.

Beantwoord

Waar komt dit internetverbruik vandaan?


Mijn zoon van 8 heeft een prepaid sim only. Die waardeer ik op met een klein beetje geld zodat hij in noodgevallen kan bellen. Verder heeft hij de instructie goed op te letten dat als hij een spelletje wil spelen op zijn telefoon dat hij dan op een wifi verbinding zit. Dat gaat eigenlijk altijd goed op een hele enkele keer na. Echter nadat het een keertje niet goed is gegaan heb ik op zijn telefoon, een iPhone 5, alle mogelijke achtergrond downloads, wifi assistentie etc uitgezet, om te voorkomen dat hij per ongeluk al zijn beltegoed opmaakt zonder dat hij er erg in heeft.
Maandag 30 juli heeft hij zo'n geval van per ongeluk data gebruiken, er volgt een sms met waarschuwing dat hij data zonder bundel gebruikt, maar ook dat zijn tegoed onder de twee euro zit. Ik ben gaan kijken wat er was en dan blijkt dat dezelfde dag om 06.48uur €8,79 is afgeschreven en 60000kb data is verbruikt. Dat kan hij niet zelf geweest zijn, want hij lag nog te slapen en alle andere mogelijkheden van toevallig verbruik waren al uitgezet. Kunnen jullie dat voor mij verklaren, want zo wordt het noodgeval zelf kunnen bellen een hachelijke zaak, als we niet kunnen vertrouwen op een normale afschrijvingen. In zijn verbruik kunnen jullie zien dat hij de telefoon zeer zelden gebruikt.
icon

Beste antwoord door Els 5 August 2018, 11:43

Bekijk originele reactie

17 reacties

Ja dat is heel goed te verklaren. Mobiel internet stond aan en als Wifi aanstond en deze weg is gevallen dan gaat de telefoon verder op mobiele data. Daar hoeft wifi assistentie niet eens voor aan te staan.

Tip: Zet mobiel internet uit op de MijnSimyo pagina (instellingen - netwerkinstellingen). Want ik begrijp dat u wilt dat hij enkel kan bellen in nood en internetten mag op Wifi.
Echter alle vormen van achtergrond gebruik, automatisch updaten etc stonden al uit dus zelfs als de wifi tijdelijk wegviel en mobiele data aanstond, was er geen enkele aanleiding om zonder actieve handelingen data te verbruiken en zeker niet heel veel..
Dus het is nog steeds raadselachtig.
En om een appje te sturen heb je nog steeds data nodig en om de weg terug te vinden via google maps of iets dergelijks ook. Dus mobiele data helemaal uit zetten is ook geen optie.
Je bent verbonden met internet dus zal er sprake zijn van verbruik. Het is geregistreerd.

In de iPhone kun je zien welke app dat is geweest. Simyo mag dat niet (Privacy) en kan dat ook niet.
Je kunt niet zien op welk moment, welke app mobiele data verbruikt. Alleen maar dat de data verbruikt is.
En "je bent verbonden dus er zal sprake zijn van verbruik" is iets te makkelijk geredeneerd. Daarvoor kom ik teveel verhalen via internet tegen over spookafschrijvingen, en ik geloof zeker niet alles wat ik lees. Maar daarom had ik alle achtergrond opties al uitgezet om er zeker van te zijn dat er geen toevallig verbruik kan zijn.
De maximale hoeveelheid per verrekende verbruiks eenheid (hapjes van 60000kb), tenminste zoals ik begrepen heb en de eenmalige afschrijving daarvan roepen toch meer vragen op. Als het het uitvallen van de wifi was, een stroomonderbreking etc, dan zijn er meer aanwijzingen in de rest van het huis die dat aangeven, een klok die ineens achter loopt, het magnetron display dat knippert.
Als het regelmatig gebeurt kun je het erop gooien dat de telefoon niet goed is ingesteld maar een onlogisch tijdstip, namelijk in de heel vroege ochtend en de eenmalige gebeurtenis maakt het onwaarschijnlijk.
kom ik teveel verhalen via internet tegen over spookafschrijvingen


Je kan er vanuit gaan dat die verhalen onjuist zijn. Alles is terug te herleiden naar de telefoon of één van zijn apps.

