.

Beantwoord

Kosten gebruik mobiel hotspot

  • 1 April 2017
  • 5 reacties
  • 8331 Bekeken

Ik had vandaag dringend enkele bestanden nodig op een plek waar ik geen toegang had tot WIFI. Het ging om 4 bestanden die iemand voor mij gefotografeerd had en per mail toezond. Ik zette mobiel internet aan en haalde de foto's binnen. Ze bleken te klein om te gebruiken voor mijn werk (Bladmuziek). Ik had ook nog een tablet bij me, heb toen de hotspot-functie op mijn telefoon aangezet en heb mijn mail op op de tablet binnengehaald.
Het ging om 4 foto's van 1 MB. Waarschijnlijk kwamen nog enkele andere mails ook binnen op dat moment.
Tot mijn verbazing had ik na 10 minuten 100 MB binnengehaald, aangezien ik prepaid internet heb kwam dit op € 15,- neer.
Ik keek op mijn telefoon welk programma zoveel verbruikt had: Tethering en hotspot 87,96 MB!
Is dit normaal voor het gebruik van hooguit 10 minuten hotspot? Daarna heb ik het zeker uitgezet.

mvg, Peter
icon

Beste antwoord door Groentjuh 2 April 2017, 00:29

Bekijk originele reactie

5 reacties

Dat kan inderdaad. Bij Tethering kunnen beide apparaten volop internet gebruiken. Lees de tekst maar eens van deze pagina maar eens.
Reputatie 7
Badge +9
Een tablet aan een hotspot kan niet het verschil tussen een hotspot en normaal draadloos netwerk zien. Zo'n tablet kan mogelijk veel gebruiken, omdat de tablet bijvoorbeeld updates gaat doen. De tablet denkt immers dat er gewoon een draadloos netwerk is ivm een mobiele internet verbinding.

Doordat apparaten dat verschil niet doorhebben gaan de MBs hard.
Dank voor jullie reacties!

Even een vraagje van andere orde: is het normaal dat je geen e-mail melding krijgt als hier een antwoord is gegeven?
Reputatie 7
Badge +9
Op het forum kun je onder instellingen de optie "Ontvang notificaties van je favorieten" aanzetten. Dan krijg je als het goed is wel notificaties.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Peter W,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent van dit verbruik! Zoals Ray en Groentjuh aangeven, kost een hotspot/tethering echt heel veel MB's. Dat komt doordat een apparaat zoals een laptop, desktop PC of tablet de verbinding niet slechts gebruikt voor het downloaden van de foto's. Het apparaat denkt gewoon wifi te hebben, en gaat dus allerlei andere internet-taakjes ook uitvoeren. Heel jammer, natuurlijk! Het scheelt nu wel dat je deze kennis hebt, want dan kun je daar in de toekomst op letten.

Ook geeft Groentjuh perfect antwoord op je vraag over hoe je notificaties krijgt. Als het goed is, hoor je die trouwens standaard gewoon te krijgen! Je krijgt na één reactie op je topic een e-mail, en als je dan klikt op de link die daarin staat, dan blijf je geabonneerd op het topic. Als je daar nooit op klikt, dan krijg je ook geen e-mails meer. Dit is gedaan om ervoor te zorgen dat je niet overspoeld wordt met ongevraagde e-mails.

Ik hoor het als je nog andere vragen hebt 🙂

@ Ray en Groentjuh, bedankt voor de hulp heren!

Groetjes,
Jihane

Reageer