.

Beantwoord

Waarom pas zo laat gewaarschuwd bij buitenbundel verbruik?

  • 12 April 2014
  • 21 reacties
  • 1005 Bekeken

Hallo,

Tot mijn grote schrik heb ik vanochtend per abuis zitten internetten zonder mijn WiFi aan te zetten. Omdat ik video aan het streamen was heb ik binnen +/- een uur meer dan een gigabyte aan data verbruikt. Dit was tussen 8:00 en 9:00. Ik kreeg om 11:45 een SMSje dat 50% van mijn bundel was verbruikt en 2 minuten later een SMS je dat mijn bundel voor 100% was verbruikt. Dat betekent dat er tussen de waarschuwing en het daadwerkelijke verbruik dus een vertraging van minimaal 3 uur zit!

Inmiddels heb ik voor meer dan 50 euro buitenbundel data verbruikt.

Ik vind dit bijzonder onfair en het had nog veel erger voor mijn kunnen uitpakken als ik tussen 9:00 en 11:45 door was gegaan met het streamen video beelden, dan was de schade waarschijnlijk opgelopen tot honderden euro's.

Mijn vraag is:
-Waarom komen deze waarschuwings berichten pas zo laat?
-Waarom is het niet gewoon mogelijk om een limiet te stellen aan buiten bundel verbruik (bijvoorbeeld, automatisch 3g internet uitschakelen totdat deze via de web account weer is aangezet.)
icon

Beste antwoord door tinuz74 1 July 2019, 21:05

Bekijk originele reactie

21 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het verbruik wordt bij Simyo een aantal keer per dag verwerkt. Je beltegoed / belminuten / MBs worden dus met enige vertraging bijgewerkt. Dit zie je ook in de Simyo App en Mijn Simyo. Hierdoor is het bij prepaid mogelijk om negatief beltegoed te krijgen, en bij abonnementen zorgt dit ervoor dat je late waarschuwings-SMSjes(leuk dat daar niet vermeld wordt dat ze 'te laat' komen) krijgt. Ook de hoogverbruik-blokkades bij 75 euro per dag buiten de bundel en 250 euro per week buiten de bundel zijn daardoor laat.

Als Simyo blokkades zou hebben, dan zouden die waarschijnlijk ook gewoon te laat activeren. Ik zelf zou meer zien in de trend die ik de laatste tijd zie: 64Kbps(of hoger) up/down snelheidslimiet als de bundel op is en een mogelijkheid om MBs bij te kopen. Of Simyo dat gaat doen, dat weet ik niet.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi gerard83, welkom op ons forum :)

Voor wat betreft de verlate waarschuwingen legt Groentjuh het perfect uit. (Waarvoor dank!)
Zijn optie van een snelheid downgrade en/of MB's bijkopen zie ik alleen voorlopig niet gebeuren bij Simyo. Maarja, who knows?

Ik snap heel goed dat je dit niet expres hebt gedaan en misschien wel een beetje geschrokken bent hier van. Daarom kom ik je eenmalig tegemoet in je buitenbundel kosten.
Je hebt 375 MB buiten je bundel verbruikt, daarom reken ik voor deze keer niet de 1000 MB bundel, maar een 1500 MB bundel voor de maand april. In plaats van €56,25 buiten bundel betaal je nu €2,50 extra voor je internetbundel. Vind je dat een gepaste oplossing?
Hoi Ernst,

Dat is heel vriendelijk, bedankt.
Wat is nu de beste oplossing om dit in de toekomst te voorkomen? Ik heb al een app op mijn telefoon geinstalleerd die mijn dataverbruik bijhoud, maar het mooiste zou 't natuurlijk zijn als Simyo haar klanten zelf (tijdig) inlicht of op een andere manier voorkomt dat de buitenbundel kosten te snel oplopen (zoals snelheid omlaag brengen of iets dergelijks).
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Ernst,

Dat is heel vriendelijk, bedankt.
Wat is nu de beste oplossing om dit in de toekomst te voorkomen? Ik heb al een app op mijn telefoon geinstalleerd die mijn dataverbruik bijhoud, maar het mooiste zou 't natuurlijk zijn als Simyo haar klanten zelf (tijdig) inlicht of op een andere manier voorkomt dat de buitenbundel kosten te snel oplopen (zoals snelheid omlaag brengen of iets dergelijks).