Verbruik wordt namelijk geregistreerd door de simkaart (die regelt de doorgifte) en de instellingen op het toestel geven die mogelijkheid. Ook het aan hebben van mobiel internet in een instelling.

Wifi is een instabiele verbinding. Zelfs al heb je er vol bereik mee kan het voorkomen dat je er toch niet mee kan internetten. Wegvallen van je Wifi heeft niks te maken met bijvoorbeeld het knipperen van het display op de magnetron. Of is die ook met Wifi verbonden? Weg vallen van Wifi heeft in eerste instantie dan ook niks te maken met een stroomonderbreking. Zou die wel hebben plaat gevonden dan had je dat gemerkt.

Die hapjes van 60000kb zijn ook te verklaren. Simyo toont deze in delen (zit een technisch verhaal achter). Als je al die hapjes optelt kom je op het totaal. Dit totaal kun je dan terug vinden in het verbruik op de telefoon. Er zal er ongetwijfeld één zijn die er boven uit steekt.

Hou er ook rekening mee dat Simyo het verbruik binnen krijgt van KPN. Dit kan enkele uren duren, maar vaak wel binnen de 5 uur.

Het blijft echter wel zo dat het is geregistreerd.
Maar dan, stel mijn wifi is instabiel, stel KPN loopt tot 5uur achter, dan is het een nog steeds een nachtelijke glitch (het geregistreerde moment is 6.48uur) en is het nog onwaarschijnlijker dat een kind van 8 er zelf iets mee van doen heeft.
En waarom slecht 1 hapje data maar wel maximaal, niet meer dat 1 maar precies 1. Daarmee dus gezegd: in een instabiel moment van mijn wifi, waar mijn zoon standaard mee verbonden is als hij thuis is, en slechts 1 moment in vele maanden (kennelijk heb ik een uiterst stabiele wifi heb, want anders zou het wellicht vaker gebeuren) heeft er maximaal internet gebruik plaatsgevonden.
Het blijft erg onwaarschijnlijk, het is iets raars in de simkaart of, in jouw opinie, een verkeerd instelling van de telefoon, die dan kennelijk dingen doet die niet ingesteld zijn want alle toevallig verbruik van mobiel internet dat in te stellen is, is uit, zoals gezegd alle achtergrond verbruik, verversen van info, mail, app downloads, en bijwerken van apps, automatisch overschakelen naar mobiel internet.
Wat als er niet toch gewoon een fout in de registratie zit en dat het probleem niet van de consument is.
Ik tracht samen met u te achterhalen wat de oorzaak is geweest. Stel dit, stel dat draagt daar niet aan bij, de verhalen op het internet ook niet. Alles is te herleiden, je moet er wel wat voor overhebben om te achter halen wat het is geweest. Ik krijg ook sterk de indruk dat de schuld in uw ogen niet bij u ligt (terwijl u als klant verantwoordelijk bent net zoals ik dat ben) Het is of de simkaart, de instellingen die niet doen wat ie moet doen of misschien toch wel een foute registratie.

Ik zou gewoon eens kijken wat er ongeveer 60 MB heeft verbruikt in de telefoon want er is een apps die boven de andere uitsteekt qua mobiel internet verbruik. Ik kan niet in de systemen van Simyo kijken, en ik kan ook niet in je telefoon kijken. Ik snap werkelijk niet (en dat is puur mijn mening) waarom men in de nachtelijke uren het internet aan laten met alle gevolgen van dien. U ziet nu wat de risico's zijn. Er zijn gevallen waar dit vele malen erger is omdat die er ook van uitgingen dat ze wel een stabiele verbinding hadden of alles goed hadden ingesteld.

