.

Beantwoord

Worden buiten bundel kosten verrekend als ik een extra bundel aanzet?

  • 27 October 2015
  • 11 reacties
  • 477 Bekeken

Hallo Simyo,

Ik vroeg mij af of de kosten van buiten je bundel om MB's worden verrekend met extra MB's kopen? Dus als ik al over mijn bundel ben gegaan maar nog niet klaar ben met de maand en dan 500 MB extra aankoop voor 5 euro, of de extra MB's die ik had verbruikt dan worden verrekend met die 500 MB aankoop?
icon

Beste antwoord door Ray 27 October 2015, 20:30

Bekijk originele reactie

11 reacties

Nee de buiten de bundel kosten worden niet verrekend. Het is dus zaak op tijd die extra MB's aan te schaffen mocht je niet genoeg aan je standaard bundel hebben.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Kirsty3000

Welkom op het Simyo Forum.

Goed dat je dit komt vragen!

Zoals je ziet heb ik het bericht van Raytje gemarkeerd als antwoord. Wat hij aangeeft klopt namelijk precies. Het is belangrijk om de extra MB's op tijd aan te schaffen om buiten bundel kosten te voorkomen.

Eventuele kosten die al gemaakt zijn, worden hiermee niet verrekend. Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@Raytje, yes! Weer een top antwoord. Bedankt :D

Zoals je ziet heb ik dit topic verplaatst naar 'Internet'. Zo houden we het forum overzichtelijk.

Groetjes,
Angela
Een paar dagen geleden is er weer deze vraag gesteld. Die staat in het forum betalen & factuur. Aangezien het voor veel klanten inclusief mijzelf onduidelijk lijkt te zijn hoe de extra MBs werken zou ik Simyo toch aan willen sporen om dit duidelijker te vermelden op de pagina waar de MBs aangeschaft worden. Tevens zie ik niet in waarom - behalve dat Simyo meer winst wil maken over buitenbundel - de extra MBs niet gewoon verrekend zouden kunnen worden. Simyo maakt toch geen extra kosten voor het leveren van buitenbunden MBs? In optiek van de klant lijkt dit veel logischer.
Ook de 100% sms biedt geen uitkomst. 80% met nog een paar dagen te gaan voor de volgende maand is een prima score. Plots blijk je geen WiFi te hebben terwijl je een filmpje kijkt en voordat je de 100% sms ontvangen hebt kun je al voor een tientje over je bundel heen zijn...
Doe je dit aan het begin van de maand fout, dan is er weinig aan de hand en koop je gewoon 500MB bij, zelfs al heb je misschien maar 200MB extra nodig.
Ik zou simyo aan willen sporen nog eens goed na te denken over hoe zij klanten tegemoet willen komen die op het eind van de maand per ongeluk meer verbruiken en zodoende geen 'tijd' meer hebben om 500MB extra te kopen.
Simyo heeft ook service pagina's waar je zo goed als alle antwoorden kunt vinden. Maar gemak dient de mens en men logt hier in op het forum en stelt de vraag zonder zelf enige moeite te doen om eerst eens die servicepagina's te gebruiken of het forum door te lezen. Want bijna elke dag worden de dezelfde vragen gesteld.

Dus wilt men een antwoord, kijk eerst eens op de service pagina's of het forum. Zeer grote kans dat men het antwoord zal vinden.

Ook de 100% sms biedt geen uitkomst. 80% met nog een paar dagen te gaan voor de volgende maand is een prima score. Plots blijk je geen WiFi te hebben terwijl je een filmpje kijkt en voordat je de 100% sms ontvangen hebt kun je al voor een tientje over je bundel heen zijn...


Die smsjes komen direct van het KPN netwerk en zijn dus ook realtime. De standen op de app en Mijn Simyo worden met vertraging bijgewerkt. Dat komt omdat Simyo geen eigen netwerk heeft.

Om deze reden word er o.a. geadviseerd om je data verbinding uit te zetten zodra je op wifi zit. Kun je ook niet voor onverwachte kosten komen.

Simyo heeft een hoog coulance gehalte, éénmalig weliswaar, maar klanten zelf mogen of moeten ook zelf wat doen om hun verbruik in de gaten te houden. Ook zijn er diverse tips om het verbruik onder controle te houden of zelf hoog verbruik te voorkomen.

De service pagina over MB's bij kopen vind je hier.
Fijn dat het real-tine is, maar je leest die sms natuurlijk pas na het kijken van het hele filmpje. Alsnog vind ik het onderscheid van simyo tussen extra verbruik aan het begin en eind van de maand stuitend.

De servicepagina heb ik weldegelijk gelezen. Echter staat er nergens expliciet of MBs gecompenseerd worden. Veel klanten lijken hier wel vanuit te gaan. Een waarschuwing in de trend van "Let op: reeds buiten de bundel verbruikte MBs kunnen niet gecompenseerd worden!" lijkt mij op zijn plaats. Overigens is het me nog steeds niet duidelijl waarom dit dus niet mogelijk is.
Dat jij die service pagina's leest is toch goed? Ik had het echter niet over jouw persoonlijk ;-)

Even een stukje tekst van de pagina die gaat over MB's bijkopen. Waarbij ik een toch wel belangrijke zin heb onderstreept.

Je kunt extra MB's kopen als je internetbundel op is, maar ook wanneer je nog MB's over hebt. Dat kost € 5,- per 500 MB. Je kunt alleen MB's bijkopen als je al een internetbundel hebt. Heb je geen internetbundel of ben je door je bundel heen? Dan betaal je € 0,15 per MB.


Maar inderdaad, misschien kan die zin anders worden geformuleerd. Maar er staat ook nergens dat als je buiten de bundel kosten hebt gemaakt dat je dit kan laten verrekenen met de aanschaf van extra MB's.

