.

Beantwoord

Waar komt dit dataverbruik vandaan?

  • 17 July 2019
  • 3 reacties
  • 441 Bekeken

Badge
Ik heb een iPhone en een internetbundel van 2000 MB in de maand, deze gaat zelden op. Twee dagen terug (op de helft van de maand) kreeg ik de melding dat ik 80% van mijn bundel had verbruikt. Dit vond ik vreemd, maar ik zag op deze zelfde dag een verbruik van 472 MB. Ik heb er niet teveel aandacht aan besteed en een extra internetbundel van 500 MB besteld. Vandaag kreeg 3 sms'jes direct na elkaar:
1: Je internetbundel van 2000 MB is op. Je extra 500 MB gaan nu in.
2: Je internetbundel van 500 MB is voor 80% verbruikt.
3: Je internetbundel van 500 MB is op. Je betaalt vanaf nu het buiten-bundel tarief.

Ik heb contact opgenomen met de Simyo chat, maar deze info was juist. Simyo kan uiteraard niet zien waar het internet aan op gaat, maar wel dat er per minuut bijna 60 MB is verbruikt terwijl ik mijn telefoon vandaag nauwelijks heb gebruikt. Ik kreeg de blog doorgestuurd over data-verbruik en eenmaal thuis heb ik de 'My Data Manager'-app gedownload. Na deze chat had ik nóg een internetbundel van 500 MB besteld: deze was binnen een half uur weer op, ik ben zelfs buiten mijn bundel gegaan met een verbruik van 1192 MB in één dag. Absurd!

De 'My Data Manager'-app biedt geen uitkomst: ik zit nu enkel op WiFi en zie dat er veel MB's worden verbruikt (geen honderden zoals eerder vandaag), maar dit zijn 'unidentified apps'. Ik heb dus geen idee welke app(s) dit dataverbruik veroorzaakt.

Is iemand hiermee bekend? Of kan iemand helpen? Ik hoop snel een oplossing te vinden...
icon

Beste antwoord door Jihane 18 July 2019, 17:30

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jeanic,

Welkom op het Simyo Forum!

Oef, dat is natuurlijk storend! Als je niet precies weet waar dat dataverbruik vandaan komt, kun je het ook moeilijk in de gaten houden. Hopelijk heb je nog iets aan deze pagina, want daar vind je hoe je strakker kunt indelen welke apps MB's mogen verbruiken.

Heb je de laatste periode nieuwe apps gedownload?

Wat voor mobiel heb je trouwens?

Groetjes,
Jihane
Badge
Hoi Jeanic,

Welkom op het Simyo Forum!

Oef, dat is natuurlijk storend! Als je niet precies weet waar dat dataverbruik vandaan komt, kun je het ook moeilijk in de gaten houden. Hopelijk heb je nog iets aan deze pagina, want daar vind je hoe je strakker kunt indelen welke apps MB's mogen verbruiken.

Heb je de laatste periode nieuwe apps gedownload?

Wat voor mobiel heb je trouwens?

Groetjes,
Jihane


Hi Jihane,

Bedankt voor je reactie! Ik heb de iPhone 6S 32 GB. Zover ik weet heb ik de laatste tijd geen nieuwe apps gedownload, op een Ikea-app na. Ik heb alles op de pagina die je stuurde doorgenomen, maar ben nog geen oplossing tegengekomen. Ik gebruik WiFi waar ik kan, stream en update nooit met mobiele data, achtergrond verversen staat uit. Ik heb mijn telefoon gisteren zelfs nauwelijks gebruikt en toch is er ruim 1200 MB verdwenen op deze dag. Ik zie via 'My Data Manager' dat er vandaag toch weer 300 MB aan 'unidentified apps' wordt verbruikt. Ik denk dat het een Nederlandse app is, want internationale apps zoals Instagram, Facebook, Pinterest, Safari, etc. herkent de app wel en daar zie ik het dataverbruik ook van. Ik heb apps verwijderd en het dataverbruik in de gaten gehouden, maar ik zie het dataverbruik nog steeds stijgen.

Ik heb niets anders gedaan dan normaal, dat is juist het gekke. Zou het ook een 'spook-app' of virus kunnen zijn? Of is de laatste optie dan echt terug naar fabrieksinstellingen...? Dat wil ik eigenlijk voorkomen :(

Hopelijk heb je nog een andere oplossing? Alvast bedankt!

Groetjes,
Jeanic
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Jeanic,

Wat gek dat je niet te zien krijgt waar het verbruik aan opgaat. Ik snap dat je je toestel niet helemaal naar fabrieksinstellingen wilt terugzetten!

Heb je deze pagina toevallig ook al doorgenomen? Het moet namelijk ook in je toestel terug te vinden zijn waar je verbruik aan opgegaan is. Ook zou je eens een anders app kunnen downloaden die hetzelfde werkt als My data manager, bijvoorbeeld 'Datamonitor', misschien dat die iets meer duidelijkheid geven.

Ik zie dat er nog een cadeautje van 1000 MB voor je klaarstaat. Je zou deze even kunnen activeren zodat je weer in de gaten kunt houden waar het verbruik aan opgaat.

Groetjes,

Kevin

Reageer