.

Beantwoord

Waarom krijg ik geen sms bij 120% dataverbruik?


Reputatie 1
Badge
  • Aspirant
  • 10 reacties
Goedemiddag,

Mijn vrouw was gisteren onaangenaam verrast door een Simyo-factuur van 219 Euro over maart, waar ze normaal 14 Euro per maand betaalt. Nader onderzoek wees uit dat ze haar wifi uitgeschakeld had staan en dat alle verkeer dus over 4G is gelopen. Haar verbruik bedroeg dik achtmaal haar normale verbruik. Ze heeft de waarschuwings-sms'en (met het percentage uitnutting) wel ontvangen, maar die hebben blijkbaar te weinig indruk op haar gemaakt om er actie op te ondernemen. Ik weet het, eigen schuld, dus we gaan de factuur uiteraard gewoon netjes betalen.

Ik ben vast niet de eerste die dit vraagt, maar is het een idee om naast de sms'en die jullie al sturen, een sms te sturen wanneer de kosten voor dataverbruik een bepaald bedrag overschrijden? Met harde vermelding van het bedrag in Euro's? Dat maakt net even wat meer indruk, vooral op mensen wiens interesse niet bij mobiele telefoons ligt, waardoor zij de juiste actie kunnen ondernemen.

Vrgr
icon

Beste antwoord door Jihane 21 April 2018, 13:56

Bekijk originele reactie

16 reacties

Ik ben vast niet de eerste die dit vraagt, maar is het een idee om naast de sms'en die jullie al sturen, een sms te sturen wanneer de kosten voor dataverbruik een bepaald bedrag overschrijden? Met harde vermelding van het bedrag in Euro's? Dat maakt net even wat meer indruk, vooral op mensen wiens interesse niet bij mobiele telefoons ligt, waardoor zij de juiste actie kunnen ondernemen.

Vrgr

@ M_H

Op zich geen slecht idee ! Ware het niet dat de 80 en 100% waarschuwing sms vanaf het netwerk worden verstuurd
Het is juist zaak maatregelen te nemen aan de hand van die REAL TIME gestuurde sms'jes.

Simyo ontvangt de gegevens met een vertraging, Nederland tot 4 uur, buitenland zelfs nog langer tot 36 uur. In die tijd kan het werkelijk bedrag qua kosten hoger zijn dan €100 per dag en €250 per week

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/waarom-ben-ik-niet-afgesloten-bij---282?c=350

Ik zou zeggen, bespreek het duidelijk met je lieve vrouw.

Fijne dag nog ! 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Al is de interesse er niet, misschien is het raadzaam om dit blog eens door te nemen????
https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-over-je-mobiele-datalimiet-heen/
Reputatie 1
Badge

@ M_H

Op zich geen slecht idee ! Ware het niet dat de 80 en 100% waarschuwing sms vanaf het netwerk worden verstuurd
Het is juist zaak maatregelen te nemen aan de hand van die REAL TIME gestuurde sms'jes.



Bedankt voor uw reactie. Een aantal dingen wist ik niet.

Ik begrijp de redenering, maar dan nog zijn er toch mogelijkheden om er anders, beter, mee om te gaan?

Bijvoorbeeld als er een 80 en 100% waarschuwing verstuurd worden vanaf het netwerk, dan kan er met dezelfde moeite toch ook een 120% waarschuwing met een meer indringende tekst verstuurd worden of is dat te makkelijk gedacht? Je weet dan weliswaar nog niet het precieze bedrag in Euro's, maar alles is beter dan niets. De kosten voor de klant, en dus de grootste besparingsmogelijkheid, zitten juist in het gebied bóven de 100%, niet tussen de 80 en 100%. Waarschuwen bij 80 en 100 is goed, waarschuwen bij 80, 100 en 120 lijkt me beter beter. Kost wel een extra sms. Maar die betaal ik graag.
Waarschuwen bij 80 en 100 is goed, waarschuwen bij 80, 100 en 120 lijkt me beter beter. Kost wel een extra sms. Maar die betaal ik graag.