En waarom het niet wordt gecompenseerd? Dat mag iemand van Simyo uitleggen 😃
Bedankt voor de uitleg. Ik snap dat de exacte woorden die Simyo gebruikt in eerst instantie zo geinterpreteerd zouden moeten worden, maar de meerdere forumvragen over dit onderwerp suggereren dat het lang niet voor iedereen klip en klaar is en soms zelfs tot verontwaardiging leiden.

Verder zit ik door deze rare constructie met het volgende 'probleem'. Het is nog maar een paar dagen November en door mijn doorgaans zuinige verbruik (200 per maand) is het voor mij niet het geld waard om 500MB bij te kopen. Echter vind ik het wel vervelend dat ik nu geen mobiele data kan gebruiken zonder enorme kosten te maken mocht ik dat nodig hebben. Wederom: aan het eind van de maand valt er weinig meer aan te doen. Een extra MB bundel van 50MB voor €1 bijvoorbeeld had voor mij uitkomst kunnen bieden. Dat alleen mensen met een grote bundel over hun datalimiet heen kunnen gaan lijkt me een verkeerde aanname.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi Sihrtogg, welkom op het Simyo forum!

Top dat Raytje al wat heeft uitgelegd en je heeft doorverwezen naar de servicepagina. Op de servicepagina staat nog het volgende stukje:

Extra MB’s in gebruik
Na je bestelling ontvang je een e-mail ter bevestiging. Onder het kopje Overzicht worden de extra MB’s opgeteld bij het tegoed van je internetbundel.
Zoals je gewend bent bij je internetbundel, ontvang je ook voor je extra MB’s een waarschuwing per sms bij 80% en 100% van je verbruik. Is 500 MB niet genoeg? MB’s bijkopen kun je onbeperkt.


Heb je al MB's verbruikt buiten je bundel? Je extra MB's worden niet met terugwerkende kracht verrekend.


Ik begrijp dat je graag wilt ziet dat het alsnog met terugwerkende kracht wordt verrekend. Ons systeem zit niet zo in elkaar dat dit mogelijk is. Gelukkig ontvang je een 80 % en 100 % sms. Ook in deze sms'jes wordt je op de hoogte gesteld van de mogelijkheid om MB's bij de kopen. Daarbij heb je nog altijd de Mijn Simyo pagina en app waar je je hoeveelheid MB's (met een vertraging) kan terugzien. Dit zijn dus allemaal tools die jij kan gebruiken :)

Bedankt voor de tip om ook de mogelijkheid te geven om minder MB's bij te kopen. We hebben de Wall of Change waarop we goede tips van klanten aangeven. Ik ga die van jou er ook op plaatsen. Op die manier wordt er gekeken of er zoiets kan worden mogelijk gemaakt en hoe dit dan vorm kan worden gegeven.

Heb je nog vragen?

@Raytje; super dat je zo duidelijk en volledig informatie geeft! Top, dankjewel 😃
Bedankt voor de reactie. Ik zie dat op de gequote pagina ("Hoe koop ik extra MB's bij?") het inderdaad wel duidelijk staat. Raytje en hadden allebei eerder de pagina ("Hoe kan ik extra MB's bijkopen?"), maar deze laatste is inderdaad niet de officiële servicepagina.

"Ons systeem zit niet zo in elkaar dat [MBs compenseren] mogelijk is."
Dit lijkt mij nauwelijks een argument. Systemen kunnen veranderd worden. Het is een beleidskeuze om het zo te houden zoals het nu is. Ik denk eerlijk gezegd dat een niet verwaarloosbaar deel van de inkomsten van Simyo afkomstig is van buitenbundelkosten om zodoende een lagere maandprijs te kunnen bieden. Dit is niet per se slecht. Ik denk dat het voor mij persoonlijk zelfs voordelig is als ik maar goed oplet.

Ook heb ik aangegeven dat en uitgelegd waarom de 80% en 100% sms geen garanties bieden om niet plots over de bundel te gaan. Voordat het filmpje afgelopen is en je de SMS leest zit je er al overheen. Verder is 80% verbruikt een prima score voor het einde van de maand. Ik begrijp dat Simyo graag ziet dat wij allemaal onze bundel maar voor de helft opmaken, maar aangezien MBs niet doorlopen naar de volgende maand is het vanuit de klant gezien erg risico-ontwijkend gedacht om altijd op 80% extra MBs bij te gaan kopen, terwijl je in feite 'op schema' bent.
Ik kwam door iets onverwachts ineens over mijn bundel. Voor €5 bijkocht, kleiner ging niet via de website (raar) met de gedachte dat het verrekend zou worden. Gezien de reacties die ik nu pas lees zou uw systeem aangepast kunnen worden zodat verrekening plaats vindt. Vind ik een normaal gegeven.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Sihrtogg en Ruudwcm,

@Sihrtogg, graag gedaan namens Naomi. Zoals duidelijk is geworden uit haar reactie, geven we duidelijk aan dat de MB's niet automatisch verrekend worden. Het zou in sommige gevallen een hoop schelen als dit wel werd gedaan. We kunnen dit idee altijd meenemen voor in de toekomst. Op dit moment zijn dit de voorwaarden van de Extra MB bundel.

@Ruudwcm, ai, wat vervelend dat je kosten buiten je bundel hebt gemaakt. Zoals hierboven vermeld door Naomi, zijn dit de voorwaarden van de bundel. Helaas kunnen we het systeem hier niet stel op sprong op aanpassen. Ik neem deze feedback hierover wel mee. Dit is zeker iets om over na te denken.

Laten jullie het weten als er nog vragen zijn?

Groetjes,
Angela

Reageer