.

Beantwoord

Waarom heb ik plotseling zoveel internetverbruik binnen twee uur?

  • 24 March 2018
  • 7 reacties
  • 1188 Bekeken

Zonet is op 24-3-2018 mijn mobiel nummer uit voorzorg door Simyo geblokkeerd vanwege hoogverbruik.
Van mijn bundel 1 Gigabyte had ik tot 13:55 uur vanmiddag nog een tegoed boven 500 MB.
Terugkijkend in mijn telefoon verdwijnen er vanaf 13:55 met korte tussenpozen steeds 59MB tot bundel op is.
Vervolgens gaat verhaal buiten de bundel verder (iedere 59Mb is € 8,79) tot uiteindelijk Simyo blokkeert op buiten bundel 796 Mb voor maar liefst € 104,32. Ik zat gedurende die tijd in de auto en had google maps aan staan maar die had ik morgens op de heenreis ook aan staan.
Vraag: Hoe kan ik nu zien waar de MB's voor gebruikt zijn?
Vraag: telefoon is op 930 Mb geblokkeerd en dat toch is verbruik tot 1796 Mb doorgegaan.Hoe kan dit en hoe kan ik dit in de toekomst vermijden?

Groet, Wil
icon

Beste antwoord door Groentjuh 25 March 2018, 15:48

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Simyo kan niet zien waar jouw MBs aan op zijn gegaan. Het beste kun je dat op je toestel zelfs zien. Lees dit blog om te zien via je toestel waaraan de MBs opgingen.

59MB en € 8,79 is de maximale datasessiegrootte bij Simyo. Als je een grotere datasessie hebt, dan word deze gesplitst. Als je bijvoorbeeld 200MB gebruikt zie je dat als 3 x 59MB en 1 x 23 MB.

Ik weet niet hoe en waarom jouw toestelblokkade niet werkte. Zo'n blokkade regelt jouw toestel zelf en Simyo niets aan zien. Misschien geeft dit blog je aanvullende tips om dit te voorkomen.

Ik en sommige andere klanten willen graag helpen om Simyo verbeteren. Hiervoor is het handig om te weten wat andere Simyo's klanten graag willen.

Als klanten zien wij dat regelmatig klanten ver buiten hun databundel komen met een zeer hoge rekening als gevolg.

Vind jij de huidige werkwijze van Simyo een goede werkwijze? Als je een suggestie richting Simyo mag doen, wat zou je willen aanpassen op dit gebied?
De adviezen opgevolgd. Lijkt Google foto's te zijn. Door op de terugreis de telefoon op de voeding aan te sluiten heeft Google foto's een backup gemaakt van een net opgenomen video 800Mb. Zal alle apps door moeten worstelen om dit uit te schakelen.
Blijft voor mij toch de vraag waarom de Samsung J5 (2016) toch boven mijn ingesteld maximum van 930Mb door is blijven backuppen en waarom Simyo boven mijn max van 1 Gigabyte is blijven versturen. Zoals ik nu kan terug zien, stuurt Simyo inderdaad een sms bij 80% en bij 100% verbruik. Door het hoge tempo van backuppen in korte tijd heb ik aan deze meldingen tijdens het autorijden echter niets gehad.
Ik wil wel leergeld betalen maar niet ter hoogte van bijna een jaarabonnement (12 x €11).
Ga dan toch op zoek naar een provider (als die al bestaat) die stopt bij max van de bundel.

Bedankt voor de info.
Reputatie 7
Badge +9
Simyo stopt inderdaad niet als je bundel op is. Nadat de bundel op is ga je per MB betalen. Het tarief van een losse MB is tussen ~21 en 150 keer zo duur!

Ik en sommige andere klanten hebben ook al eens aangegeven bij Simyo dat sommige klanten graag iets anders willen dan per MB betalen. Kun je aangeven waar je naar gaat zoeken bij je eventueel nieuwe provider? Stoppen bij 0, knijpen van de verbinding, onbeperkt MBs of toch iets anders?
Bedankt voor antwoord.

Op een of andere manier lijkt er iets niet in orde te zijn met mijn SamsungJ5 (2016) die recent automatisch geupdate is naar Android 7.1.1. De Google foto's/video mogen pas gebackuped worden als de voeding is aangesloten + wifi bereik + 1 uur niet gebruikt. Desondanks is waarschijnlijk toch gebackuped bij slechts aangesloten voeding in de auto. Zal proberen dit uit te zoeken.

