. De ene zegt dit, de andere zegt dat maar geen enkele keer klopte het.

Daarom markeer ik dit bericht als beste antwoord.

Vind het echt jammer.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray,

Jeetje! Kijk, ik begrijp je frustratie, hoor. Desondanks ga ik toch nog voor je aan de slag. Ik was van plan te bellen met NS, maar ik heb besloten om een e-mail te sturen naar hetzelfde mailadres als vorige keer. Dan weet ik namelijk zeker dat ik een expert aan de telefoon krijg, snap je?

Ik zal hier dus ook een update plaatsen. Sorry, ik heb je antwoord dus ook ongemarkeerd. Ik wil hier namelijk nog wel achteraan om een definitief antwoord te vergaren.

Groetjes en tot snel,
Jihane
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ray (en iedereen die meeleest!),

Aan het einde van de dag gisteren werd ik teruggebeld door de specialist van KPN. Hij legde me uit wat het verschil was tussen een datasessie en dataverbruik (met het metafoor dat ik eerder ook heb gebruikt, over de snelweg en het stoplicht en de auto's). Ik bracht ter sprake dat ik vooral geïnteresseerd was in starttijden van het verbruik, want als een toestel uitstaat bijvoorbeeld, dan hoort er geen starttijd tevoorschijn te komen.

Ik heb de hele situatie gedetailleerd uiteengezet, maar hij bleef erbij dat als er een starttijd aangegeven staat, deze ook gewoon klopt. Hij voegde hieraan toe dat er geen issue bekend is waarin dit fout gaat. Hij gaf ook aan dat het misschien aan het toestel en de instellingen kon liggen.

Ik heb hier vooral twee dingen uit gehaald. Ik vond het frustrerend dat het probleem niet geadresseerd werd op een concrete manier. Er werd stellig volgehouden dat er niets aan de hand was. Naast dit gevoel, begon het ook bij mij te dagen dat er hoogstwaarschijnlijk geen groter antwoord gaat komen. Het klinkt enorm onbevredigend, maar ik ben bang dat dit geen mysterie is dat heel oplosbaar is. Zoals jij ook weet, zijn we hier echt heel lang mee bezig geweest. Het feit dat we binnen een week niet een kant-en-klaar antwoord hadden, zegt eigenlijk al genoeg.

Ik laat alles ongemarkeerd, want ik wil aan jou overlaten wat je markeert (en óf je iets markeert).

Groetjes,
Jihane
Hi @Jihane en iedereen die meeleest haha..

Zoals ik eerder schreef klopt het niet wat die beste man(nen) of vrouwen van KPN zeggen.

Toen ik zit probleem de eerste keer aankaartte had ik een Huawei p8 lite, daarna heb ik nog een Lenovo P2 gehad en ligt er in de la een GM 5 plus D en gebruik ik nu de Nokia 6 dualsim. Tiury werkte nog bij Simyo ;)

Op al deze genoemde telefoons heb ik ervaren dat de tijden op MijnSimyo afwijken van de daadwerkelijke tijd. De geplaatste print-screens als bewijs.


Hij voegde hieraan toe dat er geen issue bekend is waarin dit fout gaat. Hij gaf ook aan dat het misschien aan het toestel en de instellingen kon liggen.


Dit zou dus betekenen dat al mij toestellen het toelieten dat er mobiel data verbruikt werd terwijl dit uitstond? Wel heel toevallig.

Dat er verder geen Issue bekend is klopt niet. Ik heb meerdere geluiden erover gelezen maar daar bleef het bij. Zelfs Franswon heeft het volgens mij wel eens geopperd.

Wel heb ik gemerkt dat er zo nu en dan een zeer vlotte bijwerking is van de MijnSimyo omgeving en dat de tijden dan ook vaak, niet altijd, kloppen.

Ik denk dat we een besluit moeten nemen en er een officieel punt achter te zetten. Want het antwoord vanuit KPN komt er niet denk ik zo.

Groetjes 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Het is altijd super vervelend als we niet met een oplossing kunnen komen. Tiury en ik hebben er toen die tijd al aandacht aan besteed, Samantha is erg vaak in contact geweest met KPN en nu ook Jihane. Hoe balen het ook is, denk ik dat het besluit om dit te stoppen verstandig is. Meer uitleg gaan we niet krijgen ben ik bang. En als we uitleg krijgen, is dit vaak precies niet het antwoord wat we nodig hebben.

Ik ga dit aparte subforum dan ook verwijderen. Waar wil je dat ik het topic neerzet Ray?

Groetjes,
Angela
Ik deel dit volkomen @Angela. Ik denk dat het topic het meest recht heeft in het subforum voor MijnSimyo en de MijnSimyo app. Tevens denk ik dat we topic van vraag naar discussie moeten omzetten aangezien de vraag nooit echt beantwoord is.


Ik wil wel iedereen bedanken van Simyo die hier aan meegewerkt heeft ondanks dat het resultaat niet is waar we alleen op hoopte.
Reputatie 7
Badge +10
Helemaal goed! Ik zal dit deze week gaan aanpassen en het onderwerp inderdaad veranderen in een 'discussie'. Dat is zeker beter passend.

Nogmaals sorry dat we het niet bevredigend kunnen oplossen. Wie weet, krijgen we in de toekomst nog eens de kans om het goed uit te zoeken met iemand van KPN die ons meer kan vertellen.

Reageer