.

Beantwoord

plotseling hoog MB verbruik

  • 13 February 2014
  • 22 reacties
  • 3435 Bekeken

Hallo, ik heb een probleem.

Ik heb een abonement bij Simyo en krijg elke maand 300 MB. Dit is altijd RUIM voldoende, ik doe namelijk amper iets aan internet op mijn mobiel, en kom meestal zelfs niet eens aan de 100 verbruikte MB.

Toen kreeg ik gisteren een smsje en emailtje van Simyo met de mededeling dat ik over de helft van mijn MB's zit. Dit vond ik al raar, maar vandaag heb ik een smsje en emailtje ontvangen dat 100% van mijn MB's op zijn. Terwijl ik in de tussentijd niks met internet heb gedaan behalve een klein beetje WhatsApp, en toch is in 1 dag alles weg!

Ik snap hier helemaal niks van, en ben bang dat ik nu sowieso al extra kosten heb gemaakt (met niks doen), en dat ik nu de rest van de maand (en we zitten nog niet eens op de helft) geen internet kan gebruiken.... Ik snap echt niet hoe dit kan!

Groetjes,
Dana
icon

Beste antwoord door Kim 17 February 2014, 09:51

Bekijk originele reactie

22 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als je dit topic doorleest dan weet je wat er aan de hand is want wat jij ervaren hebt is vergelijkbaar (ongemerkt hoog dataverbruik). Wellicht dat Simyo met een oplossing komt.
Hoi Scotsman, dankjewel voor je reactie. Maar ik denk dat er bij mij toch iets anders aan de hand is.

Mijn telefoon heeft helemaal geen updates uitgevoerd de laatste tijd. Sowieso maakt hij nooit updates tenzij ik ze goedkeur, en dat heb ik al weken niet gedaan. Zeker heel februari niet. Ik heb ook helemaal niks gedownload in de afgelopen maand, geen updates, geen nieuwe apps, geen muziek.

Er hoort dus echt NIET meer te zijn opgegaan dan in andere maanden, en zoals ik al zei, kom ik meestal niet eens boven de 100 uit (het hoogste ooit was 130 MB). En dat is dan na de gehele maand. In dit geval is de volle 300 dus al opgegaan in 13 dagen. ZONDER dat ik of mijn telefoon iets anders hebben gedaan dan normaal.
Reputatie 7
Badge +9
Da's inderdaad vreemd. Je hebt zeker geen iPhone want dan kan je vrij eenvoudig zien welke apps recentelijk data hebben gedownload, al of niet met jouw medeweten. Je hebt vast ook geen datamonitor app in gebruik anders had je dat wel vermeld. Een Simyo moderator kan in jouw verbruiksgegevens kijken, maar meer dan de tijdstippen van de downloads en het aantal MBs per download kunnen ze je niet vertellen.
Ik heb inderdaad geen iPhone en datamonitor app. Ik weet pas sinds nu dat die bestaan, en heb er wel net 1 geinstalleerd. Helaas kan die volgens mij niet met terugwerkende kracht bekijken wat er is gebruikt, maar misschien dat ik er in ieder geval in de toekomst iets aan heb...

Ik denk zelf toch echt dat er gewoon een fout is bij SImyo, want het is gewoon onmogelijk dat ik in het laatste halfjaar altijd tussen de 50 en 100 MB qua gebruik zat per maand, en nu ineens in 13 dagen ruim 300 MB heb verbruikt.
Badge +6
Ik heb inderdaad geen iPhone en datamonitor app. Ik weet pas sinds nu dat die bestaan, en heb er wel net 1 geinstalleerd. Helaas kan die volgens mij niet met terugwerkende kracht bekijken wat er is gebruikt, maar misschien dat ik er in ieder geval in de toekomst iets aan heb...

Ik denk zelf toch echt dat er gewoon een fout is bij SImyo, want het is gewoon onmogelijk dat ik in het laatste halfjaar altijd tussen de 50 en 100 MB qua gebruik zat per maand, en nu ineens in 13 dagen ruim 300 MB heb verbruikt.


Hoi daanaa, welkom op het forum van Simyo!

