.

Vraag

Gebruik internet, datamonitoring Simyo app, etcetera

  • 21 December 2021
  • 15 reacties
  • 164 Bekeken

Reputatie 7

Langs deze weg wil ik toch eens een kritische noot plaatsen bij het datagebruik en de monitoring ervan,

Enige tijd terug heb ik de databundels van mijn kinderen verhoogd naar een aangename enΒ ruime 12 GB. Dit zodat zij wat onbezorgder gebruik kunnen maken van 4G en eens een filmpje kunnen kijken zonder snelΒ een waarschuwingssms te ontvangen.

Laatst zat ik samen met mijn dochter in de auto op weg naar een sportwedstrijd. Ze weet dat ze een erg ruime bundel heeft en dat ze heus een of meerdere sessies op Youtube, Tiktok en weet ik al niet kan hebben. Dus, ze start, nadat we het hier over hebben gehad een filmpje op. Wat doet ze dan? Kijkt ze eerst in Β haar Simyo app om te zien of en hoeveel data ze nog heeft. 12 jaar en ik ben erg blij dat ze zo verantwoordelijk is, maar wij weten allemaal dat de datamonitor in de Mijn Simyo app zo nu en dan best wel eensΒ 'wat achter' (..) kan lopen en dit niet realtime is.

Ik stond op het punt haar te leren te gaan kijken naar de datamonitor in iOS en dat ze elke maand op de 1ste dag de monitor weer op 0 moet zetten net als haar vader om zo echt en realtime het datagebruik teΒ monitoren, maar allemachtig, omdat ze er al zo verantwoordelijk mee omgaat wilde ik haar hier niet nog eens extra mee gaan 'lastig vallen'.

Ja, ik ben blij en gelukkig, dat mijn dochter er zo verantwoordelijk mee om gaat, maar tegelijkertijd heb ik dit moment als zeer onprettig ervaren.

(ook) Ik zou het fijn vinden als:
- de datamonitor realtime zou zijn, en
- er iets aan het buiten-de-bundel-gebruik gedaan kan gaan worden.

Het plezier en de onbezorgdheid van het kunnen internetten vergaat op deze manier wel.


15 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@RicoKΒ Dan heb je wel de goede app gevonden. De VPN functie is er later bij gekomen. Van oorsprong is het een dataverbruik app. Ik gebruik ze al jaren. Misschien de eerste tijd wel even verstandig om het dataverbruik dat de apps aangeven regelmatig te β€˜ijken’ met het dataverbruik van de (overigens verder prima πŸ‘πŸ») Simyo app. Vaak verschillen ze wat in verbruikte MB’s.Β 

Reputatie 7

@de leonΒ Bedankt. Ik was niet op de hoogte van het bestaan van deze apps. My Data Mgr kan ik echter niet vinden in de appstore. Althans ik kom dan op een App gerelateerd aan VPN.

Β 

Reputatie 7
Badge +9

Overigens vertrouw ik al jaren op 2 goede vrij accurate apps. My Data Mgr en DataMan. Zij werken wèl realtime. Dataverbruik wordt direct duidelijk. 

Van de laatste hieronder een Prntscr van de widget. Die knalt er zo uit dat je hem bijna niet kunt missen. Met signaalkleuren die veranderen van groen - oranje - rood. Met 4 in te stellen percentages wanneer de waarschuwingen gegeven moeten worden.Β 
Β 

Uiteraard heb ik mijn maandinkomen van € 20.000,-Β Β plus alle op te strijken (illegale) vette bonussen even zwart gemaakt, alsmede alle malafide afspraken in mijn agenda. Dat moge duidelijk zijn. πŸ˜‰

Β 

Reputatie 7
Badge +9

@RicoK daar heb je gelijk in! Er is veel vraag naar een limiet of een oplossing om buiten bundel kosten te voorkomen als het gaat om data. Ik zal het noteren en bespreekbaar maken ☺️. 

