.

Beantwoord

Oplichting bij Simyo?

  • 12 April 2013
  • 15 reacties
  • 1267 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 1 reactie
Nadat mijn zoon in januari meteen bij zijn internetgebruik boven zijn internetbundel was gegaan (slechtsj een paar honderd MB), moesten we al meteen ruim 40 euro bijbetalen.  Ik heb in februari de klantenservice van Simyo gevraagd hoe ik internet kon stopzetten. Dit zou kunnen door stopzetten van internetbundel. Dat kon pas per 1 april. Heb dat dus gedaan. Nu is telefoon van mijn zoon afgesloten omdat ..... hij de afgelopen periode sinds 1 april voor ruim 400 euro aan internet zou hebben gebruikt. Wat blijkt, je had zelf ook nog iets op de website moeten veranderen. Nou ja zeg. Dat is toch de reinste oplichting! Heb net klantenservice gebeld, maar die stellen zich keihard op Gewoon betalen. Ik ga hier niet mee akkoord. Hou me aanbevolen voor tips hoe ik dit moet aanpakken.
icon

Beste antwoord door Alex 16 April 2013, 11:15

Bekijk originele reactie

15 reacties

Badge +1
Eerst de voorwaarden lezen simyo is een internet aanbieder waarbij je alles via internet moet regelen ik denk dat simyo netjes de bunder stopgezet heeft maar dat je zoon toch is gaan internetten en die gaat dan 100% buiten de bundel om en Dit is ook gelijk een stuk duurder
Je moet via je persoonlijke pagina je internet uitzetten dan had je dit voorkomen, niet betalen geeft alleen maar incasso kosten extra en dat is zonde geld
Reputatie 3
Badge +9
Ze waarschuwen wel voor de hoge kosten, maar misschien kunnen ze meer aandacht besteden aan de optie betreffende aan/uit zetten van het internet via de website.

Misschien gebeurt dit ook wel genoeg hoor. Of een tekstje " zet deze uit om hoge kosten te voorkomen" zie voorwaarden.
Ik vind het duidelijk genoeg hoor, je kan natuurlijk ook gewoon internet op je telefoon uit zetten. Ik snap niet hoe mensen aan het idee komen dat als je een bundel stop zet dat je dan gelijk niet meer KAN internetten. Het is toch altijd al zo geweest dat je altijd op het internet kan buiten je bundel? Dat herinner ik mij nog wel van de wap / gprs dagen als je per ongeluk je web browser opende had je ook gelijk een paar euro aan kosten. En toen was er geen manier om het uit te zetten, nu is die er wel en t staat duidelijk op de website.....
Reputatie 3
Badge +9
Waarschijnlijk wordt er niet goed gelezen of nagedacht.
Reputatie 7
Badge +9
Ik denk dat er twee dingen spelen. Om te beginnen is een moderne smartphone een complex produkt, net als een PC, en als je je niet verdiept in de mogelijkheden en risiko's die het gebruik ervan met zich meebrengt dan kan dat onplezierige of onverwachte financiële gevolgen hebben. Dit forum staat vol met voorbeelden hiervan. Het is hetzelfde als wanneer je een mooie nieuwe auto koopt, onjuist gebruik (b.v. met 200 km over de autoweg scheuren) kan je op hoge kosten jagen. Maar dergelijke kosten zijn voor de koper van het product volledig beheersbaar en te vermijden, en datzelfde geldt voor klanten die een aansluiting bij Simyo nemen en de moeite hebben genomen om zich op de hoogte te brengen van de manieren om de kosten van het gebruik van het produkt in de hand te houden. 

Verder verbaast het mij hoe makkelijk de Nederlandse consument de financiële gevolgen van een stommiteit die ze zelf hebben begaan en waarvoor ze zelf verantwoordelijk zijn op de leverancier van het produkt of dienst proberen af te wentelen. Termen zoals "oplichting" en "diefstal" worden daarbij soms niet geschuwd. Natuurlijk heeft de leverancier een plicht om het juiste gebruik van zijn produkt en de financiële consequenties naar de klant toe te communiceren, maar het is aan de klant om deze informatie tot zich te nemen. Mijn indruk is dat alle informatie die potentiële klanten van Simyo nodig hebben om tot een geinformeerde aankoopbeslissing te komen, op de Simyo website beschikbaar is. Maar als klant moet je wel de tijd en de moeite nemen om die informatie te vinden. Ik ben het met de vorige posters eens dat er beter gelezen en nagedacht moet worden.

