.

Waarom kan ik geen data limiet instellen? is dit een goedkope manier om geld af te troggelen?

  • 28 November 2018
  • 14 reacties
  • 3133 Bekeken

Ik zit zojuist al 500mb over mijn databundel heen. En waarschijnlijk kan ik daar vervolgens weer rond de 70 euro voor neerleggen. Het is toch van de zotte. Ik ben al rond de 5 jaar klant, eigenlijk tot nu toe geheel tevreden. Deze grap heb ik een half jaar geleden ook al meegemaakt toen ik ook 40 euro mocht neerleggen.

Ja, dit komt omdat wifi op een of andere manier niet actief was (doet dat er toe? nee).

De pagina https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps biedt vervolgens ook geen oplossing voor iOS gebruikers. Naar mijn weten zouden jullie gewoon een limiet kunnen inbouwen, aangezien andere (buitenlandse?) providers dit ook kunnen aanbieden. En als dit niet zou kunnen, zorg er dan gewoon voor dat de internet verbinding rete traag wordt ipv dat je buiten je bundel gaat betalen. Het is bizar hoe klantonvriendelijk de huidige opzet is. EDIT: €0,15 buiten bundel per MB is überhaupt echt diefstal.

Ik ben er nu ook wel echt klaar mee. Weet iemand of andere providers wel een limiet instelling aanbieden? Ik weet mijn weg uitstekend te vinden in de digitale wereld, dus als zelfs ik hier nog tegenaan loop dan zou daar allang een oplossing voor moeten zijn. Punt.

Fabian.

EDIT 2: Nog bizarder.. ik zit even rond te kijken bij andere providers. Tele2, Ben en Lebara sluiten allemaal je internet af als je data bundel op is (dus geen buiten bundel kosten, bij Lebara max 10 euro extra).

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Racky,

 

Welkom terug op het forum! 

 

Ik kan me goed voorstellen dat je daar flink van geschrokken bent! Het is in ieder geval belangrijk dat je weet wat de oorzaak was van deze hoge kosten, zodat je dit in de toekomst kan voorkomen. OP deze pagina vind je tips om te achterhalen wat het verbruik heeft veroorzaakt. Wat mij in jouw situatie handig lijkt om te doen is ervoor te zorgen dat WiFi-assistentie uit staat. Daar voorkom je namelijk mee dat jouw telefoon van een slechte WiFi verbinding automatisch overschakelt op mobiel internet. Op deze pagina kun je extra tips vinden om te voorkomen dat je over je databundel heen gaat. 

 

Omdat ik het wel erg naar vind dat je opeens 1,5 jaar aan abonnementsgeld bent verloren aan in slaap vallen, kijk ik graag nog of ik nog iets voor je kan betekenen. Stuur je mij een privéberichtje met ter controle jouw adresgegevens? Alvast bedankt! 

 

Edit: Aangezien ik volgende week een weekje vrij ben, kan dit privéberichtje beter naar mijn collega Daisy.

 

Groetjes,

Tessanne

 

 

Ik ben al jaren een tevreden Simyo gebruiker met een 7G/maand bundel die ik lang niet op krijg, ook mijn vrouw en kinderen Simyo klant gemaakt. Simyo is niet duur en dan vind ik het wel okay. Ook ingesteld op mobiel dat maar een aantal applicaties gebruik mogen maken van niet-WiFi. Echter, net een heel onaangename verrassing gekregen. In bed gaan slapen met CNN over de USA verkiezingsuitslag en (natuurlijk) in slaap gevallen. Heeft de hele nacht CNN aan gestaan en blijkt de WIFI van onze nieuwe KPN verbinding net niet goed de slaapkamer te bereiken (wel bij het in de hand houden van telefoon). De 1e nacht meer dan de helft van mn bundel op en dus nog geen idee dat dit gebeurde, en de 2e nacht ruim 1G over mijn bundel heen. Gevolg: bundel op, € 250,- (!!!!!) buiten bundel kosten en telefoon afgesloten.

Blijkbaar is de datalimiet wel ingesteld als het extreem wordt (moet ik Simyo hier misschien nog dankbaar voor zijn ook?). Meteen € 100,- betaald om mn telefoon weer werkend te krijgen en maar 2G bijgekocht aan bundels.

