.

Vermeld geen privacy gevoelige gegevens melding

  • 3 October 2016
  • 49 reacties
  • 938 Bekeken

Reputatie 7
Wat mij opvalt is, dat met enige grote regelmaat topics worden gestart of reacties worden gegeven waarbij klanten zo ontzettend veel privacy gevoelige informatie geven, zoals volledige naam- en adresgegevens, telefoonnummers, bankrekening nummers, simkaart nummers, etc etc. Hierdoor wordt het bijna wel heel erg gemakkelijk gemaakt om identiteitsfraude te plegen. Alleen een paspoort of rijbewijs ontbreekt nog...... Deze situatie is naar mijn mening zéér onwenselijk!!!

De reden hiervan is naar mijn mening gelegen in het feit, dat niet iedereen zich ervan bewust is, dat dit forum openbaar is en niet afgesloten is. En daarnaast al zou het niet openbaar zijn of afgesloten zijn dan nog. Zonder te zijn ingelogd kan tenslotte door iedereen een groot gedeelte van het forum worden ingezien.
Dit is uiteraard prima en wel wenselijk, maar de (nieuwe) posters moeten er wel (nog) nadrukkelijker op worden gewezen.

Het lijkt naar mijn mening raadzaam om iedereen die een topic opent en/of een reactie plaatst hier (nog) eens op te wijzen. Ook al is dit natuurlijk een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid hoe hij/zij met zijn/haar gegevens omgaat, maar Simyo zou de mensen hier wel nadrukkelijk op kunnen wijzen door bijvoorbeeld in het scherm waar een reactie kan worden geschreven hier men met een duidelijk, wellicht 'schreeuwerige', melding op te wijzen.

49 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Is het niet beter om de toegang tot dit forum te beperken tot klanten met een actieve Simyo pre-paid of sim-only aansluiting? Dit forum is toch primair van belang voor Simyo klanten.
Reputatie 7
Zou zeker een eerste stap kunnen zijn, maar nog steeds zou men er op moeten worden gewezen geen privacy gevoelige informatie te delen, zeker daar het forum inmiddels meer dan 30K leden telt.

Ik wil niet zover gaan, maar ik zou het bijna een zorgplicht willen noemen....
Reputatie 3
Badge +5
Hoi RicoK,

Enorm fijn dat je je zo bekommert om de privacy van onze Forumgenoten. Dat is heel prettig. Wij zijn er inderdaad bewust van dat niet iedereen even voorzichtig omgaat met zijn gegevens. Waar wij het zien gebeuren, geven wij het ook aan en verwijderen wij ook de desbetreffende gegevens uit het topic, zoals bekend natuurlijk.

Het idee in de vorm van een waarschuwing te plaatsen bij het openen van een topic of het schrijven van een reactie is een hele goede! Toevallig dacht ik hier aan enkele weken terug. Ik zal het ditmaal echt doorzetten en plakken op de welbekende 'Wall of Change' en bespreken met moederator Angela.

@Scotsman, ook jouw mening neem ik mee! Dankjewel!

Groetjes,
Ilias
Reputatie 7
En voor Simyo, mocht het ooit zover gaan komen, ik acht de kans niet heel erg groot, maar je weet dit nooit natuurlijk, dat Simyo een claim aan de broek krijgt vanwege het onzorgvuldig omgaan met.... of het niet hebben gewezen op.... dan is Simyo in ieder geval ingedekt door het afgeven van een dergelijke waarschuwing.
Reputatie 3
Badge +5
Hoi RicoK,

Een goed punt die je maakt! We verwachten niet dat het ooit zover gaat komen, omdat we adequaat reageren op dergelijke situaties, maar desalniettemin kan het geen kwaad om voorzorgsmaatregelen te nemen! Ik zal dit als argument voor de aanpassing vermelden bij het idee! Dankjewel!

Groetjes,
Ilias
Ook ik zie dit met regelmaat. Ik denk dat je kunt waarschuwen maar dat dat niet helpt. Regelmatig waarschuwen wij maar dan nog...... Eigen verantwoordelijkheid, begrijp ik, maar ik zie eerder een oplossing in wanneer forum experts hier een helpende hand kunnen bieden en in een gebied met iets meer voorrechten mede deze informatie kunnen verwijderen/maskeren.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Friesian,

Dit is zeker een punt waar we over na kunnen denken. Ik heb al eens eerder gevraagd of het mogelijk zou zijn om enkele van jullie extra rechten te geven. Helaas is deze optie er nog niet. Het is of alle rechten of 'geen' om het maar zwart/wit te zeggen. Je bent dus een forumgebruiker met de bijbehorende mogelijkheden of een moderator met alle rechten.