Ik zie dat je eerder ook contact met ons hebt gehad via Facebook hierover, ik zou je willen vragen via één kanaal contact met ons te hebben, dat is voor iedereen duidelijker :)

Ter aanvulling op wat Scotsman je al heeft verteld (bedankt daarvoor, Scotsman! :)) en Ernst via Facebook, zou ik graag nog willen toevoegen ik het absoluut begrijp dat je het vreemd vindt dat je dataverbruik altijd lager is geweest en er nu opeens een 'piek' is, maar belangrijk om te weten is dat het dataverbruik dat wij meten direct binnenkomt van de simkaart via het netwerk, oftewel het is het verbruik waarvoor je telefoon de simkaart opdracht heeft gegeven verbinding te maken met mobiel internet.. Maar helaas kunnen wij ook niet zien welke app of welk achtergrondproces o.i.d. voor dit verbruik heeft gezorgd :(

Een datacounter app kan inderdaad geen inzicht geven in het verleden, maar wel voor in de toekomst, zodat je zelf een beter inzicht krijgt in wat er op je telefoon allemaal gebeurt qua apps en/of achtergrondprocessen 🙂
Beste Simyo medewerker,

Gisteren kreeg ik een sms'je van Simyo dat er minimaal 50% van de internetbundel is verbruikt. Toen ik naderhand de Simyo bekeek stond deze op nog maar 1 MB van de 500 MB?????

1 dag eerder stond deze op zo'n 300 MB. Er is in die tussentijd alleen gewhattsapped en nog wel op WIFI.

Nu hebben we 3G maar uitgezet!

Er is hier iets mis gegaan, dit klopt niet, kunt u dit voor mij uitzoeken?

Mijn dank!
Badge +6
Hoi k2usbybd,

Wat vervelend dat er verwarring is over je internetverbruik.

Ik heb even in je gegevens gekeken en zie dat je een Internetbundel 500 hebt. Je hebt 30-3 's nachts deze waarschuwing ontvangen dat je minimaal 50% van je bundel had verbruikt.
Eerder in de nacht van 30-3 heeft er tussen 0.10 uur en 1.00 uur zo'n 300MB aan verbruik plaatsgevonden.

Nu was je internetbundel inderdaad bijna op nadat je deze 300MB had verbruikt, dit komt doordat je voor dit verbruik al zo'n 200MB van je internetbundel had verbruikt, vervolgens heb je dit verbruik van 300MB gehad en konden we je toen pas waarschuwen, omdat je de 250MB passeerde.

Heb ik hiermee je vraag beantwoord? 🙂
Simyo zou zijn abonnees een grote dienst bewijzen indien zij een mogelijkheid bieden, dat internet automatisch blokkeert indien het de bundel overschrijdt en je dan moet reageren als die overschrijding is toegestaan. Bij mij was het namelijk zo, toen ik mijn mobiel aanzette was het leed al geschiedt. ( ik gebruik mijn privé mobiel zeker niet dagelijks) Naar mijn idee, kan dat heel simpel geregeld worden en dan is Simyo echt de beste provider. :)

Op woensdag 2 april 2014 heeft Simyo Forum het volgende geschreven:


Beste Agnes1,

Dries heeft zojuist gereageerd op een topic getiteld 'Plotseling hoog verbruik', waarop je bent geabonneerd in het Stel je vraag forum.

Je vindt het topic op:
https://forum.simyo.nl/stel-vraag-57/plotseling-hoog-verbruik-18221-new/

Dit is het bericht dat zojuist is geplaatst:
***************
Hoi Agnes1,

Welkom op het forum :)

Ik begrijp dat het wel even schrikken is als je ziet dat je ineens zoveel dat hebt verbruikt. Dit kan door veel verschillende dingen gebeuren. Wat sowieso veel data kost is het streamen van muziek en video. Als je dit doet en je wifi signaal valt weg, dan neemt je mobiele netwerk het over en kun je ineens veel data verbruiken.

Ook kan het gebeuren dat je telefoon of een app een update doet. Hierdoor verbruik je data zonder dat je het door hebt. Controleer hiervoor de instellingen van je telefoon m.b.t. het updaten van software en apps. Het aan laten staan van apps kan ook voor onbedoeld dataverbruik zorgen. Meer informatie hierover vind je in dit topic (https://forum.simyo.nl/internet-62/faq-mijn-internet-verbruik-hoog-zijn-2989/) en in dit topic (https://forum.simyo.nl/internet-62/tips-om-onverwacht-data-verbruik-voorkomen-11938/).

