.

Beantwoord

Waarom is mijn factuur hoger?


Badge
Beste SImyo,

Na jaren van onderbroken positief gebruik van jullie services stuit ik opeens op het volgende. Ik heb een abbo voor mijn dochter en die is op het neurotische af bezig met het beheer van haar bundel. Tot mijn verbazing zijn de kosten voor mb's voor de laatste periode opeens 300% hoger. Nalezen van de factuur blijkt een overschrijding buiten de bundel van slechts 9%. Het gaat hier om 180mb totaal waarvan de bulk op één dag met twee incidenten van 60 mb. Deze incidenten hebben exact het aantal mb waardoor ik vermoed dat het om een achtergrond proces gaat.

Dit alles overwegende en het lezen van jullie forum kom ik persoonlijk tot de volgende conclusie. Hoe goed je ook je bundel in de gaten houdt, bij een kostentoename van dergelijke percentages bij geringe overschrijdingen in een tijd dat iig mijn kinderen meer youtube kijken of uitzending gemist, dan 'gewone' tv is de kans aanzienlijk dat we bij jullie binnenkort weer voor hoge kosten komen te staan die niet in verhouding zijn tot het actuele gebruik en de inspanningen om dit te voorkomen.

Ik kan natuurlijk de bundel verhogen maar dat lijkt niet het probleem. Beter zou zijn om bv zoals een andere provider dat doet, buiten de bundel de snelheid drastisch te verlagen zonder extra kosten. Of zodra je bundel op is geen internet meer als optie meegeven in het control panel.

Ik vindt het vervelend om te zeggen maar nu lijkt het alsof jullie verdienen aan de hiaten in jullie eigen systeem, of dat jullie systeem op zn minst niet aansluit bij de realiteit van nu.

Ik ga me ernstig beraden of ik zo wel verder wil met simyo. Het voelt nu alsof er een tijdbom in huis is.

Mvg

J. Baggerman 😠
icon

Beste antwoord door Groentjuh 18 May 2017, 10:27

Bekijk originele reactie

10 reacties

Badge
Om een gevoel te geven van proporties, als ik het extra bedrag deel door twaalf maanden en optel aan de bundel, dan zou ik ca 20GB (20.000MB) extra mb's tot mijn beschikking hebben, tegen 180 MB overschrijding.
Reputatie 7
Badge +9
Ik kan mij op zich vinden in jouw feedback en denk daar zelf ook wel eens over na. Als veteraan op het forum is dit probleem al veel ter sprake gekomen. Dit kun je ook zien aan deze 2 jaar oude poll. Ik hoop dat hoe meer klanten zich daar melden, het eerder Simyo dit verandert.

Als het goed is krijg je een SMS bij 80% en 100% verbruik van de bundel. Bij 80% is het handig om al te kijken of je door gaat en 5 euro investeert voor nog 500MB of dat je data via Simyo blokkeert.

Bij Android kun je zoals in dit blog staat in het toestel een datalimiet instellen. iOS is daar minder goed in, maar dat blog heeft ook daar tips voor.

PS. vaak biedt Simyo coulance aan in dit soort gevallen. Dat zal in jouw geval mogelijk ook gebeuren.
Badge

...
Als het goed is krijg je een SMS bij 80% en 100% verbruik van de bundel. Bij 80% is het handig om al te kijken of je door gaat en 5 euro investeert voor nog 500MB of dat je data via Simyo blokkeert.
....


In het verleden heeft dit prima gewerkt. Waarom nu niet moet ik nog uitzoeken.

Bedankt voor de tips.
Badge
Providers (of dit nu Simyo is of niet) profiteren hier juist van. Niet fijn watvik schrijf, wel waar anders was dit issue allang opgepakt/opgelost. Tip: zet internet uit voor het abonnrment en laat de kids alleen surfen in een WiFi omgeving.
Badge
Providers (of dit nu Simyo is of niet) profiteren hier juist van. Niet fijn watvik schrijf, wel waar anders was dit issue allang opgepakt/opgelost. Tip: zet internet uit voor het abonnrment en laat de kids alleen surfen in een WiFi omgeving.

idd. Er valt weinig te kiezen in providerland.

