.

Beantwoord

Waarom is er internet afgeschreven nadat ik een internetbundel heb gekocht?

  • 25 January 2017
  • 15 reacties
  • 350 Bekeken

16:26 25.01.17 1 af - € 5,00
16:24 Internet gebruik 16399 kB af - € 2,41

U raad het misschien al aan de hand van bovenstaande regels (een kopie van mijn factuur).
Ik heb een Prepaid sim kaart en heb vandaag het 5E internet bundel aangezet.

Volgorde gebeurtenissen: ik heb mijn internet aangezet, direct naar de app gegaan en de bundel aangezet.
De app bevestigde dat de bundel was geactiveerd, maar nu blijkt dat dus toch niet direct te zijn geweest.

Het is geen hoog bedrag, maar zou ik graag de 2,41 vergoed willen krijgen.
Is dat mogelijk via dit forum?
icon

Beste antwoord door Ray 26 January 2017, 07:39

Bekijk originele reactie

15 reacties

Dat internet aanzetten om naar de app te gaan is ook verbruik. Dit is het geregistreerde van 16:24 uur. Omdat je telefoon volstaat met apps die internet verbruiken kun je een korte piek krijgen en zodoende op die €2,41 komen.

2 minuten later is de 5 euro afgeschreven voor aanschaf internet bundel.

Het is beter om dit soort zaken te regelen middels een Wifi verbinding of een pc / laptop.
Reputatie 5
Badge +6
Ja wat Raytje zegt klopt helemaal dat was niet zo slim. Internet kost geld als je geen bundel aan hebt staan en dat was bij jou die 2 minuten het geval. Heb je ongeveer 16MB gebruikt. Nou kunnen we niet precies zeggen waar dat naar toe is gegaan maar grote kans dat daar het internet in de Simyo app ook bij zit.
Dat had je dus heel simpel kunnen voorkomen door het op Wifi te doen, dan had je geen kosten gemaakt.

Groet Paul.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Burink,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vervelend dat het voor jou niet helemaal duidelijk is waar dat internetverbruik vandaan komt! Zoals je kunt zien staat er 16:24 als tijdstip bij het internetverbruik, en vervolgens 16:26 naast het kopen van de bundel. Wist je dat internetverbruik altijd met een paar uur vertraging geregistreerd wordt? Dit is dus echt het verbruik dat heeft plaatsgevonden voordat jij die internetbundel kocht. Wat Ray en PaulH zeggen is ook goed mogelijk: dat je je internetbundel hebt gekocht terwijl je via mobiele data aan het internetten was.

Hoe je het ook wendt of keert, dat verbruik is toch echt van voordat jij een bundel had. Is dat helemaal helder? Anders beantwoord ik je vragen graag!

@ Ray en PaulH, dank voor de reacties heren! 🙂

Groetjes,
Jihane
Ha, leuk bedachte antwoorden.
Maar daar heb ik natuurlijk zelf ook bedacht.
Voordat ik de bundel activeerde had ik Sync uitgezet en alles behalve whatsapp en mijn mail programma afgesloten.
Ik kreeg 3-4 whatsapp berichten binnen en verder geen mailtjes, voeg daar het verbruik van het activeren van de bundel aan toe. Misschien dat het systeem ook nog wat gebruikt en je komt aan enkel KB's, niet aan 16 MB.

Dus ja, van die 2,41 zal 10 cent terecht zijn, 20 als ik overdrijf. Maar zodra ik mijn bundel activeer in de app, mag ik toch rederlijkerwijs aannemen dat dit ook daadwerkelijk het geval is? Anders moet er toch echt een waarschuwing komen dat het enkele minuten duurt voordat je bundel actief is, of dat je je internet even aan en uit moet zetten.

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest denk ik in mijn eerste post, maar om 16:26 25.01.17 is er € 5,00 afgeschreven, maar de activering van de bundel vond 16:24 plaats (of misschien 16:25 als ik internet aan het einde van de minuut aanzette). Ik twijfelde even of ik verder zou gaan, want het geld was nog niet afgeschreven, maar de app gaf duidelijk aan dat de bundel actief was. Dus vervolgens zet ik sync weer aan en ben volop gaan surfen en chatten.
De antwoorden zijn niet bedacht maar gebaseerd op feiten.

