.

Beantwoord

Roaming in het buitenland ondanks dat wifi aanstond?

  • 24 May 2019
  • 2 reacties
  • 812 Bekeken

Afgelopen week was ik in Israël. Ik had van tevoren "bellen en internetten in het buitenland" aangezet.
Ik had wifi aangezet en mobiele gegevens uit. Toch kreeg ik extra kosten en daarover gaat mijn vraag.
Op de smartphone zag ik het wifi teken, maar ook het teken van "r". Daardoor extra kosten!
Toen heb ik ook de vliegtuigmodus aangezet, zodat op het scherm alleen het wifi en vliegtuigteken stonden. Toen ging het goed, want er was geen "r" te zien.
Heeft iemand een idee waarom de ene keer er wel een "r" (dus roaming + extra kosten = € 5,- per MB!)
verschijnt en de andere keren niet?
Ik heb het vorenstaande aan enkele medereizigers gevraagd. Die hebben meegekeken en begrepen er ook helemaal niets van dat dit kon!
Wat is er aan de hand geweest?
icon

Beste antwoord door Groentjuh 24 May 2019, 14:43

Bekijk originele reactie

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Die "R" toont meestal als je aan het "Roamen" bent. Dat zegt meestal op zichzelf niet dat je iets verbruikt. Die staat meestal ook als je geen data verbruikt en niet aan het bellen/SMSen bent.

Ik raad altijd aan om "Internet op je mobiel - Buitenland" UIT te zetten als je naar landen buiten Zone 1 reist. Hierdoor blokkeert de dataverbinding aan de kant van Simyo en kan je toestel simpelweg geen dataverbinding maken in het buitenland.

De schakelaar "mobiele gegevens" werkt niet bij elk toestel even goed. Vaak lukt het met die optie toch om enkele KBs aan data te verbruiken.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi LaZa,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik snap dat dit verwarrend geweest is! Groentjuh legt het goed uit: de 'R' van roaming betekent dat roaming aanstaat. Dit houdt namelijk ook in dat je kunt bellen, want je bent verbonden met een buitenlands netwerk. Je kunt dit vergelijken met het normale signaal dat je ontvangt terwijl je in Nederland verbonden bent met een wifi-netwerk. Als je niet wil kunnen internetten, dan is het belangrijk om je mobiele gegevens/data uit te hebben staan. Maar voornamelijk is het belangrijk dat de optie 'Internet op je mobiel - buitenland' uitstaat op Mijn Simyo. Je kunt deze optie uitzetten door in te loggen en dan te surfen naar Instellingen > Internet en bellen.

Blijkbaar was er op dat moment tóch verbinding met het internet via mobiele data, als de wifi-verbinding bijvoorbeeld even wegviel. Zeker in het buitenland is het goed om daarop te letten.

Ik hoop dat dit genoeg licht heeft geworpen op de situatie om het in de toekomst te voorkomen. Kan ik nog iets anders voor je doen?

@ Groentjuh, dankjewel voor je antwoord!

Groetjes,
Jihane

Reageer