.

Vermeld geen privacy gevoelige gegevens melding

  • 3 October 2016
  • 49 reacties
  • 938 Bekeken

Reputatie 7
Wat mij opvalt is, dat met enige grote regelmaat topics worden gestart of reacties worden gegeven waarbij klanten zo ontzettend veel privacy gevoelige informatie geven, zoals volledige naam- en adresgegevens, telefoonnummers, bankrekening nummers, simkaart nummers, etc etc. Hierdoor wordt het bijna wel heel erg gemakkelijk gemaakt om identiteitsfraude te plegen. Alleen een paspoort of rijbewijs ontbreekt nog...... Deze situatie is naar mijn mening zéér onwenselijk!!!

De reden hiervan is naar mijn mening gelegen in het feit, dat niet iedereen zich ervan bewust is, dat dit forum openbaar is en niet afgesloten is. En daarnaast al zou het niet openbaar zijn of afgesloten zijn dan nog. Zonder te zijn ingelogd kan tenslotte door iedereen een groot gedeelte van het forum worden ingezien.
Dit is uiteraard prima en wel wenselijk, maar de (nieuwe) posters moeten er wel (nog) nadrukkelijker op worden gewezen.

Het lijkt naar mijn mening raadzaam om iedereen die een topic opent en/of een reactie plaatst hier (nog) eens op te wijzen. Ook al is dit natuurlijk een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid hoe hij/zij met zijn/haar gegevens omgaat, maar Simyo zou de mensen hier wel nadrukkelijk op kunnen wijzen door bijvoorbeeld in het scherm waar een reactie kan worden geschreven hier men met een duidelijk, wellicht 'schreeuwerige', melding op te wijzen.

49 reacties

Reputatie 5
Badge +10
https://forum.simyo.nl/bellen-netwerk-85/waarom-zijn-de-tarieven-voor-gesprekken-zone-1-soms-verschillend-37041/index1.html#post152812

Vandaag eentje met screenshot nog.

In de reactie balk staat Jou reactie.... Kan daar misschien ook nog een veiligheidsmelding komen van post geen privacy gevoelige informatie?
Reputatie 6
Badge +7
Hoi maikel.twinnie,

Poeh, bedankt voor je oplettendheid!

Ik heb de bijlage gelijk verwijderd en de topicstarter hiervan op de hoogte gesteld.

Fijn dat je met ons meedenkt! Ik zal Angela vragen wat de mogelijkheden zijn voor een extra veiligheidsmelding bij het plaatsen van een bijlage.

Groetjes,
Asma
Ik zie nog steeds 06 vermeldingen etc. voorbij komen. Maarja dat heb je als mensen niet lezen maar gewoon doen.
Badge +7
Hoi Raytje,

Je hebt gelijk, ik zie soms ook nog persoonlijke gegevens voorbij komen. Al heb ik wel het idee dat het minder vaak gebeurt dan eerst. Ook heb ik het gevoel dat sommige mensen zich er ook niet helemaal bewust van zijn wat de gevolgen kunnen zijn als je je nummer in het openbaar zet. Op twitter en Facebook kom ik dit ook wel eens tegen. We hebben ze in ieder geval nu gewaarschuwd, wat ze er mee doen is natuurlijk een tweede.

Als jullie nog tips hebben over hoe we ze nog beter kunnen waarschuwen, horen we dat graag!

Groetjes,
Samantha
Ik weet niet of Insided kan toepassen dat als je gebruikersnaam begint met 06 dat je dan een foutmelding krijgt met de mededeling dat dit niet mag / kan. ?

Is dus van toepassing voor de klanten die voor het eerst een forumaccount aanmaken.
Reputatie 7
Nee, niet alleen voor klanten die voor het eerst een account aanmaken. Ook voor klanten die al een account hebben, want ook in het topic zelf wordt dikwijls privacy gevoelige info als telefoonnummers vermeld.

Wat mij betreft mag die melding er nog meer uitspringen.
Nee, niet alleen voor klanten die voor het eerst een account aanmaken. Ook voor klanten die al een account hebben, want ook in het topic zelf wordt dikwijls privacy gevoelige info als telefoonnummers vermeld.

Wat mij betreft mag die melding er nog meer uitspringen.


Klanten die al actief zijn kunnen geen gebruikersnaam maken die begint met 06 of hun gehele nummer bevat. Wij kunnen het immers ook niet zelf aanpassen. Jij doelt op de tekst in het vlak waar je het bericht typt.
Reputatie 7
Ja, daar doel ik op. In het veld waar je je post kan ingeven wordt vermeld dat het niet raadzaam is privacy gevoelige info te vermelden, omdat dit een openbaar forum is, etc. etc.. Deze melding zou wat mij betreft gerust meer mogen opvallen.