Jouw 2 regels overzicht in je eerste bericht geven toch echt aan dat het verbruik geregistreerd is voor aanschaf bundel. Je kan dan wel zaken uitgezet hebben voor je ging internetten maar er is toch iets geweest wat er voor heeft gezorgd dat je ongeveer 16 mb hebt verbruikt. Duik eens in je telefoon om te achterhalen wat dan geweest zou kunnen zijn.
Ik begrijp dat ik als ooggetuige voor jou minder betrouwbaar ben dan die 2 regels die ik heb geplaatst, maar dat betekend niet dat ik niet de waarheid spreek.

Zoals als je in de bijgevoegde screenshot kan zien, zijn de enige noemenswaardige verbruikers van internet degene die ik eerder al heb genoemd en google play services.



Ik heb hierboven precies genoeg beschreven wat de volgorde is van wat er is gebeurd en daar valt toch echt duidelijk uit op te maken dat mijn bundel met vertraging is geactiveerd.
Ik heb nergens gesproken over waarheid. Ik sprak over feiten. Zelfs het systeem wat het verbruik registreert onderbouwd wat ik probeer uit te leggen en dat is dat het verbruik is van voor aanschaf van de bundel. Nergens heb ik geschreven over de activatie ervan want dat kan ik niet zien.

Prepaid internetten zonder bundel is 15 cent per MB.

Verder laat ik het over aan Simyo.
Ik heb nergens gesproken over waarheid. Ik sprak over feiten. Zelfs het systeem wat het verbruik registreert onderbouwd wat ik probeer uit te leggen en dat is dat het verbruik is van voor aanschaf van de bundel. Nergens heb ik geschreven over de activatie ervan want dat kan ik niet zien.

Prepaid internetten zonder bundel is 15 cent per MB.

Verder laat ik het over aan Simyo.


En hoever ontlopen de begrippen waarheid en feiten zich?
Feit is dat de log die ik heb gepost heb niet klopt, zijn het dat nog feiten? Of zijn het dan gewoon gegevens die niet kloppen...

" Zelfs het systeem wat het verbruik registreert onderbouwd wat ik probeer uit te leggen en dat is dat het verbruik is van voor aanschaf van de bundel"
Serieus? En hoe doet het dat dan precies? Het systeem geeft geen inzicht over exacte tijden van internet gebruik of wanneer de internet bundel is aangezet. Het lijkt wel of je onder impressie bent dat ik ontken dat er 16 mb is gebruikt. Dat doe ik overigens helemaal niet.
Ik zeg alleen, dat de activatie van de bundel niet plaatsvond na het gebruik, maar voor het gebruik.
Maar dat heb ik in mijn andere posts ook al gezegd. Negeer je dat opzettelijk?
Als je niet wil ingaan op mijn probleem, maar alleen maar mogelijkheden wil aankaarten over wat ik mogelijk verkeerd heb gedaan of heb begrepen, waarom post je hier dan? Daar help je niemand mee.
Hoi Burink,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vervelend dat het voor jou niet helemaal duidelijk is waar dat internetverbruik vandaan komt! Zoals je kunt zien staat er 16:24 als tijdstip bij het internetverbruik, en vervolgens 16:26 naast het kopen van de bundel. Wist je dat internetverbruik altijd met een paar uur vertraging geregistreerd wordt? Dit is dus echt het verbruik dat heeft plaatsgevonden voordat jij die internetbundel kocht. Wat Ray en PaulH zeggen is ook goed mogelijk: dat je je internetbundel hebt gekocht terwijl je via mobiele data aan het internetten was.

Hoe je het ook wendt of keert, dat verbruik is toch echt van voordat jij een bundel had. Is dat helemaal helder? Anders beantwoord ik je vragen graag!

@ Ray en PaulH, dank voor de reacties heren! 🙂

Groetjes,
Jihane


Ik zou graag een reactie van een simyo medewerker zien.

- Ik had die dag geen internet aangehad voordat ik de bundel ging activeren, dus het is ook geen vertraging in het systeem geweest.

- Als ik hier niet geholpen kan worden, zeg het dan graag meteen, dat stuur ik wel een mail naar de klantenservice, want dit gaat allemaal veel te traag.
Beste, waarom zou je hier niet geholpen worden?

Behulpzame medeklanten en mods zijn hier op het forum om (niet alleen) jou te helpen.

