.

Beantwoord

Waarom heb ik zoveel kosten buiten de bundel?

  • 14 April 2018
  • 8 reacties
  • 258 Bekeken

Badge
Gisteren de map Europa (10 GB) van Tomtom gedownload op de smartphone. Dit was thuis waar altijd de wifi aan staat. Om voor mij onduidelijke reden heb ik niet via wifi gedownload. Daar is iets mis gegaan. Ik ben daardoor zo'n 9 GB over de bundel gegaan met een prijskaartje van ongeveer 900 euro (!).
Op dat moment kreeg ik van Simyo de waarschuwing dat ik geblokkeerd wordt vanwege hoge kosten.
Ik vrees dat ik gewoon moet betalen maar waarom pas een waarschuwing als het veel te laat is en bijvoorbeeld niet standaard als je je bundel overschrijdt?
icon

Beste antwoord door Els 16 April 2018, 09:20

Bekijk originele reactie

8 reacties

Je krijgt ook bericht bij 80 en 100% verbruik van de bundel.

Heb je die misschien gemist?
Hoi Jos - @JosV70

Stond wifi en mobiele data beide aan?
Wifi assistent uit? iPhone
Iets als slimme netwerkwissel uit? Kan anders worden genoemd.

Zet voortaan bij een dergelijke situatie eerst de telefoon op vliegtuigstand en daarna wifi aan.
De simkaart is dan geblokkeerd.

Ik blijf grote moeite hebben met dit soort situaties, heel vervelend om zulk een grote rekening te krijgen...

Ik hoop dat Simyo met iets komt ter verlichting. Beter was niet nodig, betere bescherming..

Onbegrijpelijk, vervelend, onnodig....

Ondanks dit een fijn weekend.

Suuk 6 Jos !
Friesian. 😎
Badge
Bedankt voor jullie reacties!

Als leek weet ik niet meer dan dat ik het downloaden gestart ben in de wifi-stand (android). Tijdens het downloaden is dit blijkbaar veranderd. De opmerking hierboven dat je op een gegeven moment een waarschuwing krijgt heb ik blijkbaar gemist, je kijkt natuurlijk niet constant op je telefoon. Bovendien gaat het downloaden ondanks die vermeende waarschuwingen blijkbaar gewoon door. Pas bij een schuld van 900 euro neemt men blijkbaar echt maatregelen (afsluiten).
Zou mooi zijn als iemand van Simyo dit ook leest. Ik ga maandag denk ik even bellen. Als ze zich echter formeel opstellen heb ik natuurlijk geen poot om op te staan. Ik ben me ervan bewust dat ik het initiatief genomen heb tot het downloaden. In dat kader neem ik Simyo niets kwalijk. Wat ik wel graag had gezien had is dat in dergelijke situaties de klant iets meer beschermd wordt.
Beste JosV70.

Dit wordt gelezen door Simyo. Inhoudelijk zal een moderator/medewerker zich bij je melden via dit topic.

Kijk even bij instellingen, WiFi, geavanceerd (soms staat er dat bij) controleer toch even of slimme netwerkwissel of een andere benaming uit staat indien aanwezig.

Kijk ook eens naar de app Dataeye, die kan nogal verschil maken.

Een kleine vraag heb ik nog wel. Ooit gedacht aan een navigatiesysteem met lifetime updates?
Reputatie 5
Badge +5
Goedemorgen JosV70,

Oef!! Zo'n ontzettend hoge rekening is geen leuke verrassing. Ik kan me voorstellen dat je hier goed van bent geschrokken!

Hierboven lees ik dat Friesian en Ray je al wat tips hebben gegeven. Op het moment dat je internetbundel voor 80% en 100% is verbruikt, ontvang je vanuit het netwerk automatisch een sms met een waarschuwing. Zo kun je op tijd actie ondernemen om extra kosten te voorkomen. In dit geval zijn de sms'jes waarschijnlijk ook erg snel na elkaar verstuurd omdat er in korte tijd heel veel internet is verbruikt door de grote download. Op het moment dat er in korte tijd veel internet wordt verbruikt, blokkeren we je aansluiting wegens Hoogverbruik. Omdat er in zeer korte tijd veel MB's zijn verbruikt, zijn de kosten buiten je bundel zo hoog opgelopen. 😞

Zou je willen controleren of de 'slimme netwerkwissel' aan staat? Deze optie kun je vinden bij de geavanceerde wifi-instellingen in je Android. Als deze optie aan staat, dan springt je telefoon automatisch over op het mobiele netwerk als deze sneller lijkt. In dat geval kun je dus ongemerkt gebruik gaan maken van je internetbundel, terwijl je thuis een wifi-verbinding hebt. Om er nog zekerder van te zijn dat je thuis niet overstapt op het mobiele netwerk, zou je ook nog je mobiele gegevens kunnen uitzetten. Ook bieden we de mogelijkheid om internet te blokkeren bij de Netwerkinstellingen in Mijn Simyo.

Uiteraard snap ik dat je ontzettend baalt van deze kosten, ook al weet je hoe ze zijn ontstaan. Zou je mij een privébericht willen sturen met je postcode en huisnummer ter controle? Dan ga ik voor je uitzoeken of ik iets voor je kan betekenen, goed?

@ Friesian en Ray, bedankt voor jullie input!

Groetjes,
Els
Reputatie 7
Badge +9
Ik en sommige andere klanten willen graag helpen om Simyo verbeteren. Hiervoor is het handig om te weten wat andere Simyo's klanten graag willen.

Als klanten zien wij dat regelmatig klanten ver buiten hun databundel komen met een zeer hoge rekening als gevolg. Zoals ook bij jou is gebeurd.

Vind jij de huidige werkwijze van Simyo een goede werkwijze? Als je een suggestie richting Simyo mag doen, wat zou je willen aanpassen op dit gebied?
Badge
Update.

Gisteren contact gehad met de helpdesk. Uitleg gehad over het hoe en waarom. Was een nogal technisch verhaal. Het kwam er denk ik op neer dat de blokkade van mijn telefoonnummer te laat heeft plaats gevonden. Had iets te maken met 2 verschillende systemen die niet helemaal goed samenwerken. Dit naast het feit dat er bij mij ook iets fout is gegaan. Een soort gedeelde "schuld" dus.
Hoe dan ook, mijn hoge rekening is vrijwel in zijn geheel kwijtgescholden! Dit zonder enige discussie. Ook de snelheid waarmee e.e.a geregeld was heeft mij blij verrast. Wat mij betreft hulde voor het Simyo-team.
Ik ga dit ook melden bij de Consumentenbond waar ik lid van ben. Die hebben een pagina waar verhalen over goede service vermeld staan. Hopelijk vinden ze deze casus interessant genoeg.
Ik ben in ieder geval meer dan tevreden!

Jos.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi JosV70,

Bedankt dat je laat weten hoe het afgelopen is. Zo te lezen ben je er samen met mijn collega's uitgekomen bent, met een mooie oplossing tot gevolg, top! 😉 In je gegevens zie ik ook dat mijn collega Pieter je een reeks tips gestuurd heeft om kosten buiten de bundel te voorkomen, handig!

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@Groentjuh bedankt!

Groetjes,
Thomas

Reageer