.

Beantwoord

Waarschuwing enorm dataverbruik iPhone ondanks WiFi

  • 3 November 2012
  • 44 reacties
  • 10534 Bekeken

Badge +1
Let op, er zijn steeds meer berichten van iPhone gebruikers die merken dat hun iPhone enorm veel mobiele data verbruikt ondanks de aanwezigheid van een WiFi netwerk. Ook het WiFi symbooltje is daarbij te zien bovenaan op het scherm. In één nacht kan je hele maandtegoed erdoor gaan, of erger: je kunt honderden megabytes, zo niet meerdere gigabytes aan verbruik op je rekening krijgen ZONDER DAT JE DIT MERKT. Dus controleer je verbruik via Mijn Simyo en zet desnoods je mobiele data uit. En neem contact op met zowel Simyo als Apple om dit te melden en om een oplossing te vragen.

Ook op andere fora zoals die van Iphoneclub en van Apple zelf zijn er steeds meer discussies waarin dit probleem wordt gemeld. Je moet er niet aan denken hoeveel dit in totaal aan kosten gaat opleveren...

Reacties, nieuwe informatie en oplossingen zijn welkom!
icon

Beste antwoord door Alex 7 November 2012, 12:02

Bekijk originele reactie

44 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Hoi SjoerdK,

Weet jij of Apple dit probleem al erkend heeft? Wij kunnen hier overigens geen oplossing of invloed op uitoefenen.

Groetjes,

Alex
Badge +1
Hoi Alex, Apple houdt het vaag, waarschijnlijk proberen ze claims te voorkomen. Ik heb het verzoek van ze gekregen om ze te bellen dus dat ga ik zsm doen.
Badge +1
Alex, ik hoop dat je dit leest.

Ik heb net met Apple gesproken. Ze begrijpen wat er gebeurd is en willen  volgens mij wel meewerken aan een oplossing, als Simyo mijn maandtegoed voor deze maand kan herstellen. Ik stel voor dat Simyo mijn maandtegoed herstelt, en dat Apple de kosten hiervoor op zich neemt. De medewerker met wie ik heb gesproken is voor deze case bereikbaar op *email adres* en het casenr. is 368802746. Volgens mij is dit op te lossen zonder officiële brieven en dure klachtenprocedures (waar ik desnoods ook toe bereid ben), maar het vraagt dus enige samenwerking.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi SjoerdK,

Ik begrijp je situatie, maar zoals aangegeven is dit mogelijk veroorzaakt door je toestel. Wij kunnen je hierdoor daarom niet tegemoetkomen.

Groetjes,

Alex
Badge +1
Ik begrijp het Alex, afgezien van het woord "kunnen". Waar een wil is is immers een weg. Maar goed, ik heb jullie reactie doorgestuurd aan Apple. Ik ben benieuwd of zij erkennen dat het een fout betreft in een Apple product en mij een vorm van tegemoetkoming bieden.

Vanuit het perspectief van Simyo begrijp ik de reactie: als prijsvechter in de telefoniemarkt niet meer doen dan strikt nodig is en de service minimaliseren. Ik had op iets meer gehoopt maar niet gekregen. Ik kan dat accepteren zolang het correct gebeurt.
Badge +2
Beste SjoerdK,

Het spijt ons je niet anders te kunnen berichten. Wij verzoeken je ons wel even via je het forum te laten weten wat de uitkomst is die Apple je biedt. Ik denk dat veel gebruikers van het forum hier wel nieuwsgierig naar zijn.

Groetjes,

Arie
Badge +1
Ik heb een tegemoetkoming van Apple mogen ontvangen: max. 30 euro te besteden in de Apple store. Het probleem lijkt niet meer te bestaan, dus ik heb daar genoegen mee genomen. Verder het verzoek om het e-mail adres van de Apple medewerker te verwijderen uit de post hierboven (4 posts boven dit bericht).
Badge
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn iPhone.
20-9 heb ik mijn software geüpdatet, en van 20-9 t/m 30-9 heeft mijn iPhone enorm veel data verbruikt.
Ik moest namelijk 269,- aan simyo betalen, belachelijk al helemaal omdat ik normaal nooit buiten mijn bundel kom.
Wat ik ook raar vind van simyo is dat ik nooit een waarschuwing sms of bericht heb gehad, dat ik mijn data bundel had verbruikt.
Dit staar wel in mijn contract namelijk, ik heb simyo hier een bericht over gestuurd.

