- In de logcat kan ik eigenlijk alleen maar vinden dat het steeds mislukt om de dataverbinding op te zetten, maar specifiek is dit niet.
- Op 't oog is er niets aan de hand: in de status bar zie ik wel een verbinding; er staat gewoon 3G bijvoorbeeld. Echter, als ik dan daadwerkelijk data wil ophalen blijkt er helemaal geen verbinding te zijn: websites worden niet geladen, chatberichten/mailtjes komen niet binnen/worden niet verstuurd, apps kunnen hun data niet ophalen etc. Dit alles zónder een foutmelding van Android, alleen van de desbetreffende apps.
- Het komt voor op twee toestellen die hiervoor probleemloos werkten. Aanvankelijk dacht ik dat het te maken had met de switch naar een 4G-simkaart, samen met het feit dat ik na een miskoop terugging naar het oude toestel (dat nog geen 4G ondersteunt). Inmiddels heb ik het echter met een ander toestel met nog een 2G/3G-kaart ook ervaren.
- Wat soms helpt is simpelweg het uitschakelen van de dataverbinding en vervolgens weer inschakelen, of even de vliegtuigmodus aan en uit te zetten. Dit is natuurlijk geen oplossing, zeker omdat beide toestellen geen foutmelding geven. Ook leek het er even op dat netwerkvoorkeur op "WCDMA only" zetten i.p.v. "GSM/WCDMA (WCDMA preferred)" de oplossing was, maar dat was waarschijnlijk alleen maar omdat daarna de verbinding opnieuw werd opgezet.
- Het probleem lijkt ook niet locatiegebonden: zo is het bijvoorbeeld voorgekomen in zowel het oosten van Brabant als het zuiden van Limburg.
Speculeren geslagen: zijn er misschien aanpassingen in de "negotiation" aangebracht binnen het netwerk, waar oudere telefoons (we hebben het hier over Android 2.3.7 en Android 4.3) zich nu geregeld op verslikken?
Ik kan evt. het nummer van de andere simkaart/telefoon-combinatie PM'en voor meer informatie.
Beste antwoord door Samantha
Bekijk originele reactie