Het kan ook handig zijn om een datamonitor te installeren. Je kunt dan precies zien waar je MB's aan zijn verbruikt en welke apps veel data verbruiken. Wegens de wet bescherming persoonsgegevens kunnen en mogen wij niet zien waaraan jij je MB's verbruikt. We kunnen dit dus ook niet voor
Reputatie 2
Badge +6
Simyo zou zijn abonnees een grote dienst bewijzen indien zij een mogelijkheid bieden, dat internet automatisch blokkeert indien het de bundel overschrijdt en je dan moet reageren als die overschrijding is toegestaan. Bij mij was het namelijk zo, toen ik mijn mobiel aanzette was het leed al geschiedt. ( ik gebruik mijn privé mobiel zeker niet dagelijks) Naar mijn idee, kan dat heel simpel geregeld worden en dan is Simyo echt de beste provider. :)

Hoi Agnes1,

Ik heb je vraag hier beantwoord, ik begrijp niet zo goed waarom je je antwoord nu ineens in dit topic plaatst...? Zou je in het doorverwezen topic willen reageren? Dan houden we het forum overzichtelijk en gebruiksvriendelijk 🙂
Ik heb hetzelfde probleem. Ik maak nu een ruim een jaar gebruik van Simyo. Mijn MB gebruik varieert tussen de ca 250 en 500 mb per maand.  Deze maand heb ik ineens 2 dagen met respectieveijk 243 en 283 mb. Terwijl ik geen bijzondere dingen gedaan heb. Van de klantenservice krijg ik het standaard antwoord. Namelijk dat zij alleen het verbruik van de simkaart registereen.

Op dit forum lees ik dat meer klanten dit probleem ervaren. De antwoorden van Simyo zijn steeds hetzelfde. Zij registreren alleen en de klant moet maar een app plaatsen en beter opletten. Een gemiste kans. Want als meerdere abonnees geconfronteerd worden met plotseling extreem hoog internet gebruik, dat helemaal niet in hun gebruikelijke verbruikspatroon past. Moet je je op zijn minst afvragen op er mogelijk in je eigen systeem een fout zit.

Ik ben het eens met de stelling dat Simyo het verbruik buiten de bundel moet blokkeren. En eerst de klant om toestemming moet vragen om het aantal mb te overschrijden. Nu krijg de klant pas een waarschuwingsmail als het leed al geschied is.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi ruitertje, welkom op het Simyo forum.

In jouw gegevens zie ik inderdaad de pieken die je noemt. Ook zie ik dat je vaker je bundel van 500 MB overschrijdt, en dat dit elke keer gepaard gaat met piekjes van 50 tot 100 MB.
Wat wel anders dan anders is dat de pieken nu hoger zijn, 220 MB en 244 MB om precies te zijn.
Over de oorzaak heb je per mail al antwoord gekregen; dat kunnen we niet zien. En inderdaad: het verbruik is enkel geregistreerd met je simkaart. Meer invloed hebben we daar niet op.
Je mobiel gebruikt je simkaart om de verbinding tot stand te brengen. De oorzaak zul je dus in je mobiel moeten zoeken.

Je geeft aan in het verleden niet eerder zoveel data verbruikt te hebben. Dat klopt,maar dat zegt niets over wat je telefoon en je apps vandaag de dag doen. Of wat jij er mee doet.
Eigenlijk zou je dit erover kunnen zeggen: "Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst."

De optie die je aangeeft om enkel na toestemming verder te kunnen internetten is een mooie, maar past niet binnen Simyo ben ik bang.
We doen dit wel als je in het buitenland aan het internetten bent, maar dat is omdat dat onderhevig is aan EU regels.

Omdat ik dit hele verhaal wel een beetje vervelend voor je vind ben ik je wel wat tegemoet gekomen. Ik heb je buitenbundel kosten verrekend met 1 bundel hoger, de 1000 MB 🙂
Hoi allemaal,

ik heb hetzelfde probleem. Ik heb iedere maand 500 MB. Hier ga ik nooit overheen en houd vaak nog ongeveer 50 MB over. Nu was de maand nog maar halverwege en had ik al mijn MB gebruikt. Gevolg: vanaf 16 april zit ik al zonder mobiel netwerk tot 30 april...
Wat kan ik hier aan doen, of wat zou er fout gegaan zijn?😕

Groetjes!
Reputatie 5
Badge +11
Hoi kellyv, welkom op het Simyo forum :)

Wat jij denk ik wilt weten is 'Waar zijn die MB's aan verbruikt?'
Misschien heb je al wat gezocht op het forum, misschien ook niet, maar het antwoord dat je overal zult vinden is:
Wij weten het ook niet :(
Het is niet zo dat je verbruik verder maar een gokje is, we kunnen gelukkig wel het exacte aantal kB's zien en de tijdstippen waarop het verbruikt is. We mogen alleen niet zien welke apps, browsers, websites, besturingssysteem, et cetera die kB's verbruikt heeft.
De wetgever heeft bepaalt dat de eindgebruiker (jij) alleen zelf mag en kan weten waar data aan verbruikt wordt. Je kunt het vergelijken met briefgeheim. Alleen de verzender en de ontvanger mogen zien wat er in je brief staat, de postbode niet.