Wellicht is het tijd om een soort "Financiële Bijsluiter" voor dit soort telecom diensten verplicht te stellen.
Termen als oplichting komen niet zo maar. De combinatie van een Helpdesk die niet duidelijk antwoord geeft op mijn verzoek wat ik moet doen om te zorgen dat mijn zoon niet meer op internet kan in combinatie van 1 Euro per MB (!!!!!!) maken dat SIMYO mij in een paar dagen tijd 390 euro extra heeft gekost. Klaarblijkelijk is dat voor een deel van bovenstaande Simyo-fans (medewerkers SIMYO zelf?) geen probleem, maar ik vind dat wel moedwillige oplichting.
Badge +1
Ik denk niet dat die 390 euro voor niets zijn gerekend, volgende keer meteen AL het internet uitschakelen op de telefoon als het over limiet is. Zeker WEL terecht is de klachten over de klantenservice via telefoon: Moedwillig ophangen na veel te lange wachttijd, en dan als er weer gebeld wordt ontkennen dat dit gedaan is. Ook is het bijwerken van de site erg langzaam (vaak te laat), maar hier is de prijs natuurlijk ook wel weer naar! Veel sterkte wjg, ik hoop dat ze je deze rekening kwijtschelden, al ben ik bang dat ze niet zo behulpzaam zullen zijn, omdat het 'je eigen schuld' is, terecht of niet, moedwillig of niet.
Reputatie 7
Badge +9
Termen als oplichting komen niet zo maar. De combinatie van een Helpdesk die niet duidelijk antwoord geeft op mijn verzoek wat ik moet doen om te zorgen dat mijn zoon niet meer op internet kan in combinatie van 1 Euro per MB (!!!!!!) maken dat SIMYO mij in een paar dagen tijd 390 euro extra heeft gekost. Klaarblijkelijk is dat voor een deel van bovenstaande Simyo-fans (medewerkers SIMYO zelf?) geen probleem, maar ik vind dat wel moedwillige oplichting.

Als de klantenservice heeft gezegd dat je internet kan stopzetten door het stopzetten van de internetbundel dan is dat onjuiste informatie. Overigens is dat een wijdverbreide misvatting: veel Simyo klanten denken ten onrechte dat als je bundel "verbruikt" is, je internetaansluiting gewoon stopt. Niets is minder waar - een internet bundel is alleen maar een voordelige manier om een zekere hoeveelheid MBs in te kopen, en als dat verstookt is dan ga je over op het duurdere standaardtarief.

Overigens ben ik geen Simyo medewerker (zou moeilijk kunnen - ik woon niet in Nederland).
Reputatie 1
Badge +2
Ik vind niet dat hier sprake is van oplichting. Meer een miscommunicatie. Wel een dure, dat geef ik toe.
Reputatie 7
Badge +9
@wjg U schrijft over het internetgebruik van uw zoon, uw zoon zal dus al minstens een tiener zijn, u bent dus al geruime tijd volwassen.
Een volwassen mens hoort toch te weten dat contracten goed gelezen moeten worden (niet alleen bij telcom-providers!).

Ik vind ook dat de helpdesk niet professioneel heeft opgetreden, dit is niet goed te praten met het argument 'goedkope provider'.

Ik raad u aan om, schriftelijk, te proberen tot een minnelijk schikking te komen. De term 'oplichting' zou ik hierbij vermijden.

Ter info: Ik ben geen medewerker van Simyo of op een andere wijze bij Simyo betrokken (behalve dat ik klant ben).
Reputatie 5
Badge +10
Nadat mijn zoon in januari meteen bij zijn internetgebruik boven zijn internetbundel was gegaan (slechtsj een paar honderd MB), moesten we al meteen ruim 40 euro bijbetalen.  Ik heb in februari de klantenservice van Simyo gevraagd hoe ik internet kon stopzetten. Dit zou kunnen door stopzetten van internetbundel. Dat kon pas per 1 april. Heb dat dus gedaan. Nu is telefoon van mijn zoon afgesloten omdat ..... hij de afgelopen periode sinds 1 april voor ruim 400 euro aan internet zou hebben gebruikt. Wat blijkt, je had zelf ook nog iets op de website moeten veranderen. Nou ja zeg. Dat is toch de reinste oplichting! Heb net klantenservice gebeld, maar die stellen zich keihard op Gewoon betalen. Ik ga hier niet mee akkoord. Hou me aanbevolen voor tips hoe ik dit moet aanpakken.

