.

Beantwoord

Plotseling heel hoog internetverbruik, dat kan toch niet?

  • 4 November 2013
  • 30 reacties
  • 15471 Bekeken

Vanmorgen werd ik onaangenaam verrast door mijn hoge internetgebruik. Ik zou vannacht tussen 00.00 en 01.00 bijna 400.000 MB's mobiel internet verbruikt hebben, terwijl a) mijn telefoon met WIFI verbonden is en b) ik lag te slapen. Ik zou hier erg graag een verklaring voor willen. Dit houdt dus tevens in dat mijn tegoed van 500 MB (waar ik normaal gesproken ruim genoeg aan heb) aan het begin van de maand al bijna op is! 
icon

Beste antwoord door Alex 5 November 2013, 10:00

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Marillou,

 

Dit klinkt niet zo best, heb je al in je toestel gekeken waar de mb's aan verbruikt zijn? Het simkaartje registreert wat er in het toestel gebeurd maar maar geeft niet de opdracht aan het toestel om mb's te verbruiken. Misschien heb je iets aan de volgende links:

 

https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/

https://www.simyo.nl/blog/wifi-assistentie/

 

Groetjes,

Daisy

Sorry, ik bedoel natuurlijk: bijna 400 MB. (400.000 KB). 
Reputatie 3
Badge +9
Beste Marjanne1,

Smartphone's zijn ingewikkelde telefoons die om allerlei, soms duidelijk en soms onduidelijke redenen het internet op willen. Zo zijn er smartphones die 's-nachts gaan kijken of er updates zijn, of andere apps updaten. En in slaapstand gaan te op 3G over in plaats van WI-FI.
Het kan ook nog zijn dat je modem op slaapstand gaat etc.
Ook zijn er bepaalde iPhones die veelvuldig op 3G het internet op gaan terwijl er WI-FI beschikbaar is.
Het enige wat je kan doen is internet uitzetten op je persoonlijke Simyo pagina, maar dan heb je overdag ook geen internet meer. Of je zet deze 's-morgens weer aan. Of je installeert een app om te kijken waar of welk programma dit verbruik veroorzaakt. Een provider kan niet zien welk programma dit veroorzaakt.
P.s. ook kan deze app niet altijd zien welk programma verantwoordelijk is voor dit verbruik 's-nachts, maar het is het proberen waard denk ik.
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Marjanne1,

Martijn® legt hierboven goed uit wat er gebeurd kan zijn. Erg vervelend dat je deze maand nu al veel mb's hebt verbruikt. Ik zie inderdaad dat er veel mb's zijn verbruikt tussen 00:03 en 00:52. Ik zou in het vervolg je data in de nacht gewoon uitzetten via je telefoon. Een datacounter installeren is ook een goede tip. Met Onavo Count of Traffic Monitor kun je controleren welke apps veel data verbruiken. Zo kun je in ieder geval voorkomen dat je telefoon de volgende keer weer zoveel data verbruikt.

Heb je wat aan deze informatie?

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
.... Ook zijn er bepaalde iPhones die veelvuldig op 3G het internet op gaan terwijl er WI-FI beschikbaar is....

Naar het schijnt kan een iPhone in standby-/slaapmodus zelfs data verbruiken, omdat deze in standby-/slaapmodus geen gebruik maakt/kan maken van het wel aanwezige WiFi.....
Badge +6
Naar het schijnt kan een iPhone in standby-/slaapmodus zelfs data verbruiken, omdat deze in standby-/slaapmodus geen gebruik maakt/kan maken van het wel aanwezige WiFi.....

Hoi RicoK,

Dat wist ik niet. Bedankt voor het doorgeven. Hier zullen een hoop iPhone gebruikers wat aan hebben.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi RicoK,

Dat wist ik niet. Bedankt voor het doorgeven. Hier zullen een hoop iPhone gebruikers wat aan hebben.


Het verhaal gaat dat het in stand houden van een verbinding via WiFi nogal wat meer stroom vergt dan een 3G verbinding. Dat zou de reden zijn waarom een iPhone in de slaapstand overschakelt op 3G, namelijk om de batterij te sparen, behalve als hij via de oplader met het stopcontact is verbonden.
Reputatie 7
Hmmm, Scotsman, ik zal dit eens in de gaten houden, omdat mijn iPhone volgens mij als deze 's nachts aan de lader hangt toch wel om 00:00 sluipverbruk heeft. Maar zoals gezegd ik zal dit eens gaan monitoren.
Reputatie 7
Badge +9
Het blijft een eigenwijs kreng die iPhone. Doet gewoon waar hij zelf zin in heeft. Maar wel een mooi kreng...
Reputatie 7
Badge +9
, behalve als hij via de oplader met het stopcontact is verbonden.