Bedankt voor het meedenken maar Internet uitzetten is geen optie voor een middelbare scholier die de halve dag van huis is. 😃
Badge
Ik heb voor nu maar even de bundel verhoogd als verzekering, dat is namelijk een snel gemaakt rekensommetje. (helaas)
Badge
Bedankt @Groentjuh voor de tips, ik heb me nooit gerealiseerd dat wifi assistentie standaard aan staat voor iPhone.

iPhone gebruikers moeten zich dus realiseren dat als de optie voor Wifi assistentie (instellingen/mobiel netwerk + helemaal naar beneden scrollen) aan staat je hierdoor zelfs in je eigen huis of op kantoor MB's kan verbruiken uit je bundel.

...
Als het goed is krijg je een SMS bij 80% en 100% verbruik van de bundel. Bij 80% is het handig om al te kijken of je door gaat en 5 euro investeert voor nog 500MB of dat je data via Simyo blokkeert.
....


In het verleden heeft dit prima gewerkt. Waarom nu niet moet ik nog uitzoeken.

Bedankt voor de tips.

Het is niet een kwestie van uitzoeken maar eerder overdenken en dan beslissen. En elke provider heeft een eigen visie wat betreft data. Wi-Fi assistent is ook ooit ingeschakeld door een upgrade.

Providers (of dit nu Simyo is of niet) profiteren hier juist van. Niet fijn watvik schrijf, wel waar anders was dit issue allang opgepakt/opgelost. Tip: zet internet uit voor het abonnrment en laat de kids alleen surfen in een WiFi omgeving.

Dit is te kort door de bocht en niet waar. Trouwens, ook met een bescherming van de provider (plafond of knijpen) kun je je gebruik monitoren EN verantwoordelijkheid dragen dus.
Badge

Het is niet een kwestie van uitzoeken maar eerder overdenken en dan beslissen.


Waarom er in dit geval geen 80% melding is doorgezet, is voor mij zeer relevant om verdere beslissingen te nemen. Zodra dat bekend is zal ik het zeker hier delen.
Reputatie 7
Badge +10
Hi J.Baggerman,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik kan me heel goed voorstellen dat je ontzettend baalt van deze situatie. De internetbundels hebben inderdaad geen plafond of limiet. Wel worden altijd 80% en 100% sms'jes verstuurd zodra de bundel (bijna) op is, zodat klanten ervoor kunnen kiezen om 500 MB's bij te kopen (€ 5,-) of het internet uit te zetten (via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen). Je geeft aan dat de sms niet is aangekomen van 80%. Is er wel een 100% sms aangekomen? Ik vraag dit omdat je zo specifiek over de 80% sms praat 🙂

Verder is het ook wel handig om te weten dat de pakketjes van 60 MB een kwestie van weergave zijn. Het systeem hakt veel internetverbruik altijd op in bundeltjes van 60 MB's. Als ik bijvoorbeeld 200 MB verbruik in één keer, dan zie ik drie pakketjes van 60 MB's en één pakketje met de resterende 20 MB's.

Ik ben blij dat je je ingelezen hebt over wifi-assistentie, trouwens. Dit blog (Groentjuh stuurde 'm al mee) is extreem handig! En in dit artikel lees je juist hoe je inzicht kunt vergaren in je internetverbruik.

Het is verstandig dat je de bundel vergroot hebt. Zo heb je zelf een buffer. Dat heb ik zelf ook - mijn internetbundel is groter dan mijn daadwerkelijke gebruik, maar dat zorgt er wel voor dat uitschieters niet erg zijn.

Je feedback over een eventueel plafond heb ik op onze 'Wall of Change' gehangen. Dat is een wand waar alle ideeën en wensen opgehangen worden, zodat het besproken en behandeld kan worden door de afdelingen die daarover gaan. Dit idee staat er al een tijdje op, maar hoe vaker hoe beter! Zo weet men dat er vraag naar is.

Heb je hier nog vragen over?

@ Groentjuh en Friesian, dank voor de reacties!

Groetjes,
Jihane

Reageer