@ Simyo: Dit zeggende besef ik mij nu, dat deze melding alleen in de openingspost staat. Wat nu als een nieuwe gebruiker een oud topic aanhaalt en daar verder gaat en zijn eigen probleem/issue/verhaal kwijt wil? Dan krijgt deze nieuwe nietsvermoedende :? nieuwe gebruiker geen melding.
Dat is 1 van de redenen dat ik twijfels houdt en meer zie in meer ruimte om als forum expert in te kunnen grijpen. Net zoals er mensen nodig zijn zoals Ray met zijn soort werk. :)

Je kunt waarschuwen tot je een ons weegt, maar of het helpt.....:8
Reputatie 5
Badge +9
Jullie hebben helemaal gelijk mannen!

Top dat jullie zo goed met ons meedenken zodat dit soort fouten/misverstanden in de toekomst minder zullen voorkomen.

Angela heeft contact met Insided en zij zullen samen kijken hoe dit het beste op te lossen is. Het is inderdaad een terugkerend probleem. Super dat jullie met deze suggesties komen.

Hebben jullie nog meer tips over dit onderwerp of over iets anders, laat het ons weten!

Groetjes,
Caspar
Even iets, recht uit de praktijk, wat zelfs ons als forum expert kan gebeuren.

Iemand heeft 06 als gebruikersnaam en je quote zijn/haar reactie, dan is het aan te bevelen het 06 nummer al dur tussen uit te laten. Anders kan het zijn dat de gebruikersnaam door jullie mods wel wordt verandert maar de originele naam blijft dan staan in het bericht als QUOTE.

Voorbeeld...

[......]
Reputatie 5
Badge +8
Scherp Friesian!

Ik had dit laatst met een klant die zelf zijn forumnaam had laten aanpassen. Een week later kreeg ik de vraag waarom zijn oude naam nog steeds zichtbaar was op het forum. Het bleek om een quote te gaan. Voor ons moderators ook iets om in de gaten te houden.

Bedankt voor de tip!

Groetjes,
Sean
Reputatie 7
Badge +10
Ook de tekst in het reactie-veld is aangepast 🙂 We kijken nog even aan hoe dit gaat!

Reputatie 7
Mij viel het al op. Goed bezig zo lijkt me. Je moet wel een ontzettende sukkel zijn en de laatste jaren onder een steen hebben geleefd wil het nu nog niet duidelijk zijn.
Reputatie 5
Badge +8
Haha we wachten het af Rico! Niet iedereen is even ervaren op het forum 😛
Reputatie 5
Badge +10
Goed bezig.
Kijken of het aantal privacy gevoelige informatie nog meer naar beneden gaat!
Reputatie 5
Badge +9
Ja ik ben benieuwd!
Zeg lui, laten we nog maar geen slingers gaan hangen. Tis net als int verkeer... Iedereen weet, doorgetrokken streep niet inhalen, maar wat gebeurt....:? Iedereen weet rood verkeerslicht is stop....
Badge +7
Dat klopt Friesian. Er gaan ongetwijfeld nog berichten hier op het forum verschijnen van mensen die óf niet kunnen lezen, óf hun privacy gewoon niet zo belangrijk vinden. Ik hoop in ieder geval dat het aantal van deze berichten hierdoor wel een stuk gaat afnemen.
Tja, wat moet ik nog zeggen. Ik zal niet zeggen, ik zei het toch. But, I told you so. 😳
Reputatie 7
Badge +9
Nee, helaas! Hier hebben we er weer een: https://forum.simyo.nl/stel-vraag-57/gehackt-37150/index1.html#post153831 (Mobiel nummer in screenshot)
Reputatie 7
Badge +10
Ik verwacht niet dat we dit voor altijd kunnen oplossen, er zullen altijd mensen blijven die hun gegevens delen 😞 Deze aanpassingen zijn nog niet zo lang doorgevoerd dus we gaan nog even afwachten hoe dit zich de aankomende zijn gaat ontwikkelen. En anders gaan we iets nieuws bedenken :)

@Groentjuh, de user in dat topic had het zelf ook gezien en ons snel een privébericht gestuurd 🙂
Angela, misschien dat het helpt als je als moederator overste zegt, Foeiiii. :);)
Reputatie 7
Badge +10
Wie weet 😉 Misschien eens gaan proberen!

Reageer