Yep, correct.

Ja, mijn iPhone snoept zo ongemerkt wel wat Kb's en Mb's op, Elke dag weer maar niet heel veel.
Mijn Samsung doet dat in het geheel niet.
Reputatie 7
Hmm, dit is toch wel een smetje op mijn plezier van het 'mooie kreng'....🆒
Reputatie 7
Badge +9
Pleur 'm de gracht in. 😛
Reputatie 7
Badge +9
Het verhaal gaat dat het in stand houden van een verbinding via WiFi nogal wat meer stroom vergt dan een 3G verbinding. Dat zou de reden zijn waarom een iPhone in de slaapstand overschakelt op 3G, namelijk om de batterij te sparen.

Yep, en dat is meteen ook een behoorlijk irritante eigenschap van de iphone :mad:. Ik kreeg gisteren en vandaag een serie foto's binnen via iMessage. En dat heeft de iPhone gedaan terwijl 'ie in standby op 3G was overgeschakeld. Hup, zo'n 15 MB verbruikt.
Reputatie 7
Badge +9
Maar het waren vast wel heeeeele mooie foto's.
Reputatie 7
Badge +9
Yep, van mijn zwagers nieuwe SUV. Mooie auto.🆒
Reputatie 5
Badge +11
Yep, van mijn zwagers nieuwe SUV. Mooie auto.🆒

In dít geval weet je waar het verbruik vandaan komt. Komt ook wel eens anders voor...
Ik heb vandaag hetzelfde probleem gehad. Terwijl ik aan het rennen was, heeft mijn mobiel behoorlijk veel internet verbruikt. Dit terwijl deze thuis lag en dus op het wifinetwerk zat. Aangezien de mobiel (HTC overigens) op dat moment ook nog eens in de lader lag, kan het er niet aan liggen dat deze over is geschakeld op 3G om batterij te besparen. Ik schrok behoorlijk toen ik zag dat mijn internetbundel opeens helemaal verbruikt is terwijl ik normaal meer dan genoeg heb aan deze internetbundel. 
Reputatie 3
Badge +9
Kan je zien  waar dit verbruik heen is gegeaan? update's?
Er zijn apps (onavo, watchdog3g) die dit controleren.
Misschien een handig om dit te installeren en dan eens kijken waar je MB's heen gaan.
Ik heb nu meteen zo'n app geïnstalleerd (traffic monitor), maar ik kan dus helaas niet zien waar dit verbruik aan is opgegaan. Aan de wifi kan het niet liggen, want ik heb, buiten het rennen, bijna de hele dag op mijn laptop gewerkt (via dezelfde wifiverbinding). Ook als ik terug ga kijken in mijn verbruik sinds februari 2012 (toen ik ben overgestapt naar simyo) zie ik nergens dat ik zoveel internet heb verbruikt als gisteren. Ik moet erbij zeggen dat ik altijd erg tevreden was over simyo, altijd goed bereik en weinig problemen gehad, maar hier schrok ik toch wel heel erg van (66 euro in de min). In bijna 2 jaar tijd is mijn hoogste verbruik 393 MB/maand, en gemiddeld zo rond de 225 (berekend over afgelopen jaar). Hoe kan ik dan nu al op de 12e van de maand mijn hele bundel van 500 MB verbruikt hebben? Via het forum zie ik weinig oplossingen voor dit probleem, dus ik heb ook even de klantenservice gebeld om hier naar te kijken. Hopelijk komen zij met een oplossing, zodat ik een tevreden simyo klant kan blijven. 
Reputatie 7
Badge +9
In dít geval weet je waar het verbruik vandaan komt. Komt ook wel eens anders voor...

Dat is waar, alleen kan je bij iMessage niet instellen dat 'ie grote bestanden (foto's in de originele grootte dus) alleen maar binnen mag halen als je op de WiFi zit. Althans, ik kan dat niet vinden.

Overigens....de iPhone zuigt soms ook wel eens 2-3 MB dataverkeer ineens op ergens onderweg, terwijl jij hem niet gebruikt. Onavo count geeft aan 'Apple services'. Applemoes zouden ze ervan moeten maken. :mad:
Reputatie 7
Overigens....de iPhone zuigt soms ook wel eens 2-3 MB dataverkeer ineens op ergens onderweg, terwijl jij hem niet gebruikt.