Welkom op het forum wjg,

Ik heb de aansluiting bekeken en inderdaad gezien dat er kosten in april zijn gegenereerd door internet verbruik. Het internet verbruik is berekend door het pay as you go tarief. Ik begrijp dat dit vervelend is, maar een internetbundel en internetten in het algemeen zijn zoals hier al aangegeven 2 verschillende dingen. Ik zie dat je de optie 'internet op je mobiel/mms' hebt uit gezet. Hierdoor is het niet meer mogelijk om te internetten via ons netwerk. Aan de aantekening te zien, zie ik ook dat je situatie hier ook met een meerdere is besproken en er is besloten dat de kosten wel gewoon betaald moeten worden. Het spijt me je niet anders te kunnen berichten.

Groetjes,

Alex
ik heb het probleem ook bij vodafoon gehad een rek. van ruim 400... maar ze hebben een meldplicht als je buiten je bundel gaat.  bij mij hebben ze het niet gemeld, per sms bericht. dus die 400 hoefde ik niet te betalen. ik zou zelf niet gaan betalen. ik ben met vodafoon ruim 3 maanden bezig geweest maar wel in gelijk gesteld.  het gaat net als bij simyo om het geld, en verder naar omstandigheden kijken ze niet naar. als het verbruik niet overeen komt met het verbruik van eerdere maanden, of dat het verschil te veel is, zou het een fout van hun systeem kunnen zijn, of hadden ze je moeten waarschuwen. (meldplicht boven de 50 eu) ik weet zeker dat de rechtbank hun vordering naar alle redelijkheid zal afwijzen. laat je nooit bang maken.

google even.

grt pieter
Badge
Ik heb ook nog een lopend conflict met Simyo maar dat buitengesloten .
Ik moet toegeven dat in de meeste gevallen de helpdesk overkomt of er een PC je beantwoord.
Maar ik vindt dat Simyo zich met het beantwoorden zich letterlijk houdt aan hun voorwaarden.
Dat mag misschien af en toe wel juist zijn maar men kan ook zeggen moeten deze voorwaarden niet eens met de tijd meegaan.
Hetzelfde met hun verbruikssoftware het is toch niet van deze tijd en dan nog vooral in hun werkzaamheden dat het verbruik niet uren achterloopt maar zelfs soms dagen.
Het is zelfs zo dat hierdoor vele klanten met verbruiksapp's van derden werken om het geheel in het oog te houden.
Als ik nu naar het bankwezen kijk, daar krijgt men een telefonisch contact met de mededeling dat er buitensporig betalingsverkeer is op de rekening met zelfs daarna een mogelijke blokkade.
Het lijkt mij in deze tijd toch niet anders dan billijk dat Simyo bij buitensporig gebruik of bij gebruik buiten de bundel een belletje geeft men zit zelfs uiteindelijk in de telefonie.
En kom nu niet aan dat er bij buiten de bundelgebruik een SMS wordt verstuurd want dat gebeurd niet altijd.(aantoonbaar).
Maar dit alles kan ook niet als men met een registratie werkt van zeg maar uren tot dagen oud, dan kan de SMS nooit op tijd komen.

