.

Beantwoord

Technische vraag over meting internetgebruik

  • 7 February 2013
  • 12 reacties
  • 1745 Bekeken

Badge
Achtergrond van de vraag: ik heb vorige week ge-internet op mijn mobiel.  Ik heb eerst een dagbundel aangezet, op dat moment was ik uiteraard aan het internetten buiten-bundel.  Daarna verder gegaan met internetten, in de verwachting dat de rest dan binnen bundel zou zijn, maar ook die mb's zijn nu van mijn beltegoed afgetrokken.  Ik heb daarover contact gehad met klantenservice, en als reactie gekregen dat het internet gebruik plaats vond voordat de bundel was aangeschaft, en dat ik dat geld dus niet terug krijg. 

Mijn analyse van dit geval is, dat waarschijnlijk het internetgebruik per sessie gemeten wordt.  Klopt dat? 
En zou het zo kunnen zijn, dat mijn internet gebruik van vorige week dan 1 sessie was, en dat die dus allemaal bij elkaar wordt opgeslagen met als tijdstip het moment dat ik ermee begon, dus nog voordat de bundel aan stond?

Mijn volgende vraag is dan, hoe moet ik dat nu in het vervolg doen als ik weer een bundel wil? Zou het bijv. wel goed gaan als ik data-verkeer op mijn mobiel tussendoor even uit en aan zet?  Hoe lang zou ik dan moeten wachten?  Ik zou het wel even willen testen, maar dat is een dure grap natuurlijk, kost zowiezo een euro voor de bundel, en dan misschien nog meer als het fout gaat.  Misschien kan iemand van Simyo het voor mij uittesten?  Ik heb een android-4 toestel.
icon

Beste antwoord door Alex 11 February 2013, 10:42

Bekijk originele reactie

12 reacties

Badge
Nog wat extra info: zie screenshot van mijn mobiel:
https://www.dropbox.com/s/qcwzxpo91oxoufv/2013-02-08%2012.01.54.png

Je kunt zien dat ik inderdaad ongeveer 6 mb heb gedownload.  En ik weet dat dit gebeurd is gedurende ongeveer drie kwartier.  Ik weet het zo precies, want ik moest iets uitzoeken tijdens de zwemles van mijn dochter en die duurt zo lang.  Ik heb echt van begin tot eind zitten zoeken op internet.
Dus het meeste van die mb's is echt gedownload nadat de bundel aan stond.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi ruth,

We registreren alleen op welke datum + tijdstip de internet sessie is begonnen en hoeveel mb's hiermee zijn verbruikt. De sessie waarbij 6866kb is verbruikt, is gestart op 31/1/13 16:18:34. De internetbundel is op diezelfde datum om 16:23:14 toegevoegd. De 6866kb is dus tussen 16:18:34 en 16:23:14 gebruikt. Op 7/2/13 is er pas weer een nieuwe verbinding met internet gemaakt. Een gedetailleerdere omschrijving kan ik niet geven.

Als je de geen kosten wilt genereren, wanneer je de internet bundel wilt aanzetten via je mobiele telefoon, raad ik je aan dit via wifi te doen. Zet dan in ieder geval je mobiele data op je toestel volledig uit. Dan weet je zeker dat je niet via ons netwerk internet.

Groetjes,

Alex
Badge
Beste Alex, 

bedankt voor je reactie, ik had al zo'n vermoeden dat inderdaad alleen de startdatum van een sessie geregistreerd wordt.
Je zin: 
De 6866kb is dus tussen 16:18:34 en 16:23:14 gebruikt. 
 
klopt volgens mij niet, vooral omdat ik zelf goed weet dat ik daarna nog drie kwartier intensief op internet heb zitten zoeken. Jammer dat jullie niet meer kunnen zien wat de einddatum van de sessie was.

Mijn conclusie is, dat al deze mb's dus in 1 sessie terecht zijn gekomen. En ik heb in het begin van die sessie de dagbundel aangezet, maar dat kunnen jullie blijkbaar niet registreren, en de sessie in tweeen splitsen.  Ik snap de technische achtergrond wel, maar vind het toch vervelend dat ik zodoende dus wel 6 euro kwijt ben.  Verder zou ik het netjes vinden als jullie op de website duidelijk aangeven dat je een dagbundel dus niet moet activeren met je mobiel.