Het zou heel erg mooi zijn als we dit konden splitsen en de 'rechten' los kunnen toekennen. Zo zou ik jullie de mogelijkheid kunnen geven om berichten aan te passen maar niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld het telefoonnummer van het forumlid te kunnen zien. Nogmaals, deze mogelijkheid bestaat op dit moment niet, maar zou een mooie ontwikkeling zijn vanuit Insided voor in de toekomst.

Ik zal eens navragen of we een melding kunnen geven op het moment dat je een topic aanmaakt of een reactie plaatst. Als hier al een bericht komt te staan met 'let op, deel geen persoonlijke gegevens in je bericht. De moderators kunnen jouw gegevens zien aan de hand van jouw forumaccount'. Is dit al een stapje in de goede richting?

Groetjes,
Angela
Reputatie 7
Badge +9
Een waarschuwing dat geen privacy-gevoelige informatie moet worden gegeven wanneer iemand een nieuw topic aanmaakt lijkt me een goede zaak.
Daar voor hebben jullie ook mijn stem.. Lijkt mij een goed idee..
Angela, ik zag het in het weekend gebeuren in een topictekst. Een stapje is goed een stap zou beter zijn zo gezegd. De tijd zal leren.
Reputatie 7
....... Als hier al een bericht komt te staan met 'let op, deel geen persoonlijke gegevens in je bericht. De moderators kunnen jouw gegevens zien aan de hand van jouw forumaccount'. Is dit al een stapje in de goede richting?

Groetjes,
Angela


Mijn inziens is dit zéker een stap in de goede richting!
Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal,

We hebben het hier inderdaad intern over gehad! Een waarschuwing zou heel handig zijn hierin: het probleem is vaak ook simpelweg dat men niet weet dat de moderators inzicht hebben in telefoonnummers, zonder dat deze expliciet gedeeld worden. Ik denk dus dat een dergelijke melding veel uit zou maken!

Ik kan natuurlijk nog niks zeggen over de uitvoering hiervan, maar mocht dit gebeuren, dan zullen jullie daarvan op de hoogte worden gesteld 🙂

Zijn er nog andere ideeën om dit te bewerkstelligen? Of zijn we het eens over de handigste methode?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Wat fijn. TOP!!

Ik denk, dat een dergelijke waarschuwing/melding veel oplost.
Reputatie 3
Badge +5
Hoi RicoK,

Jij bedankt, RicoK! Het meedenken is echt heel erg gewaardeerd!

We laten het weten!

Groetjes,
Ilias
Wat fijn. TOP!!

Ik denk, dat een dergelijke waarschuwing/melding veel oplost.

Sorry hoor maar ik houd zeer grote twijfels. Tis nie anders...
Reputatie 5
Badge +8
Het is natuurlijk even afwachten Friesian, maar laten we positief blijven 😉

En als er toch privacy gevoelige informatie op het forum verschijnt, passen we het zo snel mogelijk aan.

Groetjes,
Sean
Reputatie 7
Dit is toch echt wéér een voorbeeld (https://forum.simyo.nl/prepaid-68/wil-mijn-prepaid-opzeggen-beltegoed-overzetten-dat-36662). 😞 Deze TS vermeldt gelukkig net geen adresgegevens.

Ik weet niet of de TS zelf de kruisjes heeft geplaatst of dat de moderators dit hebben gedaan, maar feit blijft dat deze mensen tegen zich zelf moeten worden beschermd!!!
Dat heeft TS zelf gedaan op advies van Scotsman. Toen ik regaeerde en Simyo wees op een foutje cq. stukje onduidelijkheid plaatste TS wederom zijn nummers. TS had mij verkeerd begrepen. Toen heeft hij ze weer weggehaald.

Samantha heeft het nog iets uitgebreider gedaan voor hem.