Hoi gerard83,

We hebben op dit moment nog geen passende oplossing. De reden daarvoor is al uitgelegd door Groentjuh. Het enige dat je er zelf aan kunt doen is je verbruik goed in de gaten houden. Kijk regelmatig op Mijn Simyo of de app. Je ziet dan direct hoeveel belminuten en MB's je nog over hebt tot het einde van de maand.

Een handige app die je hierbij kan helpen is de 3G Wachtdog app. Met deze app houd je je dataverbruik goed in de gaten en kun je volgens mij ook zelf een waarschuwing instellen als je een bepaald verbruik hebt gehad.

Is dat een handige app voor je?
Hoi Dries,

Dat is zeker een handige app, bedankt.
@Ernst/Dries, zou je de verandering in bundel zoals boven besproken willen doorvoeren?

Alvast bedankt.
Badge +8
Hoi gerard83,

Ik heb het even nagekeken en de verrekening heeft Ernst al voor je uitgevoerd :)
Tot ziens op het forum,

Groetjes, Charlene
Beste Simyo,

Vanavond de schrik van mijn leven gekregen. Ik kreeg ineens bericht dat mijn simkaart geblokkeerd is vanwege hoge kosten in korte tijd. Dit zou komen door extreem hoog dataverbruik in een korte periode. Mijn dochter heeft ruim 250 euro buiten haar bundel internet verkeer gehad. Ze was zich er niet van bewust dat haar bundel op was. Daarnaast ben ik verbaasd dat je gewoon door kunt internetten. Bij "Ben" wordt het internetten gewoon gestopt en waarom krijg ik pas vanaf 250 euro een noodmelding en niet veel eerder bij 50 euro ofzo? Ik vindt dit ver buiten proportie aangezien ze een 2GB bundel heeft en nog net geen 2GB extra internet verkeer heeft gehad.

Is hier een oplossing te bieden die in verhouding is?

Hoor graag van u.
Mag ik vragen waarom u zo verbaasd ben dat er bijvoorbeeld bij Ben wel een plafond is en voor u blijkbaar niet bij Simyo?

De ene provider is de andere niet. Simyo geeft het ook zelfs aan op haar service pagina's en in de voorwaarden staat dat de klant verantwoordelijk is voor het verbruik.

Simyo stuurt bij 80 en 100% van het bundelverbruik een waarschuwing.

Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, dan blokkeren we uit voorzorg tijdelijk je aansluiting. Staat hier te lezen.

Over de verdere afhandeling gaat Simyo.
@Ray, De drempel van 100/250 euro staat niet in verhouding met de kosten van een gewone bundel. Ik zou verwachten dat ze dit eerder zouden blokken en niet bij dit soort hoge bedragen. De bedragen zijn absurd hoog. In mijn ogen dan ook de cashcow van Simyo. Een kind van 12/13 is niet dagelijks bezig met een databundel en de ouders missen soms het verbruik van de kids. Daarnaast zou het netter zijn om het internet gewoon te blokken als de bundel op is en je extra kan bijkopen ipv mensen met torenhoge rekeningen opzadelen. Dit is niet meer van deze tijd.

Ik hoop op een nette oplossing.
Zoals je kunt zien in dit topic maak (niet alleen) ik me sterk voor een betere bescherming. In mijn ogen is MB bijkopen geen echte (harde) bescherming.

Ik zou het waarderen als je daar ook je licht laat schijnen en/of de poll zou gebruiken.
@tinuz74

Deels ben ik het met je eens. Zoals @Friesian onder andere aan geeft. Maar buiten dat ben jij als contracthouder wel verantwoordelijk voor het mobiel verbruik van je kind.

En dan speel ik misschien de advocaat van de duivel maar je bent er allemaal mee akkoord gegaan toen je klant werd. Dat geldt ook voor mij, maar ook voor jou, @Friesian en alle andere klanten.

Ik weet dat mensen mij pro Simyo vinden maar daar heb ik dan echt maling aan. Het gaat namelijk om feiten en één daarvan is dat elk verhaal 2 kanten heeft.

Dus ja, het verschil tussen binnen en buiten bundel zijn extreem. Is Simyo daar open over? Ja zeker.

Had je dit dus eigenlijk van te voren kunnen weten? Ja zeker.