Hoe kan ik verder in contact komen met Apple?

Alvast bedankt.
Reputatie 5
Badge +10
Ik heb een tegemoetkoming van Apple mogen ontvangen: max. 30 euro te besteden in de Apple store. Het probleem lijkt niet meer te bestaan, dus ik heb daar genoegen mee genomen. Verder het verzoek om het e-mail adres van de Apple medewerker te verwijderen uit de post hierboven (4 posts boven dit bericht).

Hoi SjoerdK,

Bedankt voor je terugkoppeling. Wellicht dat andere klanten met hetzelfde probleem hier ook wat aan hebben.

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn iPhone.
20-9 heb ik mijn software geüpdatet, en van 20-9 t/m 30-9 heeft mijn iPhone enorm veel data verbruikt.
Ik moest namelijk 269,- aan simyo betalen, belachelijk al helemaal omdat ik normaal nooit buiten mijn bundel kom.
Wat ik ook raar vind van simyo is dat ik nooit een waarschuwing sms of bericht heb gehad, dat ik mijn data bundel had verbruikt.
Dit staar wel in mijn contract namelijk, ik heb simyo hier een bericht over gestuurd.

Hoe kan ik verder in contact komen met Apple?

Alvast bedankt.


Welkom op het forum Alinta,

Wellicht dat dit ook met hetzelfde software probleem van Apple te maken heeft. Je kunt daarom het best contact opnemen met Apple. Ik zie dat je een Simyo Tringg aansluiting hebt. We sturen geen waarschuwings sms wanneer je je data (bijna) hebt verbruikt. Dit staat overigens ook niet in je contract.

Groetjes,

Alex
Badge +1
Helaas is er toch weer een update noodzakelijk: mijn iPhone heeft weer data verbruikt terwijl dat niet moest. Ik vermoed dat het de Podcasts app is geweest. Die heb ik ingesteld om geen mobiele data te gebruiken, maar dat lijkt toch te zijn gebeurd. Ik heb nog maar 24 van de 1000 MB over van deze maand. Dus mijn mobiele internet heb ik nu helemaal dicht gezet voor deze en volgende week. Helaas.

Ik het dit aan Apple gemaild, en ik heb de Podcasts app verwijderd van mijn iPhone want ik vertrouw het niet.

Ik zou het trouwens wel netjes vinden als Simyo enige vorm van medewerking of coulance zou verlenen aan mensen die door een fout van Apple over hun limiet heen gaan. Bij mij lijkt het met een sisser af te lopen maar ik heb wel een halve maand geen mobiel internet buiten mijn schuld om. Al die mensen die hierdoor over hun limiet gaan en boete moeten betalen gaan natuurlijk protesteren en hoogstwaarschijnlijk weg bij Simyo als Simyo de poot stijf houdt. Dus die verdienen er 1x goed aan maar lopen wel degelijk ook schade op.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi SjoerdK,

Wij zijn een sim only provider. We leveren geen abonnementen i.c.m. toestellen. Ik kan me voorstellen dat er providers zijn die in zo'n geval mee zullen meewerken. Die providers hebben namelijk ook een overeenkomst met bijv. Apple om hun toestellen te verkopen. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is voor jou en voor andere iPhone gebruikers, maar we kunnen niet met iedere bug van een toestel rekening houden. We trekken een duidelijke grens bij problemen die worden veroorzaakt door toestellen.

Groetjes,

Alex
Badge +1
Tsja. Daar was ik al bang voor. Immers verdient Simyo makkelijk geld door dergelijke problemen bij hun klanten. Dus waarom zouden ze ingrijpen? Ik ken mijn plaats weer als klant anno 2012. Verre van koning.
Badge
Ik snap niet waarom symjo gewoon een waarschuwing geeft als het data limiet bereikt is. Of de functie om je internet op stop te zetten als je datalimiet berreikt is.  Maar nee want buiten het limiet valt het meeste geld te verdienen.   Moet ik nu elke dag op mijn symjo kijken als er niet een vage app is die mij data opmaakt? 
Reputatie 5
Badge +10
Tsja. Daar was ik al bang voor. Immers verdient Simyo makkelijk geld door dergelijke problemen bij hun klanten. Dus waarom zouden ze ingrijpen? Ik ken mijn plaats weer als klant anno 2012. Verre van koning.

Hoi SjoerdK,

Het is natuurlijk niet zo dat wij door dit soort situaties makkelijk geld willen verdienen. Wij moeten als sim only provider echter wel een grens trekken.