En, dat vind ik, ook al ben ik nog steeds heel erg gelukkig met m'n iPhone5 (:D) een heel irritante en nare bijkomstigheid van iOS/iPhone!!
Badge +8
Ik heb vandaag hetzelfde probleem gehad. Terwijl ik aan het rennen was, heeft mijn mobiel behoorlijk veel internet verbruikt. Dit terwijl deze thuis lag en dus op het wifinetwerk zat. Aangezien de mobiel (HTC overigens) op dat moment ook nog eens in de lader lag, kan het er niet aan liggen dat deze over is geschakeld op 3G om batterij te besparen. Ik schrok behoorlijk toen ik zag dat mijn internetbundel opeens helemaal verbruikt is terwijl ik normaal meer dan genoeg heb aan deze internetbundel. Ik heb nu meteen zo'n app geïnstalleerd (traffic monitor), maar ik kan dus helaas niet zien waar dit verbruik aan is opgegaan. Aan de wifi kan het niet liggen, want ik heb, buiten het rennen, bijna de hele dag op mijn laptop gewerkt (via dezelfde wifiverbinding). Ook als ik terug ga kijken in mijn verbruik sinds februari 2012 (toen ik ben overgestapt naar simyo) zie ik nergens dat ik zoveel internet heb verbruikt als gisteren. Ik moet erbij zeggen dat ik altijd erg tevreden was over simyo, altijd goed bereik en weinig problemen gehad, maar hier schrok ik toch wel heel erg van (66 euro in de min). In bijna 2 jaar tijd is mijn hoogste verbruik 393 MB/maand, en gemiddeld zo rond de 225 (berekend over afgelopen jaar). Hoe kan ik dan nu al op de 12e van de maand mijn hele bundel van 500 MB verbruikt hebben? Via het forum zie ik weinig oplossingen voor dit probleem, dus ik heb ook even de klantenservice gebeld om hier naar te kijken. Hopelijk komen zij met een oplossing, zodat ik een tevreden simyo klant kan blijven. 

Hoi fiex,

Welkom op het forum :)
Maar jammer dat het voor zo iets frustrerends is als verbruik waarvan je niet weet waar het vandaan komt 😞
Ik ben bang dat ik niet heel veel nieuws te vertellen heb dan je al te horen hebt gekregen. Wat ik kan zien aan het grote verbruik is dat het begon rond half elf 's ochtends. Dat hoeft niet te betekenen dat jij toen ergens op gedrukt hebt op dat moment. Sommige processen beginnen vanzelf te lopen. Zoals je in dit topic ziet, betekent op de wifi zitten lang niet altijd dat je toestel alleen gebruik maakt van wifi. Dat zou echt wel zo moeten zijn natuurlijk, maar blijkt in de praktijk toch vaak anders uit te pakken.
Goed dat je nu zo'n data counter app hebt. Dan heb je toch meer zicht op wat er allemaal gebeurt.
Bij Simyo kun je de internetoptie aan of uit zetten. Hoeveel en wat voor verkeer er met een ingeschakelde optie te verbruiken is, dat kunnen wij niet reguleren helaas. Er zijn wel apps ook, die je internet kunnen afsluiten bij een bepaalde grens.
Ik hoop echt dat je nog kunt achterhalen welke app of welke instelling dit veroorzaakt heeft, zodat je het in de toekomst kunt voorkomen, en weer vol vertrouwen internet kunt gebruiken.

Groetjes,
Charlene
Reputatie 7
Badge +9
En, dat vind ik, ook al ben ik nog steeds heel erg gelukkig met m'n iPhone5 (:D) een heel irritante en nare bijkomstigheid van iOS/iPhone!!

Dat vind ik dus ook, zoals al gezegd. Applemoes moeten ze ervan maken. :mad:
Badge +8
Dat vind ik dus ook, zoals al gezegd. Applemoes moeten ze ervan maken. :mad:

Maar die van fiex is dus een HTC, en bij Samsungetjes beginnen de 00.00 8.00 20.00 verhalen ook te komen.
Veel te smart, die smartphones.. 😞
Ik heb ook plotseling één dag een heel hoog en ongebruikelijk datagebruik afgelopen maand. Maar dat was niet 's nachts maar overdag. Terwijl ik op de genoemde momenten niet met mijn telefoon bezig was (zat in de auto op snelweg), ook niet aan het streamen was of een nieuwe app heb gedownload of iets dergelijks. Geen verklaring voor te vinden...maar wat kan het dan zijn? Wie heeft een idee?