.

Beantwoord

Hoe kom ik aan hoge kosten zonder dat ik data heb gebruikt?

  • 25 September 2016
  • 8 reacties
  • 312 Bekeken

Beste,

Vandaag tot de ontdekking gekomen, voor het eerst sinds 2-3 jaar dat ik bij jullie een abonnement heb, dat ik zo'n €25 buiten m'n internetbundel heb verbruikt. En wel in een half uur tijd!

Zonder actief te zijn op mijn iPhone kreeg ik een sms vanmiddag dat mijn internetbundel voor 80% is verbruikt. Vreemd, een uur geleden had ik nog ruim 200mb. Maar geen probleem dacht ik, over 7 dagen gaat mijn nieuwe tegoed in. Voor de zekerheid toch even gekeken of er geen apps open stonden die mogelijk gebruik maakte van internet, dit was niet het geval. Telefoon inmiddels weer weggestopt en nog geen half uur later nog een sms: "je internetbundel is op".

Nu werd het wel heel vreemd, alle apps waren nog steeds afgesloten, en telefoon niet in gebruik.
Mobiel internet direct uitgezet en 's avonds op wifi gekeken naar het verbruik. Blijkt er om de 10 minuten zo'n 59mb verbruikt te zijn, en dat een paar keer.

Nu een hoge rekening van kosten buiten de bundel, en geen internet meer voor de komende week. In de 2 a 3 jaar dat ik abonnee ben bij simyo heb ik dit nog niet eerder meegemaakt! Ik wil dan ook graag een oplossing...
icon

Beste antwoord door Ilias 26 September 2016, 13:33

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Hey volgens mij worden de mbs in clusters gemeten. Dus als je 300 mb verbruikt komt er een paar keer een bij elkaar gehoopt aantal. Als je wil kijken waar je gebruik bandaan komt dan moet je dat op je iPhone kijken. Maar als je geen actieve apps hebt betekent het niet dat apps internet niet kunnen geburiken. Om je data beter te beheren moet je een app downloaden zoals dataeye of opera Max. Groet Paul.

PS dit bericht heb ik op mijn mobiel beschreven dua weet niet od ik veel fouten heb gemaakt. Sorry daarvóór
Reputatie 3
Badge +5
Hoi M. N.

Welkom op 't Simyo Forum!

Wat enorm vervelend dat je onverwachte buitenbundelkosten hebt gemaakt door internetverbruik. Ik wil je hier dan graag over informeren.

Internetverbruik kan op diverse manier plaatsvinden. Er kan bewust en onbewust gebruik gemaakt worden van het internet. Het bewuste gedeelte spreekt voor zich, namelijk dat je zelf op het internet zit en dit kost natuurlijk MB's. Het onbewuste gedeelte kan weleens verraderlijk zijn. Dit houdt namelijk in dat het toestel, zonder dat je het zelf doet, handelingen uitvoert op het internet. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat er updates worden uitgevoerd, informatie wordt gesynchroniseerd, informatie van bepaalde apps worden ververst en berichten die je binnenkrijgt worden gedownload (bijv. WhatsApp, Facebook, Skype en Snapchat).

Ik adviseer je om deze blog door te nemen om te kunnen zien wat de boosdoener is geweest. Zo kun je adequaat reageren op deze app en deze wellicht uitschakelen of de desbetreffende instellingen wijzigen.

Ik raad je ook aan om onze blog te lezen die gaat over het slimmer omgaan met de internetbundel om dergelijke buitenbundelkosten te voorkomen.

Wat betreft de 59 MB's die verbruikt zijn, dit is mogelijk omdat bij Simyo niet meer dan 59 MB per regel wordt geregistreerd. Het is dus een hele grote sessie geweest, waarbij er constant op het internet MB's zijn verbruikt. Door de bovengenoemde blog kun je erachter komen welke app hiervoor verantwoordelijk is geweest.

Als je een sms krijgt met een waarschuwing voor het bijna opraken van de bundel, raad ik je aan om voortaan 500 MB bij te kopen via Mijn Simyo > Instellingen > Abonnement > MB's bijkopen. Dit kost € 5,- eenmalig en daar voorkom je buitenbundelkosten mee.

Dankjewel voor je hulp, PaulH!

Groetjes,
Ilias
Dank je wel voor jullie reacties!

Ik heb de blogs doorgelezen en de stappen gevolgd en er achter gekomen dat de "Mail" de boosdoener was...

Nadat ik deze buitenbundelkosten kreeg heb ik ook meteen extra mb's gekocht voor €5

Probleem is nu dat mijn factuur is opgelopen rond de €45
Namelijk €27.11 buiten de bundel kosten.
Omdat ik deze maand wederom een jaar lid ben en daarom bij m'n volgende maand 1000mb cadeau krijg, zou ik dit graag gecompenseerd willen hebben met deze buiten de bundel kosten.

Groet,
Martijn.
Reputatie 3
Badge +5
Graag gedaan, M. N.! Goed om te weten dat je erachter bent gekomen dat de e-mail de boosdoener was. Je kunt er kiezen voor het uitschakelen van automatische synchronisatie van de e-mail app, zodat je dit probleem niet meer zult hebben en het in eigen hand hebt.

Wat betreft de buitenbundelkosten, ben ik bang dat we hier niet in tegemoet kunnen komen. De 1000 MB staat los van de buitenbundelkosten. Ik kan er echter wel voor zorgen dat je ook in november 1000 MB extra hebt. Is dat een goed idee?

Groetjes,
Ilias
Dat zou zeker kunnen, ware het niet dat mijn abonnement vanaf 30 september af loopt...

Dus dan zou ik er niets aan hebben. Ik heb gezien bij andere topics dat de extra buiten de bundel kosten wel vergoed worden met dezelfde oorzaak/probleem.

Graag hoor ik van u!

Met vriendelijke groet,
Martijn
Reputatie 3
Badge +5
Hoi M. N.

Enorm jammer dat jij ons gaat verlaten! Ik hoop dat onze wegen elkaar in de toekomst weer zullen kruisen.

Wij evalueren per situatie of wij een datacoulance verlenen of niet. Dit heeft te maken met de situatie, het bedrag en tevens de verantwoordelijkheid van de klant in het voorkomen van de kosten. Bij wijze van uitzondering wil ik je alsnog tegemoetkomen. Alhoewel er wel gesteld moet worden dat de kosten eigenlijk terecht zijn.

Vind je het goed als ik de buitenbundelkosten terug zal dringen naar € 5,- (de kosten voor 500 bijgekochte MB's om het verbruik te dekken).

Ik hoor graag van je.

Groetjes,
Ilias
Hoi Ilias,

Dat lijkt me een goed voorstel. Hier ga ik mee akkoord.

De reden dat ik overstap heeft niets te maken met de kwaliteit of service van simyo. Want daar heb ik niets over te klagen!

Graag zie ik het verschil terug op mijn factuur.

Groetjes,
Martijn.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi M.N.

Mooi dat je er mee akkoord gaat. Ik heb je zojuist een e-mail verzonden met de details over je coulance. Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar

Reageer