Het gaat niet om de snelheid maar om de kwaliteit van de klantenservice, de mods vormen een onderdeel van de klantenservice. En wil je het snel EN zorgvuldig kun je morgen weer met je nummer 1200 bellen, gratis.

Jihane was duidelijk namens Simyo.

Hoe je het ook wendt of keert, dat verbruik is toch echt van voordat jij een bundel had. Is dat helemaal helder? Anders beantwoord ik je vragen graag!


[ Waarheid en feiten ]
Hoe je het ook wendt of keert, dat verbruik is toch echt van voordat jij een bundel had.

Ik wil je wel het advies geven om even de instellingen van Chrome te controleren dat die ingesteld staat op minder datagebruik.

Morgen is iedereen van Simyo weer fris en fruitig aanwezig.
Nogmaals, ik heb nergens geschreven dat je de waarheid niet spreekt. Het enige wat ik heb geschreven is dat het verbruik terecht is geregistreerd en dan het verstandiger was geweest om het via wifi of een pc aan te vragen.


16:24 Internet gebruik 16399 kB af - € 2,41


Er is een verbruik geregistreerd van 16399 kB voor een bedrag van € 2,41. Als dit geregistreerde is van voor het activeren, met een bedrag van 15 cent per MB, dan komt dat neer op 2,41 gedeeld door 0,15 = 16,066666 MB.

Het door jouw geplaatste plaatje met het overzicht van je verbruik uit een bepaalde periode geeft al een verbruik aan van 22,93 MB door alleen al Google Chrome. Daaronder staat nog wat applicaties die verbruikt hebben. Het betreft hier verbruik van het mobiele netwerk. Echter is niet te zien of dit van voor of na het activeren van de internet bundel is.


16:26 25.01.17 1 af - € 5,00


Op jouw verbruiksoverzicht staat 2 minuten later een afschrijving van € 5,- euro. Er staat niet bij waarvoor dat is. Kan ook zijn voor een vervangende simkaart want die kost ook 5 euro. Laten we nu uit gaan dat dit is voor een internetbundel voor 150 MB.

Nu vind jij dat ik blijkbaar jouw niet help maar zelfs een moderator oftewel een klantenservice medewerker van Simyo geeft dit aan.

Het lijkt wel of je onder impressie bent dat ik ontken dat er 16 mb is gebruikt. Dat doe ik overigens helemaal niet.

Dat is gebaseerd op nonsense.

Kijk als jij kan aantonen dat de feiten anders liggen, dan geef ik je 1000% gelijk.. Maar de dingen die je nu gepost hebt, die 2 overzichtjes dus, tonen aan dat die 16 MB voor activatie is.

Kortom, we zijn het er beide mee eens dat het verbruik er is geweest maar niet over het tijdstip..
Badge +7
Hoi Burink,

Wat jammer dat er nog onduidelijk bij je is! De internetsessie waarover het gaat, is volgens onze gegevens begonnen om 16.24.53 uur. Om 16:25:18 is je internetbundel geactiveerd, om 16:26:31 is je betaling hiervan binnen gekomen. Wat we hieruit kunnen concluderen is dat je internetbundel direct in is gegaan.

Wat hier is gebeurd, is dat je voordat je je internetbundel hebt geactiveerd, Google Chrome hebt opgestart. Omdat je op het moment dat deze sessie begonnen is nog geen internetbundel had, wordt deze hele sessie buiten je bundel gerekend. Je hebt je Google Chrome niet afgesloten nadat je je internetbundel hebt aangeschaft. Daarom is je internetverbruik buiten de bundel komen te vallen, totdat je deze sessie hebt afgesloten.

Deze feit laat je telefoon ook zien. Als jij naar je gegevensverbruik kijkt, zie je alleen de MB's die je deze maand buiten je bundel hebt verbruikt. Als je dit vergelijkt met de MB's buiten je bundel in je verbruik op Mijn Simyo van deze maand, komt dit ongeveer met elkaar overeen. Volgens je telefoon heb je zelf iets meer MB's verbruikt dan je verbruik op Mijn Simyo aangeeft. Je telefoon geeft dus ook aan dat je deze 16 MB buiten de bundel hebt verbruikt.

Is het zo iets duidelijker voor je wat er is gebeurd?

Groetjes,
Samantha

@Ray en Friesian, Heel erg bedankt voor jullie hulp heren! 😃
@ Friesian, heb altijd al Chrome Databesparing aan.