Ik snap niet waarom symjo gewoon een waarschuwing geeft als het data limiet bereikt is. Of de functie om je internet op stop te zetten als je datalimiet berreikt is.  Maar nee want buiten het limiet valt het meeste geld te verdienen.   Moet ik nu elke dag op mijn symjo kijken als er niet een vage app is die mij data opmaakt? 

Welkom op het forum Peter B,

Klanten die gebruik maken van de nieuwe internet bundels (die hebben we rond maart 2012 ingevoerd) ontvangen een bericht zodra de internet bundel op is. Ik zie dat jij gebruik maakt van een nieuwe internet bundel. Jij ontvangt dus een bericht zodra je internet bundel op is.

Groetjes,

Alex
Beste.

Ook ik heb precie hetzelfde probleem. Nooit over mijn databundel en nu opeens €50. Zelf heb ik een abonnement bij simyo vanaf april, waarom heb ik nooit een berichtje gehad dat ik over mijn databundel zat?!

Groetjes,

Bas
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Basbertrand,

Ik zie dat je gebruik maakt van de oude internet bundel. Omdat je van de oude internet bundel gebruik maakt, ontvang je geen bericht als je bundel op is. Ik raad je daarom aan om vooral je persoonlijke pagina goed in de gaten te houden.

Groetjes,

Alex
Hoi Alex,

Ik heb blijkbaar hetzelfde probleem als SjoerdK, 3 weken geleden vroeg ik mij namelijk op dit forum af hoe het kwam dat mijn 
aansluiting geblokkeerd was.
Nadat ik een email hebt gekregen met de vermelding dat ik hoogverbruik had, werd mij pas duidelijk waarom mijn aansluiting is geblokkeerd.

Ik kan je meededelen dat ik nergens zomaar op internet ga als ik de symboolteken voor Wi-fi niet ontvangt.
Dat mij dan een dikke vette rekening van 364,65 (!)word gegeven, terwijl ik maar een simpele abbonementje van 9,00 hebt aangeschafd, valt mij dus dan ook heel, heel erg aan.
Ik ben niet van plan om dit te betalen, hoop dan ook dat ik serieus geholpen word hiermee.

Hierboven las ik dat SjoerdK een compensatie kreeg van Apple in de vorm van een soort tegoedbon.
Ik ben er zwaar tegenin, dat ik dus door een stomme foutje van een of ander bedrijf een zo een hoge rekening moet gaan betalen en dan daarvoor een tegoedbonnetje moet gaan kopen om dit hele gedoe even op te lossen.
Sorry, dit gaat mij dus echt te ver.

Met vriendelijke groeten Soufian.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Soufian,

Wij registreren enkel het internet verbruik. Wij kunnen niet zien of het toestel de oorzaak is geweest. Als je het vermoeden hebt dat het toestel hiervan de oorzaak is, raad ik je toch aan om contact op te nemen met Apple. Het blijft natuurlijk vervelend, maar een tegoedbon is beter dan niets. Zoals ik eerder heb aangegeven zijn we niet verantwoordelijk voor toestelfouten.

Groetjes,

Alex
Dag gebruikers en verbruikers,

Het probleem met iPhone en het hoge dataverbruik vind ik erg groot. In sommige gevallen is het schokkend wat er gebeurd.
Het kan zijn dat providers als Simyo niet verantwoordelijk zijn. Toch vind ik dat ze in actie moeten komen en een verantwoordelijkheid hebben.

Ik heb pas twee weken het basis-abonnement bij Simyo. De twee jaar hiervoor gebruikte ik bij een andere provider nooit meer dan 200 Mb per maand en heb dat abonnement dus gekozen bij Simyo. Tot mijn schrik was ik er na een paar dagen al doorheen en te laat ontdekte ik zelfs dat ik er overheen was gegaan. De schade valt relatief mee: 16 euro. Toch vind ik dat al schandalig.

De volgende punten zou ik Simyo willen vragen:

1. Publiceer een waarschuwing op de website. Het probleem is nu duidelijk genoeg.

2. Geef de suggesties van of namens Apple en/of volgens de vele gebruikers om het probleem op te lossen. Simyo zal ongetwijfeld alle klachten in kaart hebben gebracht. Daarna lijkt het me tijd om die te verwerken en oplossingen kenbaar te maken onder je klanten.

