.

Beantwoord

Hoe komt het dat ik kosten buiten mijn bundel heb gemaakt voordat ik de sms'jes hierover heb ontvangen?

  • 13 February 2017
  • 2 reacties
  • 185 Bekeken

Hallo Simyo,

Ik ben zojuist flink geschrokken van de kosten die er opeens in de MijnSimyo app stonden voor de maand maart. Een kleine schets van de situatie, ik heb een 1000 mb internetbundel en deze maand was mijn Simjaardag waardoor ik nog eens 1000mb erbij kreeg.

Nou krijg ik altijd mooi op tijd de smsjes wanneer de bundel bijna op, dan wel helemaal op is. Wanneer ik buiten wifi om internet check ik helemaal regelmatig dat ik niet over mijn bundel heen ga (dit is overigens ook te zien in mijn facturen). Nou kreeg ik gister heel netjes een sms dat mijn internetbundel op was en dat ik mbs bij kon kopen. Van dat laatste was geen sprake want, zoals de app ook al mooi aangaf, mijn 1000mb van mijn Simjaardag gingen in.

Niks aan de hand dacht ik dan ook. Tot ik vanmorgen, uit een soort routine, mijn app even opende en daar behoorlijk schrok van wat ik zag. Er stond ineens voor de maand maart een factuur open van +/- 55 euro (mijn normale kosten bedragen €10,50). Na even uit te zoeken hoe of wat kon ik terug vinden dat er tussen 01.11u en 01.19u 5 keer een bedrag van 8.79 was bij geschreven en al mijn (simjaardag) mb's waren direct weg.

Bijzonder vond ik dat ik later in mijn sms inbox een berichtje vond die inderdaad melding gaf dat mijn Simjaardag Mbs op waren. Het enige wat bij mij strookt is dat die sms pas na 04.00 uur aan kwam, bijna 3 uur later dan de in rekening gebrachte kosten, wat ik dus interpreteer als kosten die onjuist in ekening zijn gebracht want mijn mbs waren pas na 04.00 uur op. Ik ben dus benieuwd wat er aan de hand is en hoe dit opgelost kan worden!?

Met smart wacht ik op antwoord,
Frank
icon

Beste antwoord door Samantha 14 February 2017, 13:31

Bekijk originele reactie

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hallo Frank,

De melding wordt verstuurd zodra Simyo de verbruikte hoeveelheden van KPN ontvangt, hierin zit altijd vertraging.

Veel smartphones hebben de mogelijkheid om het internetverkeer te blokkeren bij het bereiken van een zelf ingestelde grens, ook zijn er voor de verschillende telefoons apps waarmee je dit kunt regelen.

In dit topic vind je tips om hoogverbruik te voorkomen.
Badge +7
Hoi FrankvdW,

Welkom op het Simyo forum! :)

Ik kan me voorstellen dat je hiervan geschrokken bent. Als ik je verbruik bekijk, zie ik dat er in de nacht van 12-2-2017 op 13-2-2017 in 2 uur tijd inderdaad heel veel MB's op zijn gegaan. Internetten buiten de bundel kost € 0,15 per MB, de kosten kunnen hierdoor al snel hoog oplopen.

Grote datasessies worden opgesplitst in pakketjes van 58,60 MB, vandaar dat je meerdere keren het bedrag van € 8,79 terugziet. Dit is dus in werkelijkheid één grote datasessie geweest. Ik kan helaas niet zien waar deze MB's aan op zijn gegaan, dit kun je wel in je toestel terugzien. Welk toestel heb je? In deze blog kun je tips lezen waar je dit per besturingssysteem kunt terugzien, en hoe deze kosten in de toekomst te voorkomen. Verder adviseer ik je om de tips van franswon op te volgen.

Het klopt dat je sms'jes van ons ontvangt zodra je internetbundel voor 80% en 100% is verbruikt. De sms'jes over je maandelijkse bundel van 1000 MB worden direct vanuit het netwerk verstuurd. Het 80% sms'je heb je ontvangen op 12-2-2017 om 23.29 uur, het 100% sms'je heb je ontvangen om 12-2-2017 om 23.43 uur. Daarna zijn inderdaad je 1000 MB voor je Simyaardag ingegaan. Het netwerk is alleen bekend met je maandelijkse bundel van 1000 MB, dus het netwerk verstuurd geen sms'jes over je Simyaardag-bundel. Deze sms'jes ontvang je van ons. Omdat wij je verbruik altijd met een vertraging van een paar uur ontvangen, ontvang jij de sms'jes over deze bundel ook met een paar uur vertraging. Vandaar dat je dit sms'je pas om 4.15 uur ontving. Je MB's van je Simyaardag waren rond 01.00 uur al op.

Is het zo iets duidelijker voor je wat er is gebeurd?

Groetjes,
Samantha

@franswon, heel erg bedankt voor je hulp! 🙂

Reageer