Hoewel ik dus een tevreden gebruiker was, ben ik in 2 nachten ongemerkt 1.5 jaar abonnementsgeld kwijtgeraakt. Op zo'n moment ga je aan de "vrijheid" van Simyo toch twijfelen. En als ik er nu nog iets leuks aan gehad had, maar alleen geslapen🥴. 

Reputatie 5
Badge +4
Goedemiddag Fabian,

Wat balen dat je zoveel extra kosten hebt gemaakt buiten je bundel! Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag een internetbundel zou hebben die automatisch stopt of het internet heel traag maakt wanneer je bundel op is. Helaas hebben wij deze mogelijkheid niet.

Wij sturen waarschuwingsberichten wanneer je 80% en 100% van je bundel hebt verbruikt. Pas hierna gaat je internet €0.15 per MB kosten. Deze berichten worden in real-time verzonden. Als je meteen je internet uitzet bij het ontvangen van de 100% sms. Dan scheelt dat natuurlijk heel veel kosten. Je geeft aan dat je bij de 80% melding je internet niet uit wilt schakelen of MB's wilt bijkopen. Dit is natuurlijk je eigen keuze. Maar het risico is dan dus dat je buiten je bundel blijft internetten. Zeker als je dit al eens hebt meegemaakt, lijkt het me dus verstandig om dat voortaan anders aan te pakken.

In alle Android toestellen is het mogelijk om een datalimiet in te stellen waardoor dit sowieso niet mogelijk is. Wij kunnen er niets aan doen dat iPhone's deze optie niet aanbieden. App's als Mydatamanager kunnen op zijn minst helpen om je een extra melding te sturen over het bereiken van je limiet. Daarnaast kan een app als deze ook monitoren waar je MB's aan op gaan. Zo krijg je zicht op je verbruik en kun je er voor kiezen om sommige app's te verwijderen of ervoor kiezen om app's niet op de achtergrond internet te laten gebruiken.

Zoals al door Ray is aangegeven, kost internetten bij ons altijd €0.15 per MB. Met een bundel is dit een stuk goedkoper en hoe groter de bundel hoe goedkoper dit per MB zal worden. Ik snap dat het verschil erg groot is. Dit zou ik zelf ook liever anders zien. Maar dit is helaas wel echt waar je voor getekend hebt op het moment dat je een contract bij ons afsloot. Alle opmerkingen over diefstal en afzetterij leg ik dus naast me neer.

Ik snap dat je aangeeft dat andere providers dit beter oplossen. Bij de één betaal je net iets meer omdat er een datalimiet is, bij de ander ben je iets goedkoper uit maar moet je beter in de gaten houden wat de kosten buiten bundel zijn. Wij proberen alles te doen om dit soort problemen te voorkomen en bieden onze bundels aan voor een zo scherp mogelijk prijs. Wanneer je zelf merkt dat een andere provider meer bij je past omdat je bijvoorbeeld grotere bundels hebt of er geen kosten buiten de bundel mogelijk zijn dan kan ik me dat heel goed voorstellen.

Als je toch nog vragen of opmerkingen hebt dan hoor ik dat natuurlijk graag.

In ieder geval een hele fijne dag verder.

@Ray, Friesian en Groentjuh, dankjewel voor het antwoorden!

Groetjes,

Kevin
De standaard prijs om te internetten is bij Simyo 15 cent per MB. Dit wordt ook wel het buiten de bundel tarief genoemd. Klanten die een bundel nemen die betalen een gereduceerd tarief. De prijzen worden dus drastisch verlaagd maar is je bundel op ga je dus weer die 15 cent betalen. Nu neemt iedereen uiteraard een bundel, want ja wie gaat er nou vrijwillig 15 cent per MB betalen. Je neemt dus een bundel af om goedkoper te kunnen internetten.

Alleen bij bellen / sms is er sprake van een echt buiten de bundeltarief. dat komt omdat bellen/sms de standaard is en je dus minimaal 100 minuten/smsjes moet afnemen i.v.m. het 06 nummer wat daaraan gekoppeld is.

Omdat men dus ook logischerwijs een internet bundel neemt als men wilt internetten spreken we dus van een verhoging die dus heel absurd is maar feitelijk is het dus het standaard tarief. Neemt die weg dat het verschil te groot is en voor klanten echt enorme gevolgen kan hebben.

tarieven pagina > let eens op de tekst die rechts staat, daar staat eigenlijk wat ik hierboven schreef.

