.

Beantwoord

Telefoon afgeleverd: foto's gemaakt van voor- en achterkant rijbewijs door bezorger?

  • 13 June 2022
  • 4 reacties
  • 158 Bekeken

Hoi, 

 

Ik heb zojuist mijn nieuwe Samsung Galaxy A53 bezorgd gekregen, maar de bezorger pakte mijn rijbewijs en - vanwege de felle zon - deed hij deze even in de bus. Hier maakte hij een foto van de voor- en de achterkant van mijn pas. Mag hij dat zo maar doen? Ik dacht dat dat enkel voor overheidsinstanties weggelegd was. Het was verder een aardige kerel, maar voel me daar toch nooit zo fijn bij nadat je zoveel leest over identiteitsfraude. Vooral omdat mijn BSN niet afgeschermd is op de achterkant. Het gaat om het bedrijf AMP waar Simyo blijkbaar mee werkt. 

MVG
Gertje

icon

Beste antwoord door Seren 14 June 2022, 14:30

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb toevallig wel enige kennis in dat gebied. AVG technisch is dat niet te verantwoorden! Met foto's van voor- en achterkant heeft de bezorger en zijn bedrijf veel meer persoonsgegevens verwerkt dan hij/zij mogen verwerken.

Op de achterkant heeft de bezorger niets de zoeken, want daar staan BSN en rijbewijscodes. Beiden gegevens, waar hij/zij niets mee mag of die niet interessant zijn. Als het gaat om het kunnen achterhalen bij wie er afgeleverd is, is het noteren van het documentnummer uniek voor de juiste instanties om te achterhalen welke ID/rijbewijs gebruikt was, terwijl dat nummer verder weinig privégegevens prijsgeeft.

Zo heb ik overigens ook wel eens ruzie gehad bij de Mediamarkt, die ook graag kennelijk de BSN wou verwerken. Ik heb in dat geval de hele bestelling maar lekker laten annuleren en net als jou de opdrachtgever daarop aangesproken zoals jij nu doet.

Ik, als mede-klant, ben zeer benieuwd naar de reactie en acties van Simyo in deze kwestie.

Bedankt voor je antwoord Groentjuh. Ik heb zojuist even gebeld met Simyo - eigenlijk met een vraag over de nieuwe telefoon zelf aangezien mijn simkaart niet past en ik dus een nieuwe nodig heb, en vroeg ook maar gelijk of het fotograferen van beide kanten van de ID daadwerkelijk de gebruikelijke procedure is. De medewerkster gaf aan dat dit normaal is en dat de data binnen (ik geloof) 20 (of 30) dagen verwijderd zou worden naar de hand van AVG. 

Dit is dus blijkbaar gebruikelijk, maar het is iets waar ik mij eigenlijk niet zo fijn bij voel.

Reputatie 7
Badge +9

De foto's van jouw identiteitsbewijs zie ik als "Kopie identiteitsbewijs”. De lijst van organisaties, die dat mogen, is beperkt. Op zich mag Simyo als telecombedrijf een kopie maken, maar er zijn voorwaarden:

Een telecombedrijf mag uw legitimatiebewijs kopiëren of scannen, maar moet de pasfoto en het burgerservicenummer (BSN) afschermen.

Ik ben dan ook benieuwd of dat daadwerkelijk gebeurd is.

Ook ben ik benieuwd of dit proces terug te vinden is in bijvoorbeeld de privacy statement.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @GertjeG112 en @Groentjuh,

Bedankt voor jullie bericht. Allereerst wil ik jullie beiden bedanken voor dit signaal.

Ik heb dit gelijk uitgezocht bij onze toestelshop experts. Ik heb vernomen dat AMP geen foto's neemt van de ID maar dat ze de ID controleren op echtheid. Hiervoor gebruiken zij een apparaat wat lijkt op een mobiel. Er word dus nogmaals geen foto gemaakt en ook zeker niet bewaard!

Op dit moment zijn wij aan het onderzoeken hoe het kon gebeuren dat je hier verkeerd over bent geïnformeerd. Wij zullen de werknemer in kwestie de juiste informatie hierover geven zodat dit in de toekomst niet weer voorkomt 😊.

Excuses voor dit ongemak.

Groetjes,
Seren

Reageer