Beste M_H, U ook bedankt voor de reactie terug. Maar 1 ding, de waarschuwingssmsjes zijn gratis.
Reputatie 1
Badge
Okee, maar bent u nog voornemens om mijn voorstel verder te bespreken binnen Simyo?
Reputatie 7
Badge +9
Beste M_H,

De Forum experts zijn klanten, net zoals u, wij maken geen deel uit van de Simyo organisatie.
Wij proberen hier de klanten te helpen, de moderators kunnen wel voorstellen bespreken en plaatsen op de Wall of Change.
Reputatie 1
Badge
Dat is waar ook, was ik even vergeten. Altijd fijn dat er mensen van buiten Simyo bereid zijn om te helpen!
Hoe krijg ik deze thread onder de aandacht van een moderator?
Reputatie 7
Badge +9
Een moderator leest dit normaal binnen 1 werkdag.
In het weekend is er ook kans dat dit door een moderator wordt gelezen en er een reactie wordt geplaatst.
Reputatie 7
Badge +10
Hi M_H,

Welkom op het Simyo Forum!

Ai, logisch dat jullie hiervan geschrokken zijn! Ik kan haar aansluiting niet erbij pakken omdat alleen je eigen aansluiting gekoppeld is aan je Forum account. Maar dat is niet erg 🙂 Ik kan je namelijk zonder haar specifieke aansluiting ook voorzien van informatie.

In de 100% sms staat de volgende tekst: "Je internetbundel van XXXX MB is op. Je betaalt nu € 0,15 per MB. Tip: voorkom hoge kosten, gebruik WiFi of koop MB’s bij op Mijn Simyo of de app. Groet, Simyo"

Het tarief wordt hier dus in vermeld. Ook wordt men geblokkeerd als er sprake is van hoogverbruik. Dat wil zeggen dat als iemand € 100,- op één dag of € 250,- binnen één week verbruikt, er een blokkade op komt. Dit wordt gedaan uit voorzorg.

Uit je berichtje haal ik dat je liever ziet dat dit veel sneller al gebeurt? Bij welk bedrag bijvoorbeeld? We hebben hier een Wall of Change hangen, waar ideeën op gehangen kunnen worden. Dan worden deze ideeën besproken tijdens de vergadering. Hoe zie jij dit dan voor je precies? Ik kan het dan op de muur hangen als nieuw idee!

Laat je het me weten?

@ Friesian, Ron_H en Franswon, dankjewel voor het meedenken!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Jihane,

Fijn dat je in het weekend reageert!

Een bedrag lijkt mij ook veel zinvoller dan een percentage.

Bij 8000 MB is 120% een overschrijding van 1600 MB dus € 240, bij 1000 MB 200 MB dus € 30

Bijbetalen is nooit leuk, ook al is het je eigen schuld, maar bedragen van honderden Euro's ziet niemand graag, terwijl € 30 waarschijnlijk wel wat gemopper (op jezelf) zal geven maar dat bedrag zal niet zo snel een ernstige aanslag op je besteedbaar inkomen zijn.
Ik ben vast niet de eerste die dit vraagt, maar is het een idee om naast de sms'en die jullie al sturen, een sms te sturen wanneer de kosten voor dataverbruik een bepaald bedrag overschrijden? Met harde vermelding van het bedrag in Euro's? Dat maakt net even wat meer indruk, vooral op mensen wiens interesse niet bij mobiele telefoons ligt, waardoor zij de juiste actie kunnen ondernemen.

Hoi Jihane

Idd fijn dat je vandaag reageert, maar uit het verhaal van de TS haal ik dat wanneer er kosten gemaakt zijn, laat zeggen 500 of 700, harde cijfers, euro dat dat meer indruk maakt op mensen wiens interesse niet bij mobiele telefoons. De TS heeft het m.i. niet over €0.15 per MB wat aanzienlijk kleiner klinkt dan bijvoorbeeld €900,- zoals onlangs. Natuurlijk is dit extreem maar een concreet, groot, groter dan €0.15, bedrag heeft een andere werking.

Wat de TS wil kan niet, jullie kunnen dat niet.

Fijn weekend, geniet van het weertje. 😎
Reputatie 1
Badge
Uit je berichtje haal ik dat je liever ziet dat dit veel sneller al gebeurt? Bij welk bedrag bijvoorbeeld?
Hallo Jihane,

Bedankt voor je reactie. Indien gewenst kan ik het betreffende 06-nummer doorgeven.

Van mij mag er al een waarschuwings-sms komen vanaf 50 Euro overschrijding. Maar volgens de reactie van Friesian is het niet mogelijk om het overschrijdingsbedrag in Euro's in de sms te noemen. Daarom is het lastig om nu een goed voorstel te doen. Ik bruis van de ideeën voor allerlei alternatieve oplossingen, maar laat ik het klein en simpel houden.