Dus uiteindelijk bent U fout met het teveel gebruik van Uw zoon.
Uw zoon had uiteindelijk toch moeten weten dat het internet gestopt was, maar hij heeft gewoon nog van het internet gebruik gemaakt.
Maar ik vindt dat Simyo ook een melding had kunnen geven, zeker bij zo'n buitensporig gebruik.
Maar ik krijg het gevoel, lezend in het forum naar de meerdere berichten hierover, dat het Simyo wel goed zit.
Uiteindelijk rinkelde de kassa aan hun kant.
Maar als ondernemer moet je toch de klanten in zekere mate tevreden houden.
En zeker bij de verbruiksberekeningen van Simyo kom ik veel ontevreden berichten tegen.
Reputatie 5
Badge +10
ik heb het probleem ook bij vodafoon gehad een rek. van ruim 400... maar ze hebben een meldplicht als je buiten je bundel gaat. bij mij hebben ze het niet gemeld, per sms bericht. dus die 400 hoefde ik niet te betalen. ik zou zelf niet gaan betalen. ik ben met vodafoon ruim 3 maanden bezig geweest maar wel in gelijk gesteld. het gaat net als bij simyo om het geld, en verder naar omstandigheden kijken ze niet naar. als het verbruik niet overeen komt met het verbruik van eerdere maanden, of dat het verschil te veel is, zou het een fout van hun systeem kunnen zijn, of hadden ze je moeten waarschuwen. (meldplicht boven de 50 eu) ik weet zeker dat de rechtbank hun vordering naar alle redelijkheid zal afwijzen. laat je nooit bang maken.

google even.

grt pieter


Welkom op het forum pieter68,

De meldplicht die jij bedoelt, is alleen van toepassing voor internet verbruik in het buitenland.

Ik heb ook nog een lopend conflict met Simyo maar dat buitengesloten .
Ik moet toegeven dat in de meeste gevallen de helpdesk overkomt of er een PC je beantwoord.
Maar ik vindt dat Simyo zich met het beantwoorden zich letterlijk houdt aan hun voorwaarden.
Dat mag misschien af en toe wel juist zijn maar men kan ook zeggen moeten deze voorwaarden niet eens met de tijd meegaan.
Hetzelfde met hun verbruikssoftware het is toch niet van deze tijd en dan nog vooral in hun werkzaamheden dat het verbruik niet uren achterloopt maar zelfs soms dagen.
Het is zelfs zo dat hierdoor vele klanten met verbruiksapp's van derden werken om het geheel in het oog te houden.
Als ik nu naar het bankwezen kijk, daar krijgt men een telefonisch contact met de mededeling dat er buitensporig betalingsverkeer is op de rekening met zelfs daarna een mogelijke blokkade.
Het lijkt mij in deze tijd toch niet anders dan billijk dat Simyo bij buitensporig gebruik of bij gebruik buiten de bundel een belletje geeft men zit zelfs uiteindelijk in de telefonie.
En kom nu niet aan dat er bij buiten de bundelgebruik een SMS wordt verstuurd want dat gebeurd niet altijd.(aantoonbaar).
Maar dit alles kan ook niet als men met een registratie werkt van zeg maar uren tot dagen oud, dan kan de SMS nooit op tijd komen.

Dus uiteindelijk bent U fout met het teveel gebruik van Uw zoon.
Uw zoon had uiteindelijk toch moeten weten dat het internet gestopt was, maar hij heeft gewoon nog van het internet gebruik gemaakt.
Maar ik vindt dat Simyo ook een melding had kunnen geven, zeker bij zo'n buitensporig gebruik.
Maar ik krijg het gevoel, lezend in het forum naar de meerdere berichten hierover, dat het Simyo wel goed zit.
Uiteindelijk rinkelde de kassa aan hun kant.
Maar als ondernemer moet je toch de klanten in zekere mate tevreden houden.
En zeker bij de verbruiksberekeningen van Simyo kom ik veel ontevreden berichten tegen.


Hoi Beko,

Wij zijn ons bewust van het niet realtime kunnen verwerken van het verbruik. O.a. om die reden wordt er ook een sms bij 75% data verbruik gestuurd. Mocht je deze sms niet hebben ontvangen, dan kan de technische dienst dit controleren.

Groetjes,

Alex
Badge
Alex,

Dan kan mijn al lang lopende kwestie opgelost worden over mijn gebruik buiten mijn internetbundel. Waar ik het nog steeds niet mee eens ben en zoals ik zelfs aangetoond heb dat jullie op jullie faktuur site ook binnen de bundel blijven.
Maar buiten dit, ik heb nooit een of andere melding van Simyo gehad bij 75% gebruik van mijn bundel dat ik het eind van mijn bundel bereik.
Ik zou zeggen laat de TD dit even na kijken dan hoor ik graag het vervolg van je.

Beko

Reageer