.

Beantwoord

waarom kan ik niet internetten in het buitenland?

  • 7 July 2019
  • 5 reacties
  • 249 Bekeken

Badge
Hallo, ik was laatst op vakantie in Spanje en wilde daar graag af en toe (goedkoper) kunnen internetten (ik gebruik Prepaid), maar na het aanzetten van een bundel en het doorlopen van de nodige stappen had ik toch zodra ik de grens met Nederland over was geen internet meer. Dit probleem heb ik achteraf naar tevredenheid met de klantenservice kunnen oplossen, maar ik ga binnenkort naar Frankrijk en ik wil daar toch echt af en toe een appje kunnen sturen.

Dingen die ik in Spanje al geprobeerd heb:
• Online stonden alle instellingen 100% zeker goed. Dit is ook door medewerkers van de klantenservice bevestigd. Verder stond roaming zeker aan, evenals mobiele gegevens. Ik heb meermalen mijn telefoon herstart en ook tussendoor gewisseld van lokale (tussen)provider.
• Ook niet het probleem: Geen bereik. We zaten in een dichtbevolkt gebied met goed bereik, en mijn vrienden (exclusief de twee die ik hier apart noem) hadden prima bereik. Verder werkten bellen en sms bij mij ook.

Mogelijke problemen:
• Mijn telefoon was de OnePlus One, en ik vermoed dat er iets fout ging met de APN-instellingen. Een vriend van me met een OnePlus 6 (maar andere provider) had hetzelfde probleem, maar dat ging vanzelf over na 5 dagen; bij mij was dat niet zo.
• Een vriendin die ook by Simyo (Sim-Only, met toereikende databundel) zit had ook de hele vakantie geen internet. Het kan dus ook een Simyo-specifiek probleem zijn. Over haar internetinstellingen heb ik echter geen info.

Als u enig idee heeft over hoe ik dit probleem kan voorkomen dan is dat heel erg welkom! Vooral met de juiste internet APN-instellingen ben ik erg blij. Ik heb inmiddels een andere telefoon (nog steeds OnePlus, OnePlus 3), dus misschien is er niet eens een probleem meer, maar ik ben het liever voor. Alvast bedankt voor de moeite!

Hedde
icon

Beste antwoord door Anonymous 7 July 2019, 07:06

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Hoi HeddevH,

Fijn dat alles weer werkt! Dankjewel Friesian! 😀

Groetjes,

Kevin
Badge
Ik had weer last van hetzelfde probleem, maar de APN-instellingen van Franswon waren de oplossing, super bedankt Friesian!
Hoi HeddevH. - Hedde.

Mocht er voor u of uw vrienden /vriendinnen toch weer een probleem voordoen dan is het advies warm aanbevolen om contact op te nemen met de provider (mijn voorkeur forum). Een reset van de buitenland optie doet vaak wonderen.

Fijne vakantie en....
Bonne chance.
Badge
Hallo Friesian, ik hoopte met de uitgebreide informatie een hele checklist te voorkomen 😉, maar deze APN-instellingen ga ik zeker uitproberen (mocht het weer misgaan). Bedankt!
Hoi @HeddevH - Hedde.

Ons aller franswon heeft een checklist gemaakt voor het buitenland.
Loop deze eens door.

Checklist update buitenland
Sim-Only & Prepaid:
Staat bellen en gebeld worden in het buitenland en internet op je mobiel in het buitenland AAN op mijn Simyohttps://mijn.simyo.nl/instellingen#tab_netwerkinstellingen ?
Staat data-roaming AAN op je toestel?
Staat je toegangspunt (APN) goed ingesteld? :
APN - internet
Gebruikersnaam - KPN (Is niet standaard ingevuld, deze zul je handmatig moeten invullen)
Wachtwoord - GPRS (als deze het niet doet gprs) (Is niet standaard ingevuld, deze zul je handmatig moeten invullen)
Sommige toestellen hebben de optie EU-Internet, deze moet, hoe verwarrend ook, op UIT staan.
Staat dit alles goed herstart dan je toestel en laat je toestel naar netwerken zoeken.
Vergeet niet de wijzigingen in de APN instellingen op te slaan.
Men dient er rekening mee te houden dat internetten en bellen buiten Zone 1 enorm veel geld kost.
Werkt bovenstaande allemaal niet? Als je in de gelegenheid bent om jouw simkaart in een ander, simlockvrij, toestel te doen en die andere simkaart in jouw toestel (kruisproef) kan je detecteren of het probleem aan (de instellingen van) de simkaart ligt of aan het toestel.
Als dit alles niet lukt dan zal een moderator de buitenlandoptie op je simkaart resetten.
Hou je ons op de hoogte?

+++Wij bedanken Franswon eeuwig voor deze handige en mooie lijst.+++

Reageer