.

Beantwoord

Ik heb kosten gemaakt toen ik op de boot was, hoe kan dit?


Bundel geldig in EU, nou pas dan maar op. Niet overal, Wat is er gebeurd, Wij in Mallorca op de boot telefoon in onze hut op oplader geplaatst 18:00 uur vervolgens gaan eten tijdens onze afwezigheid een waarschuwing sms gehad van Simyo (rond 20:00 uur)
Over Provider Telenor Maritime.
Terug in onze hut,
rond 22:00uur zagen we op het nodificatie schermpje 3 whatsapp berichtjes niks geopend
Zelf de telefoon niet gebruikt Toch kosten factuur 48,-
Schijnbaar heeft provider Telenor Maritime ongevraagd verbinding gemaakt en de Berichten binnengehaald,
Dit moet toch niet kunnen, hier kun je jezelf als consument onmogelijk wapenen. Hoop op een positieve eerlijke oplossing. van Simyo en als we er niet uitkomen. Ga ik er met de hulp van het Kifid een zaak van maken tegen Telenor Maritime, ik vind dit principieel niet kunnen.
icon

Beste antwoord door Ashweeta 28 May 2018, 12:04

Bekijk originele reactie

20 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Hier kun je je heel simpel tegen wapenen. Roaming afzetten aan boord van de boot is er 1 van. Niet allerlei applicaties van alles laten downloaden (ik vermoed dat je ook mail oid op automatisch downloaden hebt staan), en automatisch updaten van applicaties uitzetten.

Ik wens je sterke bij Kifid, maar volgens mij ben je daar kansloos.
Ik lees het woord Maritime, maritiem, behoort tot zone 4 buiten de bundel.
Alleen al €5,- per MB.

Buitenland informatie.

Een moderator zal het Simyo (financiële) gedeelte kenbaar maken.
Niet iedereen weet hoe een smartphone exact werkt roaming en andere instellingen zeggen me niks een duidelijke waarschuwing over hoe de instellingen moeten staan kan ik nergens vinden. We kunnen bellen en appen en verder staat alles standaard
@Marlene123
Dat is een instelling op je telefoon bij instellingen, mobiele netwerken. (Android)
Maar zet de volgende x van tevoren op een schip de telefoon uit. Simpeler kan niet.
Reputatie 7
Badge +7
Een beetje eigen verantwoordelijkheid heb je ook wel in deze. Je nergens in verdiepen en dan claimen dat Simyo je schade moet vergoeden is wel erg makkelijk.
Als je een fles wijn bestelt in een restaurant kijk je toch, hoop ik voor je, ook eerst wat hij kost?
Of verwijs je dan ook naar de prijs bij de slijter?

Maar zoals anderen al opmerkten: Simyo is de enige die bepaalt of, en zo ja welke, compensatie je krijgt.
Als ik van Barcelona naar Malllorca ga reis ik toch gewoon binnen de EU maar blijkbaar dus niet
Of van Rotterdam naar Hamburg toch ook binnen de EU maar wederom blijkbaar niet
Reputatie 7
Badge +7
Niet op de boot.

Ik wens je sterke bij Kifid, maar volgens mij ben je daar kansloos.


Ik denk net als @wimj12 dat je daar kansloos bent. Het betreft hier geen zaak in de financiële dienstverlening maar telecommunicatie. En daar komt bij dat alle info te vinden is op de service pagina's. Ook voor hen die geen verstand hebben van hun smartphone. Het is helaas niet een kwestie van Simkaart erin en gebruiken maar.

Ik wens je toch succes, een moderator zal dit oppakken zoals reeds vermeld is.
Als ik van Barcelona naar Malllorca ga reis ik toch gewoon binnen de EU maar blijkbaar dus niet


Heb jij wel eens een zendmast op zee gezien? 😉
Zo raar of dom is het echt niet dat dit consumenten overkomt, wel raar dat sommige het blijkbaar normaal vinden dat dit kan, ik vind het nogal wat om 500 cent per Mb te rekenen zonder duidelijk aankondiging vooraf
Hoi @Marlene123

Aan de ene kant, vanuit jouw kant, snap ik het echt wel. Anderen, ik de helpenden hebben ons verdiept in de materie om met tips, advies, argumenten en uitleg bij te kunnen staan. Aan de andere kant Simyo heeft alles openbaar, voor iedereen toegankelijk, de informatie op de site staan. Het enige wat dus nodig is is is dat jij, de gebruiker, zich verdiept in de materie zoals wij gedaan hebben of van tevoren even bijvoorbeeld de vraag stellen op het forum zodat wij, de moderator al advies kunnen geven om deze situatie te voorkomen.

Het is in mijn ogen zeker niet dom of raar dat je dit niet wist maar feit is dat Simyo zijn plicht heeft gedaan. Wij reageren met de feiten die er zijn om duidelijkheid te scheppen.
Je hebt een simpele tip, een oplossing gekregen om dit soort kosten voortaan te voorkomen, gebruik die zou ik zeggen.

Je vraagt om, je hoopt op begrip van Simyo en zoals al gemeld is dit te beoordelen door Simyo, de moderator. De moderator meldt zich nog bij je via dit topic.

Niemand oordeelt of veroordeeld maar wijst je op het feit dat je in principe verantwoordelijk bent als gebruiker voor gemaakte kosten.

