.

Beantwoord

Zeer hoog data verbruik in Nederland.

  • 7 August 2013
  • 11 reacties
  • 14592 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 3 reacties
Hoi Allen

Ik ben opzoek naar lotgenoten of mensen die er ervaring mee hebben met het volgende:

Zaterdag 04-08-2013 nacht om 04:40 ben ik zwaar over mij data limiet heen gegaan.
Mijn limiet is 500MB en ben er volgens simyo met 200 euro overheen gegaan.

Hierna is mijn telefoon afgesloten door simyo zonder hier melding van te maken bij mij.
Ik heb de hele zondag gedacht dat mijn telefoon kuren had tot dat ik er achter kwam dat mijn telefoon was geblokeerd door simyo.
Toen heb ik simyo benaderd en kwam ik er achter dat mijn data verbruik zeer hoog was.
Volgens Simyo is het mijn schuld en moet ik eerst betalen voor dat ik  weer aangesloten word.
Maar ik heb het niet verbruikt dit kan ik aantonen door mijn gemiddeld verbruik afgelopen jaar en het verbuik op mijn telefoon wat van de afgelopen twee jaar is. Ook lag ik rond deze tijd van het verbruik gewoon te slapen en was mijn telefoon aangesloten op het wifi.

Hebben meer mensen dit mee gemaakt reageerd dan! 
Alvast bedankt voor de reactie's!

Vriendelijke groet, Bub
icon

Beste antwoord door Ernst 8 August 2013, 13:15

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Bub,

Dit is wel even flink balen, kan ik me zo voorstellen...:(

Ik heb je gegevens er even op nageslagen en zie inderdaad vanaf iets na 00.00 's nachts tot aan bijna 02.30 door doorlopend verbruik van in totaal zo'n 1750 Mb.
Nu is het zo dat je mobiel op een bepaald moment verbinding wil maken van internet, met of zonder opdracht van jou, en daar in dit geval de simkaart voor heeft gebruikt om deze verbinding tot stand te brengen.
Je simkaart doet uit zichzelf niets. Aangezien je zelf verantwoordelijk bent over wat je telefoon doet, bewust of onbewust, neemt Simyo inderdaad niet de schuld op zich.

Helaas is het niet na te gaan wát deze data geweest is, aangezien dat niet mag van de ACM (voormalig OPTA), maar het lijkt alsof je telefoon wellicht een update heeft ondergaan. Ook wil het bij bijvoorbeeld iPhones weleens gebeuren dat de Cloud automatisch geüpdate wordt.

In dit topic staat meer informatie over wat hoogverbruik kan veroorzaken en hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.

Bij Simyo worden de verbruiksgegeven met enige vertraging verwerkt. Hierdoor hebben wij je om 04.38 uur een SMS bericht en e-mail gestuurd dat je internetbundel voor 75% verbruikt is, en om 04.39 uur dat deze voor 100% verbruikt is.
Ook is er om 05.28 uur een SMS bericht verstuurd dat je afgesloten zult worden vanwege hoogverbruik. Dat betekent dat er op dat moment geregistreerd is dat er meer dan €75 aan kosten is gemaakt.
Het kan zijn dat dit SMS bericht pas binnen gekomen is nadat je verbinding is geblokkeerd.

Dit blokkeren gebeurt overigens uit veiligheidsoverwegingen. Stel namelijk dat je telefoon gestolen is en iemand belt een paar uur lang naar de andere kant van de wereld, of gebruikt jouw aansluiting om een stapel films te downloaden. Dan kijk je al snel tegen een factuur van een paar duizend Euro aan voordat je in de gaten hebt dat je telefoon weg is.