Zonder bundel op internet zitten is trouwens 15 cent per MB.
Ik begrijp de normale oorzaken ook, dus ik kan daar in heel veel gevallen ook gewoon in meegaan. Ik probeer het namelijk ook te herleiden, en te bedenken wat kan ik er aan doen zodat het niet nog een keer gebeurt.
Ik probeer ook antwoord te krijgen op dingen die ik niet herleidbaar vind.
En ik weet dat ik als klant verantwoordelijk ben, maar alleen daar waar ik verantwoordelijk voor kan zijn, namelijk de instellingen van mijn zoons telefoon en het normale gebruik. De door de fabrikant/provider geleverde techniek, daar kan ik niet verantwoordelijk voor zijn, en zeker mijn zoon van 8 niet.
Het is niet een kwestie van schuld aanwijzen, maar een kwestie van oplossen, anders had ik wel op luide toon geroepen dat ik mijn geld terugwil, niet dat me dat onwelgevallig zou zijn.

En het aan laten staan van een telefoon, ook in de nachtelijke uren is de normaalste zaak van de wereld, dat de telefoon automatisch switched naar een wifi verbinding is zelfs een veiligheidsmaatregel om de eventuele toevallige kosten in toon te houden. En omdat je van een kind ook niet mag verwachten dat als er een noodgeval is en hij zijn telefoon bij zich heeft, je niet kunt vragen om eerst even na te kijken of alle instellingen wel kloppen en hij zijn mobiele netwerk wel aan heeft staan, dan moet het er gewoon zijn.

Het laatste is namelijk ook een vraagreken, waarom stuurt het systeem wel een sms met de mededeling dat er data a 15cent per MB gebruikt wordt, want hij heeft geen databundel, op het moment dat dat datagebruik te achterhalen is en, en dat is de grap namelijk van dit geval, de keer waar ik het niet van kan achterhalen, stuurt het systeem die sms niet maar wordt simpelweg een bedrag afgeschreven zonder waarschuwing sms.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi JaschaM,

Welkom op het Simyo Forum! Goed dat je hier je vraag stelt, ik snap dat je graag wilt weten wat hier is gebeurd en hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.

Ik zie dat Ray je al een aardig eind op weg heeft proberen te helpen met tips en een uitleg over hoe het verbruik bij ons geregistreerd wordt. Op het moment dat je telefoon opdracht geeft om te verbinden met het internet en er geen verbinding met de WiFi is, brengt je simkaart deze verbinding tot stand. Vanaf dat moment registreert het netwerk hoeveel MB's er verbruikt worden en op welk tijdstip. Helaas mogen wij, vanwege de wetgeving rondom privacy, niet registreren waaraan deze MB's precies verbruikt worden. In dat geval kun je een kijkje nemen in je telefoon, om na te gaan welke apps er internet hebben verbruikt. Kun je, aan de hand van dit blog, achterhalen welke app dit zou kunnen zijn geweest als je kijkt naar de hoeveelheid van het verbruik op de 30e?

Op het moment dat je telefoon niet gebruikt wordt, kan deze alsnog zelf een verbinding met het internet tot stand brengen. Dit kan te maken hebben met apps die regelmatig synchroniseren met het netwerk. Op het moment dat zo'n synchronisatie begint op een WiFi-verbinding en deze vervolgens wegvalt, zal hij automatisch overspringen op het mobiele netwerk.

Houd er rekening mee dat systeemfuncties van iOS ook veel data kunnen verbruiken. Denk hierbij aan synchronisatie voor push-berichten, updates en de iCloud. Onder ‘Algemeen’ toont Apple het dataverbruik van een aantal systeemfuncties die van je mobiele databundel hebben gesnoept. Via Instellingen > iCloud > iCloud Drive > Gebruik mobiele data kun je deze automatische synchronisatie uitzetten. Merk je daarin verschil?

Om helemaal zeker te zijn dat je telefoon niet zomaar internet verbruikt via het mobiele netwerk, raad ik je aan om deze verbinding te beheren via Mijn Simyo. Daar kun je via Internet en Bellen de optie voor internet aan- en uitzetten. Zodra deze uitstaat, kan de simkaart geen verbinding maken met mobiel internet. Ook niet als de telefoon hiervoor een opdracht geeft. Zo voorkom je onaangename verrassingen.

Laat je het weten als je hier vragen over hebt?

@ Ray, bedankt voor je input!