Hoe gaat dat eigenlijk met sessies?  Hoe wordt bepaald wat een nieuwe sessie is?  Gaat dat vanzelf als de verbinding een tijdje uit is? Of gaat het elk uur ofzo?

Overigens heb ik de mobiele data op mijn toestel uiteraard altijd uit staan, tenzij ik dus echt even ergens ben zonder wifi en internet nodig heb.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi ruth,

Na de internetsessie op het genoemde tijdstip is er pas weer 7/2/13 een nieuwe internet verbinding via ons netwerk geregistreerd. Als je na de sessie op 31/1/13 weer bent gaan internetten, is dit niet via ons netwerk geweest. Het is goed mogelijk dit om een wifi verbinding ging. Al kunnen we dat natuurlijk niet zien. Een sessie wordt gestart op het moment dat je verbinding met internet hebt via ons netwerk. Wij meten sessies tot 60000kb (ongeveer 60 mb). Daarna registreren we een nieuwe sessie, maar dat betekent niet dat het geen uiteenlopende verbinding is. Als je bijvoorbeeld een bestand, groter dan 60mb, download dan bestaat deze uit 2 sessies. Het is echter wel 1 lange verbinding.

Je kunt natuurlijk een dagbundel activeren via je mobiele telefoon. Als je dit via een wifi verbinding doet, wordt er immers geen verbinding met ons netwerk gemaakt. Als we dit op de website zetten, komt dat nogal verwarrend over.

Groetjes,

Alex
Badge
Hoi Alex,

ik merk dat ik mijn vraag te onduidelijk gesteld heb.  Ik heb er teveel achtergrondinfo bij gegeven, en daardoor is mijn eigenlijke vraag wat ondergesneeuwd.

Mijn vraag is: hoe wordt het einde van een sessie bepaald?

In bovenstaande post heb je al een mogelijkheid genoemd, namelijk bij 60mb. Ik ben benieuwd naar de andere mogelijke redenen voor het beeindigen van een sessie.  In een ander forum zag ik dat door HollandseNieuwe dit antwoord is gegeven:

Hoe een datasessie wordt beeindigd hangt af van je mobiele telefoon. Sommige modellen (zoals bijvoorbeeld de Iphone) sluit iedere keer dat je internet verlaat je sessie af. Andere telefoons, zoals bijvoorbeeld somige Nokia modellen sluiten een sessie pas af op het moment dat je je internet browser afsluit. Zo ook gaat het bij het ontvangen van email. In het geval dat je mobiele telefoon de datasessie open laat staan zal het netwerk van hollandsnieuwe de sessie afsluiten na 30 minuten geen up-of download activiteit.


Maar dat is een andere provider, mijn vraag is dus hoe dit bij jullie geregeld is. 

Mijn vervolgvragen zijn:
  • Is android ook zo'n soort telefoon die de sessie lang open laat staan?
  • Kan ik iets doen in mijn telefoon om het einde van een sessie te forceren (bijv. even mobiele data uitzetten, of de browser afsluiten?)
Reputatie 5
Badge +10
Hoi ruth,

De internetsessie wordt beëindigd, zodra de simkaart geen verbinding meer met internet maakt. Dus als er geen apps meer draaien, zal de sessie stoppen. Als je de mobiele data verbinding uit zet, zal je toestel geen verbinding meer kunnen maken met internet. Als je dit niet uitzet, is het wel mogelijk dat je toestel verbinding maakt. Bijvoorbeeld door automatische updates, ophalen van email of apps die op de achtergrond nog draaien. Bij een Android toestel is het goed mogelijk dat er op de achtergrond apps blijven draaien.

Groetjes,

Alex
Badge
Het is me nu helemaal duidelijk:
Mijn sessie is blijven doorlopen nadat ik de dagbundel heb aangezet.  Vandaar dat die hele sessie nog is verrekend met het buiten bundel tarief.

Ik zal voortaan als ik een dagbundel aanzet direct daarna even mobiele data uit en aan zetten.