En vergis je niet. Ook ik ben kritisch naar Simyo. Maar soms moeten wij mensen wat vaker in de spiegel kijken 😉
@Ray, Het is niet meer van deze tijd dat je mensen op deze wijze op hele hoge kosten jaagt. Juridisch hebben ze alles dicht getimmerd en moet de consument bloeden. Dat is duidelijk! Dit is het verdien model van Simyo en als je dat fijn vind om zo klant te willen zijn is dat de keus van de consument. En ja, alle consumenten lezen van te voor alle voorwaardes door. Heb jij ook vast gedaan! :-)

Ik wacht de reactie af van Simyo of er een coulante oplossing komt. Als die er niet komt zal ik gepast maatregelen nemen.
Als ik ergens klant wordt verdiep ik mij zeker wel in bepaalde zaken. Ik hou er namelijk zelf ook niet van om achteraf voor ( financiële) verassingen te staan.

Ik heb namelijk in het verleden ook wel fouten gemaakt maar er ook van geleerd.

Daarbij heb ik mijn telefoon zo ingesteld dat hoogverbruik zo goed als uit den boze is. Het gebruik van een smartphone is meer dan simkaart erin en gaan. Als je niet wilt dat er onbedoeld verbruik is kun je dat allemaal tegen gaan. Dat kun je bijvoorbeeld hier lezen.

Coulance kun je niet afdwingen.
Ik wens je veel wijsheid toe.
@Ray, Leg jij dit aan je kids uit van 12/13 jaar?! Die nu volledig over de toeren is! Hebben we daar ook een spiegel voor bij Simyo?!
Je doet wel heel erg je best om de schuld bij Simyo te leggen. En leest alleen wat je wilt lezen.

Je kunt kinderen niet verantwoordelijk houden, daar zijn het kinderen voor. Daarom moet je minimaal 18 zijn bij Simyo. Dus blijf je als ouders verantwoordelijk als kinderen een aansluiting gebruiken op naam van de ouders.

Ik laat het verder aan Simyo over.

Fijne dag.
Reputatie 7
Badge +7
Ik vind datamanagers (alhoewel ze soms, maar niet altijd werken), prutsoplossingen. Een belplafond is de enige goede methode. En als dat er is, is het voor ieder de keuze om het wel of niet te gebruiken.
Reputatie 7
Badge +6
Het feit blijft wel dat deze gevallen blijven binnen komen op het forum en diverse mensen zich hard hebben gemaakt om dit te veranderen........

Een bel plafond had in dit geval niet geholpen😄
Dat de verschillen extreem zijn ontkent niemand. Maar het neemt niet weg dat het wel bekend is dat ze er zijn. En minuten / internet verbruiken doen we zelf, niet omdat het van de provider moet.

Elk verhaal heeft 2 kanten..
Het zal altijd een probleem blijven en er zullen er nog velen volgen. Simyo is in elk geval wel coulant! Omdat het de eerste keer is dat ons dit overkomt, wordt het op een nette manier opgelost. Tevreden over de oplossing van Simyo! Top Simyo! 👍
Reputatie 7
Badge +7
Het is waar dat een en ander in de voorwaarden staat waar je zelf mee accoord gegaan bent. Toch zou het prettiger voor velen als er data- en belplafonds zouden zijn. Mijn vrouw en ik maken onze bundels niet op, maar een abonnement voor een zoon of dochter zou ik toch liever bij Simpel oid afsluiten. Dan maar slechte service.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Allereerst wil ik zeggen dat ik het jammer vind dat je dat je plotseling deze kosten kreeg! Zeker met een kind is dat inderdaad lastig te overzien. Ik moet daar wel bij zeggen dat de ouder eindverantwoordelijk is voor het verbruik van het kind, aangezien een abonnement ook niet op de naam van een kind kan staan. Desalniettemin snap ik uiteraard dat het erg naar is om dit zo te zien!

Ik ben ook blij te horen dat er een passende oplossing gevonden is. Daarin ligt de kracht van Simyo: we zijn allemaal mensen, ook achter de schermen. Er wordt altijd met je meegedacht.

We hebben geen dataplafond/belplafond. In plaats daarvan waarschuwen we men over het verbruik en is het makkelijk om de bundels maandelijks aan te passen zodat het past bij je verbruik. Het lijkt mij ook dat men onderzoek doet voordat ze voor een product kiezen.

Maar al met al ben ik blij dat we hier allemaal met een glimlach van weglopen!

Groetjes,
Jihane

Reageer