3. Geef een bericht aan de gebruiker als 80% van de limiet is bereikt. En nog een als de 100% is gepasseerd. Of maak het instelbaar. Als Simyo dat niet doet, wekt het bedrijf de indruk baat te willen hebben bij deze misstand. Dat is lakbaar.

4. Geef ergens op de website aan, hoeveel een extra Mb kost, als je over je limiet bent gegaan. Ik kan het nu nergens vinden. Het is mij een raadsel. Het is me alleen duidelijk dat het duur is. (In mijn geval 16 euro in een paar uur zonder iets bijzonders te hebben gedaan.)

Mochten de klachten en de woedende reacties geen effect hebben op providers, waaronder Simyo, dan gedragen ze zich net zo als bijvoorbeeld de banken bij woekerpolissen. Daar is het slecht mee afgelopen. Met de klanten ook overigens.

Doe iets!

Groet,
Ferdinand
Reputatie 1
Badge +2
Ik wil geen zout in wonden strooien, maar als consument heb je een eigen verantwoordelijkheid. Apple, noch Simyo hebben hier schuld aan voor zover ik kan beoordelen. Als Apple wel aansprakelijk zou zijn, hebben ze een dik probleem in heel de wereld. Ze kijken wel uit!  Op lokaal niveau geldt dit ook voor Simyo. Er zijn genoeg apps te downloaden, die het verbruik aangeven, zelfs per applicatie. 

De tarieven staan heel duidelijk op de website vermeld.

Ook speelt dit "probleem" van veel verbruik buiten bundels al jaren. Kijk het internet er maar eens op na. Er is dus mijns inziens al genoeg over gepubliceerd.

Ik ben het niet met je eens en ben een gewone consument.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi ferfor,

In dit topic heb je dezelfde reactie geplaatst. In dat topic heb ik dan ook gereageerd.

Groetjes,

Alex
Beste allemaal en Moderators,

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn iPhone 4s met iOS 6. Om te monitoren wat ik verbruikt heb, gebruik ik de verbruiks optie in de telefoon. Daar is zichtbaar dat ik sinds 22/12 3,2 MB heb verstuurd en 9,4 MB heb ontvangen (zie bijlage). Geen probleem zover. Maar in mijn verbruikscijfers van Simyo zie ik sinds 22/12 dat ik 74,925 MB heb verbruikt. Ik neem aan up- en download bij elkaar. (ook zie bijlage).

Nu wil ik niet direct conclusies trekken, dus stel ik de vraag hier: hoe kan dit? Wie of wat klopt hier niet? Ik hoor het graag.

P.S. Ik heb dus 2 screenshots bijgevoegd ter bewijs van bovenstaande.
Reputatie 1
Badge +2
Wat de iPhone registreert weet ik niet, maar ik kan het volgende wel vertellen.
Ik gebruik de App Dataman en deze loopt exact gelijk met Simyo.
Wat de iPhone aangeeft klopt bij mij ook niet!
Reputatie 7
Badge +9

Ik gebruik de App Dataman en deze loopt exact gelijk met Simyo.
!

 
Ik zal het je nog sterker vertellen, dataverbruik apps zoals bijv. 'My data manager' zijn elk moment van de dag altijd actueel. De gegevens in Mijn Simyo hobbelen daar altijd achteraan omdat de gegevens maar een paar keer per dag ververst wordt. 
Ik kijk ook nooit naar dataverbruik in mijn iPhone. Waarom ook? Je hebt apps die dat veel beter en uitgebreider monitoren. 
Badge
Beste Alex,

Ook ik ben afgelopen weekend slachtoffer geworden van dataverbruik via 3G ondanks verbinding met Wifi met een leuke rekening en afsluiting van mn abonnement als gevolg. 
Dit is inderdaad een probleem van apple, maar... Apple heeft dit probleem ook al opgelost. Apple heeft nieuwe carrier settings uitgebracht waarbij dit probleem verholpen is, zie onderstaande link.

http://support.apple.com/kb/HT5526 

Simyo (KPN) maakt nu nog gebruikt van carrier settings 13.0 . Een update naar 13.1 welke al uit is gebracht door apple lost dit probleem op. 
Er zijn volgens mij heel veel mensen die last hebben van dit probleem en er erg bij gebaat zijn als deze update wordt doorgevoerd. 
Zouden jullie hier eens serieus naar kunnen kijken. DIT PROBLEEM KAN DUS OPGELOST WORDEN

Mvg, 
Danny

Reageer