Stuur een sms bij 120% met de tekst "Let op! Je hebt je internetbundel overschreden. Je ontvangt een factuur voor de gemaakte kosten. Bij grote overschrijding zul je uit voorzorg geblokkeerd worden. Groet, Simyo".

Toelichting:
De huidige 80 en 100% sms'en zijn prima, zowel textueel als het moment waarop ze verstuurd worden, want er gaat een preventieve werking van uit. Maar het probleem zit hem juist in de periode daarná. Want na de 100% sms hoor je niets meer van Simyo, terwijl juist vanaf dat moment het probleem ontstaat (het overschrijdingsbedrag groeit). De seinen stonden op rood maar er klonk geen alarmbel. Daarom vind ik het belangrijk dat er na de 100% sms iets gebeurt ter bescherming van de klant. Bijvoorbeeld een 120% sms.

Vrgr


In de 100% sms staat de volgende tekst: "Je internetbundel van XXXX MB is op. Je betaalt nu € 0,15 per MB. Tip: voorkom hoge kosten, gebruik WiFi of koop MB’s bij op Mijn Simyo of de app. Groet, Simyo"
Het tarief wordt hier dus in vermeld. Ook wordt men geblokkeerd als er sprake is van hoogverbruik. Dat wil zeggen dat als iemand € 100,- op één dag of € 250,- binnen één week verbruikt, er een blokkade op komt. Dit wordt gedaan uit voorzorg.

Uit je berichtje haal ik dat je liever ziet dat dit veel sneller al gebeurt? Bij welk bedrag bijvoorbeeld? We hebben hier een Wall of Change hangen, waar ideeën op gehangen kunnen worden. Dan worden deze ideeën besproken tijdens de vergadering. Hoe zie jij dit dan voor je precies? Ik kan het dan op de muur hangen als nieuw idee!

Ik stel echt vraagtekens bij het beste(?) antwoord (?).
Nog een keer de link..
https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/waarom-ben-ik-niet-afgesloten-bij---282?c=350

Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, dan behoudt Simyo zich het recht om je aansluiting uit voorzorg tijdelijk te blokkeren.
Maar we krijgen je verbruik met een vertraging binnen van het netwerk. In Nederland kan dit tot 4 uur duren. Verbruik in het buitenland kan zelfs tot 36 uur later binnenkomen bij Simyo. Als je in die tijd veel verbruik hebt gehad, kan het voorkomen dat we niet precies bij € 100,- of € 250,- blokkeren.
Ook wij zien namelijk pas op het moment dat het verbruik binnenkomt of je hoogverbruik hebt gehad. Vervolgens blokkeren we automatisch je aansluiting, waarbij je factuur dus al hoger kan zijn dan de genoemde € 100,- of € 250,-.

Let op de woordjes - als je meer dan - vertraging - vervolgens.
Het beste antwoord?? bevat onjuiste informatie.

Ennuh, Jihane ook bedankt voor het meedenken zoals dat ook is gedaan door Ron H (niet Ron_H🤔😉)
Reputatie 7
Badge +10
Hoi heren!

Ja, dat is zo! Die vertraging zit er inderdaad in. Meestal overstijgt het de € 100,- of € 250,- niet, maar dat kan wel gebeuren. Dat heeft te maken met die vertraging. Ik heb mijn antwoord als beste geselecteerd omdat ik inga op de specifieke situatie van M_H en omdat ik vraag om de getallen die M_H het liefst in het sms'je ziet staan.

Ik zal dit dus ook zeker op onze Wall of Change hangen! 🙂 Bedankt voor de feedback! Ik kan me erg goed voorstellen dat een kleiner bedrag handiger is om te zien, en om dat met voorzorg te sturen.

Friesian, ik zou niet zo stellig zeggen dat wat M_H zegt niet mogelijk is. Dat weten we pas nadat het intern besproken is. Nooit geschoten is altijd mis!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 1
Badge
Hallo Jihane,

Ik ben benieuwd en houd het in de gaten. Hartelijk dank dat ik (of mijn idee) aan de Wall of Change mag komen te hangen!

Vrgr
Reputatie 6
Badge +5
Hi M_H,

Prima! Graag gedaan namens Jihane 🙂 En nogmaals bedankt voor het idee en de feedback. Als je verder nog vragen hebt, weet je ons te vinden!

Groetjes,
Niels

Reageer