Nu werkt je smartphone ongeveer hetzelfde als een desktop PC; zodra die aanstaat en er een verbinding is met internet kúnnen er processen draaien die info via internet doorgeven of ontvangen, een update(tje) ondergaan, een programma (app) kan iets doen én jij zelf kan natuurlijk direct een opdracht geven aan je apparaat om iets via het internet te doen.

Bij veel nieuwe smartphones kun je via de instellingen zelf al zien welke apps en processen er hoeveel data verbruiken. Ook kun je een data monitor app installeren die dit bijhoudt voor je. Onavo Count is daar 1 van en horen we goede dingen over, maar er zijn er veel meer.

Als je dit niet al hebt is het helaas niet mogelijk je verbruik terug te zien. Het wordt bijgehouden vanaf het moment dat je zo'n app hebt draaien.
Op Mijn Simyo kun je op het tabblad verbruik nagaan hoeveel data er wanneer verbruikt is, misschien geeft dat je een idee. Misschien weet je nog wat je deed op bepaalde tijdstippen. Er zijn wel een paar piekjes in je verbruik te zien van 50+MB namelijk.


Kun je hier iets mee, kellyv?
Hoi kellyv, welkom op het Simyo forum :)

Wat jij denk ik wilt weten is 'Waar zijn die MB's aan verbruikt?'
Misschien heb je al wat gezocht op het forum, misschien ook niet, maar het antwoord dat je overal zult vinden is:
Wij weten het ook niet :(
Het is niet zo dat je verbruik verder maar een gokje is, we kunnen gelukkig wel het exacte aantal kB's zien en de tijdstippen waarop het verbruikt is. We mogen alleen niet zien welke apps, browsers, websites, besturingssysteem, et cetera die kB's verbruikt heeft.
De wetgever heeft bepaalt dat de eindgebruiker (jij) alleen zelf mag en kan weten waar data aan verbruikt wordt. Je kunt het vergelijken met briefgeheim. Alleen de verzender en de ontvanger mogen zien wat er in je brief staat, de postbode niet.

Nu werkt je smartphone ongeveer hetzelfde als een desktop PC; zodra die aanstaat en er een verbinding is met internet kúnnen er processen draaien die info via internet doorgeven of ontvangen, een update(tje) ondergaan, een programma (app) kan iets doen én jij zelf kan natuurlijk direct een opdracht geven aan je apparaat om iets via het internet te doen.

Bij veel nieuwe smartphones kun je via de instellingen zelf al zien welke apps en processen er hoeveel data verbruiken. Ook kun je een data monitor app installeren die dit bijhoudt voor je. Onavo Count is daar 1 van en horen we goede dingen over, maar er zijn er veel meer.

Als je dit niet al hebt is het helaas niet mogelijk je verbruik terug te zien. Het wordt bijgehouden vanaf het moment dat je zo'n app hebt draaien.
Op Mijn Simyo kun je op het tabblad verbruik nagaan hoeveel data er wanneer verbruikt is, misschien geeft dat je een idee. Misschien weet je nog wat je deed op bepaalde tijdstippen. Er zijn wel een paar piekjes in je verbruik te zien van 50+MB namelijk.


Kun je hier iets mee, kellyv?

Hoi,
Dankje wel voor deze info. Jammer dat ik niet te weten kom waar dat aan is verbruikt. In mijn gegevensverbruik van mijn telefoon staat: 224 MB voor het verwijderen van Apps. Heel vreemd.
Nu kan ik er weinig meer aan doen, maar ben blij dat de maand weer bijna voorbij is..

Groetjes,
Kelly
Reputatie 2
Badge +6
Hoi,
Dankje wel voor deze info. Jammer dat ik niet te weten kom waar dat aan is verbruikt. In mijn gegevensverbruik van mijn telefoon staat: 224 MB voor het verwijderen van Apps. Heel vreemd.
Nu kan ik er weinig meer aan doen, maar ben blij dat de maand weer bijna voorbij is..

Groetjes,
Kelly


Hoi kellyv,

Dat kunnen we niet meer achterhalen nee 😞 Een datamonitor app zou wellicht handig zijn. Je zou 3G Watchdog kunnen proberen? Ook op deze blog geven we tips om ongewenst dataverbruik te voorkomen.