Β 

Groetjes

Dat is fijn Nihad. β€˜Gelukkig’ heb je alle -ook indringende oproepen- van diverseΒ FE’s om hier nou eindelijk eens wat aan te doen, door de jaren heen gemist. Dus ben benieuwd wat je bespreekbaar weet te maken. πŸ™„. Laat het vooral weten, zou ik zeggen.Β 

@RicoKΒ de Leon citeert je even; β€˜β€¦wil ik toch eens een kritische noot plaatsen….β€™πŸ€”

Ga weg, dat zijn we van jou helemaal niet gewend. πŸ˜‚πŸ˜‚
Maar ook hier ben ik het met je eens. Je topic = terecht. πŸ‘πŸ»

Reputatie 5
Badge +2

@FriesianΒ Dankjewel! Ik ga er mee aan de slag voor deze klant :(

Morgen @RicoKΒ @VeerleΒ @NihadΒ Β 

Hier alweer een verdrietig verhaal. Ik heb het al gemeld maar het blijft een vervelend iets vlak voor de/tijdens de  feestdagen geconfronteerd worden met een forse rekening..😒

https://forum.simyo.nl/internet-4g-62/erg-veel-geld-automatisch-afgeschreven-door-internet-verbruik-45138?postid=210114#post210114

Reputatie 5
Badge +4

@RicoK daar heb je gelijk in! Er is veel vraag naar een limiet of een oplossing om buiten bundel kosten te voorkomen als het gaat om data. Ik zal het noteren en bespreekbaar maken ☺. 

Β 

Groetjes

Reputatie 7

Dag @NihadΒ bedankt voor je reactie. Ja, ik ben blij dat mijn dochter er verantwoordelijk mee om gaat.

Wat ik bedoel met β€˜buiten de bundel gebruik’ is inderdaad wat jij aangeeft;Β een aanpassing vanuit Simyo om dit te voorkomen, waaromΒ door menig klant met grote regelmaat wordt gevraagd.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @RicoK,

Β 

Wat fijn om te horen dat jouw dochter erg verantwoordelijk is voor haar leeftijd. Dit is natuurlijk erg belangrijk omdat zij nog geen 18+ is voor een abonnement. Goed dat zij dus zelf al weet hoe ze de MB's in de App kan bijhouden. Ik heb het voorheen al gehad met de financiΓ«le afdeling over het verbruik in de App (vorig jaar). Zij geven aan dat het onmogelijk is dat de verbruikstijd en verwerkingstijd gelijk kunnen staan. Vandaar dat je dit niet per minuut exact kunt bijhouden. Nog fijner natuurlijk dat je dit zelf wel kunt bijhouden via de iOS. Zo kom je niet voor verrassingen te staan! Wat bedoel je precies met 'iets doen aan het buiten bundel verbruik' ? Heb je het dan over het limiteren van de bundel of iets anders?

Β 

Ik hoor graag van je.

Β 

Groetjes

Reputatie 7
Badge +6

Dat zal helemaal fantastisch zijn

neem jij contact met ze op om het te regelenπŸ˜‰

Reputatie 7

@GroentjuhΒ Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar ik hoop natuurlijk wel dat mijn β€˜betoog’, zoals @Ron HΒ het zo β€˜mooi’ (…) verwoordde, bijdraagt om te zorgen, dat o.a. de datamonitor van de Simyo App nu eens wΓ©l realtime gaat werken. Op zijn minst zou de vertraging korter moeten worden gemaakt.

Β 

Reputatie 7
Badge +9

Ik zou het persoonlijk ook niet erg vinden als Apple nou eens Android na-aapt en het mogelijk maakt de data-tellers automagisch op 0 te zetten op een in te stellen datum. En in het verlengde daarvan natuurlijk het mogelijk maakt om eigen waarschuwingen en data-plafond binnen IOS mogelijk te maken.

Dat het bijwerken zo lang duurt vind ik niet meer van deze tijd. Gelukkig heb ik, ook al ben ik een klein verbruiker,Β een plafond ingesteld in m'n telefoon maar dat is iets wat bij de iPhone niet kan en je dus elke maand handmatig de tellers op 0 moet zetten.Β 

Β 

En ik zit nu in de app te kijken maar de datum en tijd van laatste verwerking is niet zichtbaar. Ook fraaiΒ :thinking:

Al zo vaak over gehad maar na dit betoog zullen ze zeker overstag gaanπŸ˜†

Dan is het maar goed dat RicoK daar toch eens over is begonnen. πŸ™ˆπŸ™‚Β 

Toch wel fijn dat Simyo meebeweegt met de klant. πŸ˜„Β 

Voor de duidelijkheid, ik kan me heel goed vinden in de woorden van RicoK en sluit me volledig bij hem aan.

Kom op Simyo, luister naar een goede raad.

Reputatie 7
Badge +6

Al zo vaak over gehad maar na dit betoog zullen ze zeker overstag gaanπŸ˜†

Reageer