@ Ray, Inderdaad, ik betwijfel niet dat het verbruik terecht is geregistreerd, alleen dat het verbruik plaatsvond voor het activeren van de bundel. Bedankt voor je aandacht in ieder geval.

@ Samantha, Bedankt voor de reactie.

"[De internetsessie begon om] 16.24.53 uur.
Om 16:25:18 is je internetbundel geactiveerd,
om 16:26:31 is je betaling hiervan binnen gekomen.
Wat we hieruit kunnen concluderen is dat je internetbundel direct in is gegaan. "
"Je hebt je Google Chrome niet afgesloten "
Dat had ik dus wel. Had Whatsapp, Gmail en de Simyo app open. Pas na het activeren van de bundel openende ik Chrome, maar zoals ik het begrijp is er ook een sessie voor whatsapp en gmail die die 'opnieuw' opgestart moest worden (of over moest schakelen op de bundel).
Het is mij nu duidelijk dat (in ieder geval, misschien ook daarbuiten als de lopende sessie moet worden afgerond) tussen 16:25:18 en 16:26:31 de oude sessie nog liep en ik de 16 MB heb verbruikt.
Nu kom ik eigenlijk terug op mijn klacht, waarom is mijn bundel niet direct ingegaan bij het activeren en niet bij het betalen? Want als klant krijg je de impressie dat geactiveerd ook actief betekent, dat je de bundel ook meteen.
En los daarvan, waarom waarschuwen jullie klanten daar niet voor?
Zoals eerder als is geschreven, ja het is beter om dit via wifi allemaal te doen. Maar het zal toch nog vaak genoeg voorkomen dat klanten het zo doen. Een waarschuwing dat de bundel pas activeert bij registratie van de betaling en het advies om internet aan het uit te schakelen is erg op zijn plaats lijkt me.

Groeten,

Leon
Weet je, Beste Burink, waar het op neerkomt zoals ik het lees.

Mijn Simyo, internet staat aan.
Telefoon, mobiele netwerken staat aan inclusief juiste APN.
Je kon al dus internet gebruiken, waarvan ook Chrome, voordat jij de databundel activeerde. Het activeren van de bundel, je krijgt de melding, is in hooguit enkele seconden actief.

Het verbruik is geregistreerd door het netwerk en dat is een feit.
Wanneer je eerst data uit had staan op mijn simyo was dit niet gebeurd evenals de genoemde wifi had ook geholpen.
Je had zelfs eenvoudig de vliegtuigstand kunnen activeren en daarna wifi, ook dat heb je niet gedaan, internetgebruik via provider stond open.
3 mogelijkheden !

Om je toch nog een tip te geven, indien mogelijk of nodig, gebruik Opera Max of Data Eye daarmee kun je echt heel veel voorkomen, en verder een data monitor app. My Data manager, Onavo Count of 3G watchdog.

Maar feit is om je ook nog een indruk te geven, je gebruikt 1 MB per webpagina.

Je bent onderweg met de auto, onderweg ga je tanken (internet bundel), en je laat de motor lopen, (de pasagier gaat zelfs op de bestuurdersstoel zitten en drukt het gaspedaal in).
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Burink,

Ik kan je helaas geen andere informatie geven dan dat Samantha al heeft gedaan. Volgens onze gegevens is de internetsessie begonnen om 16.24.53 uur. Om 16:25:18 is je internetbundel geactiveerd, om 16:26:31 is je betaling hiervan binnen gekomen. De bundel is ingegaan om 16:25:18 en niet bij de betaling 'pas' 2 minuten later. Deze sessie is niet afgesloten waardoor het verbruik in die sessie buiten de bundel is gevallen.

Omdat ik het zonde vind om jou met een vervelend gevoel weg te laten gaan, heb ik een vergoeding aangevraagd uit coulance. Dit betekent dat de € 2,41 toegevoegd wordt aan je beltegoed. Mijn collega's van de afdeling Finance gaan deze aanvraag voor je goedkeuren. Je ziet de vergoeding vanzelf via Mijn Simyo toegevoegd worden aan je beltegoed. Ik hoop dat we het op deze manier alsnog op een positieve manier kunnen afsluiten met je.

@Friesian, nogmaals bedankt voor je hulp.

Groetjes,
Angela

Reageer