Heb je daar wat aan?
Vanmorgen heb ik onverwacht mijn internetbundel best flink overschreden omdat ik via mobiele hotspot op mijn tablet ah werk was. Ik dacht ik probeer eens iets nieuws... Na een uur kreeg ik sms met bericht dat mijn UITGAANDE TELEFOONKOSTEN zijn geblokkeerd. Heel suf dat mijn INTERNETBUNDEL op dat moment niet is geblokkeerd.

"Om mij te beschermen" - zoals het sms-bericht vermeldt - zou het fijn zijn als Simyo voortaan de bundel die de overschrijding heeft afsluit ipv de belbundel waar ik nog voldoende ruimte heb. Kan ik dat zelf wijzigen in mijn instellingen, of kan Simyo dit regelen?

Dat was prettiger geweest omdat ik pas na nog een uur het bericht zag en toen nog weer 100 euro meer had verbrand voor niets. Daar wil ik dus ook bezwaar tegen maken. Alvast bedankt voor de reactie!
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Juul02,

Welkom op het Forum!

Ik vind het ontzettend vervelend dat je internetverbruik binnen een korte periode zo hoog uit is gevallen! Ik snap heel goed dat dit niet fijn voor je is. :(

Op het moment dat je telefoon als hotspot wordt gebruikt, kan je internetverbruik binnen een hele korte periode hoog oplopen. Om hoge kosten buiten je bundel te voorkomen, hebben we je een waarschuwingssms gestuurd op het moment dat je 80% en 100% van je internetbundel hebt verbruikt.

Omdat je na het ontvangen van deze waarschuwingssms'jes door bent blijven internetten, is het verbruik buiten je bundel in rekening gebracht. Zodra je meer dan € 100,- per dag buiten je bundel verbruikt, blokkeren wij je simkaart voor uitgaand verkeer om nog hogere kosten te voorkomen. Het is helaas niet mogelijk om alleen je internetverbruik te blokkeren, omdat ons systeem hierin geen onderscheid maakt.

Volgens onze gegevens is je simkaart inmiddels gedeblokkeerd. Ook heb je extra MB's bijgekocht, waardoor jij je geen zorgen hoeft te maken voor extra internetverbruik buiten je bundel.

Laat je het mij weten als je hier vragen over hebt?

Groetjes,
Asma
Hallo Asma, dank voor je antwoord maar ik snap het nog steeds niet: mijn internetverbruik ik helemaal niet geblokkeerd. Dat had ik nu juist wel heel fijn gevonden.
Maar het internet is gewoon doorgelopen na de melding van de 1e 100 euro en blokkade van de telefoonbundel.
Hoe kan dat dan als je tegelijk telefoon en internetbundel moet blokkeren? Is dat dan niet gewoon fout gegaan?
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Juul02,

Als je bent geblokkeerd voor het bellen, ben je ook geblokkeerd voor het gebruik van internet via Simyo. Je kan uiteraard wel gewoon op de WiFi met je toestel, misschien dat het daardoor leek alsof je gewoon door kon gaan met internetten en niet kon bellen. Of heb je echt het idee dat je door kon gaan met internetten via Simyo?

Ik hoor graag van je!

Groetjes,
Caspar
Hoi Caspar,
Tja ik zie nu dat de melding dat mijn internetbundel op was om 11u is binnengekomen. Pas om 14:30 ben ik afgesloten, toen ik het internet zelf al had gestopt. Heel jammer dat het afsluiten niet meteen is gebeurd. Een klant is daarbij wel echt gebaat want het gaat om honderden euro's :-(
Kan ik dat zelf ergens instellen dat bij overschrijding direct wordt geblokkeerd?
Groet, Juul
Nee dat kun je via Simyo niet regelen. Wel via sommige telefoon zelfs die een ingebouwde data monitor hebben. Of via een app zoals de Onavo Count.

De reden dat je bij Simyo dit niet kan regelen is omdat je bij hun altijd kan internetten, met of zonder bundel. Met bundel uiteraard goedkoper.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Juul02,

Ik snap heel goed dat jij je internetverbruik gelijk geblokkeerd wilt hebben als je internetbundel op is geraakt.

Zoals Ray aangaf is dit via ons helaas niet mogelijk. Dit komt omdat je via ons netwerk ook kunt internetten zonder een internetbundel.

Gelukkig zijn er wel andere manieren om je internetverbruik te blokkeren als je bundel opraakt. Ray heeft hier hele goede tips over gegeven. Als je telefoon niet beschikt over een ingebouwde datamonitor, dan kun je Onavo Count downloaden. Voor meer tips om je internetverbruik te beperken, kun je onze blog lezen.

Laat je het ons weten als je hier vragen over hebt?

@ Ray, bedankt! 😄

Groetjes,
Asma

Reageer