Groetjes,
Els
Hoi Els,

Dankjewel voor je reactie, zoals je reeds begrepen zult hebben uit mijn reacties is het niet mijn persoonlijke telefoon maar die van mijn 8-jarige zoon.
Ik heb nogmaals ook naar aanleiding van je reactie alles opnieuw gecontroleerd ook bij de iCloud instellingen etc en ook daar had ik alles in een eerder stadium uit gezet, geen gebruik van iCloud etc.
De App Store is gecheckt maar er zijn geen apps geupdate op 30 juli, het systeem ook niet want de telefoon is te oud om de nieuwste versies van IOS te draaien (een Iphone 5). Het systeem gebruikt bijna niks. Alle push berichten staan uit per app omdat die ook per stuk zijn ingesteld om geen ongevraagde downloads te doen, niets wordt ververst op de achtergrond dat staat namelijk ook uit.
Ik bedoel, zie je waar ik vandaan kom? Ik ga geen dingen beweren die ik niet onderzocht heb omdat ik mijn zoons telefoon wil laten functioneren waar die voor bedoelt is. Het volledig afsluiten van mobiel internet verbruik is vanwege Whatsapp geen optie. Het gaat mij namelijk niet om normaal verbruik of om dingen die hij zelf per ongeluk, of express doet, hij weet namelijk, op=op.
Er blijven in die zin twee vragen onbeantwoord. Die wellicht vanuit Simyo beantwoord kunnen worden.
1 Waarom een sms dat er data verbruikt wordt a 15cent per MB op het moment dat dat data verbruik traceerbaar is, en in dit geval gebeurde dat op dezelfde datum midden op de dag. En waarom wanneer het niet traceerbaar is geen sms.
2 Waarom, het is enkele maanden geleden namelijk ook gebeurt, doet hij precies 1 maal het 60000kb aantal.
Reputatie 7
Badge +7
@Els
Beheren van je verbinding via MijnSimyo lijkt me niet zo handig. Zodra je dan geen Wifi hebt kan je hem niet meer aanzetten. Ik zou dan toch maar roaming uitzetten als je datagerbruik wilt vorkomen
Roaming is sowieso uit.
Reputatie 7
Badge +7
Ok, dan heb ik niet goed gelezen. Binnen Nederland werkt de “Methode Els” wel.
Sorry voor de verwarring.
Onderstaand ook gedaan?

  • Open de ‘Instellingen’-app;
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’;
  • Scroll naar beneden om een overzicht van alle geïnstalleerde apps te zien. Bij sommige apps staat een hoeveelheid MB’s aangegeven. Dit is het aantal MB’s dat deze app met mobiel internet heeft verbruikt. Het dataverbruik wordt berekend over een bepaalde periode die je kunt controleren door helemaal naar beneden te scrollen. Is je nieuwe internetbundel ingegaan? Druk dan op ‘Stel gegevens opnieuw in’. De teller staat dan bij elke app weer op 0 en iOS begint dan weer opnieuw met tellen
Kun je anders, zodat wij met je mee kunnen kijken, printscreens maken van de lijst met apps bij mobiel netwerk?
Reputatie 6
Badge +5
Hi JaschaM,

We hebben zeker begrepen dat het om de telefoon van je zoon gaat. Wat goed dat je al zoveel rekening houdt met dataverbruik door onder andere de apps zo in te stellen. Ik geloof echt wel dat er niet expres zoveel data verbruikt wordt Daarom is het belangrijk om er achter te komen wat nou precies het verbruik veroorzaakt. Heb je de tips van Els om het verbruik in de telefoon te zien nagelopen? Het laatste bericht van Ray is ook erg gunstig. Dan kunnen we deze issue waarschijnlijk aanpakken :)

Wat betreft je vraag over het waarschuwingsms'je, deze begrijp ik niet helemaal. Zou je die misschien iets beter toe kunnen lichten? Ik hoor het graag!

Groetjes,
Niels
Er loopt wat tekst door elkaar @Niels
Reputatie 6
Badge +5
Hi Ray,

Bedankt voor het melden, ik zie het inderdaad. Ik ga mijn berichtje meteen even corrigeren :)

Groetjes,
Niels

Reageer