Het blijft een punt dat mensen lukraak privé gegevens op het internet / forum kwakken zonder zich te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi heren,

Ik ben het met jullie eens! Het blijft uiteraard een stukje eigen verantwoordelijkheid wat jij wel en niet op het forum zet en wij doen ons best om het zo snel mogelijk aan te passen als er te veel informatie staat. Wat betreft de melding die wij besproken hebben in dit topic, dit ligt bij Insided. Het duurt altijd even voordat we dit door kunnen voeren. Denk hierbij aan het ontwikkelen, de tijdsplanning van Insided en een stukje financiën. Zoals gezegd, zijn we er mee bezig en ik hoop dat het snel ontwikkeld kan worden 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal,

Ik heb een update 🙂 Een balk maken die te zien is als je een nieuw topic maakt, kan wel maar is lastiger te realiseren. Ik heb bedacht om nu de tekst aan te passen die in het veld staat waar jij je bericht tikt. Hier staat nu 'Stel hier je vraag'. We gaan hier een extra melding plaatsen. Zodra dit gebeurd is, laat ik het weten. Ik ben namelijk nieuwsgierig naar jullie mening hierin.

@Friesian, de melding bij het registeren wordt ook aangepast. Zowel de tekst die erboven vermeld staat, als de tekst in de balk. We gaan hier 2 keer aangeven dat het niet verstandig is om je telefoonnummer te gebruiken omdat dit openbaar getoond wordt.

Bedankt voor jullie input, heren 🙂

Groetjes,
Angela
Reputatie 7
Dit lijkt me een juiste stap in de goede richting. Ik ben benieuwd.
@Angela, kan de tekst bij het vlaggetje ook aangepast worden?
Spam, belediging en PRIVACY info.

De tijd zal leren wat het effect is, hoop op beter, maar behoud mijn twijfels. :)

Wat betreft eigen verantwoordelijkheid, zelf heb ik bij mijn allereerste kennismaking met een forum die fout ook gemaakt. Doordat ik het niet wist toentertijd. Lopen begint met vallen. 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Het is aangepast heren 🙂 De tijd zal het leren en ik hoop dat het gaat helpen. Anders gaan we weer verder kijken. Bedankt voor jullie input hierin!



@Friesian, wat betreft de tekst bij het vlaggetje, dat ga ik ook navragen voor je :)

Groetjes,
Angela
Reputatie 5
Badge +10
Hee allemaal,

Het stukje van forum experts minimale rechten te geven. (bewerken van berichten) hebben we al eens besproken hier met het antwoord van Simyo daarop. Technisch gezien niet mogelijk.

Zelf ben ik een beetje thuis in forum systemen (MyBB en SMF) en daar ben ik gewend rechten echt te kunnen splitsen. Van het simpel posten van topic's in bepaalde onderwerpen tot complete forum groepen met eigen onderwerpen. (afgeschermd)

Terugkomend op het probleem. Privacy gevoelige informatie delen.
Waarschuwen doen we met elkaar heel veel. Onder andere op het gebied van Juridische zaken. Het beruchte vinkje "Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden." ik zal denk ik een van de weinige zijn die die dingen van a tot z leest.

Zijn er nog privé gegevens gepost de afgelopen 10 dagen?

En voor Simyo, mocht het ooit zover gaan komen, ik acht de kans niet heel erg groot, maar je weet dit nooit natuurlijk, dat Simyo een claim aan de broek krijgt vanwege het onzorgvuldig omgaan met.... of het niet hebben gewezen op.... dan is Simyo in ieder geval ingedekt door het afgeven van een dergelijke waarschuwing.

Ik vind het een best leuke stelling Rico. Vanuit juridisch oogpunt zeker.
Primaire vraag is, merk ik op, aansprakelijkheid bij eigen fout.
Er kan een claim komen op dit gebied, maar zal niet slagen door eigen fouten.
Probleem is namelijk dat je naar "gewoonte" ermee bekend moet zijn dat je niet je gegevens laat slingeren ergens.
Zoals de rechtbank dan zal zeggen, maar niet met deze woorden want dat is niet netjes, eigen schuld dikke bult!
Reputatie 7
Badge +10
Hi Maikel.twinnie,

Precies - het gaat hierin niet eens echt om de juridische oogpunten, maar om hoe we onze klanten zo goed mogelijk kunnen beschermen. Privacy-gevoelige informatie wil je namelijk niet op een openbaar forum hebben, puur omdat je niet wilt dat iemand met slechte intenties zijn/haar handen daarop krijgt.

Ik hoop dat deze waarschuwing helpt 🙂

Groetjes,
Jihane

Reageer