Belangrijkste - Geniet van Mallorca - geniet van je, ik ga uit van een, vakantie.
Fijne dag(en) nog in Mallorca ! 😎
Natuurlijk genieten we van onze vakantie, Dank je.
Ik wacht de reactie van de moderator even af.
Met vriendelijke groet, Marlene
Reputatie 7
Badge +7
Ik vind wel dat die hele kosten voor mobiel gebruik een drama zijn. Goedkope bundels, maar zodra je buiten die bundel gaat (hetzij doordat je iets doet wat niet binnen de bundel valt, hetzij doordat je meer gebruikt dan je bundel toelaat) betaal je factoren meer.
Helaas, het is niet anders en dat betekent dat je je moet verdiepen in prijzen om een onaangename verrassing te voorkomen.

Zelfde speelt trouwens ook op anderen plaatsen. Vaticaanstad valt bij de ene provider (bv Ben) wel, maar bv bij Simyo niet
in je EU bundel. En bij een bezoek aan Rome kom je zomaar op de verkeerde mast. Ook een jaarlijks terugkerend topic hier;
en iets waar ik zomaar zou kunnen intrappen.
Zwitserland is trouwens weer net omgekeerd. Wel in de EU Simyo bundel, maar niet in de EU Ben indeling.

Kortom: een drama.
En wat ook heel kwalijk is dat het in het Mijn Simyo verbruik helemaal niet getoond wordt. De maand Mei 2018 ben ik netjes binnen mijn bundel gebleven, echter als ik dieper ga graven in de site kom ik 9,9 MB verbruik tegen buiten bundel satelliet verbruik zonde 4, kosten 49,15 euro dat is wel erg onduidelijk en flink cashen, heb nog niets gehoord van Simyo normaal hebben ze de naam correct en coulance om te gaan met als er een keertje een kwestie is dus wacht ik nog even af.

Ehm Simyo klantenservice is normaliter gesloten is het weekend. Er is soms een moderator even actief maar dat is geen garantie.

De standen op MijnSimyo worden met vertraging bijgewerkt, helemaal vanuit het buitenland. Simyo moet dan de gegevens eerst van de buitenlandse operator krijgen.

En dat het onduidelijk was komt misschien omdat je eerst bij je bel/sms bundel zat te kijken? ( 1e en 2e plaatje).

En misschien vergis ik me, maar het komt allemaal een beetje over dat de schuld vooral bij de provider(s) ligt.
Ik heb zitten kijken op een site bij een andere provider, I am a cheap sheep. Niet omdat het kan maar omdat het moet. 😀😉

Daar is het tarief satelliet verbinding. €10,- per MB.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Marlene,

Welkom op het Forum!

Ah, balen dat je kosten hebt gemaakt! Ik snap dat je dit principieel niet vindt kunnen.

Je kan inderdaad binnen de EU internetten, bellen en sms'en vanuit je Nederlandse bundels. Maar niet als je op de boot bent. Dan maakt je telefoon geen verbinding met een zendmast omdat er - behalve langs de kust wellicht - geen beschikbare zendmast in de buurt is. Daarom maakt telefoon maakt op zee verbinding met een satelliet. En de kosten zijn best hoog. Dit heb je zelf ook al gezien. Internetten via satellietverbinding kost € 5,- per MB.

Voordat je op vakantie gaat, is het super belangrijk dat je je goed voorbereidt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Je telefoon maakt niet ongevraagd verbinding met een netwerk. Roaming moet aanstaan in je telefoon, anders maakt je telefoon geen verbinding met een netwerk. Als roaming aanstaat, zoekt je telefoon telkens naar een beschikbaar netwerk. Wanneer je telefoon een netwerk gevonden heeft, kan deze verbinding maken met het internet. Zodra dit is gebeurd, haalt hij afhankelijk van je instellingen in je telefoon alle berichten op.

Ik heb je aansluiting bekeken. In Spanje en Italië heb je binnen je bundel geïnternet omdat je telefoon verbinding maakte met een zendmast.
Wij hebben je tussen 20 mei en met 23 mei vijf sms'jes gestuurd omdat er verbinding werd gemaakt met het satelliet. In deze sms'jes vertellen wij je ook wat de tarieven zijn. Je hebt op 21 mei rond 20:53 uur internetverbinding gehad met het satelliet. En daarom heb je € 49,51 aan internetkosten gemaakt. Waaraan de MB's verbruikt zijn, kunnen wij niet inzien.

Verder wordt het verbruik op Mijn Simyo wordt met een vertraging geregistreerd zoals Ray al aangeeft. En als je in het buitenland bent, wordt het verbruik met meer vertraging verwerkt. Dit is zo omdat het buitenlandse netwerk ons de gegevens nog moet doorsturen. Dit kan tussen de 48 en 72 uur duren.

Wij hebben van ons kant jou geïnformeerd over de satelliet tarieven. De kosten die je hebt gemaakt, zijn dan ook terecht. Ik kan je daarom niet tegemoetkomen met deze kosten. Ik raad je aan om de volgende keer goed voorbereid op vakantie te gaan. Misschien is het handig als je langs een telefoonwinkel gaat om de instellingen van je telefoon te doorlopen. Zo weet je welke instellingen je de volgende keer uit moet zetten om onverwachte kosten te voorkomen.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag!

@ wimj12 @Friesian @ Ray Bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,
Ashweeta

Reageer