Ja ik denk ook niet dat we tot een gezamenlijk tevreden antwoord gaan komen in dit Topic. Ik ben trouwens ook niet de enige klant als ik Google.



Misschien niet, maar ik schreef al dat je niet alleen staat als het gaat om het grote verschil tussen binnen en buiten de bundel.

Kijk ook eens wat je zelf kan doen om het te voorkomen.

Voorkomen is immers altijd beter dan genezen.
https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/wat-zijn-de-tarieven-van-simyo-340?c=141
Klopt. Ik snap dat ik eigenwijs over kom, wat ik ook wel ben. Maar het gaat mij er vooral om dat als je zelf niet op tijd bent om het uit te zetten, dat Simyo vervolgens een grandioze prijsverhoging doorvoert en dat vrolijk laat oplopen
Wist je dat....... ik ook eigenwijs ben maar gelukkig is dat ook een vorm van wijs 😀
Een tariefsverhoging wordt voor iedereen bekend gemaakt, niet nadat je buiten de bundel bent
Edit: onze reactie hebben elkaar gekruist. Je staat in ieder geval niet alleen in je verbazing over het grote verschil ;)
Ja ik denk ook niet dat we tot een gezamenlijk tevreden antwoord gaan komen in dit Topic. Ik ben trouwens ook niet de enige klant als ik Google.

Friesian schreef:Je zegt dat als je niet op tijd bent met uitzetten Simyo vervolgens een prijsverhoging doorvoert. Dat is absoluut niet waar. De tarieven zijn van tevoren bekend gemaakt.

De prijs per MB wordt toch verhoogd? Dat staat los van dat het van tevoren bekend was.
Je zegt dat als je niet op tijd bent met uitzetten Simyo vervolgens een prijsverhoging doorvoert. Dat is absoluut niet waar. De tarieven zijn van tevoren bekend gemaakt.

Niet alleen ik zet me ook in voor een betere bescherming, dat kun je vinden in mijn overzicht van topics.

https://forum.simyo.nl/internet-62/poll-welke-bescherming-zouden-jullie-waarderen-willen-tegen-hoge-datakosten-27919

Mijn pleit is een combinatie van zelf verantwoordelijkheid en een bescherming van de provider die beter kan en mag.
Ook al staat dit op de website, dan is het toch alsnog gigantisch klantonvriendelijk?


Niemand van ons die dat tegen spreekt. Maar je bent er wel mee akkoord gegaan ;)

Simyo heeft ook niet gezegd dat je buiten je bundel moest gaan gebruiken. Kan altijd gebeuren maar daarvoor zijn weer die tips & trucs om het te kunnen voorkomen. Maar die sla je af als zijnde niet toepasselijk voor iOS gebruikers.

Ik ga niet bijkopen als ik nog 20% te gaan heb, waar ik ook gewoon voor betaald heb.


En nu zit je er ruim boven en is het Simyo die het allemaal heeft gedaan, althans zo komt het over.

Nogmaals, wij Forum Experts hier zijn ook niet te spreken over dat enorme verschil van binnen en buiten de bundel. En als je over houd ben je het kwijt. @Friesian pleit daar al langer voor, net als @Groentjuh maar je kan niet alles bij Simyo als provider leggen. Zowel provider als klant hebben rechten en plichten.

Lees deze en deze topics eens door die @Friesian gestart heeft en deze die ik gestart heb.

Edit: onze reactie hebben elkaar gekruist. Je staat in ieder geval niet alleen in je verbazing over het grote verschil 😉
"Edit 1 de €0.15 per MB wordt aangegeven op de site, is dus geen diefstal. Ik heb het vermoeden dat een dief nog nooit heeft aangeklopt met de woorden: goedendag ik ga u beroven.
Prima, dan noemen we het geen diefstal maar pure afzetterij. In mijn bundel betaal ik € 0,002 per MB (2GB voor 4 euro), buiten mijn bundel € 0,15. Oftewel een stijging van 7400%. Ook al staat dit op de website, dan is het toch alsnog gigantisch klantonvriendelijk?

Edit 2 het kan bij een provider verschil maken wanneer je een abonnement hebt genomen en tegen welke voorwaarden die er toen waren. Heb je nooit een verandering gedaan naar een nieuw abonnement kun je €1,- per MB betalen. Bij prepaid is zelfs €2.50 per MB mogelijk..

Ik snap niet welk punt je hier probeert te maken.

Wat zou je voorstellen dat Simyo doet als verbetering?

zie mijn eerste post..

