.

Beantwoord

Waarom klopt het tijdstip van dataverbruik niet?


Badge

Het tijdstip waarop data wordt verbruikt wordt niet correct weergegven in de Simyo app. Voorbeeld: ik gebruik data gedurende mijn treinreis van 09.00 - 11.00. Dit verbruik wordt dan in de Simyo app op een een tijd weergegeven dat ik allang niet meer aan het reizen ben. Zo kan ik dus niet nagaan hoeveel data ik op dat moment heb verbruikt. Bij al mijn dataverbruik staat een verkeerde/onmogelijke tijd aangegeven. Ik vermoed dat de hoeveelheid data wel klopt maar dus niet het tijdstip. Alsof de klok niet goed staat. Ik heb op het forum hier meer over gelezen maar nog geen goed antwoord gevonden. Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Tessanne 31 July 2020, 13:58

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 7

@Cora61 Ik begrijp wat je bedoelt. Het is ook voor mij wel een irritatiepuntje, maar schijnbaar kan er niets mee/aan gedaan worden en is het zoals het is.

Wat ik weet is, dat dataverbruik sowieso in blokken van maximaal 59MB groot wordt getoond in de app. En dan schijnbaar, volgens mij, wordt dit dataverbruik na afloop van een sessie dus bepaald en in rekening gebracht. Dataverbruik is dus nooit realtime.

Wat je wel kan doen is een datamonitor op je telefoon installeren. Ik weet niet wat voor een telefoon je hebt, maar indien dit een iPhone is dan kun je via Instellingen > Mobiel netwerk zien hoeveel data je telefoon heeft verbruikt en dan ook nog per app apart. Zo kun je onderdaan je gegevens opnieuw instellen, wat betekent dat de teller weer op 0 wordt gezet. Dit kun je bijvoorbeeld doen op de eerste dag van de nieuwe maand

Misschien heeft dit je een beetje geholpen, maar nogmaals ik deel je mening/punt van het ogenschijnlijk niet anders weer te geven datavebruik in de Simyo App.

Badge

Dank je wel RicoK voor je reactie. Jammer dat er geen oplossing voor is. Ik houd inderdaad via mobiel netwerk mijn dataverbruik bij op mijn IPhone. Echter kan je daar alleen zien het dataverbruik per app en niet uitgesplitst naar tijd. Ook als je dagelijks de teller op nul zet weet je geen tijdstip waarop de data gebruikt werd. Mijn echtgenoot heeft ook een iPhone, bij hem staat het tijdstip waarop data wordt gebruikt wel correct. Vaak wordt er ‘s nachts data verbruik gemeten van bijv. 20 Mb op het tijdstip dat ik slaap, teveel om dit toe te schrijven aan het overschakelen van WiFi naar 4G indien de WiFi uit zou vallen. Is er misschien een app voor de iPhone die dit allemaal keurig registreert?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Cora61,

 

Welkom terug op ons forum! 

 

Wat jammer dat je het gevoel hebt dat de gemeten tijdstippen niet kloppen. Het verbruik wordt altijd direct geregistreerd vanaf de simkaart. Het tijdstip van verbruik en het tijdstip dat het verbruik wordt verwerkt zijn wel verschillend, het kan dus zijn dat het verbruik later wordt verwerkt. De sms'jes die je van ons ter waarschuwing (als je internetbundel op dreigt te gaan) krijgt zijn daarentegen wel altijd realtime.

 

Er zijn apps die je kunt downloaden voor het bijhouden van jouw verbruik, bijvoorbeeld: My Data Manager. Of deze app ook het exacte tijdstip aangeeft durf ik je niet met zekerheid te vertellen, wel zie je ongeveer hoeveel verbruik er was in welk uur. Hopelijk kun je daar wat mee! :)

 

Bedankt RicoK! 

 

Groetjes,

Tessanne 

Badge

Dank Tessanne voor je reactie. Ik begrijp daaruit dat het tijdstip waarop het dataverbruik verwerkt wordt niet het tijdstip van het daadwerkelijk verbruik is. Maar het moet toch technisch mogelijk zijn om dan het werkelijke tijdstip van verbruik te vermelden. Je ziet dat dit namelijk wel correct staat vermeld bij de geregistreerde telefoongesprekken, keurig op de seconde en tijdsduur. Misschien een mooie uitdaging voor de techneuten van Simyo om te onderzoeken of dit wel mogelijk is. 
 