Nu heb je helaas een factuur met zo'n €200 aan datakosten, en is het beleid dat er eerst een aanbetaling gedaan moet worden alvorens je aansluiting weer gedeblokkeerd wordt.
Beste Ernst

Bedankt voor uw reactie.
Het is een lange uitleg maar wat ik mis is dat Simyo de schuld een beetje bij zich zelf neer legt.
Een aantal feiten op een rij

- Zaterdag nacht lag ik rond 23:00 te slapen thuis waar mijn telefoon op het wifi is.
- Mijn telefoon heb ik al zoon 2 jaar en heb aantoonbaar een gemiddeld verbruik van 300 a 400 mb per maand dit is ook door mijn telefoon geregistreerd.
- Tevens zijn alle downloads en alle updates met een wachtwoord beveiligd die bij elke handeling moet ingevoerd worden.
- Er zijn de afgelopen 2 jaar met deze telefoon bij Vodafoon niet eerder deze klachten geweest.

Wat schiet simyo volgens mij te kort:

- Waarom stel ik een datalimiet in bij jullie als ik daar vervolgens heel erg overheen kan?
- Waarom word mijn telefoon pas geblokkeerd als het kwaad al geschiet is?
- U beweert dat ik een sms van jullie heb gehad deze heb ik niet ontvangen.
- Waarom kost 1500 mb € 17,50 per maand en nu 200 euro?
- Waarom nemen jullie geen telefonische contact op bij zoon groot bedrag? Bij een bank of credit card word je direct gebeld als iets anders is als normaal.
- Waarom krijg ik eerst een email dat ik over mijn datalimiet heen zit en dan vervolgens pas dat ik er 75% overheen zit?

Kortom ik vind dat Simyo als groot bedrijf op aardig veel punten flink te kort schiet.
Ik verwacht daarom ook dat jullie mij per heden mijn telefoon weer aansluiten en mijn data gebruik van deze maand op 0 MB zetten.

Mochten jullie toch aan mij woord twijfelen dan zal ik helaas een beroep moeten doen op de geschillencommissie.

Tevens als ik al geld zou willen overmaken dan kan ik dit niet want mijn bank werkt via de telefoon.

Vriendelijke groet,

Bub 
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Bub,

Inderdaad erg vervelend wanneer je tegen zulke kosten aanloopt. Helaas kan ik niet zien welke app het verbruik heeft veroorzaakt. Ik heb contact gehad met de technische dienst om na te gaan van wat voor telefoon je gebruik maakt. Ze geven aan dat het data verbruik heeft plaatsgevonden met een iPhone 4. Met een app als Onavo kun je wel zien waar je je mb's aan verbruikt. Om een dergelijke situatie in het vervolg te voorkomen, raad ik je aan om deze app te installeren. Dan kun je namelijk achterhalen welke app of apps nu zoveel mb's hebben verbruikt.

De verbruiksgegevens worden met een vertraging verwerkt. Hierdoor is het mogelijk dat je de waarschuwings sms niet direct ontvangt wanneer de internetbundel volledig verbruikt is. Je ontvangt zowel een email als sms wanneer je je limiet bereikt hebt. Als de telefoon is afgesloten is het mogelijk dat je de sms niet meer hebt kunnen inzien. Simyo biedt net als bel/sms bundels internetbundels aan tegen een vaste prijs. Daarna hanteren wij een buiten de bundel tarief. De kosten van het buiten de bundel tarief liggen inderdaad hoger.

Simyo biedt klanten de mogelijkheid om via de Mijn Simyo app en persoonlijke pagina het verbruik in te zien. Daarnaast versturen we de waarschuwings sms + email zodat klanten op de hoogte worden gebracht van het bereiken van de 75% en 100% grens. Dit is een geautomatiseerd proces. Dit in tegenstelling tot het telefonisch benaderen van klanten.

Smartphones kunnen helaas erg veel data verbruiken. Soms gaat het om dataverbruik op de achtergrond. Hier ben je je als eindgebruiker niet altijd van bewust. Daarom is app als Onavo erg handig. Helaas is het nu slechts gissen waar de mb's aan verbruikt zijn. Een vastzittende email, streaming, downloaden etc. zijn vaak oorzaken van dergelijke situaties.