Ik heb ook nog een verbetervoorstel voor jullie: het zou prettig zijn als de sessie bij het ingaan van een nieuwe bundel ook verbroken werd (dus op dezelfde manier zoals nu al gebeurt na 60mb), zodat het andere tarief meteen ingaat.
Badge
  Mag ik ook nog even vragen hoeveel internet sessies jullie gisteren geregistreerd hebben? k wou het namelijk voor de zekerheid even testen en heb gisteren dus even Wi-Fi uitgezet en wat gaan browsen en tussendoor mobiele data even uit een weer aan. Ik zie nu bij mijn verbruik alleen maar één sessie staan. En het is wel bijgewerkt tot het laatste tijdstip. 
Reputatie 5
Badge +10
Het is me nu helemaal duidelijk:
Mijn sessie is blijven doorlopen nadat ik de dagbundel heb aangezet. Vandaar dat die hele sessie nog is verrekend met het buiten bundel tarief.

Ik zal voortaan als ik een dagbundel aanzet direct daarna even mobiele data uit en aan zetten.

Ik heb ook nog een verbetervoorstel voor jullie: het zou prettig zijn als de sessie bij het ingaan van een nieuwe bundel ook verbroken werd (dus op dezelfde manier zoals nu al gebeurt na 60mb), zodat het andere tarief meteen ingaat.


  Mag ik ook nog even vragen hoeveel internet sessies jullie gisteren geregistreerd hebben? k wou het namelijk voor de zekerheid even testen en heb gisteren dus even Wi-Fi uitgezet en wat gaan browsen en tussendoor mobiele data even uit een weer aan. Ik zie nu bij mijn verbruik alleen maar één sessie staan. En het is wel bijgewerkt tot het laatste tijdstip. 

Hoi ruth,

De sessie waarvoor kosten zijn berekend heeft voor het activeren van de dagbundel plaatsgevonden. De 6866kb is verbruikt vanaf 16:18:34. Na 16:23:14 is geen verbinding meer met internet gemaakt via ons netwerk.

Op 13/2/13 is om 19:52:25 een internetsessie geregistreerd. 13/2/13 heeft om 19:53:05 een internetsessie plaatsgevonden.

Groetjes,

Alex
Badge

Op 13/3/13 is om 19:52:25 een internetsessie geregistreerd. 13/3/13 heeft om 19:53:05 een internetsessie plaatsgevonden.

O super, dat stelt me gerust.  Nu weet ik dat het waarschijnlijk wel werkt als ik dus tussendoor even mobiele data uit zet.
Bedankt voor het nakijken


De sessie waarvoor kosten zijn berekend heeft voor het activeren van de dagbundel plaatsgevonden. De 6866kb is verbruikt vanaf 16:18:34. Na 16:23:14 is geen verbinding meer met internet gemaakt via ons netwerk.

Hmpf..  deze zin stoort me dan weer een beetje: 'na die tijd is geen verbinding meer gemaakt' dat klopt gewoon niet.  Dit moet zijn: 'na die tijd is geen nieuwe sessie meer gestart'.  Het is volgens mij volkomen duidelijk dat dit probleem is veroorzaakt door de registratie van sessies.  Dit is blijkbaar ook afhankelijk van het type telefoon, volgens mij heeft de iPhone hier geen last van, omdat die voor alles een nieuwe sessie begint. Maar bij android kan een sessie dus best een lange tijd beslaan, in mijn geval ongeveer een uur. Ik wil nog een laatste keer zeggen, dat ik dus had verwacht dat de sessie automatisch gesplitst werd bij het aanschaffen van een internet bundel.  Dat moet volgens mij technisch mogelijk zijn, omdat iets dergelijks ook al gebeurt iedere 60mb.

Maar nu ga ik ophouden om hierover te zeuren, ik ben er klaar mee, en ik weet hoe ik het in het vervolg kan voorkomen. Dat is het belangrijkste, ik kan nu volgende keer met een gerust hart de dagbundel aanzetten, even mobiele data uit en aan, en dan rustig internetten, zonder de angst dat ik misschien wel een euro per mb moet betalen.

Uiteraard wel bedankt voor alle moeite van het nakijken, en het reageren op mijn berichtjes.
Badge +2
Op 13/3/13 is om 19:52:25 een internetsessie geregistreerd. 13/3/13 heeft om 19:53:05 een internetsessie plaatsgevonden. Groetjes, Alex

euh......... 13/3/13 🙂 (dat is volgende maand)
Reputatie 5
Badge +10
Bedankt voor je oplettendheid stitch_duck. Ik heb het aangepast.

Groetjes,

Alex

Reageer