Groetjes, Cora61

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Cora61,

 

In mijn Simyo staat uiteindelijk wel de datum en tijdstip vermeld dat het daadwerkelijk verbruikt is. Het staat er alleen niet gelijk in, het kan in het ergste geval 24 uur duren voordat je dit in mijn simyo terugziet. 

 

Groetjes,

Daisy

Hoi,

Ik heb dezelfde discussie gehad met de klantenservice.

ik koop om 16:00 een databundel voor mijn iphone via een wifi verbinding.

even later zet ik mijn data aan op de telefoon en verstuur wat berichtjes.

om 23:00 krijg ik een SMS dat ik data aan het verbruiken ben zonder databundel.

kijk ik wanneer die data is geweest blijkt dat om 15:05 te zijn. Data stond toen nog uit op de telefoon en zat in mijn zak.

ik zie wel vaker als ik de grens passeer een data verbruik van 1 of 2 kb ook al staat de data uit maar geen 7 mb. 

probeer het hun uit te leggen waarom het niet zo kan zijn, maar ze blijven ontkennen dat hun tijdstippen niet kloppen.

Dus ben benieuwd of meer mensen dit soort problemen hebben en Simyo kunnen overtuigen dit fatsoenlijk uit te zoeken

 

Hoi Cora61,

 

In mijn Simyo staat uiteindelijk wel de datum en tijdstip vermeld dat het daadwerkelijk verbruikt is. Het staat er alleen niet gelijk in, het kan in het ergste geval 24 uur duren voordat je dit in mijn simyo terugziet. 

 

Groetjes,

Daisy

 

Dat is dan zeker nieuw… 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Marktb,

 

Wij kunnen niet inzien wanneer de mobiele data op het toestel aan of uit gezet word. Wij kunnen alleen zien wanneer er internet is verbruikt op de mobiele data omdat dit geregistreerd word op de simkaart. Het kan zijn dat bijvoorbeeld de wifi assistentie aan heeft gestaan. Je kan altijd voor de zekerheid de optie internet in mijn simyo ook uitzetten.

 

Groetjes,

 

Hoi,

Ik heb dezelfde discussie gehad met de klantenservice.

ik koop om 16:00 een databundel voor mijn iphone via een wifi verbinding.

even later zet ik mijn data aan op de telefoon en verstuur wat berichtjes.

om 23:00 krijg ik een SMS dat ik data aan het verbruiken ben zonder databundel.

kijk ik wanneer die data is geweest blijkt dat om 15:05 te zijn. Data stond toen nog uit op de telefoon en zat in mijn zak.

ik zie wel vaker als ik de grens passeer een data verbruik van 1 of 2 kb ook al staat de data uit maar geen 7 mb. 

probeer het hun uit te leggen waarom het niet zo kan zijn, maar ze blijven ontkennen dat hun tijdstippen niet kloppen.

Dus ben benieuwd of meer mensen dit soort problemen hebben en Simyo kunnen overtuigen dit fatsoenlijk uit te zoeken

 

Beste Simyo,

Ik heb exact hetzelfde probleem. Met WiFi een nieuwe bundel gekocht, daarna 4G aangezet. Een paar uur later krijg ik een SMS dat ik data buiten bundel heb verbruikt, terwijl ik een werkende bundel heb. Bij details zie ik dat ik internet zou hebben verbruikt op een tijdstip uren vóór ik mijn 4G heb aangezet. Ik lag toen nog te slapen. 

Ik ben recent overgestapt op Simyo, maar begin nu toch mijn twijfels te krijgen over de betrouwbaarheid. Verbruikskosten afschrijven terwijl internet niet gebruikt wordt komt in feite neer op diefstal. 

Groetjes, 

Mariama

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @MariamaC,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend voor je is! Als de optie internet op je simkaart nog aanstaat (in je Mijn Simyo omgeving) dan kan het zijn dat er internet wordt geregistreerd buiten jou weten om. Als de Wifi verbinding zwakker is dan kan het hierdoor voorkomen dat je verbinding automatisch overschakelt naar het 4G als dit aanstaat op je simkaart. Dit wordt ook wel Wifi-assistentie genoemd. 

Ik zou graag even met je mee willen kijken op je aansluiting en zien of ik nog iets voor je kan betekenen. Zou je mij hiervoor een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? 

Ik zie graag je bericht tegemoet!

Groetjes,
Amy

 

Reageer