Uitzetten had ook niet gehoeven. Je had ook 500 MB kunnen bijkopen voor 5 euro nadat je die 80% sms binnen kreeg. Die gaan meteen in nadat je op 100% zit. Had je dan toch weer ongeveer 65 euro gescheeld.
Ik ga niet bijkopen als ik nog 20% te gaan heb, waar ik ook gewoon voor betaald heb. Ik had toen nog 5/6 dagen te gaan tot het einde van de maand.

maar zoals altijd heeft elk verhaal heeft 2 kanten. en niet 1.

Klopt. Ik snap dat ik eigenwijs over kom, wat ik ook wel ben. Maar het gaat mij er vooral om dat als je zelf niet op tijd bent om het uit te zetten, dat Simyo vervolgens een grandioze prijsverhoging doorvoert en dat vrolijk laat oplopen (en ja dat staat op de website beschrijven, maar dat is toch niet genoeg?!).

EDIT: Nog een aanbieder die dit goed oplost: T-Mobile. Die verlagen gewoon fors je internet snelheid. Hun bundels zijn ook wel een stuk duurder, maar die verdienen tenminste niet op de manier zoals Simyo dat blijkbaar wil (dus met een prijsverhoging van 7400%).
Ik zit zojuist al 500mb over mijn databundel heen. En waarschijnlijk kan ik daar vervolgens weer rond de 70 euro voor neerleggen. Het is toch van de zotte.


80 ja, maar dan zet ik het niet uit. 100 ja, maar dat was al te laat. Deze berichten zijn geen oplossing en het is simpelweg niet goed genoeg.



Uitzetten had ook niet gehoeven. Je had ook 500 MB kunnen bijkopen voor 5 euro nadat je die 80% sms binnen kreeg. Die gaan meteen in nadat je op 100% zit. Had je dan toch weer ongeveer 65 euro gescheeld.

De apps, zoals My Datamanager, kunnen dan je dataverbinding niet uitzetten in iOS maar geven wel aan wanneer je aan je limiet zit en doen dat ten opzichte van de standen op MijnSimyo realtime.

Ik zie in dit verhaal verder vooral wat zou Simyo moet doen en hoe absurd die buiten de bundelkosten zijn. Maar er wordt nergens gesproken over enige eigen verantwoordelijkheid van het gebruik. Ook ik vind de verschillen enorm hoor, daar is de door de meeste vaste bezoekers (Forum experts) al vaker over gesproken, maar zoals altijd heeft elk verhaal heeft 2 kanten. en niet 1.
Reputatie 7
Badge +9
Waarom heb je aan de apps als IOS gebruiker weinig?
De apps kunnen de dataverbinding niet uitzetten, zoals de ingebouwde bescherming van Android wel doet. De ingebouwde datateller reset niet elke maand naar 0 zoals de ingebouwde datateller van android wel doet.
Er zijn een paar dingen die me niet helemaal lijken te kloppen.

"Edit 1 de €0.15 per MB wordt aangegeven op de site, is dus geen diefstal. Ik heb het vermoeden dat een dief nog nooit heeft aangeklopt met de woorden: goedendag ik ga u beroven.

Edit 2 het kan bij een provider verschil maken wanneer je een abonnement hebt genomen en tegen welke voorwaarden die er toen waren. Heb je nooit een verandering gedaan naar een nieuw abonnement kun je €1,- per MB betalen. Bij prepaid is zelfs €2.50 per MB mogelijk..

Maar wat betreft bescherming...
Wat zou je voorstellen dat Simyo doet als verbetering? Waarom heb je aan de apps als IOS gebruiker weinig? Standaard bescherming ingebouwd in Android vindt ik beter, maar dat terzijde.
Geen 80 en 100% bericht gehad?

Je kunt apps zoals mydata manager downloaden om een limiet in te stellen. Maar dat wist je waarschijnlijk al 😀


80 ja, maar dan zet ik het niet uit. 100 ja, maar dat was al te laat. Deze berichten zijn geen oplossing en het is simpelweg niet goed genoeg.

Ja, van die apps weet ik af. Als iOS gebruiker heb ik daar vrij weinig aan.

Toch bedankt voor je bericht Ray.
Geen 80 en 100% bericht gehad?

Je kunt apps zoals mydata manager downloaden om een limiet in te stellen. Maar dat wist je waarschijnlijk al 😀

Reageer