Heb Simyo gebeld. Zij stoppen pas wanneer de bundel met € 100 wordt overschreden en van clementie geen sprake.
Heb al 2 andere aanbieders gevonden die een hoger aantal gigabyte aanbieden, ook KPN gebruiken en zelfs dan nog goedkoper zijn. De een geeft voortijdig een melding en stopt bij datalimiet bundel. Bij de ander moet je € 0,50 per maand betalen om te stoppen op de datalimiet. Ik en ook mijn eega proberen nu zo snel mogelijk over te stappen; het risico is te groot geworden. Dus na vele jaren trouwe klant naar een provider die wel anticipeert op eventuele problemen zowel in telefoon als bij de klant.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Extremerekening,

Van harte welkom op het Simyo Forum! Wat ontzettend balen dat je zo'n hoge factuur hebt gekregen door internetverbruik. Ik kan me goed voorstellen dat je hier van baalt.

Inmiddels heb je ook telefonisch contact gehad met onze klantenservice over het verbruik en de blokkade die is aangezet na de hoge kosten die in korte tijd zijn ontstaan. Zoals Groentjuh hierboven ook al uitlegt, kunnen we helaas niet zien wat de oorzaak precies is geweest van het doorgaan van je internetverbinding terwijl je dit anders hebt ingesteld in je telefoon. Wellicht is het verstandig om hierover contact op te nemen met Samsung, of heb je dit inmiddels al gedaan?

Wij hebben inderdaad geen internetplafond voor je bundels. Zodra je bundel voor 80% en 100% is verbruikt, sturen we een sms met een waarschuwing. Hierna kun je er voor kiezen om extra MB's bij te kopen of om de optie 'internet in Nederland' uit te zetten via je Netwerkinstellingen op Mijn Simyo. Omdat je aansluiting nu is geblokkeerd, kun je niet bellen, sms'en en internetten met de simkaart. Je kunt de blokkade opheffen door een aanbetaling te doen via Mijn Simyo. Deze optie vind je direct op je Overzicht als je ingelogd bent. Zodra de blokkade is opgeheven, kun je weer internetten. Houd er wel rekening mee dat je internetbundel helemaal op is. Omdat ik snap dat je baalt van de kosten een dat je de factuur niet nog hoger wilt laten worden, heb ik 1000 MB voor je klaargezet op je Overzicht. Zodra je deze bundel activeert, kun je hem gebruiken tot het einde van de maand.

Laat je het me weten als je nog vragen hebt?

@Groentjuh, bedankt voor je uitleg.

Groetjes,
Els
Beste Els, dank je wel voor het antwoord maar hier kan ik helaas helemaal niets mee.
Ik heb hierboven al beschreven hoe het een en ander waarschijnlijk heeft kunnen gebeuren.

Als ik in de auto zit kan ik internet niet uitzetten als ik bijv. Google maps oid gebruik dus dat is geen optie. Trouwens jaren goed gegaan tot zaterdag. Waarom heb ik dan nog überhaupt internet?

De paar dagen tot April kom ik ook door zonder internet want mijn verbruik is normaalgesproken niet hoog dus U hoeft voor mij geen 1000Mb klaar te zetten. Aangezien niet duidelijk is wat de oorzaak is/was, bestaat het gevaar voor mij dat de internetverbinding weer op hol slaat en dat ik voor het einde van de maand weer € 104,32 op de teller heb staan. Thanks but no thanks.
Wat U wel had kunnen doen, is mij tegemoet kunnen komen in de absurde kosten.

Zoals voorheen geschreven is mij het risico te hoog dat er weer iets onverwachts gebeurt met zowel mijn telefoon als mogelijk een "foute" instelling door mijzelf.

Na zoveel jaren blijkt Simyo niet hetgene te kunnen leveren wat de naaste concurrenten inmiddels wel begrepen hebben. Ik heb het nu ook pas begrepen en heb daarvoor €104,32 leergeld betaald.

Groet, Wil.
Reputatie 6
Badge +5
Hi Wil,

Ik kan begrijpen dat je internet niet uit wilt zetten op je telefoon. Wel is het mogelijk om dataverbruik van losse apps stop te zetten. Op de website van Samsung is daar meer informatie over te vinden Samen met de tips die Groentjuh heeft gegeven zal je niet zo snel meer over je mobiele datalimiet heen gaan :)

Wat betreft de kosten, ik wil daar best samen met jou naar kijken. Daarom heb ik je hierover een persoonlijk bericht gestuurd.

Groetjes,
Niels

Reageer