Ik hoop dat je wat aan de informatie, uit het topic waar Ernst eerder naar refereerde en mijn uitleg, hebt gehad.

Als je mij een privé bericht stuurt en daarin aangeeft dat je graag de hoogverbruik betaling wilt doen, dan kan ik je aansluiting tijdelijk eenzijdig blokkeren zodat je ook via je telefoon een betaling kunt verrichten.

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Ik blijf moeite houden met dit soort verhalen.:eek: Word er niet blij van...
Hoi Bub.
Hoe heb je deze problem opgelost als ik mag vraagen?
Ik heb net precies zelfde, met een bedrag van 213 euro!!Mijn telefon kan downloaden en updaten alleen via wifi (ik heb dat gecontroleerd in de instellingen), en ik heb flinke transfer binnen paar uurtjes...Alvast bedank voor reactie.
Reputatie 7
Badge +9
Welkom op het forum Mucha!

Heb je ook een iPhone? Op diverse plaatsen binnen dit forum en andere forums zie je dat de iPhone ongewild toch buitenom WiFi dataverkeer genereert.

Met een Android (vanaf versie 4???) kan je de limiet zelf instellen. Uit ervaring weet ik dat de overschrijding (door afronding) slechts enkele centen kan zijn.
Hoi Franswon.
Bedankt voor je reactie.
Nee, ik heb een Samsung Galaxy S 3.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Mucha, ik ook, weliswaar de 4G uitvoering, maar dat maakt geen verschil.

Ga naar Apps - Instellingen - Gegevensgebruik. Hier zie je het gegevensgebruik per app voor de door jou gekozen periode (je kunt de lijn verschuiven), in Cyclus gegevensgebruik kan je een periode kiezen.
Als Mobiele gegevens aanstaat kan je de schuifregelaars instellen op je maximaal verbruik en een waarschuwingsniveau.
Bij een bundel van 500 MB kies je voor 490, dan voorkom je dat je door afrondingen toch boven je limiet gaat.

Bij het bereiken van de door jou ingestelde limiet zal je toestel geen mobiel netwerkverkeer meer toestaan!
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Mucha,

Helaas kan ik niet zien welke apps je mb's precies hebben doen opraken. Maar de tip van franswon is een goede.

Als je daarnaast graag wilt weten welke apps veel data verbruiken, raad ik je een datacounter aan. Onavo of Traffic monitor zijn geschikt voor de Samsung Galaxy S3.

Ik weet dat dit niets aan de hoogte van de rekening doet veranderen, maar het is wel een manier om dergelijk kosten te voorkomen.

Groetjes,

Alex
Mijn vraag: Heeft Bub echt 200 euro moeten betalen? Ik vind dat buitengewoon veel en zou dit graag bij een consumentenprogramma willen aankaarten.
Hoi Bub.
Hoe heb je deze problem opgelost als ik mag vraagen?
Ik heb net precies zelfde, met een bedrag van 213 euro!!Mijn telefon kan downloaden en updaten alleen via wifi (ik heb dat gecontroleerd in de instellingen), en ik heb flinke transfer binnen paar uurtjes...Alvast bedank voor reactie.


Hoi Mucha

Vervelend dat je er ook last van hebt gehad SImyo kan het niet aantonen dat jij hebt het gebruikt dus je kunt er gewoon mee naar de geschillencommisie die jou dat in het gelijk stelt simyo zal dan eerst met een compencatie voorstel komen. Daar hoef je niet mee akkoord te gaan zodra je daar niet mee akkoord gaat komen ze met voorstel dat ze je alle terug betalen inclusief je gemaakte kosten en het niet kunnen bellen met je mobiel.
Let op probeer je verhaal bij de geschillencommissie zoveel mogelijk aan te vullen met bewijs stukken van je normaal verbruik enzo.
Daarna zou ik overstappen als ik jou was naar onbeperkt internet bij een ander provider dan heb je er geen last van is je verbruik gewoon weer laag en normaal.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt succes ermee.

Vriendelijke groet,

Bub

Reageer